
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
V6
v6 tdi????
De wens is de vader van de gedachte..................................
Er zijn vele T5-rijders die maar wat graag een v6-tdi onder de motorkap zouden willen hebben. Het technisch concept van de T5 maakt gebruik van de Audi v6-tdi's echter onmogelijk.
Als er al een v6-tdi in de T5 zou komen, dan zou het technisch gezien altijd een vr6 moeten zijn. Een ander 6-cilinder blok zou te lang of te breed zijn.
Ongetwijfeld zullen er bij de motorenafdeling van VW wel vr6-tdi's proefdraaien, o.a. ook voor in de Passat en de opvolger van de Sharan.
Concrete informatie is er echter nog niet.
Er zijn vele T5-rijders die maar wat graag een v6-tdi onder de motorkap zouden willen hebben. Het technisch concept van de T5 maakt gebruik van de Audi v6-tdi's echter onmogelijk.
Als er al een v6-tdi in de T5 zou komen, dan zou het technisch gezien altijd een vr6 moeten zijn. Een ander 6-cilinder blok zou te lang of te breed zijn.
Ongetwijfeld zullen er bij de motorenafdeling van VW wel vr6-tdi's proefdraaien, o.a. ook voor in de Passat en de opvolger van de Sharan.
Concrete informatie is er echter nog niet.
- Yasmine D & Wesley V
- Berichten: 573
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:54
- Locatie: Belgie, Bazel
Het verschil is de hoek tussen de cilinders. Bij een normale V motor is deze meestal tussen de 60 en 90 graden. Bij de VR is deze hoek maar 15 graden, het is als het ware een lijnmotor waarbij de cilinders wat t.o.v. elkaar verschoven zijn. Hierdoor is de lengte als bij een V motor maar de breedte nauwelijks groter als bij een lijnmotor. Er wordt ook maar 1 cilinderkop gebruikt die wel erg gecompliceerd is.Yasmine D & Wesley V schreef:Hoi
misschien een stomme vraag, maar wat is het verschil tussen een v6 TDI en een vr6 TDI?
mvg
gecompliceerd
Wat heet gecompliceerd.kleijntje schreef:Het verschil is de hoek tussen de cilinders. Bij een normale V motor is deze meestal tussen de 60 en 90 graden. Bij de VR is deze hoek maar 15 graden, het is als het ware een lijnmotor waarbij de cilinders wat t.o.v. elkaar verschoven zijn. Hierdoor is de lengte als bij een V motor maar de breedte nauwelijks groter als bij een lijnmotor. Er wordt ook maar 1 cilinderkop gebruikt die wel erg gecompliceerd is.Yasmine D & Wesley V schreef:Hoi
misschien een stomme vraag, maar wat is het verschil tussen een v6 TDI en een vr6 TDI?
mvg
Ik heb een Golf 3 vr6 gehad met 2 kleppen per cilinder. Deze cilinderkop bevatte dus slechts 12 kleppen. Daarna heb ik een Passat v6 syncro gehad met 5 kleppen per cilinder (30 kleppen in totaal), variabele kleptiming en schakelbaar inlaatspruitstuk. Dat was pas echt gecompliceerd.
past niet
Ten eerste hebben ze bij VW momenteel geen zescilinder lijnmotoren, laat staan in TDI-uitvoering.Niels949 schreef:Ze kunnen er toch ook gewoon een 6cilinder in lijn turbodieselmotor in leggen...???
Groeten,
Niels949
Ten tweede is zo'n lijnmotor te lang, zeker in conventionele uitvoering met de nokkenasaandrijving en de aggregaten aan de kopzijde van de motor.
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
De VR6 is naar wat ik gehoord heb inderdaad al een tijdje in voorbereiding , hij werd ontworpen voor de Passat (die het nu slechts met een 4cylindertje (TDI) moet stellen )
Maar hij gaat ook in de face-lift versie van de T5 komen . Er werd mij gezegd tijdens het Brusselse bedrijfswagen salon in januari dat dit voor eind 2007 zou zijn.
Maar hij gaat ook in de face-lift versie van de T5 komen . Er werd mij gezegd tijdens het Brusselse bedrijfswagen salon in januari dat dit voor eind 2007 zou zijn.
Pascal-141 schreef:De VR6 is naar wat ik gehoord heb inderdaad al een tijdje in voorbereiding , hij werd ontworpen voor de Passat (die het nu slechts met een 4cylindertje (TDI) moet stellen )
Maar hij gaat ook in de face-lift versie van de T5 komen . Er werd mij gezegd tijdens het Brusselse bedrijfswagen salon in januari dat dit voor eind 2007 zou zijn.
V6 face-lift T5??? :klappen

Sport Generation Blue
modellencyclus
Of er voor komend modeljaar al een facelift voor de T5 aankomt betwijfel ik.
Bij de transporters hanteert VW zeer lange intervallen in de modellencyclus.
De T4 werd vanaf 1990 gebouwd. Pas in 1996 kwam de eerste facelift. Vervolgens is de T4 tot 2003 verder gebouwd.
Als ze deze modelpolitiek handhaven zou je de eerste facelift voor de T5 pas in 2009 mogen verwachten.
Bij de transporters hanteert VW zeer lange intervallen in de modellencyclus.
De T4 werd vanaf 1990 gebouwd. Pas in 1996 kwam de eerste facelift. Vervolgens is de T4 tot 2003 verder gebouwd.
Als ze deze modelpolitiek handhaven zou je de eerste facelift voor de T5 pas in 2009 mogen verwachten.