Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Minimum toerental in vijfde versnelling
- Multivan Generation
- Berichten: 34478
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Minimum toerental in vijfde versnelling
je bent van harte welkom.
En onze dochter is liefdevol en erg voorzichtig voor kleine kinderen
En onze dochter is liefdevol en erg voorzichtig voor kleine kinderen
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Minimum toerental in vijfde versnelling
over die lagersmering enzo bij lage toeren daar zou ik wel eens wat meer over willen weten.
ik denkt dat de enige die echt weten hoe het zit diegene zijn die de motor ontworpen hebben.
ben wel geïnteresseerd als iemand er meer over weet
ik denkt dat de enige die echt weten hoe het zit diegene zijn die de motor ontworpen hebben.
ben wel geïnteresseerd als iemand er meer over weet
Ik rijd T-vier met veel plezier!! 

Re: Minimum toerental in vijfde versnelling
Hallo Stijn,
Ten aanzien van de slijtage van glijlagers (b.v. krukaslagers) spelen bij lage toerentallen twee dingen.
Populair gezegd is het bij een motor zo dat de verrichte arbeid = kracht x toerental. Om bij een bepaalde snelheid te rijden is een bijbehorende arbeid noodzakelijk. Lever je die arbeid bij een verhoogd toerental, in een lagere versnelling dus, dan zijn de inwendige krachten in de motor laag en de belasting op de lagers dus ook. Bij een laag toerental zijn de inwendige krachten/belastingen dus juist hoog, overigens ook op de kogellagers.
De oliefilm op een glijlager welke er voor zorgt dat er (bijna) geen slijtage wordt opgebouwd door de draaibeweging tussen de binnen-en buitenschalen van de lagers. Hoe sneller deze beweging hoe beter/sterker deze oliefilm wordt opgebouwd. Een laag toerental geeft juist een minder goede smeerfilm op de lagers.
Bij laagtoerig rijden heb je dus een combinatie twee ongunstige zaken, hoge krachten op de lagers en een minder goede opbouw van de smeerfilm. Dat is dus een recept voor extra slijtage.
Ten aanzien van de slijtage van glijlagers (b.v. krukaslagers) spelen bij lage toerentallen twee dingen.
Populair gezegd is het bij een motor zo dat de verrichte arbeid = kracht x toerental. Om bij een bepaalde snelheid te rijden is een bijbehorende arbeid noodzakelijk. Lever je die arbeid bij een verhoogd toerental, in een lagere versnelling dus, dan zijn de inwendige krachten in de motor laag en de belasting op de lagers dus ook. Bij een laag toerental zijn de inwendige krachten/belastingen dus juist hoog, overigens ook op de kogellagers.
De oliefilm op een glijlager welke er voor zorgt dat er (bijna) geen slijtage wordt opgebouwd door de draaibeweging tussen de binnen-en buitenschalen van de lagers. Hoe sneller deze beweging hoe beter/sterker deze oliefilm wordt opgebouwd. Een laag toerental geeft juist een minder goede smeerfilm op de lagers.
Bij laagtoerig rijden heb je dus een combinatie twee ongunstige zaken, hoge krachten op de lagers en een minder goede opbouw van de smeerfilm. Dat is dus een recept voor extra slijtage.
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Minimum toerental in vijfde versnelling
Kogellagers IN de motor??Harm schreef:Hallo Stijn,
Ten aanzien van de slijtage van glijlagers (b.v. krukaslagers) spelen bij lage toerentallen twee dingen.
Populair gezegd is het bij een motor zo dat de verrichte arbeid = kracht x toerental. Om bij een bepaalde snelheid te rijden is een bijbehorende arbeid noodzakelijk. Lever je die arbeid bij een verhoogd toerental, in een lagere versnelling dus, dan zijn de inwendige krachten in de motor laag en de belasting op de lagers dus ook. Bij een laag toerental zijn de inwendige krachten/belastingen dus juist hoog, overigens ook op de kogellagers.
(Te) hoge toeren zorgt weer voor meer slijtage van zuigerveren en cilinder wand door de hoge(re) zuigersnelheid EN voor grotere krachten op drijfstang- (en krukas)lagers door de door het toerental verhoogde krachten op de drijfstang bij odp en bdp.Harm schreef: De oliefilm op een glijlager welke er voor zorgt dat er (bijna) geen slijtage wordt opgebouwd door de draaibeweging tussen de binnen-en buitenschalen van de lagers. Hoe sneller deze beweging hoe beter/sterker deze oliefilm wordt opgebouwd. Een laag toerental geeft juist een minder goede smeerfilm op de lagers.
Bij laagtoerig rijden heb je dus een combinatie twee ongunstige zaken, hoge krachten op de lagers en een minder goede opbouw van de smeerfilm. Dat is dus een recept voor extra slijtage.
De gulden midden weg is (zoals altijd) weer het beste
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- volvosurfer
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 10 mei 2009, 22:32
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Minimum toerental in vijfde versnelling
Even wat anders, ik hoor mensen praten over toerentallen rond de 1800rpm. Ik wou dat ik dat kon halen met mijn AAB motor op de snelweg. Ik neem dus maar voor lief aan dat de toerentallen genoemd in dit topic allemaal niet van toepassing zijn voor de AAB motor.
Jaaaaaa, een mooie California gekocht!!
- Ron---63---
- Berichten: 3819
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
- Locatie: IJmond
Re: Minimum toerental in vijfde versnelling
Heren, eventjes deze topic naar boven gehaald omdat ik een soortgelijke vraag heb.
Ik heb nl vanavond gemerkt dat, als ik in mn 5 rijd ongeveer 70- 80 en ik wil inene heftig versnellen naar de 120 en trap mn gas helemaal in dan hoor ik ik een soort onregelmatig gesis wat gepaard gaat met een bonkend/schokkend gevoel vd bus en komt weinig snel voorruit. Pas boven de 2200 toeren loopt ie weer lekkerder. Is dit het begin van het einde van mn koppeling?
Bij eerdere versnellingen heb ik geen last van doorgeslagen toerenmeternaaldje ...
Graag uw reactie aub
Ik heb nl vanavond gemerkt dat, als ik in mn 5 rijd ongeveer 70- 80 en ik wil inene heftig versnellen naar de 120 en trap mn gas helemaal in dan hoor ik ik een soort onregelmatig gesis wat gepaard gaat met een bonkend/schokkend gevoel vd bus en komt weinig snel voorruit. Pas boven de 2200 toeren loopt ie weer lekkerder. Is dit het begin van het einde van mn koppeling?
Bij eerdere versnellingen heb ik geen last van doorgeslagen toerenmeternaaldje ...
Graag uw reactie aub

Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV
Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA
Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA
Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Re: Minimum toerental in vijfde versnelling
Dan durf ik de snelweg nog niet op met hoorvolvosurfer schreef:Even wat anders, ik hoor mensen praten over toerentallen rond de 1800rpm. Ik wou dat ik dat kon halen met mijn AAB motor op de snelweg. Ik neem dus maar voor lief aan dat de toerentallen genoemd in dit topic allemaal niet van toepassing zijn voor de AAB motor.

Iets meer toeren graag

VW T4 Westfalia Biker 1996 2.4D (oud)
VW T4 1998 2.5 TDI(oud)
VW T4 2000 2.5 TDI
VW T3 1985 (te koop)
VW T5 2011 2.0 TDI
VW T4 1998 2.5 TDI(oud)
VW T4 2000 2.5 TDI
VW T3 1985 (te koop)
VW T5 2011 2.0 TDI
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Minimum toerental in vijfde versnelling
nee, het gaat niet over snelweg snelheden, maar over 62 in de 5.................................de snelheid was niet de issue, maar in een hoge snelheid met laag toerental rijden (en dus de snelheid die daar dan bij hoort)volvosurfer schreef:Even wat anders, ik hoor mensen praten over toerentallen rond de 1800rpm. Ik wou dat ik dat kon halen met mijn AAB motor op de snelweg. Ik neem dus maar voor lief aan dat de toerentallen genoemd in dit topic allemaal niet van toepassing zijn voor de AAB motor.
niet je koppeling, dan zou je toerental omhoog gaan zonder bijhorende versnelling. daarbij maakt een koppeling een sissende geluidenRon---63--- schreef:Heren, eventjes deze topic naar boven gehaald omdat ik een soortgelijke vraag heb.
Ik heb nl vanavond gemerkt dat, als ik in mn 5 rijd ongeveer 70- 80 en ik wil inene heftig versnellen naar de 120 en trap mn gas helemaal in dan hoor ik ik een soort onregelmatig gesis wat gepaard gaat met een bonkend/schokkend gevoel vd bus en komt weinig snel voorruit. Pas boven de 2200 toeren loopt ie weer lekkerder. Is dit het begin van het einde van mn koppeling?
Ik denk eerder aan een klein scheurtje in een turboslang ofzo. vanwege het sissen en een 2MV dat de geest geeft vanwege het bonken
maar dat is gokken omdat ik niet kan beoordelen hoe dat sissen en bonken aanhoort of voelt
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- volvosurfer
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 10 mei 2009, 22:32
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Minimum toerental in vijfde versnelling
Bij het teruglezen van het topic snap ik mijn eigen reactie ook nietRoger B. (11)61 schreef:nee, het gaat niet over snelweg snelheden, maar over 62 in de 5.................................de snelheid was niet de issue, maar in een hoge snelheid met laag toerental rijden (en dus de snelheid die daar dan bij hoort)volvosurfer schreef:Even wat anders, ik hoor mensen praten over toerentallen rond de 1800rpm. Ik wou dat ik dat kon halen met mijn AAB motor op de snelweg. Ik neem dus maar voor lief aan dat de toerentallen genoemd in dit topic allemaal niet van toepassing zijn voor de AAB motor.




Even wat anders, lage toerentallen en zware belasting (bv met aanhanger) zou dat funest kunnen zijn voor de versnellingsbak? Zou ook in de versnellingsbak de lagers eventueel teveel te verduren krijgen qua krachten? (ik zit met versleten lagers in de bak, hoop herrie maar het rijdt nog)
Jaaaaaa, een mooie California gekocht!!