Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Welke keuze T4 MV

vragen over de T4
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Welke keuze T4 MV

Bericht door André »

. . . . . Binnenkort ga ik een T4 multivan camper kopen om daar een beetje met een motorfiets achterin evenementen af te gaan en ritjes te rijden.
Met een MV is dat makkelijk omdat je dan alles bij je hebt.
Maar ik ben helemaal geen Volkswagen kenner en heb ook geen idee wat er allemaal uitwisselbaar is voor wat motoruitvoeringen bijvoorbeeld.
Nu zie ik dat er 1.9 diesel in een turbo en niet turbo uitvoering is, 2,4 5 cil.diesel, 5 cil. benzine en dan de later TDI uitvoeringen die een beetje behoorlijk koppel en vermogen hebben.
Misschien dat hier iemand mij uit ervaring kan vertellen of de verschillen tussen bijv. een 1.9 diesel en 22n 2.4 diesel groot zijn of tussen een 5 cil. benzine en een 1.9 of 2.4 diesel.
En stel dat je een standaard 1.9 D koopt kan je dan in dezelfde auto een 2.4 diesel of een TDI uitvoering er van maken.
Ik kan ook niet direct een specificatielijst met bouwjaren vinden waar de specificaties van elk motortype in vermeld staat.

Wie kan mij voorzien van wat informatie en ervaring ?

André
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Welke keuze T4 MV

Bericht door matje86 »

http://www.weetjewel.com/techniek.htm
te vinden in de begin pagina onder menu keuze t4 folder info :T44EVER hik
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Welke keuze T4 MV

Bericht door pluuke »

Hoe ziet die T4 MV camper eruit ?
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: Welke keuze T4 MV

Bericht door André »

. . . . Bedankt voor de informatie :zwaai
Blijkbaar heb ik toch niet helemaal goed gezocht naar de info :bonk
Ik zag in de lijst bij de 1.9 en 2.4 alleen TD's staan maar zijn er ook ongeblazen uitvoeringen geweest ? ik heb verschillende advertenties gezien waar specifiek bij staat de het een TD is maar ook dat het een "D" is.

Hoe de MV camper er uit ziet weet ik nog niet . . . . .. ik heb nog geen specifieke op het oog dus ik kijk een beetje wat er zo voorbij komt her en der op diverse sites.

Mocht iemand nog een leuke hebben .. . . . .. . ik houd me aanbevolen !

André
Gebruikersavatar
Reny
Berichten: 644
Lid geworden op: 01 aug 2008, 15:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: Welke keuze T4 MV

Bericht door Reny »

Hoi André, samengevat tot 1996 waren er voornamelijk 1.9 TD en 2.4D (5 cil). Na 96 de TDI uitvoeringen en de 1.9TD.
Toen ik op zoek was naar mijn camper en naar mijn budget keek heb ik dus gekeken naar uitvoeringen voor 96. Voor mij was belangrijk dat ik mijn motor met een aanhanger kon meenemen en nog redelijk de bergen overkwam. Mijn motor gaat dus niet in de bus maar ik heb dan ook de westfaliacamper uitvoering (en dat past dus niet :knipoog ). Ik heb hier en op het camperforum nagevraagd en ik ben uitgekomen op een 1.9TD. Samengevat: de 1.9 trek beter op met aanhanger en de 2.4. rijdt harder. Met minimaal verschil trouwens. De echte technici kunnen ook meer met de turbo van de 1.9 (EGR plaatje e.d.).

Wil je echt voor meer vermogen/koppel gaan dan is de TDI meer van toepassing denk ik, maar ja alles hangt af van je budget :knipoog

Ben wel benieuwd wat jij in je hoofd hebt, ga je zelf de camper bouwen? In ieder geval succes met je zoektocht.
fotogalerij 1120
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Welke keuze T4 MV

Bericht door René »

Een multivan camper is een T4 ingericht als Multivan met weekendbox en hefdak. Zo zijn er slechts enkele gebouwd (origineel uit VW fabriek.)
Verder voldoe je dus aan de minimale inrichtingseis om gebruik te kunnen maken van het kwart tarief. Zijn (bijna) altijd TDI's omdat het multivans zijn, die zijn (dacht ik) niet geleverd in de 1.9 uitvoering.

Rene
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Welke keuze T4 MV

Bericht door pluuke »

Had je die "Allstar" multivan I uitvoering ook niet in 2.4D ?
Eh ja, heb ff gekeken op mobile.de

Dit is een 1.9, redelijk uniek denk-ik, MV + hefdak ....maar nog redelijk wat geld voor een bus met die km's
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=1

Overigens als je hem als camper op kenteken wil gaan zetten om in aanmerking te komen voor het kwarttarief, hou er dan rekening mee dat je slaapbank er niet uit mag voor je motor...mocht je toevallig aangehouden worden door de douane en je voldoet op dat moment niet aan de campereisen ga je nat. (Boete met terugwerkende kracht = zwaar dokken)
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: Welke keuze T4 MV

Bericht door André »

. . . . Reny, precies het gene wat jij schetst is mijn gedachte.
Ik hoef niet hard te rijden maar wil wel een beetje vlotjes de bergen cq heuvels over komen vind ik wel handig.

