Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Extra koeler op automaatbak
Extra koeler op automaatbak
Beste,
Wie had er ook weer zo'n extra koeler op zijn automaatbak? Wim? en nog iemand? Ik wil graag weten welk bedrijf dat kan plaatsen.
Groetjes, Jeroen
Wie had er ook weer zo'n extra koeler op zijn automaatbak? Wim? en nog iemand? Ik wil graag weten welk bedrijf dat kan plaatsen.
Groetjes, Jeroen
Het is bij mij via de dealer geregeld.
Maar ik vermoed dat het hier http://www.transmissieservice.nl/ gedaan is.
Wim
Maar ik vermoed dat het hier http://www.transmissieservice.nl/ gedaan is.
Wim
- Ron---63---
- Berichten: 3819
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
- Locatie: IJmond
Wat is hier het voordeel van, ja oke een betere koeling natuurlijk maar vertel eens wat meer?
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV
Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA
Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA
Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
http://www.devwgarage.nl/
doet het (bij aanvraag voor revisie in ieder geval).
De levensduur van de T4 automaat wordt bekort door oververhitting; teveel koppel bij te lage toeren waardoor onvoldoende koeling.
Te warme vloeistof degradeert en verliest al z'n goede eigenschappen, waardoor slechte werking en vaak schade aan de bak.
Als je nog de oude ECU hebt (lock-up bij ca 60 km/h), is het raadzaam om wat meer die pook te bedienen. dus lekker in z'n 3 tot ca 80 km/h en dan pas naar de 4 halen.
Een extra koeler zal best helpen bij continu zware belading en zwaar laten trekken in z'n lock-up, maar de meningen zijn verdeeld.
Zeker na de laatste ECU aanpassing (lock-up pas bij ca 85 km/h in), wordt, voor normaal gebruik, het nut van die koeler in twijfel getrokken.
ik heb geen extra koeler.
HG Ron.
doet het (bij aanvraag voor revisie in ieder geval).
De levensduur van de T4 automaat wordt bekort door oververhitting; teveel koppel bij te lage toeren waardoor onvoldoende koeling.
Te warme vloeistof degradeert en verliest al z'n goede eigenschappen, waardoor slechte werking en vaak schade aan de bak.
Als je nog de oude ECU hebt (lock-up bij ca 60 km/h), is het raadzaam om wat meer die pook te bedienen. dus lekker in z'n 3 tot ca 80 km/h en dan pas naar de 4 halen.
Een extra koeler zal best helpen bij continu zware belading en zwaar laten trekken in z'n lock-up, maar de meningen zijn verdeeld.
Zeker na de laatste ECU aanpassing (lock-up pas bij ca 85 km/h in), wordt, voor normaal gebruik, het nut van die koeler in twijfel getrokken.
ik heb geen extra koeler.
HG Ron.
koeler info
Hoi allmaal,
Bedankt voor het adres. Ik zal eens contact met ze opnemen.
Zelfs als het niet warm is en ik trek rustig op gaat de temperatuur van mijn automaatbak direct naar 120 C. Ik ben nu de bumper en de motorbeschermkap aan het modificeren om voor luchtkoeling te zorgen. Ik heb er hoge verwachtingen van. Een extra koeler plaatsen zou lastig zijn (aldus het revisie bedrijf waar ik op geabonneerd ben). Het blijkt dat je speciale pluggen (?) nodig hebt waar moeilijk aan te komen is. Ze zijn erg geinteresseerd wie er over de juiste pluggen(?) beschikt.
ps. Ik heb waarschijnlijk een defecte luchtmassa meter (functioneert niet goed bij kou) waardoor de versnellingsbak slecht functioneerd als hij koud is. Zo'n dinkie kost ongeveer 70 euro; zou dus een goedkope oplossing kunnen zijn.
Groetjes, Jeroen
Bedankt voor het adres. Ik zal eens contact met ze opnemen.
Zelfs als het niet warm is en ik trek rustig op gaat de temperatuur van mijn automaatbak direct naar 120 C. Ik ben nu de bumper en de motorbeschermkap aan het modificeren om voor luchtkoeling te zorgen. Ik heb er hoge verwachtingen van. Een extra koeler plaatsen zou lastig zijn (aldus het revisie bedrijf waar ik op geabonneerd ben). Het blijkt dat je speciale pluggen (?) nodig hebt waar moeilijk aan te komen is. Ze zijn erg geinteresseerd wie er over de juiste pluggen(?) beschikt.
ps. Ik heb waarschijnlijk een defecte luchtmassa meter (functioneert niet goed bij kou) waardoor de versnellingsbak slecht functioneerd als hij koud is. Zo'n dinkie kost ongeveer 70 euro; zou dus een goedkope oplossing kunnen zijn.

Groetjes, Jeroen
- Ron---63---
- Berichten: 3819
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
- Locatie: IJmond
Jeroen, het feit dat je lmm waarschijnlijk stuk is heeft helaas niets te maken met je automaatbak. Je automaat zal er niet beter door gaan draaien ofzoiets. De LMM regelt alleen de juiste lucht/brandstof verhouding.
Tip: als je toch een nieuwe LMM moet, zet er dan een pierburg in van Mrcds. Deze zijn veel beter dan de Bosch van VW, Raar maar waar.
Doe er je voordeel mee.
