Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Mijn verhaal
Mijn verhaal
Mijn verhaal…
Op weetjewel is er genoeg te vinden maar vooral ook veel vragen en dan uiteindelijk op het eind van het lijntje nog steeds mensen met een hoop vragen van wat was het nu uiteindelijk, maar geen reactie meer van de vraagsteller van wat was het en hoe is het opgelost. Dan dus maar hier mijn verhaal.
Vorig jaar in mijn 2.4D VW hefdakcamper uit 1992 nieuwe distributie en waterpomp laten zetten. Tot zo ver niets aan de hand. Maar kort daarna waarschuwingslampje van koelvloeistof gaat branden, auto meteen aan de kant en kom tot de ontdekking dat er te weinig koelvloeistof in het expansievat zit. Na te hebben bijgevuld weer vrolijk op weg en dacht bij mezelf dat er misschien een luchtbel ingezeten had na de waterpomp wissel maar na +/- 600 km weer het zelfde verhaal. Dit ging zo een tijdje door, en dus op weetjewel checken wat het kan zijn, ja, constant schone motorolie en op niveau, geen bubbels in het expansievat, geen rare witte rook en of geur uit de uitlaat maar wel steeds m’n koelvloeistof weg. En zoals ik als begin beschreef veel vragen en daarbij ideeën en of oplossingen maar uiteindelijke weinig respons terug van de vraag steller. Ondertussen reed ik alweer even rond en kwam er achter dat er ergens naar buiten toe lekkage was maar kon niet vinden waar. Ook gaat het busje steeds meer roken. Toeval??? Nu ben ik in de gelukkige omstandigheden dat mijn schoonvader bij de VW in Naarden werkt, dus op een goede zaterdag maar eens de bus op een brug gezet en zoeken, uiteindelijk vonden we een lekspoor op de linker voorhoek van het blok bij de koppakking. Auw dat gaat vast pijn doen in de portemonnee. Na demontage van de kop bleek inderdaad dat de koppakking op de bewuste plek lek was maar was er ook tussen alle 5 de in en uitlaatkleppen kleine haarschuurtjes te zien navraag leerde dat dit geen probleem zou zijn en vaker voor kwam maar er was ook een scheurtje te zien van 1 van de verstuiverhuizen naar 1 van de kleppen toe, en dat was dus 1 scheurtje teveel, volgens de experts was de kans groot dat deze scheur wijder zou worden en uiteindelijk zou het verstuiverhuis in de cilinder kunnen belanden met alle gevolgen van dien. Het advies van schoonvader en de monteur van VW-bedrijfswagen een ruil of revisiekop. Dus ik ben maar eens gaan Google en de adressen die ik via weetjewel en op google tegen kwam gebeld. Wat een bedragen krijg je dan te horen van €900,- voor een revisiekop met alles er op en er aan tot wel €1200,- voor een kale ruilkop. Uit eindelijk ben ik bij Mannessen Engines (http://www.mannessen.nl) in Soesterberg terecht gekomen. Een uiterst vriendelijke meneer hoorde mijn verhaal aan en zou even zoeken wat hij kon doen en mij even later terug bellen, Na dat hij me terug belde stelde hij voor om eerst de kop op bedrijfstemperatuur te brengen om hem daarna af te persen om tezien of het echt zo erg was of dat het eventueel met vlakken toch nog te verhelpen was was het toch te erg dan had hij nog een nieuwe!!! Kop voor €650 ex. Toen hij de kop zag wist hij het ook al, niet meer te redden dus. Dus maar de nieuwe kop genomen bij hem uiteindelijk is met het ombouwen van de nokkenas de kleppen enz. de prijs uitgekomen op €740,- incl. Met de vraag of ik mijn verhaal en de uiteindelijke uitkomst en oplossing op het weetjewelforum mocht vertellen kwam hij met het volgende voorstel, hij organiseerd namelijk voor de verschillende merkenclubs een aantal