Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Zak eens lekker door
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 13:40
Zak eens lekker door
Zomaar een vraagje:
Als onze California (Freestyle 2002 met hefdak) met volle diesel- en watertank op een volledig vlakke ondergrond staat, zakt ie aan de linkerkant wat verder door en staat ie dus scheef. Het verschil is ongeveer 2 centimeter. Waarom is bij deze voertuigen geen rekening gehouden met het feit dat alle zwaardere onderdelen (2e accu, dieseltank, watertanks, gasfles, camperinbouw) zich in de linkerzijde van het voortuig bevinden? Ik zou mij kunnen voorstellen dat dit van invloed is op de rijeigenschappen.
MEGA
Als onze California (Freestyle 2002 met hefdak) met volle diesel- en watertank op een volledig vlakke ondergrond staat, zakt ie aan de linkerkant wat verder door en staat ie dus scheef. Het verschil is ongeveer 2 centimeter. Waarom is bij deze voertuigen geen rekening gehouden met het feit dat alle zwaardere onderdelen (2e accu, dieseltank, watertanks, gasfles, camperinbouw) zich in de linkerzijde van het voortuig bevinden? Ik zou mij kunnen voorstellen dat dit van invloed is op de rijeigenschappen.
MEGA
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: Zak eens lekker door
Ze hebben er rekening mee gehouden dat je schoonmoeder aan de rechterkant gaat zitten
Sorry!
Ik zou het niet weten, maar ik tref dit ook bij vele bestelwagens aan.
Vaak alleen bestuurder aanwezig, waarbij brandstoftank en accu ook aan die zijde zitten.
Zolang je geen slalomproef uit gaat voeren zal het waarschijnlijk wel meevallen.
Egbert

Sorry!
Ik zou het niet weten, maar ik tref dit ook bij vele bestelwagens aan.
Vaak alleen bestuurder aanwezig, waarbij brandstoftank en accu ook aan die zijde zitten.
Zolang je geen slalomproef uit gaat voeren zal het waarschijnlijk wel meevallen.
Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
Re: Zak eens lekker door
Daarom zat oorspronkelijk de schoonwatertank (60 liter) ook aan de rechterkant. maar ja dat kostte wel laadruimte achterin, dus vanaf modeljaar '99 verhuisde de schoonwater tank naar links (weliswaar 20 liter/kilo lichter) Verder was er al vanaf modeljaar 96 een kleine gewichtreductie geweest op links door de twee huishoudaccu's van elk 80 ah te vervangen door een huishoudaccu van 140 ah. Maar 't is wel vreemd ja.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SCA hefdak
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SCA hefdak
- harry t5 191
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
- Locatie: Zeijen
Re: Zak eens lekker door
Zou je de torsiestang aan de linkervoorkant niet een beetje kunnen opdraaien?




groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Re: Zak eens lekker door
En achter kun je evt. een vulring plaatsen onder de veer.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
- Viking64
- Berichten: 295
- Lid geworden op: 29 dec 2008, 19:39
- Locatie: Castellum aan den Rijn
- Contacteer:
Re: Zak eens lekker door
Dit is bij mijn vorige transporter ook gedaan.harry t5 191 schreef:Zou je de torsiestang aan de linkervoorkant niet een beetje kunnen opdraaien?
![]()
![]()
Verlengd, enkele cabine.
Aan de lange kant stond een kast met materiaal van voor tot achter. Dat weegt natuurlijk veel meer dan dat beetje aan de andere kant.
Daarom ook de linker torsiestang op laten draaien. Kostenloos bij mijn VW dealer (Maas in Nieuwkoop)
Als ik niet met m'n T6 rij, zit ik op een van m'n BMW motoren :)
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 13:40
Re: Zak eens lekker door
Bedankt voor de tips. Ik ga er werk van maken.
Overigens: mijn schoonmoeder weegt hooguit 65 kilo. Dus dat levert weinig op.
Overigens: mijn schoonmoeder weegt hooguit 65 kilo. Dus dat levert weinig op.
Re: Zak eens lekker door
Ik had het zelfde maar na dat ik een stabilisator achter heb gemonteerd was dit al voor 80% opgelosd toen de voor storsie stang nog wat bij geregeld nu voor 97% recht
Rob & Lize
- Multivan Generation
- Berichten: 34477
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Zak eens lekker door
pas hier iemand langsgehad met een california freestyle,
verschil tussen links en rechts was ongeveer 2 cm..
Met torsiestaven bezig geweest en 1 mm verschil nog tussen links en rechts..
verschil tussen links en rechts was ongeveer 2 cm..
Met torsiestaven bezig geweest en 1 mm verschil nog tussen links en rechts..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Zak eens lekker door
Als de bus in zijn geheel (bvb) 2cm scheef hangt door (vaste)lading die aan 1 kant zit , dan kun je niet zomaar enkel door de torsiestangen vooraan de gehele bus gaan bijregelen omdat je dan enkel vooraan gaat "opkrikken" , en zo door de voorkant omhoog te halen de achterkant uiteindelijk mee laten omhooggaan. Maar zo ga je de bus "torsen" .
Volgens mij is dat dus niet de goeie oplossing , maar wel door vooraan wat bij te regelen en (zoals al eerder werd vermeld) achteraan een opvulring onder de veer te steken. Dan hef je 1 zijde gelijkmatig op , zonder te gaan torsen.
Volgens mij is dat dus niet de goeie oplossing , maar wel door vooraan wat bij te regelen en (zoals al eerder werd vermeld) achteraan een opvulring onder de veer te steken. Dan hef je 1 zijde gelijkmatig op , zonder te gaan torsen.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
-
- Berichten: 1225
- Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41
Re: Zak eens lekker door
ik snap niet, ik heb een geheel originele vw california, staat keurig recht.... (en ja, het is een 2000+ model met de hele handel aan de linker kant)
zouden er bij de scheefstaanders verkeerde veren onder ziten??? die kleurcodes heeft vw er niet voor nope op staan.
zouden er bij de scheefstaanders verkeerde veren onder ziten??? die kleurcodes heeft vw er niet voor nope op staan.
Re: Zak eens lekker door
Pascal-141 schreef:Als de bus in zijn geheel (bvb) 2cm scheef hangt door (vaste)lading die aan 1 kant zit , dan kun je niet zomaar enkel door de torsiestangen vooraan de gehele bus gaan bijregelen omdat je dan enkel vooraan gaat "opkrikken" , en zo door de voorkant omhoog te halen de achterkant uiteindelijk mee laten omhooggaan. Maar zo ga je de bus "torsen" .
Volgens mij is dat dus niet de goeie oplossing , maar wel door vooraan wat bij te regelen en (zoals al eerder werd vermeld) achteraan een opvulring onder de veer te steken. Dan hef je 1 zijde gelijkmatig op , zonder te gaan torsen.

Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Re: Zak eens lekker door
zal mijn
eens op het werk in de werkplaats
zetten en het verschil gaan meten.
kijk ik ook gelijk ff naar de hoogte van de



kijk ik ook gelijk ff naar de hoogte van de


- Multivan Generation
- Berichten: 34477
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Zak eens lekker door
Ik ben het niet met Pascal eens.
Om de heel eenvoudige reden.
Als je een vulring onder de veer plaatst,
dan krijg je een heel andere spanning op die veer, en ook op de andere veer een veranderde spanning.
De achterveren moeten mijns inziens dezelfde spanning krijgen/hebben.
Dit kun je bewerkstelligen door aan de voorzijde met de torsiestaven wat bij te regelen.
De hoogte aan de achterzijde van de veren zou immers even hoog moeten zijn, want die veren zijn universeel.
De torsiestaven onder de auto hebben een verschillende hoek, en ook zul je als je na gaat meten op het draadeind onder de moer,
merken dat er verschil in lengte zit tussen links en rechts.
Als je de hoogte gaat instellen, dan zou je dat moeten doen, met een bestuurder, volle brandstoftank en lege watertank.
Zo rijden namelijk de meeste campers normaal gesproken rond.
Er word water bijgevuld als er gekampeerd gaat worden, beter vers water als dood water..
Een bestuurder, en volle brandstoftank bij elkaar geeft zeker een gewicht van 150 kg, en dat is zeker van invloed op de stand van de auto(links <----> rechts).
Origineel zit er dus eigenlijk maar een stel mogelijkheid en dat is via de torsiemoeren.
Hierdoor kun je de hoogte aan de voorzijde afregelen, en op de achterzijde heeft de hoogte aan de voorzijde ook invloed. En ook kun je daarmee de links/rechts hoogte fijnafstellen.
Ga je nu een vulring/onderlegring maar aan een kant plaatsen, dan zal de bus iets meer naar de andere kant overhangen (aan de achterzijde) en hierdoor zal de sporing, dus het rechtsuitlopen negatief beïnvloed worden. Stel je plaats de vulring/onderlegring aan de linker achterzijde, dan zal de bus een afwijking krijgen naar rechts.
Hoe komt dat is dan de vraag?
Hierbij er van uitgaande dat de ringen aan de bovenzijde van de veren in goede staat is, en geen slijtage vertonen of ingesleten zijn..
Om de heel eenvoudige reden.
Als je een vulring onder de veer plaatst,
dan krijg je een heel andere spanning op die veer, en ook op de andere veer een veranderde spanning.
De achterveren moeten mijns inziens dezelfde spanning krijgen/hebben.
Dit kun je bewerkstelligen door aan de voorzijde met de torsiestaven wat bij te regelen.
De hoogte aan de achterzijde van de veren zou immers even hoog moeten zijn, want die veren zijn universeel.
De torsiestaven onder de auto hebben een verschillende hoek, en ook zul je als je na gaat meten op het draadeind onder de moer,
merken dat er verschil in lengte zit tussen links en rechts.
Als je de hoogte gaat instellen, dan zou je dat moeten doen, met een bestuurder, volle brandstoftank en lege watertank.
Zo rijden namelijk de meeste campers normaal gesproken rond.
Er word water bijgevuld als er gekampeerd gaat worden, beter vers water als dood water..
Een bestuurder, en volle brandstoftank bij elkaar geeft zeker een gewicht van 150 kg, en dat is zeker van invloed op de stand van de auto(links <----> rechts).
Origineel zit er dus eigenlijk maar een stel mogelijkheid en dat is via de torsiemoeren.
Hierdoor kun je de hoogte aan de voorzijde afregelen, en op de achterzijde heeft de hoogte aan de voorzijde ook invloed. En ook kun je daarmee de links/rechts hoogte fijnafstellen.
Ga je nu een vulring/onderlegring maar aan een kant plaatsen, dan zal de bus iets meer naar de andere kant overhangen (aan de achterzijde) en hierdoor zal de sporing, dus het rechtsuitlopen negatief beïnvloed worden. Stel je plaats de vulring/onderlegring aan de linker achterzijde, dan zal de bus een afwijking krijgen naar rechts.
Hoe komt dat is dan de vraag?
Hierbij er van uitgaande dat de ringen aan de bovenzijde van de veren in goede staat is, en geen slijtage vertonen of ingesleten zijn..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Viking64
- Berichten: 295
- Lid geworden op: 29 dec 2008, 19:39
- Locatie: Castellum aan den Rijn
- Contacteer:
Re: Zak eens lekker door
Even een kleine opmerking over de spanning van veren....
Wat je ook eronder of erboven stopt aan ringen of andere zaken... de spanning van de veer zelf zal nooit veranderen!!
Het enige wat je bereikt is dat de rijhoogte van het voertuig wijzigd. En vul hem niet te veel uit, want dan hou je geen negatieve veerweg meer over.... rij je dan eens door een kuil of oneffenheid in het wegdek dan bungelt dat wiel onder je auto omdat je shock geen uitveer weg meer heeft!
Werk regelmatig met motorfiets veren/schokdempers enzo.... ervaring genoeg en je moest eens weten hoeveel onkunde er over vering en demping bestaat...
Overigens denk ik dat het met het torderen van de hele auto wel meevalt....
Als je links-voor je torsiestang opdraait, zal de veer rechts-achter iets meer voor zijn kiezen krijgen...Da's nou 'n voordeel van rondom onafhankelijke wielophanging.
Wat je ook eronder of erboven stopt aan ringen of andere zaken... de spanning van de veer zelf zal nooit veranderen!!
Het enige wat je bereikt is dat de rijhoogte van het voertuig wijzigd. En vul hem niet te veel uit, want dan hou je geen negatieve veerweg meer over.... rij je dan eens door een kuil of oneffenheid in het wegdek dan bungelt dat wiel onder je auto omdat je shock geen uitveer weg meer heeft!
Werk regelmatig met motorfiets veren/schokdempers enzo.... ervaring genoeg en je moest eens weten hoeveel onkunde er over vering en demping bestaat...

Overigens denk ik dat het met het torderen van de hele auto wel meevalt....
Als je links-voor je torsiestang opdraait, zal de veer rechts-achter iets meer voor zijn kiezen krijgen...Da's nou 'n voordeel van rondom onafhankelijke wielophanging.
Als ik niet met m'n T6 rij, zit ik op een van m'n BMW motoren :)