Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
gewicht en verbruik t4 (geen campers)
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 22 jun 2009, 16:22
gewicht en verbruik t4 (geen campers)
hallo,
Ik zou graag willen weten wat het gewicht en benzineverbruik is van een t4 op diesel en op benzine.
Ik hoor graag van jullie.
arjen
Ik zou graag willen weten wat het gewicht en benzineverbruik is van een t4 op diesel en op benzine.
Ik hoor graag van jullie.
arjen
- Wim T4 935
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
- Locatie: Randstad
Re: gewicht en verbruik t4 (geen campers)
102 PK TDI 1872kg op kenteken, in de praktijk dus minimaal 2100kg. 57000km in bezit gemiddeld 1op 13,74

Groeten van Wim

Re: gewicht en verbruik t4 (geen campers)
Ook ik heb een 102 pk 5 cylinder TDI
weegt 1770 kg op het kenteken 210000km gelopen --- 53000km in bezit (3 jaar)
als we er met 6 man in zitten dan komt er een kleine 400 kg bij en dan zit er nog niks in de bagage ruimte dus aan de 2200-2300 kg zit je al vrij snel. verbruik gemiddeld 1: 13.5
Hard rijden beinvloed het verbruik in zeer sterke mate door de hoogte van deze auto's
1: 10.5 naar Polen met 160 km/h op de teller
(tegenwoordig rijdt ik niet meer boven de 140 km/h dat is wat gezonder
voor de auto en de beurs)
1: 15.9 is echter ook goed mogelijk op lange afstanden op 80 a 90 km wegen.
op benzine zijn deze wagens echte slurpers!!!!
weegt 1770 kg op het kenteken 210000km gelopen --- 53000km in bezit (3 jaar)
als we er met 6 man in zitten dan komt er een kleine 400 kg bij en dan zit er nog niks in de bagage ruimte dus aan de 2200-2300 kg zit je al vrij snel. verbruik gemiddeld 1: 13.5
Hard rijden beinvloed het verbruik in zeer sterke mate door de hoogte van deze auto's
1: 10.5 naar Polen met 160 km/h op de teller
(tegenwoordig rijdt ik niet meer boven de 140 km/h dat is wat gezonder
voor de auto en de beurs)
1: 15.9 is echter ook goed mogelijk op lange afstanden op 80 a 90 km wegen.
op benzine zijn deze wagens echte slurpers!!!!
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: gewicht en verbruik t4 (geen campers)
verschil in gewicht tussen benzine en diesel zal minimaal zijn (pakweg 50 kg gok ik)
verbruik... ligt aan de motor
2.0 benzine 1:9 a 1:10 bij rustige rijstijl zal 1:11 a 1:12 ook mogelijk zijn
2,5 benzine 1:6 a 1:7, bij rustige rijstijl 1:8 a 1:10 misschien
2,8 VR6 (toch?) tikkie hoger verbruik dan de 2,5 gok zo rond de 1:5 a 1:6 of bij zeer rustig rijden 1:8 misschien
Diesels
1,9 zegt men 1:12 tot 1:17 mee te rijden
2,4 zegt men 1:10 tot 1:14 mee te rijden
2,5 TDI is er in verschillende vermogens, 1:10 goed haalbaar zelfs met stukjes 160 op de snelweg en veel stadsverkeer, gemiddelden van 1:13 hoor ik vaker, maar ik zit meestal zo rond de 1:10 á 1:11
gemiddeld verbruik is afhankelijk van wat voor wegen je met welke snelheden rijd, of je aanhangers trekt, of je vol beladen of leeg rijdt enz enz.
bij een benzine kun je nog een G3 gasinstallatie overwegen, dan stijgt je verbruik met 5 á 10% maar je betaalt per liter maar iets meer dan 1/3 van de benzineprijs!
Verder zijn veel van deze motoren ook met automaat geleverd, dan moet je ook minimaal 10% bij het verbruik tellen.
verbruik... ligt aan de motor
2.0 benzine 1:9 a 1:10 bij rustige rijstijl zal 1:11 a 1:12 ook mogelijk zijn
2,5 benzine 1:6 a 1:7, bij rustige rijstijl 1:8 a 1:10 misschien
2,8 VR6 (toch?) tikkie hoger verbruik dan de 2,5 gok zo rond de 1:5 a 1:6 of bij zeer rustig rijden 1:8 misschien
Diesels
1,9 zegt men 1:12 tot 1:17 mee te rijden
2,4 zegt men 1:10 tot 1:14 mee te rijden
2,5 TDI is er in verschillende vermogens, 1:10 goed haalbaar zelfs met stukjes 160 op de snelweg en veel stadsverkeer, gemiddelden van 1:13 hoor ik vaker, maar ik zit meestal zo rond de 1:10 á 1:11
gemiddeld verbruik is afhankelijk van wat voor wegen je met welke snelheden rijd, of je aanhangers trekt, of je vol beladen of leeg rijdt enz enz.
