Hoi Pascal,Pascal-141 schreef: In de T4 is NOOIT een motor geleverd met pompverstuivers ! Wie dat beweert , kan evengoed beweren dat zijn wielen vierkant zijn ...![]()
![]()
Freelancer : als ik zo jouw verhaal lees , dan bedenk ik me net dat ik koude rillingen zou krijgen moest mijn motor bij die "mekaniekers" gerepareerd worden ...
1. Een Golf III motor past WEL perfect in een T4 , ik heb er zelf zo eentje gehad (is onlangs verkocht geweest) , er zijn een paar dingen die je moet overbouwen , maar het blok zelf is identiek , er moeten helemaal géén gaten geboord of getapt worden .
2.een VW mekanieker die beweerd dat er een PD motor zit in een T4 , die heeft volgens mij nog nooit een T4-motor van dichtbij gezien ...
3.een VW mekanieker die beweerd dat bij een 1.9 de kleppen nooit de zuigers zouden kunnen raken ? Die zal veel ervaring hebben... Er zijn slechts heel weinig motoren waarbij de kleppen de zuigers niet raken (wanneer de riem afbreekt bvb) , zoals bvb de oude Ford OHC motoren . Maar voor zover ik weet , heb je bij iedere VW motor prijs als de riem eraf gaat .
4.Een mekanieker die beweerd dat je het direct zou zien als een zuiger beschadigd is ? Ik weet uit eigen ervaring dat dat niet altijd het geval is , soms zie je van bovenaan de zuiger niks van schade , maar toch kun je met een kromme drijfstang zitten (om maar een voorbeeld te geven). En die motor zal ook terug draaien hoor met kromme drijfstang , maar voor hoelang ...
Ieder doet wat hij zelf wil ,maar moest ik de schade hebben die jij nu hebt , dan zou ik het op veilig spelen en het onderblok ook opendoen en de drijfstangen laten opmeten , krukas laten opmeten (ook die kan kromgaan) , cilinders opmeten om te zien of ze nog rond zijn en speling op te meten , zuigers opmeten en laten controleren op (haar)scheurtjes (word gedaan met speciale vloeistof)
Indien de cilinders en zuigers nog goed zijn , zou ik nieuwe zuigerveren monteren en nieuwe "schelpen" (krukaslagerschalen) en dan alles terug monteren .
Dan pas ben je terug zeker dat je onderblok nog goed is. Het is misschien niet nodig in uw geval , maar zeker is zeker , het blok ligt toch open.
Maar goed , daar doet ieder zijn eigen zin mee hé .
Het is misschien onbeleefd voor onze Nederlandse WW'ers om even gewoon in het Vlaams te schrijven maar ik ga gewoon typen.
Alles wat je schrijft klopt en weet ik, ik moet echter ook zien wat ik schrijf, ik kom nog bij dat bedrijf en de medewerkers daar kennen

Wat er dan wel door mekaar wordt gesmeten zijn zinnen die ik schrijf en er geen rekening werd gehouden over welke mensen ik het dan juist heb, de persoon die gans mijn revisie heeft gedaan weet duidelijk waar hij mee bezig is en spreekt ook het meeste tegen wat ik heb gehoord van zijn 'zogezegde ' VW-collega's.
Het is niet hij die zegt dat de kleppen nooit de pistons kunnen raken, hij heeft wel een paar merken genoemd waarbij het niet kan, blijkbaar is er nog een oude Opel motor waarbij de kleppen de pistons niet kunnen raken, ik weet echter niet welke motorcode het hier betreft, het zou een naftje zijn waarbij je simpelweg de gebroken distri kon vervangen alles op tijd zetten en gewoon doorrijden.
Alles wat kan kapot gaan bij zo'n voorval als bij mijn geval heeft hij dan ook uitvoerig nagekeken, gemeten en getest zoals ook jij hebt beschreven.
Voor alle duidelijkheid mijn transporter is niet gereviseerd in een VW garage, maar in een erkend revisie bedrijf, wat veel van die VW-mekaniekers verkondigen is klinkklare BS en dat heb ik dan ook geschreven, ik heb wel wat opzoekingen gedaan en kom tot de dezelfde conclusie als iedereen die wel weet waarover het gaat.
