j.d.hukema schreef:Minister kramer stelt dat iedere nieuwe bestelauto in 2012 een roet filter moet hebben en geeft daar susidie voor.Naar mate de auto vuiler is gaat het bedrag naar beneden.Alles hierover hoe de bedragen zijn vind je op de site van het ministerie vrom [
www.ministerievrom.nl en dan roetfilters]. dick

Bovenstaande link is een commerciele site, het enig juiste adres is:
http://www.vrom.nl/
Op deze officiele site kun je via het invullen van je kenteken er achter komen of er een roetfilter voor je auto beschikbaar is.
Navraag bij VW kan echter geen kwaad; voor mijn VW New Beetle TDI (wel in de lijst) kan de VW dealer hier wel een roetfilter bestellen, maar wil 'm niet monteren.
reden: " code zus en zo worden niet weergegeven in ons computerprogramma. Zal wel zijn omdat het een automaat is, maar we weten het niet precies...."
Deze week eens opheldering vragen bij de importeur.
En inderdaad: ik doe het ook voor het rijden bij onze oosterburen. Daar maak ik de meeste kilometers. En de katalysator is weer lek (was al eens dichtgelast). Vooral bij koude motor is het net of je traktor rijdt.
Voor mijn T4 California uit '91 maak ik mij geen illusies: geen roetfilter mogelijk.
Al met al blijft een retrofit roetfilter een gok. Slibt-ie wel of niet dicht?
Zelfs bij nieuwe auto's kan dat het geval zijn, vooral bij wie veel korte ritten maakt.
De VW Crafter is hier bijvoorbeeld berucht om, als ik de reviews moet geloven.
Iedere twee jaar €2000,- voor een nieuw filter, al blijkt dat niet eens zo erg te zijn in vergelijking met alle andere problemen van die bus. Toch maar even T4 blijven rijden.
Gerard