Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Leak Stop vraagje i.v.m. mogelijke kachel lekkage
Leak Stop vraagje i.v.m. mogelijke kachel lekkage
Er bestaat van dat spul wat je kunt gebruiken om een minimaal gaatje in je radiator te kunnen dichten (leak stop) heet dat geloof ik.
Is dat spul ook bruikbaar wanneer je een minimaal gaatje in je kachel hebt.
Ik zoek namelijk nog steeds een oplossing voor het verlies van koelvloeistof. En dat raak ik alleen kwijt wanneer ik de kachel gebruik.
Of zit er niks anders op dan de kachel te vervangen ? Tsja de lekkage heb ik nog steeds niet gevonden maar het kan alleen maar in de kachel zitten volgens mij.
Automatische vervolgvraag: Wat kost een andere kachel ?
Is dat spul ook bruikbaar wanneer je een minimaal gaatje in je kachel hebt.
Ik zoek namelijk nog steeds een oplossing voor het verlies van koelvloeistof. En dat raak ik alleen kwijt wanneer ik de kachel gebruik.
Of zit er niks anders op dan de kachel te vervangen ? Tsja de lekkage heb ik nog steeds niet gevonden maar het kan alleen maar in de kachel zitten volgens mij.
Automatische vervolgvraag: Wat kost een andere kachel ?
Laatst gewijzigd door Johan191 op 16 jan 2007, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Johan uit Doetinchem Fotogalerij nr. 191 (Zwarte T4 2.5 TDI 102 pk ACV van 1998 :-)
WIl je die andere 15 auto's ook zien die ik gehad heb, (nog even geduld, site wordt opnieuw opgebouwd)
WIl je die andere 15 auto's ook zien die ik gehad heb, (nog even geduld, site wordt opnieuw opgebouwd)
- GerJol 716
- Berichten: 2012
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46
Hoi Johan
De "kachel" oftewel warmtewisselaar kost ± €120,- nieuw bij de dealer.
Ik heb ook wel eens lekkage gehad bij een personenauto, en toen ook geopperd er een pil o.i.d. in te gooien.
Maar bij de garage werd gewaarschuwd dat bep. kanalen ook vernauwen kunnen waardoor het middel weer problematisch kan zijn.
Leak Stop is toch ook een soort toevoeging?
BTW ruik je in de auto niet koelvloeistof, als je vermoed dat de kachel lekt?
De "kachel" oftewel warmtewisselaar kost ± €120,- nieuw bij de dealer.
Ik heb ook wel eens lekkage gehad bij een personenauto, en toen ook geopperd er een pil o.i.d. in te gooien.
Maar bij de garage werd gewaarschuwd dat bep. kanalen ook vernauwen kunnen waardoor het middel weer problematisch kan zijn.
Leak Stop is toch ook een soort toevoeging?
BTW ruik je in de auto niet koelvloeistof, als je vermoed dat de kachel lekt?
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan


Dat is het gekke, ik ruik niks in de auto. De andere 4 familieleden ook niet. Dat was mij in het oude-oude forum ook al gevraagt. Het zou zoetig moeten ruiken en vettig zijn op de voorruit. Nou, dat is echt niet zo.GerJol 716 schreef: BTW ruik je in de auto niet koelvloeistof, als je vermoed dat de kachel lekt?
Maar kachelschuif dicht en er is geen lekkage meer. 1 en 1 is 2 zeggen ze dan. Het blijft gek.
Groeten, Johan uit Doetinchem Fotogalerij nr. 191 (Zwarte T4 2.5 TDI 102 pk ACV van 1998 :-)
WIl je die andere 15 auto's ook zien die ik gehad heb, (nog even geduld, site wordt opnieuw opgebouwd)
WIl je die andere 15 auto's ook zien die ik gehad heb, (nog even geduld, site wordt opnieuw opgebouwd)
Was het maar waar Theo. Onder de kap is bij de kraan en ook niet bij de retourleiding van de kachel enige lekkage te bespeuren.
Het gaat ook niet met liters tegelijk, zeg maar een halve liter op 1000 km.
Is ook meer dan genoeg moet ik zeggen. Maar waar die koelvloeistof dan blijft is mij nog steeds een raadsel. En ik heb echt geen vreemde luchtjes in de auto. Geen maggielucht en geen zoete lucht. Ramen worden ook niet vet van de binnekant wat ooit op het oude forum al eens is gevraagt..
Volgens mij kan het niet anders dan de kachel zijn zoals ik hierboven al beschreven heb.
Schiet mij maar lek, ik weet het niet meer.
Het gaat ook niet met liters tegelijk, zeg maar een halve liter op 1000 km.
Is ook meer dan genoeg moet ik zeggen. Maar waar die koelvloeistof dan blijft is mij nog steeds een raadsel. En ik heb echt geen vreemde luchtjes in de auto. Geen maggielucht en geen zoete lucht. Ramen worden ook niet vet van de binnekant wat ooit op het oude forum al eens is gevraagt..
Volgens mij kan het niet anders dan de kachel zijn zoals ik hierboven al beschreven heb.
Schiet mij maar lek, ik weet het niet meer.

