Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
ET vraagje.......
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: ET vraagje.......
vraag me af of er op zich een wettelike grens aan omstrekverschillen is, zolang jij je snelheid nauwkeurig genoeg kunt aflezen en je aan de snelheid houdt (daardoor) denk ik dat er niet zo snel een probleem gemaakt wordt, praktisch is het eerder een probleem omdat je teller af gaat wijken
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: ET vraagje.......
en dat kan je aardig wat boetes opleveren, omdat je dus echt gauw te hard rijdt
Re: ET vraagje.......
wij houden op het werk altijd kleiner dan 3 % aan. et waarde hangt inderdaad af van de breedte van een velg blijf wel een beetje in het origine spoorbreedte gebied zitten wijk je daar veel van af door bv breeder uit te bouwen verplaats je ook je druk punt van je band wat dan meer op de rand van een band gaat komen en nerveus rijgedrag geeft. Geen wetgeven voor afwijkende banden maat je senlheids meter zal eventueel alleen wat meer afwijken.
Heb voor mijn polo variant staat standaard op 185/60 14 in de zomer heb ik 13 inch 7 j voor 8 j achter met 175/50 13 bandjes (duitse stijl)
Rij op me teller 120 in het echt net 100 km.
Belangrijk is je draagvermogen van velg en band en moet natuurlijk vrij lopen.
gemiddelde goede velgen leveransiers beschikken over goede dokumentatie en geschikte maatvoeringen per voertuig.
heb inderdaad al eens bij tips en trucs een omreken tabel geplaats voor andere banden maten. mooiste is binnen 2 % en hou 3 % als uiterste aan
Heb voor mijn polo variant staat standaard op 185/60 14 in de zomer heb ik 13 inch 7 j voor 8 j achter met 175/50 13 bandjes (duitse stijl)
Rij op me teller 120 in het echt net 100 km.
Belangrijk is je draagvermogen van velg en band en moet natuurlijk vrij lopen.
gemiddelde goede velgen leveransiers beschikken over goede dokumentatie en geschikte maatvoeringen per voertuig.
heb inderdaad al eens bij tips en trucs een omreken tabel geplaats voor andere banden maten. mooiste is binnen 2 % en hou 3 % als uiterste aan
RUBBEREXPRESS
- Ron---63---
- Berichten: 3819
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
- Locatie: IJmond
Re: ET vraagje.......
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV
Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA
Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA
Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Re: ET vraagje.......
intressante site ,was er al tijden naar op zoek
John
John
- Multivan Generation
- Berichten: 34476
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: ET vraagje.......
Het nadeel van een lage ET-waarde..

Je kunt zien hoeveel de banden, vanaf de assen naar beneden gezien,
uitsteken. Hierdoor wordt de auto op bepaalde plaatsen ook veel sneller vies.

Dit is mijn winter-setje.(225-60-16 op velgen met ET-waarde van 35 (7J)).
Het zomer setje is 235-45-17 met een ET-waarde van de velgen van 45 (8J).
En die steken dan minder uit, en de auto wordt dan ook minder snel vies..
Ook is de belasting op de wiel lagers anders bij een andere ET-waarde.

Je kunt zien hoeveel de banden, vanaf de assen naar beneden gezien,
uitsteken. Hierdoor wordt de auto op bepaalde plaatsen ook veel sneller vies.

Dit is mijn winter-setje.(225-60-16 op velgen met ET-waarde van 35 (7J)).
Het zomer setje is 235-45-17 met een ET-waarde van de velgen van 45 (8J).
En die steken dan minder uit, en de auto wordt dan ook minder snel vies..
Ook is de belasting op de wiel lagers anders bij een andere ET-waarde.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Ron---63---
- Berichten: 3819
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
- Locatie: IJmond
Re: ET vraagje.......
Ik snap helemaal wat je bedoeld Peter,
Dus als ik een 8j velg neem 18 inch zou ik kunnen volstaan met een ET van 40 ? Ze zijn nl ook leverbaar van dit merk in een ET 30 maar lijkt me iets te weinig. Ook leverbaar in ET55.
Het feit dat mn bus wat smeriger wordt maakt me niet zoveel uit ,echter bij het inveren bij bv een drempel wil ik dus niet dat mn banden mn spatbord raken.
Komen dan banden omheen van 245-45.
Groet Ron
Dus als ik een 8j velg neem 18 inch zou ik kunnen volstaan met een ET van 40 ? Ze zijn nl ook leverbaar van dit merk in een ET 30 maar lijkt me iets te weinig. Ook leverbaar in ET55.
Het feit dat mn bus wat smeriger wordt maakt me niet zoveel uit ,echter bij het inveren bij bv een drempel wil ik dus niet dat mn banden mn spatbord raken.
Komen dan banden omheen van 245-45.
Groet Ron
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV
Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA
Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA
Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
- Multivan Generation
- Berichten: 34476
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: ET vraagje.......
Uit mijn ervaring zou ik kiezen voor ET-waarde van rond de 45 mm
Misschien kan 40 ook nog wel..
Hoe hoger je ET-waarde,
des te kleiner wordt de kans dat de banden de spatbord randen gaan raken tijdens het inveren.
Vooral bij het schuin een stoep/oprit oprijden, is het kritisch
Misschien kan 40 ook nog wel..
Hoe hoger je ET-waarde,
des te kleiner wordt de kans dat de banden de spatbord randen gaan raken tijdens het inveren.
Vooral bij het schuin een stoep/oprit oprijden, is het kritisch

