Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Motorrevisie wat moet ik doen?

vragen over de T4
jbellinkx
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 nov 2008, 23:18

Motorrevisie wat moet ik doen?

Bericht door jbellinkx »

Hallo beste weetjewellers,

Heb twee maanden geleden een t4 uit 1996 gekocht 2.0 op lpg. Liep helemaal prima op gas ook op benzine ziet er ook mooi uit. een paar plekjes bij de zijramen maar voor de rest van binnen en buiten echt ok. Heeft 225000km op de teller. Hij begon schokkerig te lopen op benzine en omdat ik naar het buitenland ging wilde ik dat hij ook op benzine goed liep. Verder was het verbruik op Lpg ook toegenomen. Omdat er in het begin een een beetje koelvloeistof lekte bracht ik hem naar een lpg specialist Wouda in Wormerveer om ook effe te meten of de pakking niet lekte.
Diagnose: -
- pakking lekte een beetje
- en verder bleek een cylinder geen compressie en halve verbranding te hebben.
conclusie kop eraf en kijken wat er precies aan de hand was en wanneer nodig koprevisie
diagnose;
- kleppen waren uitgezakt
- motor had een warmloper gehad waardoor de zuigers teveel speling hebben en moet er uitgeboord worden.

conclusie hele blok moet gereviseerd worden
dwz kop krijgt stelliet klepzittingen speciaal voor lpg
nwe distributie spanrol
nwe bougies en kabels
cylinders worden uitgeboord etc...

dikke vette pech dus

Het is een dure operatie kost alles bij mekaar 2950 euro ex btw
Nu weet ik niet wat ik moet doen.
Bij Wouda zeggen ze dat de motor dan volledig nieuw is en dat je weet wat je hebt.
Een nieuw benzine blok is moeilijk te vinden denk ik zo en kost waarschijnlijk ook flink wat exclusief montage en dat raden ze af
Mijn grote vraag is loont het zich om zoveel geld te investeren in een auto die bijna 13 jaar oud is of kun je hem beter voor onderdelen naar de sloop doen en naar een andere op zoek gaan?
Mijn probleem is dat ik geen dikke portemonnee heb en naar een nieuwe goede t4 op gas opzoek gaan is kostelijker dan deze te laten reviseren alleen heb ik dan het risico dat er eventueel nog andere kosten aan kunnen komen en ik dan in verhouding nog meer kwijt ben.
Wie o wie kan me over dit dilemma adviseren?
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Motorrevisie wat moet ik doen?

Bericht door bartt4 »

Heb voor de mijne laats een nieuwe(revisie) 1.9 turbo diesel gekocht Ook her en er wat gekeken naar de prijzen.
Ben bij schaap bron in joure uitgekomen betaalte 1300 euro voor volledig revisieblok met nieuwe kop zuigers etc.
Blok wel kaal dus brandstof pomp etc zelf om zetten. Weet niet wat een benzine blok moet kosten maar 2900 euro vind ik dik geld of is dit inclusief montage?
Wat jemoet doen weet ik ook niet. Loopt de motor nu nog? dan kun je overwegen tekoop tezetten voor export en dergelijke en kijken voor wat anders.
Bijde keren zal het geld kosten. Zou hier en daar eens rond bellen naar comple revisiie motor(ruilmotor) nee heb je ja kunje krijgen staa hier op de site ook paar bij de links
succses met het sleutelen aan je :werkaanT4
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Motorrevisie wat moet ik doen?

Bericht door Roger B. (11)61 »

bartt4 schreef: Loopt de motor nu nog?
aangezien de kop eraf gehaald is voor de diagnose neem ik aan van niet :nuts :bifun

Inderdaad zou ik even wat rondbellen voor een (gereviseerde)ruilmotor, wellicht is dat voordeliger.

Als de revisie goed gebeurd (dus ook de kruk- en nokkenaslagers, drijfstanglagers, zuigers en zuigerveren vervangen enz enz ) heb je na de operatie wel weer een zo goed als nieuw blok, dat kan mits aantoonbaar met kilometerstand) wel enige waardestijging van je T4 tot gevolg hebben. Of zo'n inverstering verstandig is hangt volledig af van de verdere technische (en optische) toestand van je auto.
Als de bak en aandrijflijn goed zijn en je carosserie en interieur er ook nog even tegen kunnen.... dan heb je wel weer een goede auto, en zoals je zelf al zei, koop maar eens een net zo goede voor de zelfde kosten....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
jbellinkx
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 nov 2008, 23:18

Re: Motorrevisie wat moet ik doen?

