Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
acv verstuivers in een ajt pffffffffff
- Duveltje-77
- Berichten: 444
- Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
- Locatie: Oostwold
acv verstuivers in een ajt pffffffffff
we hebben effe fijn geknutselt vandaag
wat peter van plan was heb ik gedaan te zamen met vvt tuning
wat hebben we gewonnen
ten eerste een rustige motor niet rauw meer
na remaping een 8 pk dr bij en 10 nm en geen roet
remaping was echt nodig vanwege het verschil van de verstuivers
standaard zaten er stenadyne verstuivers in enkeltraps deze waren erg versleten
deze hebben we vervangen door dubbeltrapse van bosch gereviseerd
veel sleutel werk vanwege de verstuiverleiding van de naaldslagsensor
johan vvt zij dat hij nog nooit zulke versleten bosch verstuivers had gezien
nou kijken wat hij smorgens nog rookt
projeckt is geslaagd.
wat peter van plan was heb ik gedaan te zamen met vvt tuning
wat hebben we gewonnen
ten eerste een rustige motor niet rauw meer
na remaping een 8 pk dr bij en 10 nm en geen roet
remaping was echt nodig vanwege het verschil van de verstuivers
standaard zaten er stenadyne verstuivers in enkeltraps deze waren erg versleten
deze hebben we vervangen door dubbeltrapse van bosch gereviseerd
veel sleutel werk vanwege de verstuiverleiding van de naaldslagsensor
johan vvt zij dat hij nog nooit zulke versleten bosch verstuivers had gezien
nou kijken wat hij smorgens nog rookt
projeckt is geslaagd.
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
- Multivan Generation
- Berichten: 34478
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: acv verstuivers in een ajt pffffffffff
hallo,
bij mij hadden ze er normaal gesproken al ingezeten,
echter ik kreeg er een niet los
met dank aan een monteur bij een dealer
Ik vind het wel vreemd dat je oude verstuivers enkeltraps waren.
Bij mij zijn het 100% zeker 2 traps verstuivers van Bosch..
Er is mij verteld dat je ze kunt plaatsen en dat je niets in de software hoeft aan te passen.
Laat je de software wel aanpassen, dan kun je er wel meer uitpersen,
maar dat is voor mij niet nodig.
De versnellingsbak kan niet zo heel veel meer aan...
Moet je kijken welk koppel je nu hebt, dat is nu vergelijkbaar met een standaard 150 pk he

Moest je de tweede remapping weer betalen of was het service van de zaak?
bij mij hadden ze er normaal gesproken al ingezeten,
echter ik kreeg er een niet los




Ik vind het wel vreemd dat je oude verstuivers enkeltraps waren.
Bij mij zijn het 100% zeker 2 traps verstuivers van Bosch..
Er is mij verteld dat je ze kunt plaatsen en dat je niets in de software hoeft aan te passen.
Laat je de software wel aanpassen, dan kun je er wel meer uitpersen,
maar dat is voor mij niet nodig.
De versnellingsbak kan niet zo heel veel meer aan...

Moet je kijken welk koppel je nu hebt, dat is nu vergelijkbaar met een standaard 150 pk he