keer per jaar een open dag waar zij dan hun bedrijf laten zien en uitleggen hoe een motorrevisie in zijn werk gaat zij stellen dan met het personeel hun bedrijf een zaterdag open en laten alle ins en outs van de verschillende stadia’s van de revisie zien. Eerst een stukje theorie over het bedrijf en dan in kleine groepjes een rondleiding door het bedrijf zij stellen wel een maxima van 50 personen. Dus wie heeft er interesse hier in bij voldoende aanmeldingen wil ik dit dan regelen als jullie dat leuk vinden. Dit zou dan wel ergens in september/oktober worden. Maar dit even terzijde, De kop zit er weer op en heb omdat het toch allemaal open lag de verstuivers laten testen en deze waren inderdaad een beetje moe en aan vervanging toe. Ook heb ik maar meteen de gloeiers laten vervangen en uiteindelijk draait het weer als een zonnetje, droog en een stuk minder rook. Oja dit alles gebeurde met een kilometerstand van 280000 km. Al met al heeft het me “maar”€1000,- gekost met dank aan mijn schoonvader en zijn garagemaat Jeroen voor de vele man uren die zij voor mij en mijn gezinnetje hebben gemaakt en Mannessen die als enige eerst mijn oude kop wilden zien voor hij ook maar dacht aan een nieuwe, want afpersen en vlakken was toch veel goedkoper dan meteen maar een ruil of nieuwe kop kopen wat bij mij een goed gevoel gaf. Hoop dat jullie wat wijzer zijn geworden van mijn schade en het moraal van dit verhaal, ik weet het niet maar we houden er wel een dagje techniek aan over voor de liefhebbers dus laat even weten of je interesse hebt.
Groet van een weetjeweller die niet veel van typen houd en daarom maar weinig plaatst maar wel veel leest, maar als ie het doet dan maar meteen goed.
Rimu
Op weetjewel is er genoeg te vinden maar vooral ook veel vragen en dan uiteindelijk op het eind van het lijntje nog steeds mensen met een hoop vragen van wat was het nu uiteindelijk, maar geen reactie meer van de vraagsteller van wat was het en hoe is het opgelost. Dan dus maar hier mijn verhaal.
Vorig jaar in mijn 2.4D VW hefdakcamper uit 1992 nieuwe distributie en waterpomp laten zetten. Tot zo ver niets aan de hand. Maar kort daarna waarschuwingslampje van koelvloeistof gaat branden, auto meteen aan de kant en kom tot de ontdekking dat er te weinig koelvloeistof in het expansievat zit. Na te hebben bijgevuld weer vrolijk op weg en dacht bij mezelf dat er misschien een luchtbel ingezeten had na de waterpomp wissel maar na +/- 600 km weer het zelfde verhaal. Dit ging zo een tijdje door, en dus op weetjewel checken wat het kan zijn, ja, constant schone motorolie en op niveau, geen bubbels in het expansievat, geen rare witte rook en of geur uit de uitlaat maar wel steeds m’n koelvloeistof weg. En zoals ik als begin beschreef veel vragen en daarbij ideeën en of oplossingen maar uiteindelijke weinig respons terug van de vraag steller. Ondertussen reed ik alweer even rond en kwam er achter dat er ergens naar buiten toe lekkage was maar kon niet vinden waar. Ook gaat het busje steeds meer roken. Toeval??? Nu ben ik in de gelukkige omstandigheden dat mijn schoonvader bij de VW in Naarden werkt, dus op een goede zaterdag maar eens de bus op een brug gezet en zoeken, uiteindelijk vonden we een lekspoor op de linker voorhoek van het blok bij de koppakking. Auw dat gaat vast pijn doen in de portemonnee. Na demontage van de kop bleek inderdaad dat de koppakking op de bewuste plek lek was maar was er ook tussen alle 5 de in en uitlaatkleppen kleine haarschuurtjes te zien navraag