Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Klopt KM stand?

vragen over de T4
yula
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 mei 2009, 14:27
Locatie: Utrecht

Klopt KM stand?

Bericht door yula »

Hoi allemaal,

Heb al behoorlijk zitten zoeken op dit forum maar kom er toch niet helemaal uit. Daarom een vraag.
Ben op zoek naar een T4 camper california. Nu heb ik een potentiele gezien. Rond de ton op de teller een automaat uit 2003. Echter heb ik twijfels over de KM stand. Kan een rem-pedaal bij een dergelijke KM stand zover afgesleten zijn dat je het metaal ziet? Het is een automaat dus wellicht gebruikt men de rem meer? De remschijven zijn ook behoorlijk afgesleten. Verder is het interieur van de auto ok alleen valt me ook op dat de gordel van de bestuurder ook wat gerafeld is....

Volgens de verkoper is ie er van overtuigd dat de KM's kloppen. Boekjes zien er ook goed uit. Echter kan het natuurlijk ook zo zijn dat hij iets over het hoofd heeft gezien en zelf de KM's niet heeft teruggedraaid.

Wie heeft ervaring (ik heb de download die beschikbaar is via deze site - aankooptips) doorgelezen maar ben toch op zoek naar mensen met ervaring hiermee.

Hoop dat iemand kan adviseren.

Alvast dank!

Yula
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: Klopt KM stand?

Bericht door harry t5 191 »

Yula,
:wjw hier op deze site :zwaai

Bij een automaat rem je veel meer,dus extra slijtage van het rempedaal en de schijven is denk ik niet zo vreemd.
Toch zou ik de zoekfunktie hier eens gebruiken en de gebruikers ervaringen lezen van de t4 automaat.
De t4 automaat is op z'n zachts gezegd slecht . (uit eigen ervaring kan ik je zeggen)
Dus sterkte bij je beslissing!

:wjw :T54LIFE :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
harryela
Berichten: 70
Lid geworden op: 19 sep 2008, 20:31
Locatie: nieuwe niedorp

Re: Klopt KM stand?

Bericht door harryela »

hoi mijn swager heeft ook een automaat gehad, niks anders als ellende
persoonlijk zou ik het niet doen

succes
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Klopt KM stand?

Bericht door pluuke »

Heb 168k op de teller en geen rafeltje aan mijn gordel.....
(Heb hem ook nooit om :bifun haha nee grapje)
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Klopt KM stand?

Bericht door repelsteeltje »

bij een ton het eerste setje schijven versleten klinkt geloofwaardig, een versleten pedaal en gordel niet.

les 1 met auto kopen, bij enige twijfel: inpakken en wegwezen.


T4 automaat in combinatie met TDI is ronduit bagger, geen een die de 1,5 ton haalt zonder revisie.
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Klopt KM stand?

Bericht door pluuke »

Bovendien is een California nog een stuk zwaarder, of is de automaat daar wel door VW op aangepast ???
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
propje
Berichten: 295
Lid geworden op: 17 feb 2007, 19:25

Re: Klopt KM stand?

Bericht door propje »

ik heb t4 automaat gereden om de 35.000 /40.000 km de remblokken voor vervangen.
ik rij nu schakel en heb daar geen spijt van.
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Klopt KM stand?

Bericht door pluuke »

Dat laatste kan ik me toch wel iets bij voorstellen, bij een automaat heb je immers het remmen op de motor niet helemaal in de hand, dus zul je meer bijremmen met de normale rem.....
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: Klopt KM stand?

Bericht door m.c van den berg »

Vraag ook bij je verzekering {auto} op schade, dan staat er ook vaak de km vermeld. succes
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Klopt KM stand?

Bericht door repelsteeltje »

pluuke schreef:Bovendien is een California nog een stuk zwaarder, of is de automaat daar wel door VW op aangepast ???
neen, het is nog veel erger, de oorsprong van de automaatbak die in de T4 wordt gebruikt ligt in de VR6 golf.....(met enige aanpassing in de overbrengverhoudingen) die golf weegt op zijn max 1250 kg, hangt nu een bus aan van 2200 kg en een motor met het maximale koppel bij 2500 rpm in plaats van de VR6 bij zo'n 5500 rpm..... Het resultaat van deze transplantatie laat zich uit de diverse topics op forums leren.
yula
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 mei 2009, 14:27
Locatie: Utrecht

Re: Klopt KM stand?

Bericht door yula »

Hoi allemaal,

Dank voor de reacties. We hebben eens flink de auto bekeken en inmiddels van de koop afgezien want:
> versnellingsbak werkte niet volledig (volgens verkoper was er iets uitgeschakeld????)
> KM stand was twijfelachtig (laatste registratie was in 2006 en toen stond de teller 6.000 lager dan nu.....nationale autopas waarschuwde ons)
> uiteindelijk via heel behulpzame VW dealers terecht gekomen bij een vorige eigenaar die met enorme verbazing reageerde aangezien hij bij haar nog een een 'gewone' bus was en dus geen camper. Ze had hem om hele zware paardentrailers te trekken en daarna is ie verkocht aan een handelaar. Hij is dus later omgebouwd tot een 'originele' westfalia. Heeft iemand hier vaker van gehoord? Lucratieve business?
> inbouw camper is dus niet origineel en ws veeeeel ouder dan aangegeven.

