Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
vervangen motorblok T4
Re: vervangen motorblok T4
het is ook een verzekerings kwestie
30 % meer vermogen dan is het voertuig niet meer verzekerd
30 % meer vermogen dan is het voertuig niet meer verzekerd
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: vervangen motorblok T4
Ik heb een ACV met sjippie (122pk) op de plaats van een 2.4d.
Da mag toch wel?
Egbert
Da mag toch wel?
Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
Re: vervangen motorblok T4
is oud nieuws allemaal schijnbaar!
Tegenwoordig hoeft dat niet meer.
Vriend van me is met een t3 Diesel naar de RDW geweest die hij daar ook heeft laten keuren. Nu is er in die t3 een turbodiesel ingebouwd.
Toen hij de papieren kreeg zag hij dat er nergens op de papieren vermeld stond dat er een turbodiesel blok was ingebouwd. Géén TD of vermogensverandering op de papieren.
Hij gaat terug naar de keurmeester om dit uit te leggen, en deze verteld hem dat dat tegenwoordig niet meer hoeft en dus géén probleem is.
Zelfs als je bij de Apk komt met een 1,9d waar een 2,5 is ingebouwd met een cylinder meer mag dit geen afkeur meer zijn..
Wel fijn, die flexibele regels bij de RDW, zolang je er maar om vraagt blijkbaar.
Ik moest dus laatst ook zo lachen bij wegmisbruikers waar Koos S. zijn betoog hield!
Schijnt zelfs bij ombouw van benzine naar diesel vrij soepel te gaan, en dan hoef je ook schijnbaar alleen maar met de auto langs te komen om te schouwen, en niet meer om te keuren..
Wil je het écht zeker weten, gewoon RDW bellen.
Tegenwoordig hoeft dat niet meer.
Vriend van me is met een t3 Diesel naar de RDW geweest die hij daar ook heeft laten keuren. Nu is er in die t3 een turbodiesel ingebouwd.
Toen hij de papieren kreeg zag hij dat er nergens op de papieren vermeld stond dat er een turbodiesel blok was ingebouwd. Géén TD of vermogensverandering op de papieren.
Hij gaat terug naar de keurmeester om dit uit te leggen, en deze verteld hem dat dat tegenwoordig niet meer hoeft en dus géén probleem is.
Zelfs als je bij de Apk komt met een 1,9d waar een 2,5 is ingebouwd met een cylinder meer mag dit geen afkeur meer zijn..
Wel fijn, die flexibele regels bij de RDW, zolang je er maar om vraagt blijkbaar.
Ik moest dus laatst ook zo lachen bij wegmisbruikers waar Koos S. zijn betoog hield!
Schijnt zelfs bij ombouw van benzine naar diesel vrij soepel te gaan, en dan hoef je ook schijnbaar alleen maar met de auto langs te komen om te schouwen, en niet meer om te keuren..
Wil je het écht zeker weten, gewoon RDW bellen.
Met een turbo elke ochtend fluitend naar mijn werk!
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: vervangen motorblok T4
lijkt me stug, dacht dat we juist naar eenheid in europa moesten en daardoor zouden die eisen er juist WEL moeten komen en niet afgeschaft worden.................
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: vervangen motorblok T4
Van een 1.6 d naar een 1.6TD gaan , of van een 1.9d naar een 2.5TDI gaan , dat lijkt mij wel niet te vergelijken ! van een d naar een td geeft amper 10pk verschil , maar van een 1.9 naar een TDI , dat is het dubbele aan vermogen !Elan schreef:is oud nieuws allemaal schijnbaar!
Tegenwoordig hoeft dat niet meer.
Vriend van me is met een t3 Diesel naar de RDW geweest die hij daar ook heeft laten keuren. Nu is er in die t3 een turbodiesel ingebouwd.
Toen hij de papieren kreeg zag hij dat er nergens op de papieren vermeld stond dat er een turbodiesel blok was ingebouwd. Géén TD of vermogensverandering op de papieren.
Hij gaat terug naar de keurmeester om dit uit te leggen, en deze verteld hem dat dat tegenwoordig niet meer hoeft en dus géén probleem is.
Zelfs als je bij de Apk komt met een 1,9d waar een 2,5 is ingebouwd met een cylinder meer mag dit geen afkeur meer zijn..
Wel fijn, die flexibele regels bij de RDW, zolang je er maar om vraagt blijkbaar.
Ik moest dus laatst ook zo lachen bij wegmisbruikers waar Koos S. zijn betoog hield!
Schijnt zelfs bij ombouw van benzine naar diesel vrij soepel te gaan, en dan hoef je ook schijnbaar alleen maar met de auto langs te komen om te schouwen, en niet meer om te keuren..
Wil je het écht zeker weten, gewoon RDW bellen.
Enne ... ivm de "regels" en "europa" : in Belgie mag je helemaal niks veranderen aan je motor (dus ook niet van d naar td , en bvb geen chip op een tdi , en nu is er sinds enige tijd sprake van , dat er op onze jaarlijke technische keuring ook nog een vermogentestbank komt : meer dan 10% verschil tussen vermogen op de bank en op papier = afkeur . Ben wel eens benieuwd wanneer dat er gaat komen ... )
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Multivan Generation
- Berichten: 34476
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: vervangen motorblok T4
Dat wordt dan lachen met de VAG motoren.