Bericht door jbellinkx »

Bedankt voor de reacties,
Rijden doet ie niet meer de kop ligt er idd al af. Het prijskaartje is inclusief werkuren, riemen, nwe zuigers, stelliet klepzittingen, pakkingen nwe rotor, bougies en kabels, filters etc...de waterpomp wordt ook nagekeken, alle lagers worden nagelopen in het blok, er wordt ook gekeken naar de koppeling. Heb wel het idee dat het degelijk wordt aangepakt. heb ook al heel tevreden klanten gehoord over dit bedrijf. Maar veel geld kost het allemaal wel tjeusus. Interieur ziet er eigenlijk nog zeer goed uit, dubbelcabine in caravelle stof de bus is altijd particulier gereden. Heb wel een aantal bussen gezien die jonger waren die er stukken slechter uitzagen ook van buiten. Buitenkant heeft een paar kleine roestplekjes bij de zijramen omdat die er volgens mij onzorgvuldig zijn ingezet en aan de wielkasten is er nog geen zichtbare roest maar wel op een paar punten lak waar roest onder zit.
Vrees dat het maar moet gebeuren heb de auto ook nodig voor werk een nieuwe bus op gas vinden die even goed is gaat me meer kosten dan dit verhaal en dan weet je nog niet wat je hebt. Ik zal morgen ook eens naar Schaap bellen en andere revisiebedrijven om wat prijzen te vergelijken. Zijn er nog dingen waar ik op moet letten bij deze grote operatie?
Bea
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 jan 2009, 13:01

Re: Motorrevisie wat moet ik doen?

Bericht door Bea »

VW T4 benzine, BESTEL 0,8 B 62 KW D.C., 15 januari 1997 op de weg gekomen, in augustus 2006 een Landi gasinstallatie in laten bouwen bij garage in Wormerveer.

Ik zit met een zelfde probleem, motor houdt in bij bepaald toerental en verbruik is toegenomen.
Bougies/kabels etc allemaal al laten vervangen, ook de distributieriem is april 2008 vervangen door VW dealer. Inmiddels bij 3 VW-dealers in A'dam geweest, ze weten het allemaal niet en willen graag een onderzoek instellen (€ 65 excl.btw per uur) maar garanderen daarmee niet de oorzaak te vinden...
Na apk-keuring bij Kwikfit ( maar € 19,=) afgekeurd ivm CO-gehalte van tussen de 7-8.
Naar de gasspecialist voor Landi gebeld: Carbolt in Amsterdam, deze heeft voor € 40= de auto nagekeken en het CO terug kunnen brengen naar 2. Hij heeft ook de lambda doorgemeten, dat was allemaal goed. Hele fijne service daar.
Carbolt heeft voor mij nu een afspraak gemaakt bij het "Amsterdamse Motorenrivisie bedrijf", auto gaat daar over 2 weken naar toe voor "het stellen van de kleppen". Kosten € 100,=.
Na het lezen van jou verhaal ben ik erg geschrokken en hou mijn hart vast!
Ik heb nu het idee dat de kleppen van mijn motor niet geschikt waren om op gas mee te rijden omdat ik inmiddels begrepen heb dat VW pas vanaf 1998 andere kleppen gebruikt in de motoren en dat de lpg-inbouwer (uit Wormerveer) dat had moeten weten.

Ik hoop dat het allemaal mee gaat vallen en hou jullie op de hoogte van de voortgang/kosten.

m.vr.groet,
Bea Bakker, Amsterdam
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Motorrevisie wat moet ik doen?

Bericht door Roger B. (11)61 »

als het enige probleem in de kleppen zit hoeft niet de hele motor, maar alleen de kop gereviseerd.

kop demonteren (moet distributie voor los)
nieuwe kleppen en klepzittingen monteren
kop afpersen en eventueel vlakken
alle slijtage onderhevige delen (klepgeleiders en rubbers met name) vervangen
kop weer monteren met uiteraard nieuwe koppakking...

Als je niets zelf kunt (als je dat wel kunt zou je de kop er zelf af kunnen trekken en alleen de kop wegbrengen) gaat dit een aardig centje kosten (globale gok....750-1000 euro)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33871
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Motorrevisie wat moet ik doen?

Bericht door Multivan Generation »

er kan ipv een 2.0 benzine blok ook een 2,2 liter audi blok in.. :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
heartbeat
Berichten: 1287
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:20
Locatie: Schiedam

Re: Motorrevisie wat moet ik doen?

