Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Powerbox

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
HarryF
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 nov 2008, 15:46
Locatie: Enschede

Powerbox

Bericht door HarryF »

Ik heb eens op internet gekeken naar de eventuele aanschaf van een Powerbox. Deze worden blijkbaar relatief vaak verkocht.
Ook (b)lijkt het gemakkelijk om deze zelf te installeren. Ik ben eigenlijk ook nu wel tevreden over mijn 102 pk TDI, zodat ik chiptuning niet echt overweeg.
Als je verder zoekt zijn er ook diverse leveranciers van (natuurlijk met name) chiptuning die de powerbox ontraden, niet alleen omdat chiptuning beter is, maar ook omdat zij zeggen dat een powerbox technisch gezien gevaarlijk is. Verbrande zuigers en dergelijke.

Chiptuning overweeg ik niet echt vanwege dat dat relatief meer actie van mijn kant nodig maakt en ik, als gezegd, niet echt om meer vermogen zit te springen. De powerbox is daarentegen erg gemakkelijk te bestellen en zelf te installeren, dit kietelt mij toch wel een beetje, maar ik wil natuurlijk absoluut geen problemen :muur door met zo'n box "het paard achter de wagen te spannen".

Wie heeft ervaring opmerkingen of waarschuwingen (mbt de powerbox)?? En wat mogen deze kosten (prijzen varieren nogal)??
Is hier ook "goedkoop is duurkoop"? :politie

Groet, HarryF
:T44EVER :driveT4
Houdt h'm tussen de lijntjes...met de gepoetste kant boven!!
Gebruikersavatar
sirmaat
Berichten: 139
Lid geworden op: 29 nov 2008, 07:36

Re: Powerbox

Bericht door sirmaat »

Als je bij zoeken even powerbox indrukt dan zie je dat er vaker vragen over geweest zijn. ;)
Paulus
Berichten: 360
Lid geworden op: 02 okt 2007, 23:55
Locatie: Stadskanaal

Re: Powerbox

Bericht door Paulus »

Goedkoop is duur :ikrij koop
VW T5 1.9TDI Lwb
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33819
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Powerbox

Bericht door Multivan Generation »

Chiptuning werkt met echte sensorwaarden en aangepaste kenvelden,
echter zal een goede tuner de kenvelden voor de noodloop NIET veranderen.

Bij een powerbox worden veel sensorwaarden gemanipuleerd en opgehoogd,
hierbij worden dus ook de waarden die normaal de motor beschermen tegen verdere schade (de noodloop) met een bepaalde factor opgehoogd waardoor er meer schade veroorzaakt kan worden.

Nette chiptuning werkt met fracties niet met een vaste factor over het hele kenveld (Powerbox) ..

Zie ook eens motorische tuning:
http://people.zeelandnet.nl/diape/html/tuningmo2.htm

Daar heb ik ook chiptuning en OBD tuning uitgelegd..en nog veel meer... :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
HarryF
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 nov 2008, 15:46
Locatie: Enschede

Re: Powerbox

Bericht door HarryF »

Sorry dat ikzelf niet duidelijk genoeg ben geweest. :bonk Ik heb in het forum gezocht op "Powerbox" en gezien dat chiptuning de voorkeur heeft.
Ik werd echter gekieteld door een powerbox van nog geen 200 eur.(nieuw) Dus eigenlijk had de vraag moeten zijn:
"Wat kan ik beter doen, een powerbox of niets". Ik begrijp nu dat een powerbox zeker bij noodloop zelfs gevaarlijk kan zijn voor de motor, dus doe ik maar niets of..........????? Zijn er ook mensen met positieve ervaringen.

groet, HarryF :ikrij
Houdt h'm tussen de lijntjes...met de gepoetste kant boven!!
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Powerbox

Bericht door Roger B. (11)61 »

zullen zeker mensen zijn met positieve ervaringen, zolang er niets mis gaat is het een goedkope manier om meer vermogen uit je motor te halen. Zolang je de grens niet overschrijdt doordat de motorcomputer denkt dat ie veilig zit maar de powerbox toch over de grens gaat.. is er niets aan de hand (bij normale omstandigheden is dat dus zo) maar als er iets mis gaat (een sensor die verkeerde waarden afgeeft bijvoorbeeld) dan zal het motormanagement niet of te laat of verkeerd ingrijpen.

Dat heb je dus bij gewone chiptuning (door goede tuner) niet.

als je 200 aan een Powerbox uitgeeft...... zou ik zelf even langs Marje rijden en dan maar (wel bijna het dubbele) meer betalen, maar wel goed en veilig zitten.

is de keuze PB of niets, dan zou ik niets kiezen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33819
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Powerbox

Bericht door Multivan Generation »

ik zou tussen de opties powerbox of niets, ook voor de laatste kiezen
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: Powerbox

Bericht door André »

Powerbox . . . . . zonde van het geld !
Hij gaat alleen maar meer zuipen en roken . . . okee je heb meer vermogen maar alleen door er domweg meer brandstof in te pompen en de turbodruk te verhogen.
Chippen wordt het programma "geoptimaliseerd" , diverse parameters worden aangepast waardoor meer vermogen en lager verbruik. Het programma is een compromis zodat de auto ook in donker Africa met slechte diesel net zopresteerd als hier in W Europa. Verschillende programma's voor verschillende plaatsen in de wereld is voor een fabrikant te duur.

http://www.tunex.nl/merk/showarticle.php?articleID=53

Kijk hier eens, voor Eur 225 weet je alles.

André
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Powerbox

Bericht door Harry62 »

Bij een powerbox krijg je ook alleen de powerbox. Je gaat iets sneller maar verbruikt ook meer.

Bij chiptuning geven zo ook garantie, en niet onbelangrijk ze vragen waar je power wilt hebben.
Meestal hebben ze wel 3 of 4 préinstellingen om je te laten kiezen hoe je het vermogen wil hebben.
Niet iederéén wil volgas meer power maar je kunt ook kiezen voor alleen onderin de toeren meer power.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: Powerbox

Bericht door harry t5 191 »

Wat Harry 62 zegt dat klopt wel, alleen dan moet je het niet laten doen bij bovenvermelde tuner.
Die flast er een standaard programma in.
Ga dan naar een tuner met een vermogensbank en dan kun je ook zien wanneer het vermogen er in komt.
Bij sommige type koppelingen niet overbodig!
Ik spreek uit ervaring.

:wjw :T54LIFE :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Plaats reactie