leerde dat dit geen probleem zou zijn en vaker voor kwam maar er was ook een scheurtje te zien van 1 van de verstuiverhuizen naar 1 van de kleppen toe, en dat was dus 1 scheurtje teveel, volgens de experts was de kans groot dat deze scheur wijder zou worden en uiteindelijk zou het verstuiverhuis in de cilinder kunnen belanden met alle gevolgen van dien. Het advies van schoonvader en de monteur van VW-bedrijfswagen een ruil of revisiekop. Dus ik ben maar eens gaan Google en de adressen die ik via weetjewel en op google tegen kwam gebeld. Wat een bedragen krijg je dan te horen van €900,- voor een revisiekop met alles er op en er aan tot wel €1200,- voor een kale ruilkop. Uit eindelijk ben ik bij Mannessen Engines (http://www.mannessen.nl) in Soesterberg terecht gekomen. Een uiterst vriendelijke meneer hoorde mijn verhaal aan en zou even zoeken wat hij kon doen en mij even later terug bellen, Na dat hij me terug belde stelde hij voor om eerst de kop op bedrijfstemperatuur te brengen om hem daarna af te persen om tezien of het echt zo erg was of dat het eventueel met vlakken toch nog te verhelpen was was het toch te erg dan had hij nog een nieuwe!!! Kop voor €650 ex. Toen hij de kop zag wist hij het ook al, niet meer te redden dus. Dus maar de nieuwe kop genomen bij hem uiteindelijk is met het ombouwen van de nokkenas de kleppen enz. de prijs uitgekomen op €740,- incl. Met de vraag of ik mijn verhaal en de uiteindelijke uitkomst en oplossing op het weetjewelforum mocht vertellen kwam hij met het volgende voorstel, hij organiseerd namelijk voor de verschillende merkenclubs een aantal keer per jaar een open dag waar zij dan hun bedrijf laten zien en uitleggen hoe een motorrevisie in zijn werk gaat zij stellen dan met het personeel hun bedrijf een zaterdag open en laten alle ins en outs van de verschillende stadia’s van de revisie zien. Eerst een stukje theorie over het bedrijf en dan in kleine groepjes een rondleiding door het bedrijf zij stellen wel een maxima van 50 personen. Dus wie heeft er interesse hier in bij voldoende aanmeldingen wil ik dit dan regelen als jullie dat leuk vinden. Dit zou dan wel ergens in september/oktober worden. Maar dit even terzijde, De kop zit er weer op en heb omdat het toch allemaal open lag de verstuivers laten testen en deze waren inderdaad een beetje moe en aan vervanging toe. Ook heb ik maar meteen de gloeiers laten vervangen en uiteindelijk draait het weer als een zonnetje, droog en een stuk minder rook. Oja dit alles gebeurde met een kilometerstand van 280000 km. Al met al heeft het me “maar”€1000,- gekost met dank aan mijn schoonvader en zijn garagemaat Jeroen voor de vele man uren die zij voor mij en mijn gezinnetje hebben gemaakt en Mannessen die als enige eerst mijn oude kop wilden zien voor hij ook maar dacht aan een nieuwe, want afpersen en vlakken was toch veel goedkoper dan meteen maar een ruil of nieuwe kop kopen wat bij mij een goed gevoel gaf. Hoop dat jullie wat wijzer zijn geworden van mijn schade en het moraal van dit verhaal, ik weet het niet maar we houden er wel een dagje techniek aan over voor de liefhebbers dus laat even weten of je interesse hebt.
Groet van een weetjeweller die niet veel van typen houd en daarom maar weinig plaatst maar wel veel leest, maar als ie het doet dan maar meteen goed.
Rimu
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: Mijn verhaal
Dat was een goed verhaal
Het lijkt mij interessant om er een zaterdag bij te zijn.
Zet mij maar op de lijst.
Egbert

Het lijkt mij interessant om er een zaterdag bij te zijn.
Zet mij maar op de lijst.
Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
- René
- Berichten: 5293
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: Mijn verhaal
Voor iemand die niet veel typt heb je een mooi gedetailleerd verhaal weten te maken
Klinkt zeer aannemelijk allemaal, ben wel geïnteresseerd in de techniek van motoren en revisie.
Is mooi dat je weer veilig kunt
en wens je vele veilige km's toe.
René

Klinkt zeer aannemelijk allemaal, ben wel geïnteresseerd in de techniek van motoren en revisie.
Is mooi dat je weer veilig kunt


René
Re: Mijn verhaal
Heel mooi!!Ben ook graag van de partij!
grtz.Harry
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Re: Mijn verhaal
Dit soort "mijn verhalen"worden graag en in één keer gelezen.
Ben zeker geinteresseerd in de zaterdag in Soesterberg.
bedankt,
haijo
Ben zeker geinteresseerd in de zaterdag in Soesterberg.
bedankt,
haijo
Re: Mijn verhaal
mooi dat het opgelost is
en ik ga graag mee
tof dat je dat wil organiseren!

en ik ga graag mee

tof dat je dat wil organiseren!
Ik rijd T-vier met veel plezier!! 

Re: Mijn verhaal
zo'n excursie lijkt mij ook wel wat
Laurens Geleynse T4-Westfalia, bouwjaar 2002, 102 pk (zilveren) Tdi
- Wim T4 935
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
- Locatie: Randstad
Re: Mijn verhaal
Als mijn beperkte mobiliteit, scootmobiel, geen probleem is ben ook ik graag van de partij.

Groeten van Wim

Re: Mijn verhaal
Hier sluit ik mij aan , dus als het werk het toe laat (geen dienst) ben ik ook van de partij.
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Mijn verhaal
Als ik niet vast zit aan andere plannen, ben ik heel graag bij deze infodag aanwezig!
Onder voorbehoud dat ie het er mee eens is (hij is nog 2,5 week op vakantie) meld ik Peter (Multivan Generation) ook even aan! Ik denk dat ie het zeker interessant vinden zal.
Onder voorbehoud dat ie het er mee eens is (hij is nog 2,5 week op vakantie) meld ik Peter (Multivan Generation) ook even aan! Ik denk dat ie het zeker interessant vinden zal.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Mijn verhaal
hehe grappigRoger B. schreef:Als ik niet vast zit aan andere plannen, ben ik heel graag bij deze infodag aanwezig!
Onder voorbehoud dat ie het er mee eens is (hij is nog 2,5 week op vakantie) meld ik Peter (Multivan Generation) ook even aan! Ik denk dat ie het zeker interessant vinden zal.
ik was ook van plan om Peter nog aan te melden

Ik rijd T-vier met veel plezier!! 

- annoyingthing
- Berichten: 366
- Lid geworden op: 17 jan 2007, 09:19
- Locatie: Voorne-Putten ZH
Re: Mijn verhaal
Intressant verhaal en ook erg blij te lezen dat er nog bedrijven zijn die je niet gelijk de hoofdprijs rekenen maar ook nog mee kunnen denken in jouw portomonaie :klappen
Our Swinging Silver Free Style
Protected by the Wife and Bearlock
Protected by the Wife and Bearlock
- Peter 887
- Berichten: 2455
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:58
- Locatie: Westfriesland Tel.nr. 0631671329
Re: Mijn verhaal
Ik lees niet graag lange verhalen, maar deze heb ik toch helemaal gelezen.
En als er een rondleiding wordt georganiseerd ben ik misschien ook wel van de partij.
Lijkt toch wel eens interesant om het een keertje te bekijken.
En als er een rondleiding wordt georganiseerd ben ik misschien ook wel van de partij.
Lijkt toch wel eens interesant om het een keertje te bekijken.
T4 2.8 VR6 LWB
Het leven is een feest,maar je moet zelf de slingers ophangen.
El groeto uit Sjikago
Het leven is een feest,maar je moet zelf de slingers ophangen.
El groeto uit Sjikago
Re: Mijn verhaal
Hallo Rimu,
Ook ik ben graag van de partij, lijkt me interessant zo'n dag. En dat bedrijf komt ook zeer sympathiek over. Ik weet alleen nog niet zeker of ik die zaterdag moet werken, dus kan pas echt konkreet ja zeggen als de datum bekend wordt. Maar ik vind het een heel goed initiatief (en een goed verhaal natuurlijk).
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Ook ik ben graag van de partij, lijkt me interessant zo'n dag. En dat bedrijf komt ook zeer sympathiek over. Ik weet alleen nog niet zeker of ik die zaterdag moet werken, dus kan pas echt konkreet ja zeggen als de datum bekend wordt. Maar ik vind het een heel goed initiatief (en een goed verhaal natuurlijk).
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SCA hefdak
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SCA hefdak
Re: Mijn verhaal
Inderdaad kan dit een leuk dagje worden, bedankt voor het initiatief.
Mij mag je ook noteren, wel afhankelijk van de datum. Maar dat zie ik dan wel weer.
mvgr
Bert
Mij mag je ook noteren, wel afhankelijk van de datum. Maar dat zie ik dan wel weer.
mvgr
Bert