Die leveren veelal standaard rond de 10 % extra...
Die leveren veelal standaard rond de 10 % extra...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: vervangen motorblok T4
tegen sluitingstijd gaan, dan slaan ze de helft van de controles over 

Ik rijd T-vier met veel plezier!! 

Re: vervangen motorblok T4
Ach ikzelf had een 205 1.8 diesel op kenteken, dus een 44 kW en der lag een 2,1 TD in met standaard 80 kW. Deze was met opgeschroefde turbo en brandstofpomp (mechanisch sjiptjoenen) en leverde daarna ongeveer 130 pk bij 4000 toeren en 300 Nm bij 2000 toeren.
Met de APK gaf dit alleen een grote grijns bij de monteur op het gezicht maar voor de rest was er niks aan de hand. Ja, de roetmeting was ff goochelen.
Maar officieel moet je alles omkeuren. Nadeel is dat er geen typegoedkeur opzit dus moeten ze alles bekijken.
Een T4 heeft wel een typegoedkeur op een 2.5 TDI dus ik denk dat het omkeuren hiermee makkelijker wordt.
Mijn 205 was trouwens een samenraapsel van allerlei PSA autos (remmen, motoren, ophanging, dat soort dingen).
mvg Rick
Met de APK gaf dit alleen een grote grijns bij de monteur op het gezicht maar voor de rest was er niks aan de hand. Ja, de roetmeting was ff goochelen.
Maar officieel moet je alles omkeuren. Nadeel is dat er geen typegoedkeur opzit dus moeten ze alles bekijken.
Een T4 heeft wel een typegoedkeur op een 2.5 TDI dus ik denk dat het omkeuren hiermee makkelijker wordt.
Mijn 205 was trouwens een samenraapsel van allerlei PSA autos (remmen, motoren, ophanging, dat soort dingen).
mvg Rick
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: vervangen motorblok T4
als een auto door de APK komt wil dat nog niet zeggen dat ie wettelijk is toegestaan op de openbare weg.
helaas is het in Nederland zo dat voor het wegenverkeersregelement en voertuigregelement andere regels gehanteerd worden dan voor de APK
voor APK is het niet van belang hoeveel herrie een uitlaat produceert, als ie maar gasdicht is.
Voor de wet zit je ook aan een max aantal dB.
Voor APK geldt alleen dat koplampen licht van een bepaalde kleur moeten uitstralen met een juist lichtbeeld.
Voor de wet mag je in halogeen units geen Xenonconversie plaatsen
en zo kun je er vast nog tig verzinnen waarbij de APK zegt OK, en de wet je fijn een boete cadeau kan doen. Dus wat een APK keuring (al dan niet juist volgens de APK eisen) goed keurt is geen vrijbrief dit ook mee de weg op te nemen.
helaas is het in Nederland zo dat voor het wegenverkeersregelement en voertuigregelement andere regels gehanteerd worden dan voor de APK

voor APK is het niet van belang hoeveel herrie een uitlaat produceert, als ie maar gasdicht is.
Voor de wet zit je ook aan een max aantal dB.
Voor APK geldt alleen dat koplampen licht van een bepaalde kleur moeten uitstralen met een juist lichtbeeld.
Voor de wet mag je in halogeen units geen Xenonconversie plaatsen
en zo kun je er vast nog tig verzinnen waarbij de APK zegt OK, en de wet je fijn een boete cadeau kan doen. Dus wat een APK keuring (al dan niet juist volgens de APK eisen) goed keurt is geen vrijbrief dit ook mee de weg op te nemen.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: vervangen motorblok T4
Precies, dat is raar. Maar wel makkelijk voor mij.Roger B. schreef:als een auto door de APK komt wil dat nog niet zeggen dat ie wettelijk is toegestaan op de openbare weg.
helaas is het in Nederland zo dat voor het wegenverkeersregelement en voertuigregelement andere regels gehanteerd worden dan voor de APK![]()
voor APK is het niet van belang hoeveel herrie een uitlaat produceert, als ie maar gasdicht is.
Voor de wet zit je ook aan een max aantal dB.
Voor APK geldt alleen dat koplampen licht van een bepaalde kleur moeten uitstralen met een juist lichtbeeld.
Voor de wet mag je in halogeen units geen Xenonconversie plaatsen
en zo kun je er vast nog tig verzinnen waarbij de APK zegt OK, en de wet je fijn een boete cadeau kan doen. Dus wat een APK keuring (al dan niet juist volgens de APK eisen) goed keurt is geen vrijbrief dit ook mee de weg op te nemen.
mvg Rick
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: vervangen motorblok T4
Inderdaad Peter , en volgens mij is dat de reden waarom ze er nog niet echt mee van startgaan . Ze zullen waarschijnlijk nog een goeie richtlijn moeten samenstellen ivm het extra vermogen dan sommige merken hebben .Multivan Generation schreef:Dat wordt dan lachen met de VAG motoren.