bij een benzine kun je nog een G3 gasinstallatie overwegen, dan stijgt je verbruik met 5 á 10% maar je betaalt per liter maar iets meer dan 1/3 van de benzineprijs!
Verder zijn veel van deze motoren ook met automaat geleverd, dan moet je ook minimaal 10% bij het verbruik tellen.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: gewicht en verbruik t4 (geen campers)
de mijne, 2,5 tdi 88 pk
weegt 1760 zo uit mijn hoofd.
ik haal 1 op 12.
moet ik wel zeggen dat ik kisten in de bak heb, en dat weegt ook behoorlijk.
ik denk dat hij ongeveer 2100 weegt.
weegt 1760 zo uit mijn hoofd.
ik haal 1 op 12.
moet ik wel zeggen dat ik kisten in de bak heb, en dat weegt ook behoorlijk.
ik denk dat hij ongeveer 2100 weegt.
Re: gewicht en verbruik t4 (geen campers)
[quote="Roger B."]verschil in gewicht tussen benzine en diesel zal minimaal zijn (pakweg 50 kg gok ik)
verbruik... ligt aan de motor
Diesels
1,9 zegt men 1:12 tot 1:17 mee te rijden
2,4 zegt men 1:10 tot 1:14 mee te rijden
2,5 TDI is er in verschillende vermogens, 1:10 goed haalbaar zelfs met stukjes 160 op de snelweg en veel stadsverkeer, gemiddelden van 1:13 hoor ik vaker, maar ik zit meestal zo rond de 1:10 á 1:11
Roger:
Vanaf 2002 rijdt ik T4 van 2002 tot 2006 een 1.9 TD van 1999
en van 2006 tot nu en 2.5 TDI 102 pk van 2002
Het klinkt mischien raar maar die 5 cylinder TDI is zuiniger dan die 4 cylinder TD
en dat komt denk ik doordat je met de TDI op dezelfde snelheid (bijv 80km/h in de 5e versnelling)
met veel minder toeren rijdt en kijk bij 130 km/h eens op beide toerentellers
en natuurlijk ook doordat de motor moderner is "efficienter met brandstof omspringt"
dat kan ik merken in de winter duurt het bij de 2.5 TDI minimaal dubbel zoveel kilometers tot de motor op bedrijfstemperatuur is dan bij de 1.9 TD. de TDI maakt minder "afval" warmte
verbruik... ligt aan de motor
Diesels
1,9 zegt men 1:12 tot 1:17 mee te rijden
2,4 zegt men 1:10 tot 1:14 mee te rijden
2,5 TDI is er in verschillende vermogens, 1:10 goed haalbaar zelfs met stukjes 160 op de snelweg en veel stadsverkeer, gemiddelden van 1:13 hoor ik vaker, maar ik zit meestal zo rond de 1:10 á 1:11
Roger:
Vanaf 2002 rijdt ik T4 van 2002 tot 2006 een 1.9 TD van 1999
en van 2006 tot nu en 2.5 TDI 102 pk van 2002
Het klinkt mischien raar maar die 5 cylinder TDI is zuiniger dan die 4 cylinder TD
en dat komt denk ik doordat je met de TDI op dezelfde snelheid (bijv 80km/h in de 5e versnelling)
met veel minder toeren rijdt en kijk bij 130 km/h eens op beide toerentellers
en natuurlijk ook doordat de motor moderner is "efficienter met brandstof omspringt"
dat kan ik merken in de winter duurt het bij de 2.5 TDI minimaal dubbel zoveel kilometers tot de motor op bedrijfstemperatuur is dan bij de 1.9 TD. de TDI maakt minder "afval" warmte
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Re: gewicht en verbruik t4 (geen campers)
T4 gebruikers;
T4 102 PK LWB DC getuned naar 130PK. Verbruik normaal thuis, dus 80/100km wegen 1 op 14+ .Op de duitse autobaan met een tommy snelheid van ca 130 km/h ca 1 op 12/12,3. Eenmaal met spoed terug van vakantie, dwz vol gas indien mogelijk door duitsland met een top van 155/160 km verbruik 1 op 10.
Het verbruik gemiddeld zit ik op 1 op 13/13,5 varieerd een beetje. Ik vind het voor zo'n ruime wagen, ja wagen, zeer acceptabel.
Veel plezierige rijkm's en geen problemen.
Lammert
T4 102 PK LWB DC getuned naar 130PK. Verbruik normaal thuis, dus 80/100km wegen 1 op 14+ .Op de duitse autobaan met een tommy snelheid van ca 130 km/h ca 1 op 12/12,3. Eenmaal met spoed terug van vakantie, dwz vol gas indien mogelijk door duitsland met een top van 155/160 km verbruik 1 op 10.
Het verbruik gemiddeld zit ik op 1 op 13/13,5 varieerd een beetje. Ik vind het voor zo'n ruime wagen, ja wagen, zeer acceptabel.
Veel plezierige rijkm's en geen problemen.
Lammert