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: ET vraagje.......
strikt genomen moet je de ET zo dicht mogelijk bij origineel houden, past het wiel dan niet binnen de spatbord radn? moet je smaller gaan, niet je ET aanpassen.
ET heeft invloed op de belasting van je wiellagers, maar zeker ook op de stuurgeometrie
Een auto is zo ontworpen dat de hartlijn van je fusee (de lijn door bovenste en onderste draaipunt van de voor-as) het vlak door het midden van de velgbreedte snijdt op het wegdek.
Ga je je ET aanpassen zodat het wiel verder naar buiten komt, dan staat je wiel dus buiten het draaipunt van de stuurbeweging, het wiel rolt dan om het draaipunt heen bij sturen ---> geen koersstabiliteit en vreemd gevoel bij sturen
Ga je je ET aanpassen zodat het wiel verder naar binnen valt dan staat het wiel binnen het draaipunt van de stuurbeweging, ook dat komt het stuur gedrag zeker niet ten goede...
Dat je auto vuil wordt...... tja als je dat erg vindt, meot je hem binnen laten staan of NOG vaker poetsen.....
weggedrag en stuurstabiliteit EN juiste wiellager belasting vind ik belangrijker dan het wel of niet oplopen van wat spatjes modder op de zijkant....
ET heeft invloed op de belasting van je wiellagers, maar zeker ook op de stuurgeometrie
Een auto is zo ontworpen dat de hartlijn van je fusee (de lijn door bovenste en onderste draaipunt van de voor-as) het vlak door het midden van de velgbreedte snijdt op het wegdek.
Ga je je ET aanpassen zodat het wiel verder naar buiten komt, dan staat je wiel dus buiten het draaipunt van de stuurbeweging, het wiel rolt dan om het draaipunt heen bij sturen ---> geen koersstabiliteit en vreemd gevoel bij sturen
Ga je je ET aanpassen zodat het wiel verder naar binnen valt dan staat het wiel binnen het draaipunt van de stuurbeweging, ook dat komt het stuur gedrag zeker niet ten goede...
Dat je auto vuil wordt...... tja als je dat erg vindt, meot je hem binnen laten staan of NOG vaker poetsen.....
weggedrag en stuurstabiliteit EN juiste wiellager belasting vind ik belangrijker dan het wel of niet oplopen van wat spatjes modder op de zijkant....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Ron---63---
- Berichten: 3819
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
- Locatie: IJmond
Re: ET vraagje.......
Chucky heb je misschien een foto van je velgen, hoever die naar buiten komen?
8J moet dus volgens jullie wel kunnen zekersss niet breder met ET40 ??
8J moet dus volgens jullie wel kunnen zekersss niet breder met ET40 ??
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV
Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA
Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA
Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Re: ET vraagje.......
Roger B. schreef:strikt genomen moet je de ET zo dicht mogelijk bij origineel houden, past het wiel dan niet binnen de spatbord radn? moet je smaller gaan, niet je ET aanpassen.
ET heeft invloed op de belasting van je wiellagers, maar zeker ook op de stuurgeometrie
Een auto is zo ontworpen dat de hartlijn van je fusee (de lijn door bovenste en onderste draaipunt van de voor-as) het vlak door het midden van de velgbreedte snijdt op het wegdek.
Ga je je ET aanpassen zodat het wiel verder naar buiten komt, dan staat je wiel dus buiten het draaipunt van de stuurbeweging, het wiel rolt dan om het draaipunt heen bij sturen ---> geen koersstabiliteit en vreemd gevoel bij sturen
Ga je je ET aanpassen zodat het wiel verder naar binnen valt dan staat het wiel binnen het draaipunt van de stuurbeweging, ook dat komt het stuur gedrag zeker niet ten goede...
Dat je auto vuil wordt...... tja als je dat erg vindt, meot je hem binnen laten staan of NOG vaker poetsen.....
Roger:![]()
:zodenkikerookover
![]()
![]()
weggedrag en stuurstabiliteit EN juiste wiellager belasting vind ik belangrijker dan het wel of niet oplopen van wat spatjes modder op de zijkant....
Groet, Oskar.
- Ron---63---
- Berichten: 3819
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
- Locatie: IJmond
Re: ET vraagje.......
Heren....ik kom er echt niet uit hoor.
Het probleem is niet zo zeer om een velg te vinden van minimaal 800 kg per stuk maar de bandenkeuze.
Als ik 18 inch neem komt eigenlijk alleen de maat 245-45 uit de bus met laadcode 100 en dan loopt toch de band tegen de wielkast aan. Wordt door diverse bedrijven aangegeven en afgeraden.
Bij de wat oudere T4's schijnt het wat beter te vallen want hier is de spoorbreedte iets smaller ??
Als ik 17 inch neem is er als enige optie 225-55 maar dan is er weer teveel afwijking tov de orginele maat.
Maar nu eigenlijk een nieuwe vraag :
Ik heb dus aslast van 1600kg dus per band een band nodig van 800 kg (zeggen ze........)
Als ik nu in mn papieren kijk zie ik dat mn ledig gewicht 1872 is, laadvermogen 858 en totaal max massa voertuig 2730 kg dus. (1+1=2
)
Waarom kun je nou niet gewoon dit max gewicht niet delen door 4 banden eigenlijk? Kom je op bijna 700 kg.
Ik weet natuurlijk dat de APKeisen anders zijn en dat je bus dan afgekeurd wordt maar toch is het raar.......
Het max gewicht van je auto mag toch nooit overschreden worden????
Dus als ik er banden op zou zetten met code 99 (Veeeeeel meer keus) scheelt het eigenlijk maar 50 kg wat ik dus te kort heb, is dus maar 25 kg per band
Vreemd verhaal dus.......zullen ze hier nou echt een probleem van maken, als je dit goed uitlegt bij de APK afkeur???
Hebben jullie dat ook wellus:
Dat je baalt als een stekker

