Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Roetmeting probleem!

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Adrie 260
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Sommelsdijk G.O.

Re: Roetmeting probleem!

Bericht door Adrie 260 »

Waarom wordt een auto afgemeld als zijnde afgekeurd, is dit geen onzin dan, kost je dat nog afmeldkosten ook?
Mijn auto's zijn nooit afgemeld als zijnde afgekeurd, ik kreeg altijd een briefje mee met wat er aan mankeerde en werd later goedgekeurd als de puntjes gerepareerd en gecontroleerd waren.
De groewten uut Sommersdiek
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Roetmeting probleem!

Bericht door Roger B. (11)61 »

Harry 341 schreef:Gaat niet altijd lukken,als de auto al afgemeld is als zijnde afgekeurd MOET ie op dezelfde voorwaarden herkeurd worden....maar idd,die roetmeting was niet nodig.
grtz.Harry
dat zou dus betekenen dat als ik mijn auto bij garage "A" naar de APK breng, hij wordt afgekeurd op een X-tal punten, dat ik dan VERPLICHT ben om de auto bij de zelfde garage te laten herkeuren?? zou wat lekkers zijn als ik die garage "A" een stelletje beunhazen blijk te vinden die ik absoluut niet meer aan mijn auto wil laten komen.............

je vermeld bij het afmelden niet of je roetmeting gedaan hebt volgens mij (je behoort de auto volgens de richtlijnen te keuren dacht ik, en die zijn voor elk keurstation gelijk)

is alleen zo dat de herkeuring (binnen een bepaalde tijd) bij de keurende garage (bijna)gratis zou moeten zijn en je bij een ander weer de volle mep moet betalen.

Officieel moet elke keuring afgemeld worden, zowel de geod als de afkeuringen. Nooit een afkeur afmelden suggereerd dat elke keuring dus als goedkeur gezien wordt... Lijkt me dat dat vroeg of laat opvalt bij de RDW en je dan grotere kans op herkeuringen krijgt....(net zoals meer steekproefafkeuren leid tot meer herkeuringen, als je bij een steekproef zo goed als altijd goed gekeurd hebt en dus geen steekjes hebt laten vallen komen ze minder vaak terug, zien ze wel vaak goedkeurpunjes die eigenlijk afkeur zouden zijn dan krijg je vaker een steekproef)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Adrie 260
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Sommelsdijk G.O.

Re: Roetmeting probleem!

Bericht door Adrie 260 »

Ik kom al vanaf mijn fietstijd bij deze garage, 2 jaar vantussen geweest voor de :ie dealer :ie , volgende beurt weer bij de garage waar ik al heel mijn leven kom. Garage meld volgens mij alleen maar goedkeuringen, maar ben natuurlijk niet altijd daar, :lach moet ook wel eens werken :lach .
Alleen maar goedkeuringen wil natuurlijk niet zeggen dat alles goedgekeurd wordt, wordt over het algemeen meteen gerepareerd, of binnen redelijke termijn.
3 keer terug naar de :ie dealer :ie voor 1 beurt is toch ook niet helemaal de bedoeling , kost al geld genoeg, en dan ook nog eens vrij moeten nemen of een auto huren is ook geen pretje, er wordt tenslotte niet op zaterdag gewerkt bij de :ie dealer :ie .
De groewten uut Sommersdiek
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Roetmeting probleem!

Bericht door Harry 341 »

Roger,ik bedoelde niet dat ie bij dezelfde garage weer herkeurd moet worden.Maar als de keuring op de juiste manier is gebeurt krijg je ook het (afkeur)APK formulier mee.En dat MOET je bij een evt. andere garage(bij herkeur) wel laten zien.Anders ga jij of die garage op je gezicht omdat de afkeur geregistreerd staat.
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
tevijf
Berichten: 19
Lid geworden op: 24 jan 2007, 21:30

Re: Roetmeting probleem!

