Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Spatlappen
Spatlappen
Wie heeft ervaring met spatlappen aan de voorzijde (california 16"met 225/60 banden). Zijn ze voldoende breed genoeg. Ik ga dit jaar weer naar het noorden en vorig jaar de nodige grindwegen tegengekomen.
En hoe kan ik deze monteren zonder kans op roestvorming bij de gaten voor de schroeven.
bvd
Eric
En hoe kan ik deze monteren zonder kans op roestvorming bij de gaten voor de schroeven.
bvd
Eric
- Ron Mokum 383
- Berichten: 732
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:18
- Locatie: Amsterdam
Je krijgt bij de voorkant er wel 2 schroeven per stuk bij, voor bevestiging aan de achteronderrand vande wielkast. Langs de rand van het spatbord aan iedere kant 3 klemmetjes.

1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Ik heb er 215/60/16 banden onderzitten en ik heb originele spatlappen aan de voorzijde. Dit gaat prima, geen modderspetters en viezigheid van de voorwielen op de zijkant! Wel heb ik dat mijn voorste spatlappen nog wel eens over de grond schuren (vooral bij achteruit een drempel/oprit oprijden). Verder bevallen ze prima icm mijn banden!
grtz Marijn
grtz Marijn
- Eldert 895
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:11
- Locatie: Beek-Ubbergen
- Contacteer:
Ik had originele spatlappen erop zitten, met 3 klemmetjes in de spabord rand, en 2 schroeven op chassis balkje.
Mijn spatbordrand is afschuwelijk verroest
Het zijn vreselijke bobbels, door (zout)vocht wat achter die dingen is blijjven zitten.
Er zit nu hammerite op de roest, maar fraai is het niet. Ik ben bang als ik alle roest wegkrab dat ik gaten overhoud.
Die dingen hebben er vermoedelijk vanaf nieuw, dus 8 jaar op gezeten.
Voor mij liever een vieze auto dan dit.
Mijn spatbordrand is afschuwelijk verroest

Het zijn vreselijke bobbels, door (zout)vocht wat achter die dingen is blijjven zitten.
Er zit nu hammerite op de roest, maar fraai is het niet. Ik ben bang als ik alle roest wegkrab dat ik gaten overhoud.
Die dingen hebben er vermoedelijk vanaf nieuw, dus 8 jaar op gezeten.
Voor mij liever een vieze auto dan dit.
Groeten Eldert
VW T4 '98 2.5 TDI 102PK, Peugeot Partner '98 1.9 69PK, Renault Twingo Quickshift '01 1.2 59PK, Citroën 2CV AZ '62 0.4 12PK
VW T4 '98 2.5 TDI 102PK, Peugeot Partner '98 1.9 69PK, Renault Twingo Quickshift '01 1.2 59PK, Citroën 2CV AZ '62 0.4 12PK
Is hetb nodig om de spatlappen vast te zetten met de schroeven? Als je dat niet doet kun je ze er dan met regelmaat afhalen om eventueel vuil tussen spatlap en spatbord te verwijderen?
Ik moet toch 2x per jaar de velgen wisselen (zomer/winter banden).
Overigens rijden wij ca. 12.000 km per jaar en staat de auto in de garage. Dus echt nat wordt'ie niet zo vaak.
Eric
en bedankt voor deze reacties.
Ik moet toch 2x per jaar de velgen wisselen (zomer/winter banden).
Overigens rijden wij ca. 12.000 km per jaar en staat de auto in de garage. Dus echt nat wordt'ie niet zo vaak.
Eric
en bedankt voor deze reacties.
Bij de originele VW-spatlappen is dat denk ik wel nodig. Anders zitten ze alleen vast met 3 klemmetjes aan de spatbordrand en dan het deel onder de wielkast gaan flapperen (en dan is de kans ook groot dat de klemmetjes loslaten en de ze verliest)
Gewoon gaten boren en behandelen met owatrol en/of hammerite (aan beide kanten van de boring), of dichtkitten met polymeerkit ofzo. Kan er weinig meer gebeuren.
Gewoon gaten boren en behandelen met owatrol en/of hammerite (aan beide kanten van de boring), of dichtkitten met polymeerkit ofzo. Kan er weinig meer gebeuren.

1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
- harry t5 191
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
- Locatie: Zeijen
roest
Ook ik heb ervaring met roest bij mijn eerste t4.
Er komen zand korreltjes tussen spatlap en rand.De spatlap beweegt een beetje en dan schuurt dat de verf weg!
Heb dus geen spatlappen bij mij volgende t4 en t5 meer laten monteren.
Dat is dus mijn ervaring,ik was liever een keer mijn auto

Er komen zand korreltjes tussen spatlap en rand.De spatlap beweegt een beetje en dan schuurt dat de verf weg!

Heb dus geen spatlappen bij mij volgende t4 en t5 meer laten monteren.
Dat is dus mijn ervaring,ik was liever een keer mijn auto




groeten Harry, uit het mooie Drentse land.