Bericht door heartbeat »

Als je er voor kiest om er een ander blok in te hangen kijk ook even bij Ronald Morien in Wiewert geloof ik die heeft vaak mooi spul en heeft mij al vaak geholpen met div klanten die op zoek waren naar speciale wensen.
Rob & Lize
Bea
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 jan 2009, 13:01

Re: Motorrevisie wat moet ik doen?

Bericht door Bea »

Bedankt voor de tips!

Ik ga zeker informeren voor een gereviseerde motor; een iets zwaardere motor is ook wel prettiger dan de 1.8.... dus een audi motor past ook in de bus...... is de oude motor dan ook weer in te ruilen in deze staat? Is dat waar revisie bedrijven op draaien?

groetjes Bea
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Motorrevisie wat moet ik doen?

Bericht door Roger B. (11)61 »

een "gewoon" revisiebedrijf draait op betaalde arbeidsuren en winst op onderdelen, net als een garage (afgezien van eventuele verkoop nieuw en gebruikte autos)

Een ruilmotorenbedrijf moet het hebben van inname (voor weinig) van defecte motoren en winst op revisie van deze motoren....

Of een audi 2,2 liter zondermeer op de plek van je 1800 past weet ik niet (stekkers, motorsteunen en versnellingsbak moeten natuurlijk wel passen)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
jbellinkx
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 nov 2008, 23:18

Re: Motorrevisie wat moet ik doen?

Bericht door jbellinkx »

Oei ik hoop dat je der beter vanaf komt dan ik.
Mijn blok is inmiddels compleet gereviseerd, Blok is uitgeboord en gehoond (weet niet wat dat is) er wordt ook een nieuwe koppeling ingehangen dat kost nu heel weinig moeite nu alles los is, ook de waterpomp wordt vervangen. Heb het blok in gereviseerde toestand open gezien zag er echt als nieuw uit.
kop heeft nieuwe geharde klepzittingen en alles geslepen en afgevlakt. Ik heb gehoord dat motoren die voor loodvrije benzine zijn gebouwd hardere kleppen en klepzittingen hebben dus dat die eigenlijk redelijk goed tegen gas moeten kunnen. Vandaar dat ze de kop bij het installeren van de installatie er niet af hebben gehaald. Als je op gas rijdt slijt de kop en kleppen gewoon sneller vanwege de hete verbranding en het schijnt dat lpg een aantal stoffen mist die benzine wel heeft waardoor slijtage sneller gaat. Ga em morgen of dinsdag halen hoop dat er nu geen complicaties meer zijn. Ik moet er volgend weekend mee op wintersport. Zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden na zo'n zware operatie?
Ik hou jullie op de hoogte van de ontwikkelingen.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33871
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Motorrevisie wat moet ik doen?

Bericht door Multivan Generation »

rustig inrijden en zeker niet planken naar de wintersport,
rustig warm rijden en goed op oliepeil letten
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Motorrevisie wat moet ik doen?

Bericht door Roger B. (11)61 »

op zich is een lange rit van meer dan 1000km helemaal niet verkeerd om een motor in te rijden,

wat Peter zegt, controlleer regelmatig je olie en koelvloeistofpeil. (om de pakweg 200km even stoppen, (even motor na laten draaien (20-20 sec en dan uitzetten) om de beentjes te strekken en vlak voor je verder rijdt even olie peilen (stop wel op een zo vlak mogelijke plek ivm invloed op peilstok :knipoog )

Probeer ook naast niet plankgas afwisselend te rijden, dus niet constant 120 ofzo, maar wissel regelmatig van snelheid zodat ie ef en toe moet afremmen en accelereren.

Zeker bij het inrijden, maar eigenlijk altijd is uiteraard rustig warm rijden belangrijk, ga er van uit dat het minimaal 20km duurt voor alles echt op temperatuur is (olie ook)

In de periode voor de vakantie ook even goed letten op eventuele lekkages, die kun je beter VOOR vertrek ontdekken dan tijdens de reis :toppie

veel plezier en goede reis
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Motorrevisie wat moet ik doen?

Bericht door bartt4 »

een een goede inloop olie er in 15 w 50. in iedergeval geen full of semi syntetic olie er in de eerste 3000 km
RUBBEREXPRESS
Bea
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 jan 2009, 13:01

Re: Motorrevisie wat moet ik doen?

Bericht door Bea »

Is het erg onverstandig om nog te rijden met de bus in deze staat?
Met de kou is het erg verleidelijk om de auto te pakken.... en omdat ik pas dinsdag terecht kan ....

vast weer bedankt,
Bea
Plaats reactie