Maar als er van 96 en later er een 1.9 TD uitvoering is dan hoef je volgens mij niet persé een 2.4 te hebben, zoals eerder gezegd is die top snelheid niet echt belangrijk voor mij maar meer de trekkracht.
Ik wil idd ook de mogelijkheid hebben om de aanhanger er achter te kunnen hangen mocht ik meer "troep" mee moeten nemen of meerdere motoren.

Dat van de EGR klep en de pijp in het luchtfilter had ik reeds op dit form gelezen, lijkt me een hele verbetering en zal ik sowieso uit gaan voeren.
Als er een turbo op zit kan je redelijk gemakkelijk de turbo druk 10% verhogen zonder in de gevare zone te komen, overigens geen idee of vokswagen met een dumpvalve werkt.
Als ik een TDI aan zou schaffen is het helemaal makkelijk, programma optimaliseren met als resultaat minder verbruik en meer koppel.

Hoe dat precies zit met dat vaste bed vs douane moet ik maar eens bekijken, ik wil sowieso in de MV wel een slaapdak er in hebben maar ik weet niet of dat als vast bed gezien wordt.
Zelf bouwen lijkt me hartstikke leuk maar door ernstig gebrek aan tijd en ruimte ga ik daar absoluut niet aan beginnen !
Eigenlijk wil ik een MV camper hebben met alleen maar losse stoelen achterin die je er uit kan halen wanneer het nodig is, klein demontabel keukentje er in, standverwarming draaibare stoelen met leuningen en dan het slaapdak !

André
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Welke keuze T4 MV

Bericht door Multivan Generation »

Allereerst Welkom op wjw.
Heb je enig idee wat voor budget je wilt uittrekken voor jouw 'wensauto' ?
Dat scheelt al heel veel discussie... :lach

Voor wat betreft het slapen in een multivan camper:
Hoe stel jij je dat voor?

Even praktische vragen om te inventariseren waar jouw prioriteiten liggen en hoe je over bepaalde zaken (na)denkt..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: Welke keuze T4 MV

Bericht door André »

Jullie hebben onderhand wel een leuk forum en site overigens ! staat bij elkaar een hoop info op en de info is erg divers !

. . . uhhhh budget, ja dat is natuurlijk altijd lastig maar ergens zo rond de 10.000 afhankelijk wat het voor auto is natuurlijk.
Slapen in de auto is denk ik niet zo'n punt, tenminste niet als het een MV camper is met een Westfalia (?) slaapdak en dan heb je natuurijk de achterste bank die je neer kan klappen voor een riant bed.
Dus mijn eisen zijn:

* slaapdak
* standverwarming (werkend)
* gordijnen
* trekhaak
* keukentje uineembaar
* liefst benzine uitvoering
* stoelen met armleuningen

Wat ik niet wil
* vaste keuken en/of opbergkasten
* vuil en schoonwater tanks onder de vloer
* V6
* auto om op te knappen (geen tijd en geen zin)

Waar ik niet om geef = wat me nix kan schelen
* Airco
* centrale deurvergrendeling
* elektrische ramen
* cruise control
* extra koplampen e.d.
* navigatie/telefoon
* fietsen rek achterop

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Welke keuze T4 MV

Bericht door Roger B. (11)61 »

airco, en dan vooral de geregelde versie zou ik je toch echt aanraden, ontwaseming van de ruiten tig keer beter als een zonder en de temperatuur beter regelbaar.

voor 10.000 moet toch wel iets goeds te vinden zijn lijkt me
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Welke keuze T4 MV

Bericht door pluuke »

Je gaat bewust voor een camper ? dus ook geregistreerd als camper en ook het voordeel hebbend van het kwarttarief...
Je hebt het over een uitneembare keuken / bed...om natuurlijk de bike te kunnen vervoeren...
Maar maw je gaat dan bewust het risico lopen om beboet te worden, heb het idee dat je iets wil wat niet kan....
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Welke keuze T4 MV

Bericht door Multivan Generation »

Ik stelde de vraag om even iets uit te vogelen wat je wilt en welke prioriteiten je stelt.
André schreef:Jullie hebben onderhand wel een leuk forum en site overigens ! staat bij elkaar een hoop info op en de info is erg divers !

