Hallo T5 ers,
Mijn 130 pk 2.5 TDI van mei 2004 heeft na temperatuurproblemen een nieuwe waterpomp gekregen bij 150.000 km. De waaier bleek afgebroken en het asje bleek al behoorlijk ingesleten.
Gezien de problemen met demontage moet dit de eerste waterpomp nog zijn geweest. Bij het vervangen ervan (geen VW garage) is er koelwater in de motorolie gekomen. Olie is toen wel vervangen. Dit alles is ongeveer een maand geleden. Eergisteren had ik ineens geen vermogen meer, ik zat in het drukke verkeer en moest nog even doorrijden om aan de kant te kunnen. Er kwamen wat dreunen in het vooronder en over was het. De wegenwacht constateerde dat de turbo compleet stukgelopen was, vervolgens was deze volgelopen met olie. De olie is vervolgens de cilinderkop ingelopen en heeft voor een "olieslag" in de motor gezorgd, gevolg is waarschijnlijk kromme drijfstangen. Mijn vragen aan jullie zijn :
Kan de stukgelopen waterpomp de oorzaak zijn van alle ellende ?
Wanneer wordt de waterpomp normaal vervangen bij een T5 volgens VW richtlijnen ?
Graag een berichtje, mijn rotsvaste vertrouwen in VW heeft inmiddels wel een behoorlijke deuk opgelopen. Ik hgoor graag van jullie , Groeten, Jan
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
130 pk 2.5tdi helemaal dood
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 08 mar 2007, 19:05
- Locatie: wezup
Re: 130 pk 2.5tdi helemaal dood
Krijgt VW de schuld, of heeft de garage hem gewoon niet goed gerepareerd? 

WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure
Re: 130 pk 2.5tdi helemaal dood
Voor de waterpomp staat geen vervangingstermijn.
Je kunt meestal onder aan je blok zien of deze lek is of er zit allemaal smurrie in je olie vulbuis/oliedop.
Ik kan me voorstellen dat een universeel bedrijf nogal wat moeite heeft om deze erut te halen, is een speciale trekker voor te krijgen.
Als je al te lang hebt doorgereden hebt met een kapotte pomp dan is er heel wat koelvloeistof bij je motorolie gekomen. Gevolg hiervan kan zijn dat je krukas lagers kapot zijn gegaan. ivm te weinig smering.
Tevens kan het ook zijn dat hierdoor je turbo te weinig smering heeft gehad en hierdoor kapot is gelopen, normaal gesproken is de turbo het onderdeel dat het het als eerste opgeeft, (zwakste deel van je motor). Denk eerder dat er een schoep af is gebroken en dat deze in je cilinder terecht is gekomen en dat je hierdoor een vastloper hebt gehad.
Meestal heb je dan ook te weinig oliedruk en zou je olie lampje aan moeten gaan. kan sporadisch even aan gaan en dan weer uit.
Want door de koelvloeistof raakt je olie zeef verstopt die onder je motor zit.
Je kunt meestal onder aan je blok zien of deze lek is of er zit allemaal smurrie in je olie vulbuis/oliedop.
Ik kan me voorstellen dat een universeel bedrijf nogal wat moeite heeft om deze erut te halen, is een speciale trekker voor te krijgen.
Als je al te lang hebt doorgereden hebt met een kapotte pomp dan is er heel wat koelvloeistof bij je motorolie gekomen. Gevolg hiervan kan zijn dat je krukas lagers kapot zijn gegaan. ivm te weinig smering.
Tevens kan het ook zijn dat hierdoor je turbo te weinig smering heeft gehad en hierdoor kapot is gelopen, normaal gesproken is de turbo het onderdeel dat het het als eerste opgeeft, (zwakste deel van je motor). Denk eerder dat er een schoep af is gebroken en dat deze in je cilinder terecht is gekomen en dat je hierdoor een vastloper hebt gehad.
Meestal heb je dan ook te weinig oliedruk en zou je olie lampje aan moeten gaan. kan sporadisch even aan gaan en dan weer uit.
Want door de koelvloeistof raakt je olie zeef verstopt die onder je motor zit.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Re: 130 pk 2.5tdi helemaal dood
Tot 150 DZD km is er coulance/garantie regeling bij de T5 ongeacht het bouwjaar mbt de waterpomp.
Toch maar naar de echte dealer....

Toch maar naar de echte dealer....


Re: 130 pk 2.5tdi helemaal dood
Hallo Pim,
Allereerst, ik vind het erg *** voor je. Ik heb ook inderdaad een aantal keer de turbo flink kapot gereden. Daarbij is er olie in de uitlaat gekomen met als gevolg enorme witte rook uit de uitlaat. Motor is verder niet beschadigd.
Ik hoop dat je dit rondkrijgt met de garage. Ik adviseer je 1 ding. Gebruik geen revisie Turbo. Deze zijn niet erg sterk en gaan meestal binnen de eerste 1500km kapot. Ik heb er veel geld aan uitgegeven en uiteindelijk toch een hele nieuwe in laten zetten.
Allereerst, ik vind het erg *** voor je. Ik heb ook inderdaad een aantal keer de turbo flink kapot gereden. Daarbij is er olie in de uitlaat gekomen met als gevolg enorme witte rook uit de uitlaat. Motor is verder niet beschadigd.
Ik hoop dat je dit rondkrijgt met de garage. Ik adviseer je 1 ding. Gebruik geen revisie Turbo. Deze zijn niet erg sterk en gaan meestal binnen de eerste 1500km kapot. Ik heb er veel geld aan uitgegeven en uiteindelijk toch een hele nieuwe in laten zetten.
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 08 mar 2007, 19:05
- Locatie: wezup
Re: 130 pk 2.5tdi helemaal dood
Oke,
Allemaal bedankt voor de reacties en de info, het beste voor mij is dus gewoon op zoek te gaan naar een goede motor van een sloper met weinig Km,s
Mvg. Jan
Allemaal bedankt voor de reacties en de info, het beste voor mij is dus gewoon op zoek te gaan naar een goede motor van een sloper met weinig Km,s
Mvg. Jan

Re: 130 pk 2.5tdi helemaal dood
Hallo Jan,in mijn woonplaats Zwolle,zit een bedrijf gespecialiseerd in motoren.
In het verleden heeft mijn baas ,daar ook eens een gebruikte motor voor zijn t5 174 pk.
Toen was die 3500 euro kwijt ,voor een motor blok met weinig km.
Dat is nu bijna 2 jaar geleden,en hij rijdt nu nog probleemloos.
Mischien heb je er wat aan.
Gr D.willy.

In het verleden heeft mijn baas ,daar ook eens een gebruikte motor voor zijn t5 174 pk.
Toen was die 3500 euro kwijt ,voor een motor blok met weinig km.
Dat is nu bijna 2 jaar geleden,en hij rijdt nu nog probleemloos.
Mischien heb je er wat aan.
Gr D.willy.