Ik heb deze middag mijn transporter gaan halen, heb er een 40 tal Km mee gereden, hij is stiller dan voordien, start beter, rijd een pak soepeler, en trekt zelfs wat beter, ( al gooi ik niet alles direct open, zo lomp ben ik ook weer niet ) er zijn nog wat kleinigheden bijgekomen, zoals een gloei bougie die stuk was, ik heb die zelfs niet moeten betalen, het krukastandwiel werd ook vervangen met het nieuwe type krukasbout.
Het grootste bedrag dat op mijn factuur staat is 'werk atelier', op plaats twee 'werk atelier revisie', dus al het opmeten, en dergelijke meer zit mee in de prijs.
Bij de VW specialisten zou deze hele operatie om en bij de 4000 Euro kosten, maar de revisie gebeurd wel bij de pesoon waar ik rechtstreeks terecht kan ( als professionele klant ), particulieren kunnen daar namelijk niet terecht.
Het feit dat de persoon van de demontage afdeling vertelde dat de ABL niet zomaar vanuit een Golf III in de T4 past is ook beaamd door Bartt4, de gaten zijn wel aanwezig in het blok, maar die moeten dan nog getapt worden, draad zit er namelijk niet in en de motorsteun staat op een andere plaats, of er andere motoren passen weet ik niet, die persoon zei dat in de T4 de ABL zit en in de Golf een AAZ, maar soit als je ziet wat René en Berrie hebben gedaan, dan is alles mogelijk, dat gaan ze in een demontage bedrijf blijkbaar niet zeggen, misschien omwille van onze wetgeving terzake ?
Al bij al ik ben vandaag dus mijn transporter gaan halen, 916.01 Euro ex 21% Btw = 1.108.37 Euro, ( BTW 192.36 Euro ), terwijl dezelfde werkzaamheden bij de "specialisten" bijna 4x duurder zou zijn.
Tevens als ik mijn faktuur bekijk zie ik dat er onderdelen niet op staan, ofwel zijn die inbegrepen in omschrijving 'kit'.
Ik zie namelijk nergens de twee riemen staan van de waterpomp en van de alternator, doch ze zijn wel degelijk nieuw want het zijn andere riemen dan er op lagen, die heb ik trouwens zien liggen in de vuilbak.
Ik krijg net zoals jij ook, koude rillingen als ik bedenk dat ik mijn transporter zou hebben binnen gedaan bij die "mekaniekers", ofwel is dat een misleiding van hen om nadien met een zwaarder kostenplaatje af te komen en je dan met de rug tegen de muur staat omdat de cullas al werd gedemonteerd en ze pas dan hebben gezien dat de kleppen krom zijn, of erger.
Dat heb ik namelijk een aantal jaren geleden meegemaakt met mijn Golf IV, waterschade geleden, 3800 en een klets Euro, alles zou via de verzekering geregeld worden, in full omnium, twee maand na de herstelling nog eens drie keer terug geweest waarbij er buiten een nieuwe LMM nog het één en ander diende nagekeken worden, en dat was bij de grote VW-dealer van Antwerpen, ja inderdaad ik hoor je al denken 'Beerens' dus den deze heeft geen vertrouwen meer in de VW consessie houders want ik kreeg ineens een aanmaning in de bus van Beerens waarop stond, gelieve onmiddelijk te betalen want uw verzekering dekt de schade niet of beter gezegd " de verzekering wil de schade niet vergoeden omwille van te duur " experts erbij gehaald die zeggen dat er werkzaamheden werden gefaktureerd die niet werden uitgevoerd, einde van het verhaal ik heb mijn ( toen 2 jaar oude ) Golf IV moeten verkopen !
Ik zal als je daar interesse voor hebt het faktuur scannen en per e-mail naar jou verzenden.
Ik ben tevreden en ben gerust, moest er iets zijn kan ik altijd langskomen bij hem, bij het minste wat ik gewaar word of als er iets is waar ik me zorgen over maak, even bellen en ik kan er naartoe, het is dan tevens ook gratis omwille van het jaar garantie dat ik heb voor de herstelling en geplaatste onderdelen.
Bij deze is het hoofdstuk voor mij afgesloten, aan iedereen die hier heeft gereageerd, bedankt voor de input, alsook voor alle mensen die dit verhaal mee hebben gevolgd op de achtergrond.
Ik heb by the way van 3 mensen uit mijn directe omgeving een telefoontje gekregen die ook het verhaal hier met argus ogen waren aan het volgen, ook T4 rijders waarvan 2 leden die ik niet ga vernoemen, schending van de privacy


Mvg.
Pascal.