Bericht door tevijf »

Bus is vandaag goedgekeurd, roetmeting in orde (ondanks de witte rook). En dat een roetmeting niet meer hoeft klopt niet, kijk maar eens op RDW.nl
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: Roetmeting probleem!

Bericht door j.d.hukema »

ik heb ook nog nooit problemen gehad met de roetmeting.Heb wel gehoord dat auto,s waar men toevoegmiddelen gebruikt heeft wel problemen kunnen geven. Dus laat je motor zo als hij is.



Dick :driveT4
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 1666
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:25
Locatie: Alblasserdam

Re: Roetmeting probleem!

Bericht door sjaak »

:T44EVER :driveT4 Hallo T5.Wat is er nu aan gedaan om hem wel goedgekeurd te krijge???? :zwaai :werkaanT4 :wjw
tevijf
Berichten: 19
Lid geworden op: 24 jan 2007, 21:30

Re: Roetmeting probleem!

Bericht door tevijf »

Had ik er inderdaad wel even bij kunnen zetten. Ik heb aan 30 liter diesel een flesje injectorreiniger toegevoegd (Wynn's heet het geloof ik) en alleen maar plankgas gereden.
Busje ging steeds beter lopen, ik haalde eerst in de 4 nauwelijks de 100 maar rij nu 120 in de 4 en 140 in 5 (met de airco aan!). Je wil niet weten hoeveel toeren de bus dan maakt maar het is nog altijd minder dan die roetmeting. Ook loopt de motor mooier rond lijkt het.
Ik hield dus de eerder genoemde witte rook maar op de roetmeting had dat geen invloed, de waarde was nu 1,5 wat ruim genoeg is voor de APK.
Ik denk dat ik volgend jaar gewoon een beetje benzine toevoeg aan de tank, dit schijnt echt 100% te werken (als de motor verder in orde is natuurlijk).
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Roetmeting probleem!

Bericht door Roger B. (11)61 »

lijkt me dan toch dat vervuiling de oorzaak was, OF de injectoren, OF het uitlaatsysteem (heeft ie een roetkat, dan kan het zijn dat je die nu een beetje schoongeblazen hebt....

gezien de motor nu beter loopt zie je maar weer dat (als de motor goed op temperatuur gekomen is) zo nu en dan eens stevig "doortrappen" helemaal zo slecht niet is voor je motor
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Roetmeting probleem!

Bericht door frank884 »

we rijden normaal over het algemeen zeer veel korte stukken met de bus
en 3x/jaar naar Polen en dan rijdt die 9 a 10 uur enkele reis 130 a 140 km/h
nadat die in Polen is geweest merk je goed dat die veel feller is en beter optrekt
doordat die 2x 9 uur schoongebrand is met 140 km/h komt dat naar mijn mening.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Roetmeting probleem!

Bericht door Roger B. (11)61 »

het is geen nieuws dat korte stukken slecht zijn voor een motor en langdurig lopen en indien op temp goed werken goed....

maar ja, soms hoef je nu eenmaal geen 100km of meer, maar slechts 5 km te rijden...........

dan is het wellicht raadzaam om regelmatig de auto wel een keer goed warm te rijden en dan een stuk goed te laten werken (ga bijvoorbeeld eens in de maand ofzo een dagje erop uit naar een plek niet te dichtbij......)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Roetmeting probleem!

Bericht door rick_k »

Ja, ik merk dat ook. Mijn bus moet regelmatig aan de gang met de aanhanger erachter. Hij blijft dan ook vrij helder en trekt harder dan de 135 pk Renault Trafic van mijn vader.

Maar goed, lange afstanden zijn soms nodig, goed en netjes warm rijden en af laten koelen is belangrijk om de motor knap te houden. En warmrijden duurt zo een 15 tot 20 minuten.

mvg Rick
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Roetmeting probleem!

Bericht door Roger B. (11)61 »

en in de winter red je het daar (zeker met een TDI zonder bijverwarmer) niet mee.............
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie