Plaatjes zeggen meer dan duizende woorden dus:
Oude watertank:

Overzicht nieuwe situatie zonder nieuwe bedplank:

Detail rechts met nieuwe aluminium hoeklijn, gemonteerd op de bestaande gaten met verzonken schroeven. Hierop het oude 'scharnier'.

Het verticale schotje is langer geworden, omdat de oude watertank ombouw weg is. Hij loopt nu dus van de ene naar de andere kant van de bus. Links bevestiging op het bestaande draadgat in de accuruimte, rechts bevestiging op de rail. Hier is alleen de slotbout ingekort, omdat anders de bank hiermee in aanraking zou komen.


De nieuwe slang (ca. 1,5m) is bevestigd aan de nieuwe verticale plank met tie wraps. Dit is nodig omdat de bank hier vlak achter komt in de achterste stand. Dit past echt precies! Verder tie wraps door bestaande gaten in de bus.


Dan de nieuwe bedplank van 15mm multiplex. Dit had misschien 18mm mogen zijn, dat moeten we nog proberen. Evt. verstijf ik de plank met een klein hoeklijntje eronder. Op de bedplank zitten de twee contra delen van de 'scharnieren'. Dit is een precies werkje om ze op de juiste plek te krijgen. Gat voor gat aftekenen en boren, niet alle gaten tegelijk aftekenen.


De plank kan zo scharnieren, om de watertank te vullen. De rechterkant van de plank heeft ook een curve gekregen om hem langs de vorm van de bus te laten lopen. De watertank zit vast met een nieuwzeelands elastiek met gripelementje. Dit kan ook een klein spanbandje zijn. Bovenop een oude spons om de tank klem te zetten onder de nieuwe hoeklijn.


De tank kan dus gevuld worden door de bedplank omhoog te scharnieren. Ook kan de tank redelijk eenvoudig weggehaald worden voor vullen of reiningen, doordat de dop er zo af kan, het pompje kan eruit en het stekkertje van de waterniveaumeting kan losgetrokken worden.
Ik denk zo de optimale combinatie gevonden te hebben tussen watervoorraad, locatie van tank, bagageruimte, vulgemak, reinigingsgemak, gewichtsverdeling, minimale verbouwingsinspanningen en de bus kan als gewenst weer helemaal in originele staat worden terug gebracht. Er zijn geen gaten geboord. Alles is gemonteerd op bestaande gaten. Alleen de slotbout voor in de rail is ingekort. Deze zul je in voorkomend geval nieuw moeten halen voor bevestiging van de oude watertank.