Hoi weetjewellers,
Ik heb een T5 128 kW automaat uit oktober 2007 nu 50.000 Km gereden nu was ik benieuwd waneer er onderhoud werd gedaan aan de automatische versnelingsbak.
Service boekje gepakt en zoeken, staat alleen informatie over iedere 60.000 Km olie en filter vervangen DSG bak en niets over de gewone 6-traps automaat.
Ik heb gehoord dat het ook bij een conventionele versnellingsbak belangrijk is om het filter en de transmisieolie te vervangen om deze in goede conditie te houden maar, waneer moet dat dan ?
Wat wordt er geadviseerd door volkswagen hierover ?
De bus is in onderhoud bij een MAN/Volkswagen service organisatie !
Mvrg Eric
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Onderhoud 6-traps automaat T5
- Donald4Motion
- Berichten: 4426
- Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
- Locatie: Tuuuuus voor de buus
Re: Onderhoud 6-traps automaat T5
Hoi Eric,
Ik neem aan MAN/VW, dat je h'm via Roordink hebt gekocht?!
Dan kan je beter even bij Pon navragen of de automaat onderhoud behoefd bij een bepaalde KM stand.
Ik moest laatst terug voor een modificatie aan mijn brandstof retourleiding, dit werd vanuit Pon gemeld en Roordink wist van niks.
Zolang je wagen het doet zal niemand je op dit soort dingen wijzen.

Ik neem aan MAN/VW, dat je h'm via Roordink hebt gekocht?!
Dan kan je beter even bij Pon navragen of de automaat onderhoud behoefd bij een bepaalde KM stand.
Ik moest laatst terug voor een modificatie aan mijn brandstof retourleiding, dit werd vanuit Pon gemeld en Roordink wist van niks.
Zolang je wagen het doet zal niemand je op dit soort dingen wijzen.

Re: Onderhoud 6-traps automaat T5
Vw zegt dat de vulling voor de gehele levensduur is. Dus maw er hoeft niks mee te gebeuren.
Bij Ambulance's wordt sinds kort elke 50.000 km olie en filter vervangen. dit ivm heel veel kapotte automaten.
Dus advies preventief laten vervangen bij 50.000 km
Bij Ambulance's wordt sinds kort elke 50.000 km olie en filter vervangen. dit ivm heel veel kapotte automaten.
Dus advies preventief laten vervangen bij 50.000 km
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Re: Onderhoud 6-traps automaat T5
Pim 328 schreef:Vw zegt dat de vulling voor de gehele levensduur is. Dus maw er hoeft niks mee te gebeuren.
Bij Ambulance's wordt sinds kort elke 50.000 km olie en filter vervangen. dit ivm heel veel kapotte automaten.
Dus advies preventief laten vervangen bij 50.000 km
Pim.
VW zegt dat,maar heb je daar ook schriftelijk bewijs van oid?
Wat verwachten zij onder levensduur?
Me dunkt minimaal 7 a 8 jaar,en dat zou dan geen problemen geven?
Heb je hier info,mail,memo of wat dan ook over.?
Mag ook per mail.
Alvast bedankt.

Je begint met een pc....en eindigt met Mac.
Re: Onderhoud 6-traps automaat T5
Ik heb deze bus inderdaad via Roordink en erg tevreden met het onderhoud, ook via verschillende klanten van hun vernomen dat als er een klacht is deze ook netjes behandeld word en ze er niet voor weglopen en hun verantwoordelijkheid nemen.
Op de Volkswagen site staan ze als VW servicepunt dus moeten hun toch ook alle info van Pon krijgen m.b.t. modificaties !
Vind het erg vreemd dat Pon geen onderhoud voorschrijft voor de Automaat is dit ook zo vanuit VW duitsland zelf dan ?
Dus de opmerking een die wel eens gegeven wordt dat een automaat duurder is met onderhoud gaat in dit geval dan niet op !
Mvrg Eric
Op de Volkswagen site staan ze als VW servicepunt dus moeten hun toch ook alle info van Pon krijgen m.b.t. modificaties !

Vind het erg vreemd dat Pon geen onderhoud voorschrijft voor de Automaat is dit ook zo vanuit VW duitsland zelf dan ?
Dus de opmerking een die wel eens gegeven wordt dat een automaat duurder is met onderhoud gaat in dit geval dan niet op !
Mvrg Eric
- Dimitri-Turbo
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 22 jun 2007, 18:15
Re: Onderhoud 6-traps automaat T5
Bij mij is novemeber jl een compleet nieuwe automaat gemonteerd, kost mij 7500 euro en geen garantie!
De automaat is in de soep gelopen door dat waarschijnlijk de oude eigenaar te veel heeft doorgetrapt op de autobahn terwijl de complete motor en bak koud was (auto komt uit duitsland en motor is inmiddels ook al compleet vervangen)
Qua. onderhoud zegt vw dat dit niet 123 hoeft maar ik heb zelf zo mijn twijfels en laat de olie en filters ed. vervangen bij ong. 50.000km
De automaat is in de soep gelopen door dat waarschijnlijk de oude eigenaar te veel heeft doorgetrapt op de autobahn terwijl de complete motor en bak koud was (auto komt uit duitsland en motor is inmiddels ook al compleet vervangen)
Qua. onderhoud zegt vw dat dit niet 123 hoeft maar ik heb zelf zo mijn twijfels en laat de olie en filters ed. vervangen bij ong. 50.000km
Stenen leggen is geen kunst ... maar wel de klinkers uit de straat scheuren ;)
Nu een Golf-6 en Range Rover Vogue TDV6
EX Touareg TDI
EX WJW T5 - nr. 262
Ex WJW T4 - nr. 653
Nu een Golf-6 en Range Rover Vogue TDV6
EX Touareg TDI
EX WJW T5 - nr. 262
Ex WJW T4 - nr. 653
Re: Onderhoud 6-traps automaat T5
Vaak vermelden fabrikanten "onderhoudsvrij" (zie dat vaak bij motoren) dat zou dan moeten betekenen een leven lang...VW zegt dat,maar heb je daar ook schriftelijk bewijs van oid?
Wat verwachten zij onder levensduur?
Me dunkt minimaal 7 a 8 jaar,en dat zou dan geen problemen geven?
sommige voorvorken van motoren zijn onderhoudsvrij maar als je ze na 100.000 km eens ververst dan is het vaak snert wat eruit komt ipv olie.
'k geen kwaad van olie te verversen en de residu in filter en/of olie eens te bekijken om evt. schade of abnormale sleet vast te stellen, 't is geen referentie maar vaak een indicatie als er heel veel slijpsel of zelfs bramen, metaaldelen mee uitkomen...
grts Danny