Groeten, Johan uit Doetinchem Fotogalerij nr. 191 (Zwarte T4 2.5 TDI 102 pk ACV van 1998 :-)
WIl je die andere 15 auto's ook zien die ik gehad heb, (nog even geduld, site wordt opnieuw opgebouwd)
WIl je die andere 15 auto's ook zien die ik gehad heb, (nog even geduld, site wordt opnieuw opgebouwd)
als je hey langzaam maar zeker verliest moet er ergens een spoor van te vinden zijn in de vorm van een beetje zandkleurig residu. Als je de bus op de brug zet en zeer nauwgezet na zoekt moet je ergens bij een slang of pakking een spoor vinden. Is dit niet het geval dan kan het bijna niet anders dan dat de motor het verbrand en er of een scheurtje in de kop zit of de koppakking lekt.
Hoe dan ook koelvloeistof laat altijd resten achter.
Bobby
Hoe dan ook koelvloeistof laat altijd resten achter.


never drive faster than your angel can fly
Dit kan het niet zijn bobbie, er is alleen sprake van koelvloeistofverlies wanneer ik de kachel aan heb staan.bobbie schreef:dan kan het bijna niet anders dan dat de motor het verbrand en er of een scheurtje in de kop zit of de koppakking lekt.
Hoe dan ook koelvloeistof laat altijd resten achter.
Groeten, Johan uit Doetinchem Fotogalerij nr. 191 (Zwarte T4 2.5 TDI 102 pk ACV van 1998 :-)
WIl je die andere 15 auto's ook zien die ik gehad heb, (nog even geduld, site wordt opnieuw opgebouwd)
WIl je die andere 15 auto's ook zien die ik gehad heb, (nog even geduld, site wordt opnieuw opgebouwd)
- theo#94 T4
- Berichten: 421
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:23
- Locatie: noord-brabant
Hoi Johan,heb je al eens onder de vloermat gevoeld,of het daar nat is,en je ramen beslaan die vlug en krijg je ze slecht droog (ontwasemt),en als je dan zo'n toevoeging er in doet,moet je het rechtstreeks in de aanvoerleiding,naar je kachel toe gieten,ik heb dat met een OMEGA gehad,zo'n pil erin gegooid en het probleem was weg.