Moest je de tweede remapping weer betalen of was het service van de zaak?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Duveltje-77
- Berichten: 444
- Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
- Locatie: Oostwold
Re: acv verstuivers in een ajt pffffffffff
mijn verstuivers waren van stenadyne enkeltraps
door de eerst mapping pomp terug gedraaidt wegens roeten
met de nieuwe verstuivers was het vermogen afgenomen wegens brandstof tekort
kortom niet vooruit te krijgen geen trekkracht meer geen mooie lijn
remap was serves en geen grauwende motor meer mooi brommend nu
nu kijken of er nog blauwe rook komt
mvg ronald
door de eerst mapping pomp terug gedraaidt wegens roeten
met de nieuwe verstuivers was het vermogen afgenomen wegens brandstof tekort
kortom niet vooruit te krijgen geen trekkracht meer geen mooie lijn
remap was serves en geen grauwende motor meer mooi brommend nu
nu kijken of er nog blauwe rook komt
mvg ronald
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
Re: acv verstuivers in een ajt pffffffffff
Mijnes heeft ook blauwe rook bij koude start en als ie koud aan het gang moet. Het zijn zeker de verstuivers, want hij loopt ook rauw.
Hoeveel betaal je nu eigenlijk voor een setje ruilverstuivers? Ik heb 75 kW van 1996 welk type blok dat is weet ik ff niet meer...
mvg Rick
Hoeveel betaal je nu eigenlijk voor een setje ruilverstuivers? Ik heb 75 kW van 1996 welk type blok dat is weet ik ff niet meer...
mvg Rick
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: acv verstuivers in een ajt pffffffffff
75kw/102pk TDI uit 96 is waarschijnlijk een ACV motor
maar BLAUW roken bij koude start is mijns inziens geen verstuiver probleem, blauwe rook wijst op verbranden van olie. Als je verstuivers rook veroorzaken is dat wit-grijzige rook (onverbrandde diesel) of zware rook (overmaat diesel=roet)
en "rauw"lopen.... Controlleer eens met VAGcom je inspuittijdstip, dat kan veel schelen
maar BLAUW roken bij koude start is mijns inziens geen verstuiver probleem, blauwe rook wijst op verbranden van olie. Als je verstuivers rook veroorzaken is dat wit-grijzige rook (onverbrandde diesel) of zware rook (overmaat diesel=roet)
en "rauw"lopen.... Controlleer eens met VAGcom je inspuittijdstip, dat kan veel schelen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Duveltje-77
- Berichten: 444
- Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
- Locatie: Oostwold
Re: acv verstuivers in een ajt pffffffffff
nou roger de blauwe rook is weg hoor
olie verbruik is er niet
als een verstuiver pist met een kouwe motor kun je wel degelijk blauwe rook krijgen
olie verbruik is er niet
als een verstuiver pist met een kouwe motor kun je wel degelijk blauwe rook krijgen
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
Re: acv verstuivers in een ajt pffffffffff
Het is geen olie. Dat kun je ruiken. Blauwe rook is ook onverbrandde diesel of motorolie. Dus hij kan ook gewoon teveel diesel krijgen. Ik heb al genoeg ervaringen met blauwe rook in de Peugeotjes en dat was vaak omdat de startvervroeger dan niet werkte. Een VAGcom moest ik maar eens aanschaffen (ja ik heb graag alles zelf...) en dan zal ik eens kijken wat die zegt.Roger B. schreef:75kw/102pk TDI uit 96 is waarschijnlijk een ACV motor
maar BLAUW roken bij koude start is mijns inziens geen verstuiver probleem, blauwe rook wijst op verbranden van olie. Als je verstuivers rook veroorzaken is dat wit-grijzige rook (onverbrandde diesel) of zware rook (overmaat diesel=roet)
en "rauw"lopen.... Controlleer eens met VAGcom je inspuittijdstip, dat kan veel schelen
Het kan idd aan het inspuitmoment liggen, aangezien ik nog wel genoeg vermogen heb en het alleen met koude motor is, als je vermogen vraagt, dat ie blauw rookt. Ook loopt ie onregelmatig na de koude start, het toerental varieert maar hij loopt wel op alle poten.
Naja, iig bedankt, ik ga eens met de VAGcom aan de gang.
mvg Rick
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: acv verstuivers in een ajt pffffffffff
ik denk dat ik de rook die jullie blauw noemen dan dus grijs noem....
wat ik blauw noem bij rook uit een auto uitlaat is 100% alleen bij olieverbruik
wat ik blauw noem bij rook uit een auto uitlaat is 100% alleen bij olieverbruik
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Multivan Generation
- Berichten: 34478
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: acv verstuivers in een ajt pffffffffff
Ik snap iets niet..Duveltje-77 schreef:mijn verstuivers waren van stenadyne enkeltraps
door de eerst mapping pomp terug gedraaidt wegens roeten
met de nieuwe verstuivers was het vermogen afgenomen wegens brandstof tekort
kortom niet vooruit te krijgen geen trekkracht meer geen mooie lijn
remap was serves en geen grauwende motor meer mooi brommend nu
nu kijken of er nog blauwe rook komt
mvg ronald
je plaatst nieuwe verstuivers met grotere uitstroomgaatjes, en je hebt dan een brandstof tekort?
Die verstuivers kunnen in dezelfde tijd meer brandstof er doorheen laten,
of wel dezelfde brandstof hoeveelheid in een kortere tijd..
Ik heb een setje verstuivers op eBay.de gekocht. Ze waren "goede gebruikte". Ik heb ze laten testen en ze waren meteen aan revisie toerick_k schreef:Mijnes heeft ook blauwe rook bij koude start en als ie koud aan het gang moet. Het zijn zeker de verstuivers, want hij loopt ook rauw.
Hoeveel betaal je nu eigenlijk voor een setje ruilverstuivers? Ik heb 75 kW van 1996 welk type blok dat is weet ik ff niet meer...
mvg Rick



