Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
verbruik
verbruik
Beste allemaal,
ik rij sinds kort met een T4 op benzine (en lpg), een 2,5 liter 5cilinder. Geweldig! Maar wat verbruikt-ie veel... Is dit normaal? Op benzine 1:8, op gas met moeite 1: 7.
Ik rij al voorzichtig, heeft iemand tips over hoe ik 'm zuiniger kan maken?
Alvast bedankt!
ik rij sinds kort met een T4 op benzine (en lpg), een 2,5 liter 5cilinder. Geweldig! Maar wat verbruikt-ie veel... Is dit normaal? Op benzine 1:8, op gas met moeite 1: 7.
Ik rij al voorzichtig, heeft iemand tips over hoe ik 'm zuiniger kan maken?
Alvast bedankt!
Re: verbruik
Hoi Marcel,
Ik rij een VR6 op benzine en gas. Mijn verbruik is zelfs nog duurder op benzine 1:6.5 en op gas 1:6 dan mag ik blij zijn. Ik heb wel een automaat dat is over het algemeen toch al wat duurder. Ben wel pittige rijder.
Gr Patrick
Ik rij een VR6 op benzine en gas. Mijn verbruik is zelfs nog duurder op benzine 1:6.5 en op gas 1:6 dan mag ik blij zijn. Ik heb wel een automaat dat is over het algemeen toch al wat duurder. Ben wel pittige rijder.
Gr Patrick
Re: verbruik
dat je nu iets meer verbruikt is volkomen normaal.
De energiedichtheid van LPG ligt iets lager dan die van benzine.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Energiedichtheid
De energiedichtheid van LPG ligt iets lager dan die van benzine.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Energiedichtheid
Ik rijd T-vier met veel plezier!! 

- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: verbruik
op lpg moet je doorgaans rekenen op pakweg 10% meerverbruik, grotendeels veroorzaakt door et verschil in energieinhoud tussen een liter benzine en een liter lpg.
Persoonlijk vind ik 1:8 op benzine helemaal niet gek voor een 2,5 liter in de T4, eb ook al gehoord dat mensen er 1:5 'a 1:6 mee reden, zuiniger dan 1:10 heb ik er nog nooit van gehoord.
Het is een grote motor in een zware auto, dat merk je in het verbruik.........
Persoonlijk vind ik 1:8 op benzine helemaal niet gek voor een 2,5 liter in de T4, eb ook al gehoord dat mensen er 1:5 'a 1:6 mee reden, zuiniger dan 1:10 heb ik er nog nooit van gehoord.
Het is een grote motor in een zware auto, dat merk je in het verbruik.........
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: verbruik
mijn bus rijdt 1 op 10.5 .... op diesel
dus je verbruik is denk wel normaal.
zoals al gezegt , 2.5 liter , en een zware bus , en een aerodynamica van een kleding kast...
dus je verbruik is denk wel normaal.
zoals al gezegt , 2.5 liter , en een zware bus , en een aerodynamica van een kleding kast...

Re: verbruik
Eigenlijk is benzine niet de meest geschikte brandstof voor dit soort wagens
(er is veel koppel nodig en dat is wat diesels leveren)
het verschil in verbruik tussen een kleine auto op benzine of op Diesel is veel kleiner
als het verschil bij een grote/hoge relatief zware auto als een Busje
Dus dit verbruik is vrij normaal, op gas gaat het maar op benzine gaat dat erg hard.
Op diesel is daarintegen ook gemakkelijk 1:14 te halen
en blijf je onder de 90km/h bij lange afstanden kan 1:15.9 ook (zelf gereden)
met een 2.5 TDI
de grotere bussen, Sprinter crafter, en vrachtwagens, tractoren het rijdt allemaal op diesel.
dus waar hogere vermogens worden gevraagd.
(er is veel koppel nodig en dat is wat diesels leveren)
het verschil in verbruik tussen een kleine auto op benzine of op Diesel is veel kleiner
als het verschil bij een grote/hoge relatief zware auto als een Busje
Dus dit verbruik is vrij normaal, op gas gaat het maar op benzine gaat dat erg hard.
Op diesel is daarintegen ook gemakkelijk 1:14 te halen
en blijf je onder de 90km/h bij lange afstanden kan 1:15.9 ook (zelf gereden)
met een 2.5 TDI
de grotere bussen, Sprinter crafter, en vrachtwagens, tractoren het rijdt allemaal op diesel.
dus waar hogere vermogens worden gevraagd.
Laatst gewijzigd door frank884 op 19 feb 2009, 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Re: verbruik
als je Op benzine 1:8, en op gas met 1: 7 dan verstook je evenveel energie en beide gevallen.
dus volkomen normaal.
dat een benzine meer verbruikt is vooral te wijten aan het verschil in energie-inhoud en de veel lagere compressie waardoor het rendement sowieso minder is.
dus volkomen normaal.
dat een benzine meer verbruikt is vooral te wijten aan het verschil in energie-inhoud en de veel lagere compressie waardoor het rendement sowieso minder is.
Ik rijd T-vier met veel plezier!! 