Lammert (T4-2002 LWB DC 102<132PK. Vanaf nieuw in bezit. > 444444.4km. 

-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 24 apr 2009, 20:20
- Locatie: gulpen
- Contacteer:
Re: gewicht en verbruik t4 (geen campers)
hoi de mijne 88pk ge chipt 1750 kg verbruikt ongeveer 1:14/1:15 bij normaal gebruik en veel 80km/h wegen.
groetjes bernd
groetjes bernd
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 22 jun 2009, 16:22
Re: gewicht en verbruik t4 (geen campers)
ha bernd en lammert,
rijden jullie diesel of benzine ?
arjen
rijden jullie diesel of benzine ?
arjen
Re: gewicht en verbruik t4 (geen campers)
1.9 Td diesel
veel gewicht
langzaam rijden
max 1 op 11
leeg rijdt hij 1 op 13
veel gewicht
langzaam rijden
max 1 op 11
leeg rijdt hij 1 op 13
Re: gewicht en verbruik t4 (geen campers)
Hallo Arjen
De T4 102 PK standaard is een diesel 5 cil 2,5 TDI. De Mijne met pompverstuiving.
Dat is de laatste serie ik dacht van 1999 tot 2003. Daarvoor met een Bosch hoofdbrandstofpomp. Als ik het mis heb laat ik me graag corrigeren.
Veel plezier met een diesel. Trekt zeer goed.
Groeten Lammert
( Wat ik zelf doe, laat ik niet over aan een ander.)
De T4 102 PK standaard is een diesel 5 cil 2,5 TDI. De Mijne met pompverstuiving.
Dat is de laatste serie ik dacht van 1999 tot 2003. Daarvoor met een Bosch hoofdbrandstofpomp. Als ik het mis heb laat ik me graag corrigeren.
Veel plezier met een diesel. Trekt zeer goed.
Groeten Lammert

Lammert (T4-2002 LWB DC 102<132PK. Vanaf nieuw in bezit. > 444444.4km. 

- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: gewicht en verbruik t4 (geen campers)
bij mijn weten is er af fabriek nooit een pompverstuivermotor in de T4 geleverd...................... Dus ik denk dat je je daar in vergist Lammert. De 102 PK is (op details na) altijd de zelfde 2,5 liter TDI geweest in de T4 (voor zover ik weet)
MBT de TDI zuiniger dan de TD en D, ja klopt ook wel, maar er zijn mensen die beweren zo veel km per liter met die motoren te rijden.
Zelf haal ik met de TDI gemiddeld maar 11-12 kilometer per liter, meestal rond de 11. Maar ja ik gebruik de pk's ook en klaag daar verder niet over, op de "autobahn" gaat ie plank op de mat tegen de 160 en dat merk je in het verbruik
maar het verbruik is vooral afhankelijk van gereden snelheden en hoeveel gas je geeft bij het optrekken/versnellen en of je constante snelheden kunt rijden. en van heet goed funktioneren van de motor
MBT de TDI zuiniger dan de TD en D, ja klopt ook wel, maar er zijn mensen die beweren zo veel km per liter met die motoren te rijden.
Zelf haal ik met de TDI gemiddeld maar 11-12 kilometer per liter, meestal rond de 11. Maar ja ik gebruik de pk's ook en klaag daar verder niet over, op de "autobahn" gaat ie plank op de mat tegen de 160 en dat merk je in het verbruik
maar het verbruik is vooral afhankelijk van gereden snelheden en hoeveel gas je geeft bij het optrekken/versnellen en of je constante snelheden kunt rijden. en van heet goed funktioneren van de motor
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- multivan_rob
- Berichten: 227
- Lid geworden op: 22 feb 2009, 22:45
- Locatie: Amersfoort
Re: gewicht en verbruik t4 (geen campers)
ik rijd een 2.5 benz
korte afstanden inderdaad 1:8 net aan langere afstanden, als je niet te hard rijd gem 110 rijd ik 1 op 9 rijd je gewoon met het verkeer mee gem. 1 op 8,5
het is een gewone multivan 1770 kg

korte afstanden inderdaad 1:8 net aan langere afstanden, als je niet te hard rijd gem 110 rijd ik 1 op 9 rijd je gewoon met het verkeer mee gem. 1 op 8,5
het is een gewone multivan 1770 kg




T5 1,9 Tdi en wel zwart
-
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 20 jan 2008, 01:20
- Locatie: oostknollendam
- Contacteer:
Re: gewicht en verbruik t4 (geen campers)
Ik rij in een T4 Syncro 2,5 benzine uit 1997 met een rijklare massa van 1942kg, mijn gemiddeld gebruik is rond de 1 : 8,5, ben wel eeen redelijk rustige rijder.
De groeten uit Oostknollendam.
De groeten uit Oostknollendam.
Re: gewicht en verbruik t4 (geen campers)
Mijn (personen)bus een 2.0 benzine uit 97 weegt 1580 kg en rijd bij 100 km/u +/- 1 op 13/14.
In het dorp is het verbruik stukken hoger zeker 1 op 8.
Ligt ook helemaal aan je rijstijl, vanmiddag heen en weer naar Werkendam bijna de
hele weg 120/130 gereden dan zie je de benzinemeter wel zakken :-)
Grz Ramon
In het dorp is het verbruik stukken hoger zeker 1 op 8.
Ligt ook helemaal aan je rijstijl, vanmiddag heen en weer naar Werkendam bijna de
hele weg 120/130 gereden dan zie je de benzinemeter wel zakken :-)
Grz Ramon
T4 2.0 dubbel cabine 1996 benzine, airco, airbags,Abs.
Zoals het klokje thuis tikt,tikt het ook in de kroeg,
Zoals het klokje thuis tikt,tikt het ook in de kroeg,