Maar ben wel benieuwd wat voor aanpassingen je doet aan je bumper en motorbeschermplaat?
Tip: als je toch een nieuwe LMM moet, zet er dan een pierburg in van Mrcds. Deze zijn veel beter dan de Bosch van VW, Raar maar waar.
Doe er je voordeel mee.
Maar ben wel benieuwd wat voor aanpassingen je doet aan je bumper en motorbeschermplaat?
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV
Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA
Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA
Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Helemaal eens met mijn naamgenoot hierboven.
Wat dat direct naar 120 graden gaan betreft, heb je daar een temperatuurmeter op dan?
Ik weet niet meer precies hoe het zit, maar bij autrans (waar mijn bak gereviseerd is) heb ik een stukje gelezen dat de bak temperatuur juist ergens tussen de 110 en 149 graden moest zijn om goed te werken.
Te koud is niet goed voor de soepele werking, te warm is helemaal niet goed omdat de olie dan "verbrand" en werking verliest (en niet meer terugkomt).
Dus snel naar de gewenste temperatuur omdat de koelvloeistof van de motor naar de bak loopt....en dan als het goed is door het normale koelcircuit tussen die minimale en maximale temperatuur gehouden wordt.
Voor het precieze verhaal moet je maar een specialist bellen denk ik.
HG Ron.
Wat dat direct naar 120 graden gaan betreft, heb je daar een temperatuurmeter op dan?
Ik weet niet meer precies hoe het zit, maar bij autrans (waar mijn bak gereviseerd is) heb ik een stukje gelezen dat de bak temperatuur juist ergens tussen de 110 en 149 graden moest zijn om goed te werken.
Te koud is niet goed voor de soepele werking, te warm is helemaal niet goed omdat de olie dan "verbrand" en werking verliest (en niet meer terugkomt).
Dus snel naar de gewenste temperatuur omdat de koelvloeistof van de motor naar de bak loopt....en dan als het goed is door het normale koelcircuit tussen die minimale en maximale temperatuur gehouden wordt.
Voor het precieze verhaal moet je maar een specialist bellen denk ik.
HG Ron.
Re: koeler info
Jeroen.JMJ schreef:Hoi allmaal,
Bedankt voor het adres. Ik zal eens contact met ze opnemen.
Zelfs als het niet warm is en ik trek rustig op gaat de temperatuur van mijn automaatbak direct naar 120 C. Ik ben nu de bumper en de motorbeschermkap aan het modificeren om voor luchtkoeling te zorgen. Ik heb er hoge verwachtingen van. Een extra koeler plaatsen zou lastig zijn (aldus het revisie bedrijf waar ik op geabonneerd ben). Het blijkt dat je speciale pluggen (?) nodig hebt waar moeilijk aan te komen is. Ze zijn erg geinteresseerd wie er over de juiste pluggen(?) beschikt.
ps. Ik heb waarschijnlijk een defecte luchtmassa meter (functioneert niet goed bij kou) waardoor de versnellingsbak slecht functioneerd als hij koud is. Zo'n dinkie kost ongeveer 70 euro; zou dus een goedkope oplossing kunnen zijn.![]()
Groetjes, Jeroen
Hoe heb je je motorbeschermbak gemodifieerd?
Ik zou dat ook willen doen omdat ik geen plaats heb om extra een automaatoliekoeler te monteren.
René.
Re: Extra koeler op automaatbak
ik heb bij mijn syncro ook extra koeling op de bak doormiddel van een exstra rooster in de bumper misschien is dit een goedkopere oplossing
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Extra koeler op automaatbak
Kijk hier maar eens:
http://www.t4forum.de/wbb2/thread.php?threadid=109159
http://www.t4forum.de/wbb2/thread.php?threadid=109159
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Extra koeler op automaatbak
Lijkt me een goed idee 

Re: Extra koeler op automaatbak
Ik heb vandaag het originele gat in de motorbeschermbak, vergroot zodat er meer koellucht naar de automaat stroomt.
zie ook deze foto v h Duits forum http:
http://www.t4forum.de/wbb2/thread.php?threadid=109159
zie ook deze foto v h Duits forum http:
http://www.t4forum.de/wbb2/thread.php?threadid=109159
- Peter 887
- Berichten: 2455
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:58
- Locatie: Westfriesland Tel.nr. 0631671329
Re: Extra koeler op automaatbak
Rene,
Ben je niet bang dat je ook smerigheid opvang met die extra uitsparing ?
Ben je niet bang dat je ook smerigheid opvang met die extra uitsparing ?
T4 2.8 VR6 LWB
Het leven is een feest,maar je moet zelf de slingers ophangen.
El groeto uit Sjikago
Het leven is een feest,maar je moet zelf de slingers ophangen.
El groeto uit Sjikago
Re: Extra koeler op automaatbak
Heb bij ATS in Rijswijk op mijn T4 automaat een extra koeler laten plaatsen en laat om de 60.000 km ook de olie van de bak en het filter vervangen. Volgens VW niet nodig maar voorlopig nog nooit problemen gehad met de bak
Re: Extra koeler op automaatbak
Nu lees ik dat het over een T4 gaat, maar hoe zit dat nu met de T5 automaat?
Wilt u uw bus eens goed laten behandelen bekijk eens mijn site http://www.rideandshinedetailing.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

