Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

1.9 blok vervangen door 1.9td

vragen over de T4
lucky
Berichten: 83
Lid geworden op: 05 jan 2008, 19:00
Locatie: Voorburg

1.9 blok vervangen door 1.9td

Bericht door lucky »

Hallo,

Heeft er iemand ervaringen met het vervangen van een 1.9 diesel blok voor een 1.9td of wie weet waar er meer info over te vinden is op dit forum? Ik heb een bus uit '91.

Verder zoek is nog tips waar het beste een goed 1.9td blok te kopen


gr,

Lucky
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: 1.9 blok vervangen door 1.9td

Bericht door René »

De blokken zijn onderling gewoon uitwisselbaar. Kan zijn dat de uitlaat van de motor met en zonder turbo anders begint. Zit ook de bak erbij? Die is vaak ook net ff anders qua verhouding tov de gewone bak. Aandrijfassen e.d zijn meestal gelijk. Bedrading e.d is ook gelijk.

René
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: 1.9 blok vervangen door 1.9td

Bericht door repelsteeltje »

goede 1.9 td (of een tdi, maar dat is met de bedrading en computer wel een hoop werk) haal je op marktplaats, met een kapotgereden auto er aanvast. keuze uit alle dwarsgebouwde vw, seat, audi en scoda modellen met 1.9 dieselblokken)
Motor demonteren, restant op dezelfde dag gelijk door naar de sloop.

grote voordeel, meestal kun je de motor nog draaiend beoordelen; is wat anders dan dat je iets uit een stelling koopt wat schijnbaar goed moet zijn en achteraf vaak tegenvalt.
lucky
Berichten: 83
Lid geworden op: 05 jan 2008, 19:00
Locatie: Voorburg

Re: 1.9 blok vervangen door 1.9td

Bericht door lucky »

Thanks voor de tips. Versnellingsbak moet dus ook vervangen worden. Ik neem aan dat je die niet uit een ander merk auto kan halen?

En moet na ombouw nog een moeilijke keuring gedaan worden om het kenteken weer in orde te maken?

Lucky
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: 1.9 blok vervangen door 1.9td

Bericht door René »

Als je een 1.9 omwisselt met een 1.9 ( zolang je niet meer dan 25% vermogen toename hebt) is het geen probleem en kun je in principe alles inbouwen.

René
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: 1.9 blok vervangen door 1.9td

Bericht door bartt4 »

1.9 of 1.9 td kunje onderling wisselen hebt ook geen andere versnellingsbak nodig. Wel zul je stukje uitlaat vanaf het spruitsuk moeten aanpassen. Die zijn namelijk net anders.
Ook kun je blok nemen van golf3 1.9 td, passat 1.9 td skoda 1.9td maar moet je wel spruitsukken zoeken van een bus om alles makkelijk passend te maken.
1,9 tdi van golf etc kan ook maar dan moet je veel meer aanpassen, niet alleen motos steunen maar ook de electronika etc.
Hier zelf tijd mee aan het uitzoeken geweest en toenmaar besloten gewoon een 1.9 td te behouden.
Mijn eerste bus de groengele ook omgebouwd naar td.
Goed blok vinden met weinig km zal nog niet mee vallen de meeste die je vind staan al op dikke km standen.
Nadeel ook van de blokken in golf 3 is het veelal uitslijten van de krukaspoelie. Komt ook voor bij t4 busjes maar in mindere mate.

Is je eigen blok versleten? zo niet kun je ook dat blok ombouwen naar een turbo diesel.

Zelf heb ik gekozen voor een voledig revisie blok bij schaap bron uit joure vandaan. Kaal blok voor 1200 euro. Endan je eigen brandstof pomp etc gebruiken.
Deel revisie blok zit je rond de 950 euro maar ook deze zijn kaal dus zonder turbo etc.
Beste kun je zoeken om een fris blok uit transporter.
Zal zoeken zijn maar af en toe staat er wel eens wat op marktplaats.

Als je verder vragen hebt over eventuele ombouw in je bus kun je altijd mailen of hier vragen. Heb de nodige ervaring in 1.9 blokjes.
De nodige aanpassings en extra pktjes gevonden ondertussen.
sucses met de zoektocht
RUBBEREXPRESS
lucky
Berichten: 83
Lid geworden op: 05 jan 2008, 19:00
Locatie: Voorburg

Re: 1.9 blok vervangen door 1.9td

Bericht door lucky »

Thanks voor je uitgebreide reactie.

Mijn eigen blok is mi nog lang niet versleten. Het heeft slechts 210.000 km gelopen dus zou nog wel even mee moeten kunnen.
Houdt het blok ombouwen in dat je het alleen het turbo gedeelte toevoegt aan het blok. Of moeten dan ook bv andere krukaslagers geinstalleerd worden? Als het alleen het turbo gedeelte betreft lijkt het me een betrekkelijk eenvoudige ingreep die je kunt uitvoeren zonder het blok te verwijderen. Dat zou mooi zijn!

Ik heb dit weekend bij een maat van die een TD heeft onder de kap geken maar het enige verschil (visueel) dat ik kon ontdekken was het turbo gedeelte boven op het blok.

Relaxed om te weten dat er geen RDW keuringen aan te pas hoeven te komen. Ombouw naar TDI zie ik inderdaad niet zo zitten vanwege alle kabelbomen die dan vervangen moeten worden.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 1.9 blok vervangen door 1.9td

Bericht door Multivan Generation »

je kunt ook een TDI inbouwen zonder de bijbehorende elektronica.
Je hebt dan wel een andere brandstofpomp nodig maar mogelijk is het wel..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
lucky
Berichten: 83
Lid geworden op: 05 jan 2008, 19:00
Locatie: Voorburg

Re: 1.9 blok vervangen door 1.9td

Bericht door lucky »

Kun je een D blok ombouwen naar een TD door alleen het spruitstuk te vervangen voor een spruitstuk + uitlaatstuk uitgevoerd met turbo.
Dat zou een ombouw een stuk eenvoudiger maken.

gr,
lucky
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: 1.9 blok vervangen door 1.9td

Bericht door rick_k »

(Nee, dat zal niet gaan.

Een turbodiesel heeft een lagere compressie dan een atmosferische diesel en soms (bij de PSA iig) heeft een turbodiesel zuigerkoeling en een atmosferische niet. Ook moet je een andere brandstofpomp hebben, want omdat je een hogere vullingsgraad krijgt, moet je brandstofpomp dat kunnen "zien" en de ingespoten hoeveelheid diesel daaraan aanpassen.)

Mijn fout, ik had het nog niet gezien, sorry daarvoor...

Over het kenteken: vermogenstoename tot 40% mag.
Ikzelf had in mijn Peugeot 205 een vermogenstoename van meer dan 100% maar reed nog gewoon op het origninele kenteken. Geen probleem met APK of iets anders. Je kunt alleen als je pech hebt, na een ongeval nagekeken worden, maar als je een hoek uit je brandstofpomp sla, doet ie niet veel meer. Verder had ik de typeplaatjes en nummers van mijn oude blok gewoon overgeslagen (blok is op de schroothoop beland).

Je moest eens weten hoeveel autos er op deze manier rondrijden, je zou bijna geen tweedehands meer willen kopen.

mvg Rick
Laatst gewijzigd door rick_k op 29 apr 2009, 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: 1.9 blok vervangen door 1.9td

Bericht door Pascal-141 »

rick_k schreef:Nee, dat zal niet gaan.

Een turbodiesel heeft een lagere compressie dan een atmosferische diesel en soms (bij de PSA iig) heeft een turbodiesel zuigerkoeling en een atmosferische niet. Ook moet je een andere brandstofpomp hebben, want omdat je een hogere vullingsgraad krijgt, moet je brandstofpomp dat kunnen "zien" en de ingespoten hoeveelheid diesel daaraan aanpassen.

Over het kenteken: vermogenstoename tot 40% mag.
Ikzelf had in mijn Peugeot 205 een vermogenstoename van meer dan 100% maar reed nog gewoon op het origninele kenteken. Geen probleem met APK of iets anders. Je kunt alleen als je pech hebt, na een ongeval nagekeken worden, maar als je een hoek uit je brandstofpomp sla, doet ie niet veel meer. Verder had ik de typeplaatjes en nummers van mijn oude blok gewoon overgeslagen (blok is op de schroothoop beland).

Je moest eens weten hoeveel autos er op deze manier rondrijden, je zou bijna geen tweedehands meer willen kopen.

mvg Rick
Gelieve CORRECTE info te geven aub ...
Bij de 1.9 motor van de T4 kan dit WEL probleemloos omgebouwd worden , het 1.9D en 1.9TD blok zijn identiek . Ook qua compressie geen verschil , dit is hier reeds vele malen aan bod geweest .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
boomingbus01
Berichten: 183
Lid geworden op: 10 feb 2009, 16:54
Locatie: hutje op de hei

Re: 1.9 blok vervangen door 1.9td

Bericht door boomingbus01 »

Pascal-141 schreef:
rick_k schreef:Nee, dat zal niet gaan.

Een turbodiesel heeft een lagere compressie dan een atmosferische diesel en soms (bij de PSA iig) heeft een turbodiesel zuigerkoeling en een atmosferische niet. Ook moet je een andere brandstofpomp hebben, want omdat je een hogere vullingsgraad krijgt, moet je brandstofpomp dat kunnen "zien" en de ingespoten hoeveelheid diesel daaraan aanpassen.

Over het kenteken: vermogenstoename tot 40% mag.
Ikzelf had in mijn Peugeot 205 een vermogenstoename van meer dan 100% maar reed nog gewoon op het origninele kenteken. Geen probleem met APK of iets anders. Je kunt alleen als je pech hebt, na een ongeval nagekeken worden, maar als je een hoek uit je brandstofpomp sla, doet ie niet veel meer. Verder had ik de typeplaatjes en nummers van mijn oude blok gewoon overgeslagen (blok is op de schroothoop beland).

Je moest eens weten hoeveel autos er op deze manier rondrijden, je zou bijna geen tweedehands meer willen kopen.

mvg Rick
Gelieve CORRECTE info te geven aub ...
Bij de 1.9 motor van de T4 kan dit WEL probleemloos omgebouwd worden , het 1.9D en 1.9TD blok zijn identiek . Ook qua compressie geen verschil , dit is hier reeds vele malen aan bod geweest .
klopt blokjes zijn hetzelfde het enige wat je moet doen is een andere uitlaatspruitstuk met turbo en een olieleiding dat is het enige wat er aangepast moet worden en verder niks
leef je eigen leven , je leeft maar 1 keer

I LOVE COPS IF THEY LIKE VW DRIVERS
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: 1.9 blok vervangen door 1.9td

Bericht door rick_k »

Blijft ook een andere brandstofpomp op moeten.

Heb al in mijn vorige bericht gezet dat ik het fout had wat betreft de compressie. Ik had dat verkeerd begrepen.

mvg Rick
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: 1.9 blok vervangen door 1.9td

Bericht door bartt4 »

Brandstofpomp is ookniet noodzakelijk gewoon wat verder open draaien. Je hebt nodig spruitstukken van td en de turbo. En achter op blok gat boren en draad tappen m22 voor retourleiding van de olie vanuit de turbo. Blok daarna goed schoon spoelen ik had namelijk spaantje in me overdruk ventiel van de olie. Vandaar dat me blokkie er mee ophield nadat die al de olie via olie filter had weg geblazen. (domme fout van me)
Verders hebben de eerste 1 Y motoren een zachte koppakking en de latere een stalen. En de eerste 1y motoren hebben geen olie verkoeling Onder op de zuigers (olie sproeiertjes onder de zuigers) Verders iedentieke motoren. Brandstog pomp verschilt heel iets vanwege dat de td egr heeft maar ook de gewone 1.9 pomp is te gebruiken.
1.9 tdi monteren kan ook alleen zit je wel met de spruitstukken en motor steunen die zal je dan zelf aan moeten passen, en tweede probleem als je 1.9tdi er in hangt met stuk meer vermogen zit je weer met je versnellingsbak verhoudingen. Je zal dan snel te hoog in toeren komen.
Zelf me oude blokje uit me groene omgebouwd. Latwr nog van 2 1 motor gemaakt daar ondekte ik de kleine verschillen. Nu een compleet nieuwe er in geplaatst. Verwacht van een standaard 1.9 td geen mege groot verschil tenopzichte van de turbo loze. Wel kun je met wat extra aan passings leuke winst maken. Interkoeler olie koeler brandstofpomp verder open open uitlaat etc. Wel zou ik persoonlijk dan ook een olie koeler gaan plaatsen ivm de veel hogere thermische belasting.
RUBBEREXPRESS
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: 1.9 blok vervangen door 1.9td

Bericht door rick_k »

bartt4 schreef:Brandstofpomp is ookniet noodzakelijk gewoon wat verder open draaien. Je hebt nodig spruitstukken van td en de turbo. En achter op blok gat boren en draad tappen m22 voor retourleiding van de olie vanuit de turbo. Blok daarna goed schoon spoelen ik had namelijk spaantje in me overdruk ventiel van de olie. Vandaar dat me blokkie er mee ophield nadat die al de olie via olie filter had weg geblazen. (domme fout van me)
Verders hebben de eerste 1 Y motoren een zachte koppakking en de latere een stalen. En de eerste 1y motoren hebben geen olie verkoeling Onder op de zuigers (olie sproeiertjes onder de zuigers) Verders iedentieke motoren. Brandstog pomp verschilt heel iets vanwege dat de td egr heeft maar ook de gewone 1.9 pomp is te gebruiken.
1.9 tdi monteren kan ook alleen zit je wel met de spruitstukken en motor steunen die zal je dan zelf aan moeten passen, en tweede probleem als je 1.9tdi er in hangt met stuk meer vermogen zit je weer met je versnellingsbak verhoudingen. Je zal dan snel te hoog in toeren komen.
Zelf me oude blokje uit me groene omgebouwd. Latwr nog van 2 1 motor gemaakt daar ondekte ik de kleine verschillen. Nu een compleet nieuwe er in geplaatst. Verwacht van een standaard 1.9 td geen mege groot verschil tenopzichte van de turbo loze. Wel kun je met wat extra aan passings leuke winst maken. Interkoeler olie koeler brandstofpomp verder open open uitlaat etc. Wel zou ik persoonlijk dan ook een olie koeler gaan plaatsen ivm de veel hogere thermische belasting.
Ja, zo kan het ook, maar het verschil in de brandstofpomp heeft niks met de EGR te maken maar met de vuldrukafhankelijke vollast die je vanzelf sprekend niet op een atmosferische diesel hebt.
Kijk maar eens op een mechanische brandstofpomp, dan zie je bij een Bosch zo'n soort paddestoel erop zitten bij een turbodiesel. Ook loopt er dan een slangetje van de inlaat naar de paddestoel en in de paddestoel zit een membraam. Doordat de vuldruk dan in de pomp komt, drukt ie het membraam in waardoor de pomp meer diesel geeft. Scheelt een hoop roet op lage toeren, misschien dat het iets meer vermogen oplevert.

Op mijn Peugeotje had ik ook zo'n pomp en die kun je hartstikke mooi afstellen, ik had een voortdurende roetwolk met 1,1 bar turbodruk (roet=goed).

Maar goed een normale pomp kan idd ook.

mvg Rick
Plaats reactie