Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

is 5W-30 longlife??

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: is 5W-30 longlife??

Bericht door Harry62 »

Bij een TDI waar 5W30 wordt voorgeschreven en waar 5W40 ingegooid wordt zal bij koude start (>4 graden Celcius)
een vertraging, door de "dikkere" 5W40 olie, naar de oliekanalen, klepstoters enz optreden. Bij elke koude start!!
Ga je ook nog een zware belasting uitvoeren met je koude motor en "dikke" olie dan komt de schade in no time naar boven.
Rij je 'normaal' en laat je de TDI netjes warmdraaien dan zou je met gewone intervallen met 5W40 kunnen volstaan
Als je heel lang plezier van je motortje wil hebben doe er aub de olie in die voorgeschreven wordt.

Als je 0W30 voorgeschreven krijgt volgens het boekje dan kun je volgens de geleerden beter overstappen naar 5W30
De 0W30 zal, vooral bij TDI, een te dunne filmlaag aan olie op de lagers brengen vooral bij hoog vermogen TDI's.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Paulus
Berichten: 360
Lid geworden op: 02 okt 2007, 23:55
Locatie: Stadskanaal

Re: is 5W-30 longlife??

Bericht door Paulus »

Paulus[/quote]

Fout paulus!!!!!

Ik weet zeker dat die olie nooit in de ABL motor (1.9TD) gedaan mag worden!!!!
daar moet dikkere olie in nl de goedkopere (10 w 40 of 15 w 40 hoeft niet synthetisch)
Voor de TDI's wel. bij de T5 hebben alleen de 130 en de 174 pk versie van de diesels
een tandwiel uitgeruste distributie
In de T5 zit meestal de minder dure 4 cylinder 105 pk die ook nog in 13 verschillende VW groep modellen wordt/werdt gebruikt.[/quote]

Is geen enkel probleem,laat mij maar een stuk gelopen 1.9 TD zien veroorzaakt door 5W30,het is echter geen verplichting maar kan totaal geen kwaad :toppie
VW T5 1.9TDI Lwb
jordydereus

Re: is 5W-30 longlife??

Bericht door jordydereus »

applaus !! :klappen :klappen :klappen
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: is 5W-30 longlife??

Bericht door frank884 »

[quote="Harry62"]
Bij een TDI waar 5W30 wordt voorgeschreven en waar 5W40 ingegooid wordt zal bij koude start (>4 graden Celcius)
een vertraging, door de "dikkere" 5W40 olie, naar de oliekanalen, klepstoters enz optreden. Bij elke koude start!!



Olie 5 W 40
SAE 5 w 40 is een mulitigrade motorolie waarvan de olie zeer goed vloeibaar blijft bij lage termperaturen en voldoende dik bij hoge temperaturen (geschikt voor de winter en koude streken)

Uitleg specificatie:
Hoe lager het eerste getal (voor de W ) hoe dunner de olie blijft bij lage temperaturen
Hoe hoger het tweede getal (na de W) hoe dikker de olie blijft bij hoge temperaturen
(goede smering in warme omstandigheden)

MAW het maakt bij koud weer niks uit of je er 5 W 30 of 5 w 40 in doet
alleen bij hogere temperaturen geeft de 5 w 40 een betere smering dan de 5 w 30
dus met heet weer en nog een flinke aanhanger/caravan (flinke belasting) eraan moet 5 w 40 beter zijn dan 5 w 30!!! voor de smering.
Laatst gewijzigd door frank884 op 01 mar 2009, 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: is 5W-30 longlife??

Bericht door frank884 »

Paulus schreef:Paulus
Fout paulus!!!!!


Is geen enkel probleem,laat mij maar een stuk gelopen 1.9 TD zien veroorzaakt door 5W30,het is echter geen verplichting maar kan totaal geen kwaad :toppie[/quote]

Paulus:
De 5 w 30 of (0 w 30 vroeger) mag alleen in je auto als er op de sticker met de wagengegevens
(in je boekje te vinden, op de kap van het zekeringcompartement, en onder de motorkap)
bij de 4e alinia:
als er de code QG1 staat: dit betekend dat de lagers enz geschikt zijn voor de dunne longlife olie
ofwel 0 w 30 of 5 w 30
dat is bij de 1.9 TD Niet het geval,
als je die in de 1.9TD doet dan zal die waarchijnlijk niet vastlopen, maar heel veel verbruiken

en los daarvan waarom zou je het doen?? die olie is veel duurder dan wat voor die relatief ouderwetse motor vereist is.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Paulus
Berichten: 360
Lid geworden op: 02 okt 2007, 23:55
Locatie: Stadskanaal

Re: is 5W-30 longlife??