Hoi Theo, Ik heb de auto hartstikke droog van de binnenkant. Beslaan van de ruiten heb ik geen last van, ja tenzij er een paar natte koppies in de auto stappen. Maar wanneer het ergens aan de binnenkant lekt dan kan het natuurlijk ook onder de rubber vloermat zitten. Daar heb ik nog niet aan gedacht.
Met die pil ben ik toch voorzichtig. Stel dat dat ding via de retourleiding van de kachel zo weer terug gaat de rest van het koelsysteem in........ lijkt me niet goed voor het blok. Dit blok heeft nou net 80.000 er op zitten, en ik wil er graag nog een tijdje verder mee.
Met die pil ben ik toch voorzichtig. Stel dat dat ding via de retourleiding van de kachel zo weer terug gaat de rest van het koelsysteem in........ lijkt me niet goed voor het blok. Dit blok heeft nou net 80.000 er op zitten, en ik wil er graag nog een tijdje verder mee.
Groeten, Johan uit Doetinchem Fotogalerij nr. 191 (Zwarte T4 2.5 TDI 102 pk ACV van 1998 :-)
WIl je die andere 15 auto's ook zien die ik gehad heb, (nog even geduld, site wordt opnieuw opgebouwd)
WIl je die andere 15 auto's ook zien die ik gehad heb, (nog even geduld, site wordt opnieuw opgebouwd)
Hallo Johan,
Je zeg dat er alleen lekkage is als de kachel is ingeschakeld. Kan het niet zo zijn, dat het water correct door je kachel gaat, maar dat er in de retourleiding ergens in de motoruimte een lek(je) zit. Door verdamping zie je het (nog) niet.
Hoewel ik echt geen kenner ben, denk ik dat er in de retourleiding bij uitgeschakelde kachel geen of weinig druk is, maar bij ingeschakelde kachel wel. Bij mijn 2.4 AAB-motor zit er achter de riem van de brandstofpomp een soort T-stukje van een soort bakeliet. Kan in de loop der tijden bros worden met lekkage als gevolg. Heb ik ook gehad. Moeite van het controleren waard.
Groet,
Herman744
Je zeg dat er alleen lekkage is als de kachel is ingeschakeld. Kan het niet zo zijn, dat het water correct door je kachel gaat, maar dat er in de retourleiding ergens in de motoruimte een lek(je) zit. Door verdamping zie je het (nog) niet.
Hoewel ik echt geen kenner ben, denk ik dat er in de retourleiding bij uitgeschakelde kachel geen of weinig druk is, maar bij ingeschakelde kachel wel. Bij mijn 2.4 AAB-motor zit er achter de riem van de brandstofpomp een soort T-stukje van een soort bakeliet. Kan in de loop der tijden bros worden met lekkage als gevolg. Heb ik ook gehad. Moeite van het controleren waard.
Groet,
Herman744
Dat met die druk, daar zit wat in. Klinkt zo gek nog niet.
Zaterdag toch nog maar eens kijken. Ik hoop dat het weer het toelaat.
Motor goed warm en dan de kachel voluit en dan op de bokkies en de motorbeschermbak er eventjes onderweg.
Wie weet kan ik dan toch onder de kap iets ontdekken. Ik hoop dat het onder de kap zit, want ik heb weinig zin om mijn hele dashboard uit te bouwen.
Zaterdag toch nog maar eens kijken. Ik hoop dat het weer het toelaat.
Motor goed warm en dan de kachel voluit en dan op de bokkies en de motorbeschermbak er eventjes onderweg.
Wie weet kan ik dan toch onder de kap iets ontdekken. Ik hoop dat het onder de kap zit, want ik heb weinig zin om mijn hele dashboard uit te bouwen.
Groeten, Johan uit Doetinchem Fotogalerij nr. 191 (Zwarte T4 2.5 TDI 102 pk ACV van 1998 :-)
WIl je die andere 15 auto's ook zien die ik gehad heb, (nog even geduld, site wordt opnieuw opgebouwd)
WIl je die andere 15 auto's ook zien die ik gehad heb, (nog even geduld, site wordt opnieuw opgebouwd)
Staat hierboven ook al genoemd Essie. Dat zou wel gek zijn, dan is de koppakking alleen lek wanneer ik de kachel gebruikessie schreef:hoi Johan
nog een tip kan het niet zijn dat je koppaking lek en via uitlaat naar buiten gooij
het ismaar een tip hopen dat het niet zo is

Mijn eigen koppaking wanneer de kachel te hoog staat, ja dat zou ik mij wel kunnen voorstellen.

Groeten, Johan uit Doetinchem Fotogalerij nr. 191 (Zwarte T4 2.5 TDI 102 pk ACV van 1998 :-)
WIl je die andere 15 auto's ook zien die ik gehad heb, (nog even geduld, site wordt opnieuw opgebouwd)
WIl je die andere 15 auto's ook zien die ik gehad heb, (nog even geduld, site wordt opnieuw opgebouwd)