Kom uit een BMW tijdperk en die staan bekend om de goede remmen. :klappen
Mijn bus is bijna altijd geladen tegen het maximaal toegestaan gewicht. Ik heb pas mijn 130 pk TDI laten chippen en dat had ik al eerder moeten doen.
Ik heb nu zo rond de 170 pk en hij rijdt nu echt top. Ik heb een automaat en deze manier is precies zoals ik wilde. Een 174 pk is een stuk duurder zeker als je het vergelijkt met een 130 pk versie. Chippen is dan een stuk goedkoper, denk ook aan een de bijteling. Natuurlijk kun je een 174 pk ook nog laten chippen, maar dan loop je het gevaar om de automatenbak over de zeik te helpen.
Genoeg over het extra vermogen, maar je moet het ook tijd tot stilstand te kunnen brengen

Ik was bij mijn huis tuner en ik vroeg hem of hij iets had om de bus beter te laten remmen.
Hij kwam met de volgende oplossingen:
Oplossing 1, de meest goedkope:
De originele remblokken vervangen voor remblokken die in de racerij gebruikt wordt. Uit me hoofd zitten er blokken-maat onder die ook onder een Seat zitten en daarvoor zijn blokken voor te krijgen die niet veel duurder zijn dan originele blokken. De race remblokken hebben meer bijt.
Oplossing 2, wat extreme:
dit is wat ik als antwoord kreeg
"Praktisch alle T5 bussen worden omgebouwd naar de Porsche remmen.
In eerste instantie, omdat die nog steeds een wereldstandaard zijn, met de zogenaamde monobloc bouwwijze “big reds” (kan ook in zwart hoor) van de 993 biturbo en al naar gelang het budget van de klant met de 6 pods 996 of 7 GT3Cup remmen.
Dat laatste is in het licht van de prestaties van de T5 bus echter zwaar “overkill” en alleen goed voor de “looks”. Daar waar de big reds ook al meer dan voldoende perstatie (bijna 90 cm2 remblok per kant) en looks hebben.
Voor een complete set met de big reds, remblokken, 320 x 32 mm remschijven (die gaan dan praktisch wel weer een eigenaars-/busleven mee), de bells voor de schijven, de RVS ommantelde remleidingen, de klauwadapters en het bevestigingsmateriaal, inlcusief alles dus eigenlijk, komt de prijs schattingswijs op rond de 2700 Euro excl.
De bus zal remmen alsof je een anker uitgooit..."
Nu is de vraag, heeft iemand ervaring met deze 2e oplossing? :