Ik heb ze toen bij dieselservice Büchli in Harderwijk laten reviseren.
Ruilverstuivers bij de VW kosten rond de 1300 euro.
Ik betaalde voor de revisie 105 euro exclusief BTW per verstuiver.
Als mijn verstuivers er uit zijn, kan ik die ook laten reviseren.
Zijn 2 traps verstuivers van Bosch..
De onderdelen voor een 88 pk verstuiver te reviseren zijn iets goedkoper, rond de 85 euro per stuk exclusief BTW..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Duveltje-77
- Berichten: 444
- Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
- Locatie: Oostwold
Re: acv verstuivers in een ajt pffffffffff
hoe het kon was ons ook een raadsel
stationair liep hij stotterend
beneden de 2300 gaf hij helemaal niet thuis
in lage versnellingen geen trekkracht meer
we hadden van 117 nog 102pk
en 292nm nog 250 nm
de lijnen van de bank liepen niet mooi
na de remap zijn de lijnen geweldig
een uur mee bezig geweest en 15 runs verder
het enigste wat nu opvalt is dat hij stationair nog wat resonanties in de uitlaat heeft
kan ook door de eps komen
eenmaal weg van stationair loopt hij geweldig mooi
stationair gaan we nog aan werken
mvg ronald
stationair liep hij stotterend
beneden de 2300 gaf hij helemaal niet thuis
in lage versnellingen geen trekkracht meer
we hadden van 117 nog 102pk
en 292nm nog 250 nm
de lijnen van de bank liepen niet mooi
na de remap zijn de lijnen geweldig
een uur mee bezig geweest en 15 runs verder
het enigste wat nu opvalt is dat hij stationair nog wat resonanties in de uitlaat heeft
kan ook door de eps komen
eenmaal weg van stationair loopt hij geweldig mooi
stationair gaan we nog aan werken
mvg ronald
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
- Multivan Generation
- Berichten: 34478
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: acv verstuivers in een ajt pffffffffff
Zo dit topic maar weer eens afstoffen...
Ik heb er nu ook 102 pk verstuivers in.
Mijn oude zagen er zeer slecht uit
Het vervangen zelf viel best mee -------> als je het juiste gereedschap hebt!
Freddy, hier van het dorp heeft rondgevraagd en niemand had iets, of wilde het niet uitlenen!
Ik ben zelf naar de dealer gereden, gevraagd van hoe hun dat doen,
nou met dit speciale gereedschap....
Maar je mag het wel gebruiken hoor...
Nou graag
Dat speciale gereedschap ga ik namaken, dat als iemand anders zijn verstuivers zelf wil vervangen, dat ik het ter beschikking stel.
Met dit tooltje is een verstuiver eruit halen echt een peuleschil, in 10 minuten 5 verstuivers er uit..
Nog meteen veel meer gedaan, alles lag toch open.
Nieuwe accu, nieuwe temperatuur sensor, nieuwe brandstof retourleidingen, nieuw brandstof filter.
Straks eens starten en rijden, ben zeer benieuwd.

Ik heb er nu ook 102 pk verstuivers in.
Mijn oude zagen er zeer slecht uit


Het vervangen zelf viel best mee -------> als je het juiste gereedschap hebt!
Freddy, hier van het dorp heeft rondgevraagd en niemand had iets, of wilde het niet uitlenen!
Ik ben zelf naar de dealer gereden, gevraagd van hoe hun dat doen,
nou met dit speciale gereedschap....
Maar je mag het wel gebruiken hoor...
Nou graag


Dat speciale gereedschap ga ik namaken, dat als iemand anders zijn verstuivers zelf wil vervangen, dat ik het ter beschikking stel.
Met dit tooltje is een verstuiver eruit halen echt een peuleschil, in 10 minuten 5 verstuivers er uit..

Nog meteen veel meer gedaan, alles lag toch open.
Nieuwe accu, nieuwe temperatuur sensor, nieuwe brandstof retourleidingen, nieuw brandstof filter.
Straks eens starten en rijden, ben zeer benieuwd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: acv verstuivers in een ajt pffffffffff
Ik heb al een 102 pk dus ik zal ook wel die verstuivers hebben.
Maar goed, ik weet hier in de buurt ook nog een paar revisiebedrijven dus ik ga daar eens horen voor verstuivers en anders even op de sloop kijken, en die verstuivers laten reviseren.
mvg Rick
Maar goed, ik weet hier in de buurt ook nog een paar revisiebedrijven dus ik ga daar eens horen voor verstuivers en anders even op de sloop kijken, en die verstuivers laten reviseren.
mvg Rick
- Multivan Generation
- Berichten: 34478
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: acv verstuivers in een ajt pffffffffff
voor revisie is Diesel Service Büchli in Harderwijk een aanrader,
goede service voor een fatsoenlijke prijs..
Net gestart,
Het duurde even voordat de brandstof helemaal bij de verstuivers aankwam.
Een aansluiting van een verstuiver lekte.
De 5de verstuiver van een ACV is de verstuiver met de naaldslag hoogte sensor.
Deze verstuiver + sensor zit bij een AJT op de 4de verstuiver plaats.
Maar wat wil nu het geval?
De verstuiver met sensor van een ACV is langer/hoger als de vergelijkbare AJT verstuiver met sensor.
Dus ik heb de verstuiver leiding iets moeten aanpassen,
maar dus niet genoeg, straks even aan werken.
Voorgloeilampje knippert maar dat lijkt me normaal,
de waarden die de sensor geeft voor een ACV sverstuiver liggen heel anders als die van een AJT verstuiver+sensor.
Voor: Motorcode ACV, AHY, AUF, AXG
? Weerstand tussen de contacten van de steker meten.
Voorgeschreven waarde: 80...120 ?
Voor: Motorcode AJT
? Weerstand tussen de contacten van de steker meten.
Voorgeschreven waarde: 95...115 ?
Onze sensor geeft een waarde van 85 ? dus valt buiten de specificaties voor de 88 pk software,
en dus knippert het voorgloeilampje..
Trouwens bij ons zaten er ook Stenadyne verstuivers in
En ik maar denken en zeker weten dat er Bosh in zat..
Nu zit er in ieder geval wel Bosch in
goede service voor een fatsoenlijke prijs..
Net gestart,
Het duurde even voordat de brandstof helemaal bij de verstuivers aankwam.
Een aansluiting van een verstuiver lekte.
De 5de verstuiver van een ACV is de verstuiver met de naaldslag hoogte sensor.
Deze verstuiver + sensor zit bij een AJT op de 4de verstuiver plaats.
Maar wat wil nu het geval?
De verstuiver met sensor van een ACV is langer/hoger als de vergelijkbare AJT verstuiver met sensor.
Dus ik heb de verstuiver leiding iets moeten aanpassen,
maar dus niet genoeg, straks even aan werken.
Voorgloeilampje knippert maar dat lijkt me normaal,
de waarden die de sensor geeft voor een ACV sverstuiver liggen heel anders als die van een AJT verstuiver+sensor.
Voor: Motorcode ACV, AHY, AUF, AXG
? Weerstand tussen de contacten van de steker meten.
Voorgeschreven waarde: 80...120 ?
Voor: Motorcode AJT
? Weerstand tussen de contacten van de steker meten.
Voorgeschreven waarde: 95...115 ?
Onze sensor geeft een waarde van 85 ? dus valt buiten de specificaties voor de 88 pk software,
en dus knippert het voorgloeilampje..
Trouwens bij ons zaten er ook Stenadyne verstuivers in



En ik maar denken en zeker weten dat er Bosh in zat..


Nu zit er in ieder geval wel Bosch in

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Duveltje-77
- Berichten: 444
- Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
- Locatie: Oostwold
Re: acv verstuivers in een ajt pffffffffff
peter mijn lamp knippert niet
wij hebben de 4e leiding ook moeten aanpassen
de bus gaat na de remap als de brandweer zonder rook
en met de bosch ga je er zeker op vooruit
ze spuiten anders in in twee fasen beweerdt johan van vvt
eerst een nevel en dan de volle mep schijnt dat beter is
voor een goeie verbranding
wij hebben de 4e leiding ook moeten aanpassen
de bus gaat na de remap als de brandweer zonder rook
en met de bosch ga je er zeker op vooruit
ze spuiten anders in in twee fasen beweerdt johan van vvt
eerst een nevel en dan de volle mep schijnt dat beter is
voor een goeie verbranding
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: acv verstuivers in een ajt pffffffffff
op zich natuurlijk heel verklaarbaar als jouw sensor een waarde aangeeft die wel binnen de waarden van de 88pk ligt (wat bij peters verstuiver niet het geval is)Duveltje-77 schreef:peter mijn lamp knippert niet
@Peter: hoe los je dat op? is die waarde in je management aan te passen of zet je een weerstand van 10 Ohm in serie met de sensor?
Ja, op die manier start je de verbranding met zeer fijn vernevelde diesel, de volle mep (met dikkere druppels in de nevel) wordt ingespoten als de verbranding al bezig is, daardoor zullen die dikke druppels makkelijker volledig verbranden. Bovendien wordt op die manier ook nog de werveling van de verbranding gestuurd.Duveltje-77 schreef:en met de bosch ga je er zeker op vooruit
ze spuiten anders in in twee fasen beweerdt johan van vvt
eerst een nevel en dan de volle mep schijnt dat beter is
voor een goeie verbranding
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon