Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Koppeling problemen >@##$$%@!<

vragen over de T4
Fred-15
Berichten: 1183
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:25
Locatie: Almere 0612039470

Koppeling problemen >@##$$%@!<

Bericht door Fred-15 »

Hoi.

Binnen 2 jaar 3x een nieuwe koppeling ik snap het ff niet meer :muur
Gisteravond waren we in R'dam en ja hoor bussie wou niet zonder te kraken in zun
achteruit motor even afgezet in de versnelling geschakeld en ja hoor de koppeling pakt
wederom op het aller laatste stukje dus de pedaal helemaal los, met de eerste koppeling heb ik zonder problemen zo'n 150 Dkm gereden toen begon het gedonder de koppeling incl. drukgroep
en lager laten vervangen , nog geen 3/4 jaar later weer het zelfde probleem wederom alles laten vervangen nu nog geen jaar later en ongeveer 10.000 km verder weer dit gezeur.
Wat zou de oorzaak kunnen zijn.
Ik word hier een beetje moedeloos van.
Ik ben geen koppeling rijder (zit niet steeds met mun voet op de koppelings pedaal te trapppen) en het bussie moet toch zeker nog 10 jaar mee.

Gr. Fred. :werkaanT4
wie het onkruid in zijn eigen tuintje wied ziet de rotzooi bij zijn buurman niet
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Koppeling problemen >@##$$%@!<

Bericht door repelsteeltje »

Fred-15 schreef:Hoi.

Binnen 2 jaar 3x een nieuwe koppeling ik snap het ff niet meer :muur
Gisteravond waren we in R'dam en ja hoor bussie wou niet zonder te kraken in zun
achteruit motor even afgezet in de versnelling geschakeld en ja hoor de koppeling pakt
wederom op het aller laatste stukje dus de pedaal helemaal los, met de eerste koppeling heb ik zonder problemen zo'n 150 Dkm gereden toen begon het gedonder de koppeling incl. drukgroep
en lager laten vervangen , nog geen 3/4 jaar later weer het zelfde probleem wederom alles laten vervangen nu nog geen jaar later en ongeveer 10.000 km verder weer dit gezeur.
Wat zou de oorzaak kunnen zijn.
Ik word hier een beetje moedeloos van.
Ik ben geen koppeling rijder (zit niet steeds met mun voet op de koppelings pedaal te trapppen) en het bussie moet toch zeker nog 10 jaar mee.

Gr. Fred. :werkaanT4

Ik zie in je vervangingslijst het massavliegwiel niet staan.... Is deze niet toevallig de dader???
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: Koppeling problemen >@##$$%@!<

Bericht door dennisvt4 »

mischien verkeerde volgorde met monteren/vastzetten ? ik doe ook maar een gooi, bij een tdi moet jij daar naar horen zeggen wel op letten
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Fred-15
Berichten: 1183
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:25
Locatie: Almere 0612039470

Re: Koppeling problemen >@##$$%@!<

Bericht door Fred-15 »

dennisvt4 schreef:mischien verkeerde volgorde met monteren/vastzetten ? ik doe ook maar een gooi, bij een tdi moet jij daar naar horen zeggen wel op letten
repelsteeltje schreef: Ik zie in je vervangingslijst het massavliegwiel niet staan.... Is deze niet toevallig de dader???
Hoi mannen ik rij al 11 jaar met een 1.9 TD dit staat ook in mijn onderschrift.

Ik begrijp uit jullie woorden dat de gene (1x VW garage in NH ) (2x Kabelman) die alles hebben vervangen het niet goed zouden hebben gedaan ( laat kabel het maar niet horen ! )
Ik heb onlangs met Kabelman het er nog is over gehad en hij denkt ? dat er speling op de
priesaslager zit waardoor dit "zou" kunnen gebeuren , het rare is dat als je alles demonteerd
de koppelings plaat en de drukgroep en druklager er goed uit zien en nog wel 100.000 Km mee zou moeten kunnen maar na vervanging van het geheel werkt alles weer zo als het moet maaaaar na een tijdje begint het zelfde probleem weer te voorschijn te komen ,je voelt dat na vervanging de koppeling op de helft van de pedaalstand de koppeling begint te pakken naar mate je verder
komt in Km-ters komt ook het pedaal steeds hoger? bij 200 Dkm kan ik me dat goed voorstellen maar niet bij 10.000 Km-ters

Rara voorlopig zit ik er weer mee.

Gr. Fred.
Laatst gewijzigd door Fred-15 op 29 mar 2009, 19:26, 2 keer totaal gewijzigd.
wie het onkruid in zijn eigen tuintje wied ziet de rotzooi bij zijn buurman niet
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5271
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Koppeling problemen >@##$$%@!<

Bericht door René »

Heb je een kabel of al hydraulisch Fred? Zou er iets mis kunnen zijn met het druklager?

René
Fred-15
Berichten: 1183
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:25
Locatie: Almere 0612039470

Re: Koppeling problemen >@##$$%@!<

Bericht door Fred-15 »

Hoi Rene.

Het is een hydraulisch systeem ik heb vanmiddag nog even samen met mijn ega onder de klep gekeken of ik iets kon zien maar nee de cilinder zit direct op de bak gemonteerd zie geen olie lekkage , ik heb ook zitten denken dat misschien de hefboom gescheurt zou kunnen zijn maar ja dan had Edje dit direct gezien de laatste keer.