- Henk Peter 856
- Berichten: 777
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
- Locatie: Nunspeet
Re: verbruik
Hoi, zuiniger kan bijvoorbeeld met het rijden op cruisecontroll, overschakelen bij max 2500 toeren, auto uit laten rollen naar een verkeerslicht, dus de regels van het nieuwerijden hanteren. Ben benieuwd waar je dan op uit komt.
Re: verbruik
hoe voeger je terug schakelt, hoe trager je optrekt(wel niet blijven hangen in een versnelling), hoe trager je rijd(geld wel allen voor 5e, dus traag rijden in 5e) hoe beter voor je verbruik
later uitrollen, remmen op de motor, defensief rijden (vooruit kijken)
zo weinig mogelijk verbruikers aan
de fun is er dan wel af
volgende dingen zijn onafhankelijk van het rijden maar hebben ook een invloed
hoge bandenspanning , egr dicht, luchtfilter in goede staat, uitlaat met lage weerstand en in het algemeen een goed onderhouden auto/motor
verbruikcijfers zijn gewoon om te schrewen. dus als je veel korte ritten rijd geraak je nooit aan een laag verbruik
later uitrollen, remmen op de motor, defensief rijden (vooruit kijken)
zo weinig mogelijk verbruikers aan
de fun is er dan wel af
volgende dingen zijn onafhankelijk van het rijden maar hebben ook een invloed
hoge bandenspanning , egr dicht, luchtfilter in goede staat, uitlaat met lage weerstand en in het algemeen een goed onderhouden auto/motor
verbruikcijfers zijn gewoon om te schrewen. dus als je veel korte ritten rijd geraak je nooit aan een laag verbruik
Ik rijd T-vier met veel plezier!! 

Re: verbruik
met keiharde zomerbanden is die ook zuiniger als op winterbanden
en dan gewoon van de standaardmaat 195/70 R15C
hoe breder hoe meer weerstand = brandstofverbruik (denk aan de wielrenfietsers)
en dan gewoon van de standaardmaat 195/70 R15C
hoe breder hoe meer weerstand = brandstofverbruik (denk aan de wielrenfietsers)
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Re: verbruik
nadeel van je zomerbanden hard oppompen is :
verkeerde slijtage , en dus banden eerder af = andere kosten = niks gewonnen.
verkeerde slijtage , en dus banden eerder af = andere kosten = niks gewonnen.
Re: verbruik
te hard oppompen is natuurlijk ook niet goed.
iets meer als gemiddeld mag wel maar dan zeg je ook dag aan je comfort.
vroeger werden onze banden gewoon bij elke beurt door de garage op spanning gebracht en ik heb gemerkt dat de banden langs de kanten een stuk meer versleten zijn als in het midden , wat wijst op te lage bandenspanning.
nu staan ze iets harder, maar niet boven de max opgegeven spanning
iets meer als gemiddeld mag wel maar dan zeg je ook dag aan je comfort.
vroeger werden onze banden gewoon bij elke beurt door de garage op spanning gebracht en ik heb gemerkt dat de banden langs de kanten een stuk meer versleten zijn als in het midden , wat wijst op te lage bandenspanning.
nu staan ze iets harder, maar niet boven de max opgegeven spanning
Ik rijd T-vier met veel plezier!! 

Re: verbruik
Hartelijk bedankt voor al jullie reakties.
Ik weet nu wat ik er aan kan doen, ga het uitproberen. En soms ook lekker stevig doorrijden...
Groeten!
Marcel
Ik weet nu wat ik er aan kan doen, ga het uitproberen. En soms ook lekker stevig doorrijden...
Groeten!
Marcel
Re: verbruik
4 bar zomerbanden 3.5 winterbandenjordydereus schreef:nadeel van je zomerbanden hard oppompen is :
verkeerde slijtage , en dus banden eerder af = andere kosten = niks gewonnen.
maar in vergelijking met luxewagenbanden is dat toch het dubbele
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
- multivan_rob
- Berichten: 227
- Lid geworden op: 22 feb 2009, 22:45
- Locatie: Amersfoort
Re: verbruik
Dag Marcel, ik rijd ook sinds kort een multivan op benzine en red nauwelijks 1 op 8Marcel T4 schreef:Beste allemaal,
ik rij sinds kort met een T4 op benzine (en lpg), een 2,5 liter 5cilinder. Geweldig! Maar wat verbruikt-ie veel... Is dit normaal? Op benzine 1:8, op gas met moeite 1: 7.
Ik rij al voorzichtig, heeft iemand tips over hoe ik 'm zuiniger kan maken?
Alvast bedankt!

volgens mij komt dat toch voornamelijk door het gewicht



maar volgens mij met je het gewoon voor lief nemen


T5 1,9 Tdi en wel zwart