. . . uhhhh budget, ja dat is natuurlijk altijd lastig maar ergens zo rond de 10.000 afhankelijk wat het voor auto is natuurlijk.
Slapen in de auto is denk ik niet zo'n punt, tenminste niet als het een MV camper is met een Westfalia (?) slaapdak en dan heb je natuurijk de achterste bank die je neer kan klappen voor een riant bed.
Dus mijn eisen zijn:

* slaapdak
* standverwarming (werkend)
* gordijnen
* trekhaak
* keukentje uineembaar
* liefst benzine uitvoering
* stoelen met armleuningen

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben
Voor dat budget kun je, zo denk ik, de 2,5 TDI al uit je hoofd zetten.
Maar je ging liever voor een benzine maar geen V(R)6.
Mocht je dat willen combineren dan zou je rond kunnen kijken voor een 2.5 benzine, en die desnoods op LPG rijden,
die LPG kun je dan ook gebruiken voor een standkachel en om op te koken. Denk dan wel aan een onderbouw tank ivm de ruimte.

De multivan met slaapdak hier in Nederland zijn erg zeldzaam, zo wie zo al zeldzaam in Duitsland, maar in Nederland weet ik dat er 2 originele rijden.
Als je wilt gaan rondrijden met een multivan met slaapdak, dan zijn de meeste aangeboden exemplaren ook nog eens diesel.
Er zijn een aantal mensen in Nederland, die een multivan interieur verrijkt hebben met een slaapdak(of er mee bezig zijn)
Die zijn al in dit topic actief.

Die gordijnen, trekhaak, en stoelen met armleuningen zijn eigenlijk geen eisen, want peanuts bij de rest wat je zoekt.
Je wilt een slaapdak om te kunnen gebruiken om te slapen, maar ook heb je in gedachten om op de 3 persoon zit slaapbank ruim te kunnen slapen.
. . . . . Binnenkort ga ik een T4 multivan camper kopen om daar een beetje met een motorfiets achterin evenementen af te gaan en ritjes te rijden.
Met een MV is dat makkelijk omdat je dan alles bij je hebt.
Als jij je motor achterin wilt meenemen dan heb je geen slaapbank er meer in, omdat het dan niet meer past!

Het uitneembare keukentje is leuk (ik heb er nog eentje te koop :knipoog ), maar als je op geel kenteken camper wilt rijden, dan mag dat er dus niet uitgehaald worden, zoals hierboven al geschreven werd.

Verder wil je er eigenlijk geen werk aan hebben en kant en klaar kopen,
Ik denk dat je meer in de buurt van een oude california coach moet gaan denken.
Die slaapbank is ook uitneembaar en dan kun je boven met 2 personen slapen.

Of om het gemakkelijker te maken;
Kun je de motor altijd op een aanhangwagen meenemen..

Denk er nog eens over..
Wat zijn je overwegingen en je prioriteiten, weinig wegenbelasting (kwart-tarief) of veel functionaliteit?
Oja een slaapdak voldoet qua maatgeving aan de eisen voor een vaste slaapplek,
zo ben ik namelijk ook naar de keuring geweest :lach :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Welke keuze T4 MV

Bericht door Egbert&Manon »

Hoeveel vloeroppervlakte heeft jouw motor nodig?

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: Welke keuze T4 MV

Bericht door André »

. . . zo dan, wat een vragen, ik zal er proberen op in te gaan.

Okee TDI is buiten het budget, maar dat wist ik wel

Motor is ongeveer 1.90 tot 2.05 mtr lang en ongev. 70 cm tot 100 cm breed.

Inderdaad kan hij altijd op de aanhanger, dan is er geen vuiltje aan de lucht.

Keukentje alleen er uit als je ergens bent, vind ik gewoon handig maar verder kan hij altijd in de auto staan.

Auto zal meer voor de deur staan dan rijden (3000-4000 km/jaar ?) dus kwart tarief is een must.

Benzine motor dan op lpg en dan ook de verwarming en koken op gas is een prima keus denk ik, de VR6 motoren ben ik alleen geen liefhebber van. Zuipen en gevoelig en geen idee of er een lpg installatie te krijgen is voor een VR6.

Camper is een must, 1) kwart tarief 2) gezeur met een tent op een paddock zat 3) houderschapsbelasting voor een bus vind ik veel te hoog gezien de km's die ik er mee rijd.

Wordt het slaapdak als vast bed gezien ? ik dacht van wel (corrigeer me als het niet zo is)

Slaap in de bus met 1 max 2 personen

5 cil benzine vind ik een prima optie.

Slaapbank van een 2-persoons bank uit een camper kan er neem ik aan ook in, geeft weer ruimte voor een motorfies.

Wordt een klapbed, die dus aan de wand opgeklapt kan worden, ook gezien als vast bed ? dan is er namelijk nog meer ruimte over voor misschien wel 2 motoren !

Als ik op pad ga heb ik kwa formaat altijd rare dingen bij me die je niet makkelijk ergens in doet zoals bijvoorbeeld in een camper. Meestal heb ik motoronderdelen, bandstof, gereedschap en allerhande "troep" die je nodig hebt bij een motorrace. Het meeste staat eignlijk altijd in stapelbakken en daarom vind ik een MV of bus zo super handig.
Het gaat mij dus niet om de zitplaatsen, twee zou al genoeg zijn.

André
Plaats reactie