Gr. Fred.
wie het onkruid in zijn eigen tuintje wied ziet de rotzooi bij zijn buurman niet
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: Koppeling problemen >@##$$%@!<

Bericht door dennisvt4 »

dennisvt4 schreef:
mischien verkeerde volgorde met monteren/vastzetten ? ik doe ook maar een gooi, bij een tdi moet jij daar naar horen zeggen wel op letten

repelsteeltje schreef:
Ik zie in je vervangingslijst het massavliegwiel niet staan.... Is deze niet toevallig de dader???



Hoi mannen ik rij al 11 jaar met een 1.9 TD dit staat ook in mijn onderschrift.


vandaar dat ik ook zei ik doe ook maar een gooi :nuts bij een tdi is er wel een punt waarbij je op de volgorde moet letten, dus mischien ook bij de td
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Fred-15
Berichten: 1183
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:25
Locatie: Almere 0612039470

Re: Koppeling problemen >@##$$%@!<

Bericht door Fred-15 »

Hoi Dennis.

Jullie hebben idd wel gelijk ik wist niet dat een 1.9 een 2e massa vliegwiel had ????
Had net Kabelman aan de foon en deze zij idd dat het ook 1 van de oorzaken kon zijn
maar ja a's zaterdag gaat mun bussie richting het groningseland en word dan door dokter
Ed opnieuw onderzocht en ik mag dan een paar dagen in zijn autotje rijden hi en
dat is geen T4 maar een ................

Gr. Fred.
Laatst gewijzigd door Fred-15 op 29 mar 2009, 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.
wie het onkruid in zijn eigen tuintje wied ziet de rotzooi bij zijn buurman niet
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Koppeling problemen >@##$$%@!<

Bericht door repelsteeltje »

sorry, ben net nog even in de garage de boeken in gedoken, code ABL heeft volgens vw geen 2 massavliegwiel.

ik kom nu ook niet verder meer dan problemen met het hydraulisch systeem. voor de hand ligt dat de cilinder achter het pedaal lucht naar binnen trekt waardoor jij de koppeling niet meer goed vrij kunt trappen. Kleine toevoergaatje verstopt, in de cilinder, onder de aansluiting van de leiding van het remvloeistofpotje is ook mogelijk.

Zaak controleren en ontluchten, is ie dan goed en probleem komt na enige tijd weer terug, koppelingcilinder achter het pedaal vervangen.

Ontluchten gaat trouwens alleen 100% met een ontluchtketel of vacuumontluchtset.
Fred-15
Berichten: 1183
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:25
Locatie: Almere 0612039470

Re: Koppeling problemen >@##$$%@!<

Bericht door Fred-15 »

Hoi Repelsteeltje.

Volgens Ed heeft een 1.9 TD wel een 2e massavliegwiel ? maar goed ik ga er dan van uit
dat het zo is ? maar ja ik had er ook aan zitten denken dat er misschien lucht in het
systeem zou kunnen zitten , zal hem jou optie ook nog even melden en dan zien we het wel.
Al vast bedankt voor het mee denken.

Gr. Fred.
wie het onkruid in zijn eigen tuintje wied ziet de rotzooi bij zijn buurman niet
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5271
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Koppeling problemen >@##$$%@!<

Bericht door René »

Afbeelding

Als het spul vervangen is, wat is er dan stuk, is dit waar te nemen?


René
Fred-15
Berichten: 1183
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:25
Locatie: Almere 0612039470

Re: Koppeling problemen >@##$$%@!<

Bericht door Fred-15 »

Hoi René

Bedankt voor het verhullend plaatje Dennis en Edward hebben dus gelijk mijn bussie is
van Juli '98 en heeft dus idd een 2e vliegwiel.

Aan de drukgroep , koppelingsplaat en druklager is nagenoeg geen slijtage te zien de
koppelings plaat is hoog uit 1a2 MM dunner zoals ik de oude onderdelen hebt gezien.

Maar ja a's zaterdag gaat Edward er mee aan de gang dan wacht ik zijn bevindingen wel af
meer kan ik ook niet doen, ook hij vind het vreemd dat dit in zeer korte tijd gebeurt.

We gaan het zien en horen.

Gr. Fred.
wie het onkruid in zijn eigen tuintje wied ziet de rotzooi bij zijn buurman niet
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Koppeling problemen >@##$$%@!<

Bericht door Harry62 »

Zit er ook nog een flexibele slang tussen de ontvangcylinder en de geefcylinder?
Heb wel eens meegemaakt dat de slang onder druk bol ging staan (versleten dus)
met als gevolg dat de koppelinghevel niet geheel werd ingedrukt.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Fred-15
Berichten: 1183
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:25
Locatie: Almere 0612039470

Re: Koppeling problemen >@##$$%@!<

Bericht door Fred-15 »

Hoi Harry.

Alles is in het staal uitgevoerd zit geen rubber tussen.

Gr. Fred.
wie het onkruid in zijn eigen tuintje wied ziet de rotzooi bij zijn buurman niet
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: Koppeling problemen >@##$$%@!<

Bericht door Rico »

Ik heb ooit met m'n Vivaro een vergelijkbaar probleem gehad waardoor het net leek alsof de koppeling versleten was. Echter, het bleek een vervuild hydraulisch systeem van de bediening ervan. Nieuwe olie erin: probleem opgelost. O ja, het probleem trad al op bij 60000 km op de teller.....

Rico
Plaats reactie