Onlangs nieuwe banden erop, wat bleek : 1 (hoogte)slag(je) in 1 velg.
Is zeker een goede velg (geproduceerd in Europese gemeeschap, geen china-meuk).
Heb me zelfs laten vertellen dat ze uit dezelfde fabriek komen als de RS6sen van Audi.
LI is 690kg per velg oftewel 2760 totaal. Zit daar nooit aan, maar met 140 door een kuil rijden op de E25 richting Luik....dat zijn klappen hoor.
Dus kijk je niet blind op een getal, ook al zit je "royaal" qua belasting, je zit toch in de hoge regionen van de maximale belastbaarheid.
En de "pieken" (lees kuilen / gaten) dat zijn extreme klappen op zo'n velg.
De banden zijn uiteraard laag van profiel, wangen zijn stijf en geven wienig vering, en dus veel meteen door aan de velg.
Heb als winterset de originele Multivanvelgen, 16" LI 100, die zien er echt heeeel stevig uit vergeleken met een 18" RS6.
Moraal : Ok, het ziet er vet uit, het KAN, maar het is opletten met rijden, echt anticiperen op het wegdek, het rijdt gewoon iets minder relaxed.
(Oja, rij geel kenteken, dus geen APK eisen in mijn geval)
Ik denk dat 17" het ideale compromis is tussen looks en veiligheid.