Bovenstaande hebben we uiteraard allemaal doorgegeven aan de verkoper die zeer verbaasd reageerde.....'s middags belde hij dat de camper was verkocht aan anderen, in dezelfde staat..... Persoonlijk zou ik de camper direct uit de handel hebben gehaald. Maar misschien ben ik te eerlijk.

Kortom alle redenen, naast de inmiddels gelezen reacties over een automaat, om uit te kijken naar een andere T4!

Nogmaals dank, Lisanne
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Klopt KM stand?

Bericht door Egbert&Manon »

Gelukkig heb je hem niet gekocht!

Ik kom regelmatig bij autodealers en lig soms dubbel bij het zien van kilometerstanden.
Vooral bij wagens met een dieselmotor die stuk voor stuk ongeveer 100.000km gereden hebben in zo'n 5 jaar.
Als je dan de slijtage ziet van stoel/ gaspedaal/ vloermatje/ stuur/ versnellingspook etc. weet je wel beter.
Soms zijn de motorkappen open en is de stikker van de distributiewissel verwijderd.
Binnenkort wordt dit soort praktijken aangepakt (hopelijk).

Je zult nog wel een goede camper tegenkomen Lisanne :driveT4

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
propje
Berichten: 295
Lid geworden op: 17 feb 2007, 19:25

Re: Klopt KM stand?

Bericht door propje »

Wel balen dat een ander er nu ingetrapt is.
aju Propje
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Klopt KM stand?

Bericht door repelsteeltje »

yula schreef:Hoi allemaal,

Dank voor de reacties. We hebben eens flink de auto bekeken en inmiddels van de koop afgezien want:
> versnellingsbak werkte niet volledig (volgens verkoper was er iets uitgeschakeld????)
> KM stand was twijfelachtig (laatste registratie was in 2006 en toen stond de teller 6.000 lager dan nu.....nationale autopas waarschuwde ons)
> uiteindelijk via heel behulpzame VW dealers terecht gekomen bij een vorige eigenaar die met enorme verbazing reageerde aangezien hij bij haar nog een een 'gewone' bus was en dus geen camper. Ze had hem om hele zware paardentrailers te trekken en daarna is ie verkocht aan een handelaar. Hij is dus later omgebouwd tot een 'originele' westfalia. Heeft iemand hier vaker van gehoord? Lucratieve business?
> inbouw camper is dus niet origineel en ws veeeeel ouder dan aangegeven.

Bovenstaande hebben we uiteraard allemaal doorgegeven aan de verkoper die zeer verbaasd
reageerde.....'s middags belde hij dat de camper was verkocht aan anderen, in dezelfde staat..... Persoonlijk zou ik de camper direct uit de handel hebben gehaald. Maar misschien ben ik te eerlijk.

Kortom alle redenen, naast de inmiddels gelezen reacties over een automaat, om uit te kijken naar een andere T4!

Nogmaals dank, Lisanne

en dan kom je voor je camper kenteken en de wegenbelasting voordelen.... staat ie als vw1 op chasinummer..... Zonder tussenkomst van RDW/Douane kun je het dan al schudden om als camper aangemerkt te worden.

Alsjeblieft, let op de boekjes, let op de orignele stikker boven de linker voet van de bestuurder, en in een heleboel gevallen weet je genoeg. Boekjes er niet bij is bij voorbaat verdacht. Stikker niet aanwezig, helemaal verdacht. Tevens, een originele westfalia heeft een westfalia type sticker in de schuifdeuropening zitten, tegen de C-stijl aan. Ook dat is een kenmerk.

Twijfel je of het origineel is of niet, neem contact op met de RDW met het kenteken/chassino. Die kunnen je zo vertellen hoe het voertuig als eerste in nederland is toegelaten. En eventueel wanneer hij omgekeurd is enz. Dat is zekerheid.
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Klopt KM stand?

Bericht door repelsteeltje »

Egbert&Manon schreef:Gelukkig heb je hem niet gekocht!

Ik kom regelmatig bij autodealers en lig soms dubbel bij het zien van kilometerstanden.
Vooral bij wagens met een dieselmotor die stuk voor stuk ongeveer 100.000km gereden hebben in zo'n 5 jaar.
Als je dan de slijtage ziet van stoel/ gaspedaal/ vloermatje/ stuur/ versnellingspook etc. weet je wel beter.
Soms zijn de motorkappen open en is de stikker van de distributiewissel verwijderd.
Binnenkort wordt dit soort praktijken aangepakt (hopelijk).

Je zult nog wel een goede camper tegenkomen Lisanne :driveT4

Egbert
In duitsland zijn een aantal zaken op dit gebied beter geregeld dan hier..... Het loont de moeite daar eentje te zoeken. Eventueel een dealer auto op te halen.
Plaats reactie