Die leveren veelal standaard rond de 10 % extra...
Zoals bvb de Touareg 174PK versie : in Belgie word die ook verkocht in 163PK versie , wegens fiscale redenen . Maar eigenlijk word er gewoon niks aan die auto veranderd en blijft het dus een 174pk ... (om maar een voorbeeld te geven)

My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: vervangen motorblok T4
Heb het niet over de regels in europa, maar gewoon in NL.
Geloof je het niet, bel je de rdw even...
Wat betreft gelijke regels; waarom met een aanhanger t/m 3500kg in Belgie 120km/h, Duitsland (mits gekeurd) 100 km/h, in NL 90 km/h, en in Denemarken 70 km/h?
Zo zijn er nog wel wat te noemen.. En dan praat ik nog niet eens over het verschil van de bedragen voor exact dezefde overtredingen per land.
Eén Europa? Nog errug ver weg hoor..
Vroeger moest een "onbekende" auto uit Amerika ook eerst in Duitsland een TUV krijgen waarna je er pas in NL mee bij de RDW terecht kon.
Ook dat is nu allemaal makkelijker geregeld, en hoeft dus niet meer. Hetzelfde geldt voor de zgn amerikaanse koplampen.
Vroeger kwam je daar nóóít mee weg bij de RDW, tegenwoordig géén probleem meer als het een beetje aparte koplampen zijn. Bij gewone ronde 7" of 5 3/4" lampen is dat nog steeds wél hetzelfde.
Dat er bij de RDW erg veel en ook vaak veranderd is weten de meesten niet, maar dénken het wel te weten.
Ben benieuwd hoeveel mensen hier er met regelmaat komen.
Geloof je het niet, bel je de rdw even...
Wat betreft gelijke regels; waarom met een aanhanger t/m 3500kg in Belgie 120km/h, Duitsland (mits gekeurd) 100 km/h, in NL 90 km/h, en in Denemarken 70 km/h?
Zo zijn er nog wel wat te noemen.. En dan praat ik nog niet eens over het verschil van de bedragen voor exact dezefde overtredingen per land.
Eén Europa? Nog errug ver weg hoor..
Vroeger moest een "onbekende" auto uit Amerika ook eerst in Duitsland een TUV krijgen waarna je er pas in NL mee bij de RDW terecht kon.
Ook dat is nu allemaal makkelijker geregeld, en hoeft dus niet meer. Hetzelfde geldt voor de zgn amerikaanse koplampen.
Vroeger kwam je daar nóóít mee weg bij de RDW, tegenwoordig géén probleem meer als het een beetje aparte koplampen zijn. Bij gewone ronde 7" of 5 3/4" lampen is dat nog steeds wél hetzelfde.
Dat er bij de RDW erg veel en ook vaak veranderd is weten de meesten niet, maar dénken het wel te weten.
Ben benieuwd hoeveel mensen hier er met regelmaat komen.
Met een turbo elke ochtend fluitend naar mijn werk!
Re: vervangen motorblok T4
Vergete hierboven te noemen:
Het verschil in vermogen mag niet meer als 40% zijn toegenomen op het oorspronkelijke vermogen.
Binnen die marge maakt het niet uit of het een diesel of benzinemotor betreft die je inbouwt.
Is het verschil méér als die 40% moet je de auto wel technisch opnieuw laten keuren in Lelystad.
In een bijv. 2.0 benzine kun je dus zonder pardon een 2,5 TDi plaatsen, ongeacht welke motorcode.
Het verschil in vermogen mag niet meer als 40% zijn toegenomen op het oorspronkelijke vermogen.
Binnen die marge maakt het niet uit of het een diesel of benzinemotor betreft die je inbouwt.
Is het verschil méér als die 40% moet je de auto wel technisch opnieuw laten keuren in Lelystad.
In een bijv. 2.0 benzine kun je dus zonder pardon een 2,5 TDi plaatsen, ongeacht welke motorcode.
Met een turbo elke ochtend fluitend naar mijn werk!
- Multivan Generation
- Berichten: 34476
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: vervangen motorblok T4
Elan schreef:Vergete hierboven te noemen:
Het verschil in vermogen mag niet meer als 40% zijn toegenomen op het oorspronkelijke vermogen.
Binnen die marge maakt het niet uit of het een diesel of benzinemotor betreft die je inbouwt.
Is het verschil méér als die 40% moet je de auto wel technisch opnieuw laten keuren in Lelystad.
In een bijv. 2.0 benzine kun je dus zonder pardon een 2,5 TDi plaatsen, ongeacht welke motorcode.
Waar haal je dit vandaan? Heb je een linkje met de exacte beschrijving?
Bijvoorbeeld voertuigreglement hoofdstuk 6 paragraaf... etc?
Dan kunnen wij het ook eens nalezen...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: vervangen motorblok T4
en hoe zit het met het verschil tussen wat RDW en APK vinden en wat de politie kan bekeuren?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon