Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Help! Motor verliest vermogen en begint te zuipen
Help! Motor verliest vermogen en begint te zuipen
Mijn T4 2.4 5 cilinder Diesel (AAB) uit 1992 heeft nu een verbruik van 1 op 8, en haalt met tegenwind maar net 110 km. Heeft net een flinke reparatie achter de rug nadat V snaar tussen de distibutieriem was geslagen. Nieuwe snaren, nieuwe krukaspoelie en aandrukrol, nieuwe distributieriem, vijf nieuwe kleppen, maar de motor is er niet op vooruit gegaan. Het verbruik was al niet best (was ooit 1 op 11, maar liep al terug naar 1 op 10). Compressie laten meten bij de laatste reparatie, 30 bar. Is dit het einde van de motor, en moet er een ruilmotor in, of moet ik eerst nog iets anders laten nakijken? Graag advies!
Re: Help! Motor verliest vermogen en begint te zuipen
Betwijvel of je distributie wel exact op tijd staat heb je op alle 5 cilinders de zelfde compressie?
Rookt de motor ook ? klinkt die nog het zelfde als van te voren? Zou om te beginnen alles nog eens op tijd zetten en controleren of alle merktekens en brandstofpomp nog goed staan.
Sucses in iedergeval
Rookt de motor ook ? klinkt die nog het zelfde als van te voren? Zou om te beginnen alles nog eens op tijd zetten en controleren of alle merktekens en brandstofpomp nog goed staan.
Sucses in iedergeval
RUBBEREXPRESS
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Help! Motor verliest vermogen en begint te zuipen
welkom op 

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Help! Motor verliest vermogen en begint te zuipen
Had voor de vervanging van de kleppen al de pomptiming laten controleren, was in orde. Wel is toen het regelventiel van de brandstofpomp weer gangbaar gemaakt. Dat heeft voor het brandstofverbruik niks uitgemaakt, misschien zelfs wel verslechterd.
De garage die de kleppen heeft vervangen heeft op alle vijf de cilinders dezelfde compressie van 30 Bar gemeten.
De motor rookt bij het starten zwart, dan grijs, daarna niet meer, alleen bij veel gasgeven (kan niet zien of die rook dan zwart of grijs is).
Als de compressie ok is, zit het dan alleen in de brandstofpomp?
Of wordt het na 250.000 km echt tijd voor een ruilmotor?
De garage die de kleppen heeft vervangen heeft op alle vijf de cilinders dezelfde compressie van 30 Bar gemeten.
De motor rookt bij het starten zwart, dan grijs, daarna niet meer, alleen bij veel gasgeven (kan niet zien of die rook dan zwart of grijs is).
Als de compressie ok is, zit het dan alleen in de brandstofpomp?
Of wordt het na 250.000 km echt tijd voor een ruilmotor?
Re: Help! Motor verliest vermogen en begint te zuipen
Met 250.000 km is dat ding net ingereden...
Het klinkt als een timingsprobleem. Als het zomaar opeens gekomen is, dan is dit meestal het geval. Onze 2.4 van 1996 had 400.000 km gereden, en was toen toe aan een algehele revisie. Nou was deze auto ook meestal zwaar beladen onderweg (tandemasser en monteursinhoud).
Maar ik zou toch de timing van de distributie en die van de bp nog even na laten kijken.
mvg Rick

Het klinkt als een timingsprobleem. Als het zomaar opeens gekomen is, dan is dit meestal het geval. Onze 2.4 van 1996 had 400.000 km gereden, en was toen toe aan een algehele revisie. Nou was deze auto ook meestal zwaar beladen onderweg (tandemasser en monteursinhoud).
Maar ik zou toch de timing van de distributie en die van de bp nog even na laten kijken.
mvg Rick
Re: Help! Motor verliest vermogen en begint te zuipen
Toch vreemd.
De geschiedenis op een rij:
- Drie jaar geleden motor rijdt goed, verbruik 1:11,5
- Half jaar gelden: minder vermogen, verbruik 1:9
- Twee weken geleden: pomptiming laten controleren, was goed. Regelventiel brandstofpomp gangbaaar gemaakt.
Sindsdien verbruik 1:7,5 motor weinig vermogen.
- Een week geleden: na knappen V snaren en daardoor vastlopen motor: vijf nieuwe kleppen, nieuwe distributieriem, spanrol, krukaspoelie, ook riem naar brandstofpomp vervangen. Motorgedrag nog net zo zwak, alleen met wat haperen bij 3500 toeren, brandstofverbruik nog steeds 1:7,5
Het lijkt erop dat het niet veel zal uitmaken of ik de pomptiming en de distributieriem nog eens laat bijstellen.
Brandstofpomp vervangen?
De geschiedenis op een rij:
- Drie jaar geleden motor rijdt goed, verbruik 1:11,5
- Half jaar gelden: minder vermogen, verbruik 1:9
- Twee weken geleden: pomptiming laten controleren, was goed. Regelventiel brandstofpomp gangbaaar gemaakt.
Sindsdien verbruik 1:7,5 motor weinig vermogen.
- Een week geleden: na knappen V snaren en daardoor vastlopen motor: vijf nieuwe kleppen, nieuwe distributieriem, spanrol, krukaspoelie, ook riem naar brandstofpomp vervangen. Motorgedrag nog net zo zwak, alleen met wat haperen bij 3500 toeren, brandstofverbruik nog steeds 1:7,5
Het lijkt erop dat het niet veel zal uitmaken of ik de pomptiming en de distributieriem nog eens laat bijstellen.
Brandstofpomp vervangen?
-
- Berichten: 183
- Lid geworden op: 10 feb 2009, 16:54
- Locatie: hutje op de hei
Re: Help! Motor verliest vermogen en begint te zuipen
injectors goed
laat hem is uitlezen mischien komt er iets uit
gr boomingbus
laat hem is uitlezen mischien komt er iets uit
gr boomingbus
leef je eigen leven , je leeft maar 1 keer
I LOVE COPS IF THEY LIKE VW DRIVERS
I LOVE COPS IF THEY LIKE VW DRIVERS
Re: Help! Motor verliest vermogen en begint te zuipen
Inspuitventielen zijn een jaar geleden vervangen, maakte voor rijgedrag wel iets uit, maar vooral verdwenen de zwarte roetwolken.
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Help! Motor verliest vermogen en begint te zuipen
je uitlaat systeem kan ook goed vol zitten..
Je zou dit kunnen testen door de uitlaat eens voor de middendemper te demonteren en er dan eens mee te rijden.
Je zou dit kunnen testen door de uitlaat eens voor de middendemper te demonteren en er dan eens mee te rijden.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Help! Motor verliest vermogen en begint te zuipen
Middendemper is ook twee weken geleden nog vervangen, er zat een rammel in. Nog op halve garantie van de Kwikfit, want de uitlaat is net twee jaar oud.
Re: Help! Motor verliest vermogen en begint te zuipen
Lekker....zit het eerste bericht te lezen,staat er eentje achter me die zegt:Verrek Har,ze hebben het over je....geen vermogen maar wel zuipen




Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Help! Motor verliest vermogen en begint te zuipen
@ Harry: als je gellukig bent is dat ook een soort van rijkdom... 

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Help! Motor verliest vermogen en begint te zuipen
Het kan zijn dat de verstuivers niet goed zijn afgesteld, of dat het verkeerde zijn. Maar het blijft speculeren.
Uitlezen met een 1992 ken volgens mij niet eens. Maar goed, heb je misschien carterdruk of onderdruk?
mvg Rick
Uitlezen met een 1992 ken volgens mij niet eens. Maar goed, heb je misschien carterdruk of onderdruk?
mvg Rick
Re: Help! Motor verliest vermogen en begint te zuipen
Mulder Diesel in den haag wil 'm wel uitlezen voor 45 Euro. Maar inderdaad, kan dat wel met een T4 uit 92? Zij vervangen zonodig de brandstofpomp voor 1000 Euro (revisiepomp). Anders moet ik naar Terlouw, in Mijnsherenland, en dan rekenen ze ruim 200 Euro voor het meten (met koude motor, en dan niet met de computer volgens mij). Dan weet ik pas of het motorblok goed is. Bij hun kost ruilpomp incl inbouwen 1500 Euro.
Re: Help! Motor verliest vermogen en begint te zuipen
Ik weet niet of hem kan uitlezen maar de anderen hier vast wel.
mvg Rick
mvg Rick