Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

lawaai

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: lawaai

Bericht door Wim T4 935 »

Bij de distributiewissel is als het goed is de waterpomp meevervangen. Het is op zich niet vreemd dat als het koelsysteem los en leeg is geweest en opnieuw gevuld het nog 1 of 2 keer op niveau gebracht moet worden in het gebruik. De mijne is toen na ca 1000km en ca 5000km nog een keer bijgevuld met ca 0,2 liter. Sindsdien geen druppel koelvloeistof meer hoeven bijvullen.

Het loslopen van de krukasbout is een bekend gegeven. Het heeft twee belangrijke oorzaken. Of er is geen nieuwe bout met de juiste trekbelasting geplaatst of de nieuw geplaatste bout is niet conform de specificatie aangetrokken.

Bij deze reparatie MOET er dus een nieuwe bout zijn gebruikt zelfs als er bij de distributiewissel van een maand terug al een nieuwe bout was geplaatst. Is dat onverhoopt niet gebeurd dan weet je zeker dat hij vroeger of later loskomt met alle mogelijke gevolgen van dien.
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33820
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: lawaai

Bericht door Multivan Generation »

Dag Hilde,
hoe staat het voor de rest met de bus?

Nog koelvloeistof lekkage gehad?

En hoe bevalt de bus?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
hilde45
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 mar 2009, 20:12

Re: lawaai

Bericht door hilde45 »

Ja goeie vraag!
We zijn dus de voerige keer met de losgelopen grote bout goed geholpen en zijn met een goed lopende bus op vakantie gegaan.
Ergens midden in de vakantie wilde de bus niet starten, dus de oamtc er bij. Die constateerde dat er bij het starten ergens lucht aangezogen werd. Hij knipte een klein stukje van een slangetje af. (slangetje van cilinder naar cilinder) en rijden maar weer. Zelf vond ik dat de bus een raar geluid maakte, leek op dat van de vorige keer, maar wel heel veel minder erg. Maar de heren die er bij stonden vonden van niet en we zijn weer op pad gegaan.
Eerlijk zeggen de bus reed goed naar de volgende camping, maar wel dat geluidje. Na 4 dagen wilden we weer verder en dus weer niet starten.
Weer hulp van de oamtc, dit keer aangestart met een spuitbusje (vraag mij niet precies hoe) maar hij reed. weer gevraagd of hij het geluid ook vreemd vond, maar weer vond iedereen dat er niets met het geluid was. Maar toch maar naar een vw garage. Na uitgebreid zoeken bleek dat de 4 kleinere bouten die rondom de grote zitten los waren, ze lagen er los in.
Dus het startprobleem kwam, doordat alles van tijd was, de distributieriem lag er weer niet goed op. (dus toch een gek geluid!?!?)
1100 euro kosrte de grap. En tijdens de reparatie bleek dat er van de spanrol, die bij de eerste beurt al vervangen was (??????) een tandje afgebroken was. Mijn theorie is nu, die panrol is niet vervangen(was erg geoxideerd en er staat een nr. op 45/97) de bus is uit 1999, dus die 97 kan best het productie jaar zijn. Doordat die tand afgebroken was heeft alles getrild en zijn de schroeven losgetrild.
We hebben alle kapotte en vervangen onderdelen meegekregen uit Oostenrijk.
Bij thuis komst zijn we naar de dealer gegaan en hebben na wat heen en weer praten de helft van het bedrag vergoed gekregen.
We hadden er ook voor kunnen kiezen om met een advocaat en rechtsbijstand het hele bedrag terug te krijgen, maar omdat het geen bovag bedrijf was waar we de bus gekocht hebben zou dat een lange strijd kunnen worden. dus we zijn accoord gegaan, wel met flink balen!!!
En dan te bedenken dat we onze t3 weggedaan hebben, omdat daar steeds kleine dingetjes mee waren, als losse slangetjes losgeschoten waterslangetc.
Volgende keer misschien toch een bovag bedrijf?
We hopen echt dat het nu nooit weer gebeurt,
Groeten Hilde
Gebruikersavatar
F. de Boer
Berichten: 311
Lid geworden op: 07 okt 2007, 21:18
Locatie: Akkrum

Re: lawaai

Bericht door F. de Boer »

Wat voor bedrag had je bij de dealer betaald?
T4 2.5TDI 102pk lange uitvoering 1999 dubb.cab. 1e eigenaar :)
hilde45
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 mar 2009, 20:12

Re: lawaai

Bericht door hilde45 »

Bij de officiele vw dealer in onze woonplaats ongeveer hetzelfde als in Oostenrijk.
dus rond de 1100 euro.
Spanrol, die ronde trillings....? waar die grote schroef en die vier kleinere doorgaan.
En onderzoekkosten en alles weer afstellen. En 1 jaar garantie door bij elke VW dealer in Europa.
Duur grapje!
Hilde
Gebruikersavatar
F. de Boer
Berichten: 311
Lid geworden op: 07 okt 2007, 21:18
Locatie: Akkrum

Re: lawaai

Bericht door F. de Boer »

hilde45 schreef:Bij de officiele vw dealer in onze woonplaats ongeveer hetzelfde als in Oostenrijk.
dus rond de 1100 euro.
Spanrol, die ronde trillings....? waar die grote schroef en die vier kleinere doorgaan.
En onderzoekkosten en alles weer afstellen. En 1 jaar garantie door bij elke VW dealer in Europa.
Duur grapje!
Hilde
Dit was zeker een duur grapje :alarm
T4 2.5TDI 102pk lange uitvoering 1999 dubb.cab. 1e eigenaar :)
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: lawaai

Bericht door Roger B. (11)61 »

1100 vind ik aan de forse kant voor distributie probleem oplossen met vervangen van de krukaspulley (trillingsdemper) ongeveer dat zelfde bedrag voor een standaard distributiewissel vind ik schandalig hoog, zeker als ze daarbij zulke grote steken laten vallen.

Hoop dat alles goed blijft en je nog lang plezier hebt van je T4.

Koelvloeistof is verder wel op peil gebleven na die ene daling?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
hilde45
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 mar 2009, 20:12

Re: lawaai

Bericht door hilde45 »

ja het koelvloeistofpeil is goed gebleven.
Hilde
Plaats reactie