Bericht door Paulus »

Je hebt helemaal gelijk Frank,het wil idd wel eens gebeuren dat er wat olie word gebruikt in oudere motoren,maar kapot lopen gebeurt niet.Ik heb verschillende keren meegemaakt dat de nokkenas lagers en stoters stuk gingen bij gebruik van 0W30.
Ik heb goede contacten in duitsland bij een grote VW dealer,deze doen de 0W30 alleen op de T5 en touareg's,verder op alle typen de 5W30.

Paulus
VW T5 1.9TDI Lwb
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: is 5W-30 longlife??

Bericht door Harry62 »

frank884 schreef:
Harry62 schreef:
Bij een TDI waar 5W30 wordt voorgeschreven en waar 5W40 ingegooid wordt zal bij koude start (>4 graden Celcius)
een vertraging, door de "dikkere" 5W40 olie, naar de oliekanalen, klepstoters enz optreden. Bij elke koude start!!



Olie 5 W 40
SAE 5 w 40 is een mulitigrade motorolie waarvan de olie zeer goed vloeibaar blijft bij lage termperaturen en voldoende dik bij hoge temperaturen (geschikt voor de winter en koude streken)

Uitleg specificatie:
Hoe lager het eerste getal (voor de W ) hoe dunner de olie blijft bij lage temperaturen
Hoe hoger het tweede getal (na de W) hoe dikker de olie blijft bij hoge temperaturen
(goede smering in warme omstandigheden)

MAW het maakt bij koud weer niks uit of je er 5 W 30 of 5 w 40 in doet
alleen bij hogere temperaturen geeft de 5 w 40 een betere smering dan de 5 w 30
dus met heet weer en nog een flinke aanhanger/caravan (flinke belasting) eraan moet 5 w 40 beter zijn dan 5 w 30!!! voor de smering.
Je theorie verhaal klopt over viscositeit en oliedikte, en er zal op elk automerkforum wel een discussie zijn over welke olie nu waar in moet.
Andere olie in je motor gooien dan voorgeschreven door de fabrikant is de kans op slijtage, pech, mankementen, enz vergroten.

Echter de 5W30 (duurdere) olie is geprepareerd, op verzoek van autofabrikanten en op verzoek van instanties die willen dat wij milieu bewuster
moeten leven, voor met name de langere intervallen. Denk hier bij aan 20 tot 30 duizend en meer kilometers. Dit wordt vooral bereikt door
het toevoegen van aditieven welke de olie ook duurder maken. De goedkopere 5W40, waar ik het over heb en dit topic waarschijnlijk over gaat,
heeft andere specificaties. En ik betwijfel of deze na 10.000 km met een koude start nog de gewenste smering geeft.
Je zult je intervallen dan moeten verkorten.

Maar zoals zo vaak, een ieder moet voor zichzelf uitmaken welke olie er in zijn/haar motor moet. :zwaai
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: is 5W-30 longlife??

Bericht door frank884 »

Harry 62:

De 5 w 40 olie "merk Kendall Elite" heeft de specificatie's SL/CF ACEA A3/B3/B4-98 Vw 500.00 505.000.505.01 en is ook een voll synthetische olie
dus over de kwaliteit maak ik me absoluut geen zorgen die is niet minder als de 5 w 30
ook als ik de 5 w 30 erin zou hebben dan zou ik er ook geen 30.000 of 2 jaar mee rijden,
ik laat niet alle drap en rommel 2 jaar door die motor zwerven
de hoeveelheid vuil die geproduceerd wordt in 20.000 is natuurlijk minder als in 30.000 km
dus op die 5.5 liter olie die in de wagen zitten zit 1/3 meer troep als je er 10.000 langer meer mee rijdt en troep smeert niet goed.daar zullen we het wel over eens zijn....
Wat goed is voor het milieu hoeft niet (altijd) te betekenen dat het goed is voor de auto
denk maar aan het ERG plaatje wat jij?? zws maar anders veel andere wjw-ers er in hebben zitten of de roetkat verwijderd??.

als je die "zgn milieu"mensen (Lees: autolobby) moet geloven dan zijn er niet veel T4 diesels meer op de straat... Alles van voor 1-1-1999 in de sloopregeling zoals in Duitsland zou kunnen
of je wordt met het rode stickertje als de desbetrefende T4 die al haalt verbannen in veel steden.
dus dan koop je wel een of andere "prius"
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Plaats reactie