Het probleem is niet zo zeer om een velg te vinden van minimaal 800 kg per stuk maar de bandenkeuze.
Als ik 18 inch neem komt eigenlijk alleen de maat 245-45 uit de bus met laadcode 100 en dan loopt toch de band tegen de wielkast aan. Wordt door diverse bedrijven aangegeven en afgeraden.
Bij de wat oudere T4's schijnt het wat beter te vallen want hier is de spoorbreedte iets smaller ??
Als ik 17 inch neem is er als enige optie 225-55 maar dan is er weer teveel afwijking tov de orginele maat.
Maar nu eigenlijk een nieuwe vraag :
Ik heb dus aslast van 1600kg dus per band een band nodig van 800 kg (zeggen ze........)
Als ik nu in mn papieren kijk zie ik dat mn ledig gewicht 1872 is, laadvermogen 858 en totaal max massa voertuig 2730 kg dus. (1+1=2

Waarom kun je nou niet gewoon dit max gewicht niet delen door 4 banden eigenlijk? Kom je op bijna 700 kg.
Ik weet natuurlijk dat de APKeisen anders zijn en dat je bus dan afgekeurd wordt maar toch is het raar.......

Het max gewicht van je auto mag toch nooit overschreden worden????
Dus als ik er banden op zou zetten met code 99 (Veeeeeel meer keus) scheelt het eigenlijk maar 50 kg wat ik dus te kort heb, is dus maar 25 kg per band


Vreemd verhaal dus.......zullen ze hier nou echt een probleem van maken, als je dit goed uitlegt bij de APK afkeur???
Hebben jullie dat ook wellus:
Dat je baalt als een stekker


Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV
Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA
Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA
Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
- Wim T4 935
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
- Locatie: Randstad
Re: ET vraagje.......
Voor die APK ben ik niet bang. Ik moet de eerste keer nog meemaken dat er serieus naar de loadindex van een velg en of band gekeken wordt.
Een veel groter probleem is een eventuele schade waarbij de verzekeraar er achter komt. Dan ben je pas echt het HAASJE.
En daarom heb ik de 17inch eraf laten halen en vervangen door 15inch.
Een veel groter probleem is een eventuele schade waarbij de verzekeraar er achter komt. Dan ben je pas echt het HAASJE.
En daarom heb ik de 17inch eraf laten halen en vervangen door 15inch.

Groeten van Wim

- Multivan Generation
- Berichten: 34476
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: ET vraagje.......
Dit valt nu in de categorie,
wie mooi wil zijn moet pijn lijden
Ja lastig ja.. Gewoon puzzelen..
[ en ik ga GEEN discussie beginnen over wat nu de standaard ET-waarde is op verschillende T4's met verschillende motorisaties !!]
wie mooi wil zijn moet pijn lijden


Ja lastig ja.. Gewoon puzzelen..
[ en ik ga GEEN discussie beginnen over wat nu de standaard ET-waarde is op verschillende T4's met verschillende motorisaties !!]
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: ET vraagje.......
Hoi, Ron
Ik las je oproep voor een foto net,maar momenteel staat de T4 op winterbanden en de 18 "staan in de opslag
Dus op korte termijn kan ik je niet aan een foto helpen ,sorry
John
Ik las je oproep voor een foto net,maar momenteel staat de T4 op winterbanden en de 18 "staan in de opslag
Dus op korte termijn kan ik je niet aan een foto helpen ,sorry
John