Hoi ik heb een vraag .
Ik ben deze vakantie gestrand in Frankrijk met mijn t4 2.5 tdi.
Na dat auto en caravan op transport is gezet heb ik alles weer thuis.
De oorzaak van het stranden was een kappotte waterpomp en daatdoor
is mijn distributieriem kaal gesleten met alle gevolgen van dien naar nu
blijkt 6 kleppen krom die gereviseerd moeten worden.
Nou is mijn vraag of iemand van jullie hier ook ervaring mee heeft
en wat het geintje me ongeveer gaat kosten wand je ziet en hoort
zoveel verhalen.
bvd Rienco
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
6 kleppen krom
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: 6 kleppen krom
Dat is moeilijk op voorhand te zeggen : je kan de schade pas opmeten wanneer de kop op de werktafel ligt en alles uit elkaar is gehaald . 6 kleppen zijn krom , de andere zullen ook wel een klap gehad hebben , dus die allemaal al vervangen.
Dan de kop zelf : de klepzittingen zullen vast wel beschadigd zijn , dus dat word herstellen (indien het nog herstelbaar is) of een nieuwe kop . Verder kan de kop ook nog gescheurd zijn , dus ook nog laten testen om zeker te zijn.
De nokkenas heeft ook een klap gekregen , dus die ook best laten nameten op rechtheid en beschadigingen .
Dan het onderblok : de zuigers hebben ook rake klappen gekregen (van de kleppen die erop geknald zijn), dus de zuigers controleren op beschadiging , ook de drijfstangen controleren (en vervangen indien nodig) . Zowieso zou ik de lagerschelpen van de krukas mee vervangen , want na die klap kunnen die ook extra slijtage hebben ,wat meestal niet meteen aan het licht komt .
Terwijl de motor dan toch helemaal openligt , kun je best ook meteen een setje nieuwe zuigerveren monteren , dan heb je terug een goeie afdichting (tussen zuiger en cilinder) .
Tja , best wat werk ... (en kosten) , maar dan heb je wel een (deels) gereviseerde motor .
...ofwel een tweedehandsmotor overwegen ? Dan is het jouw motor eruit , den andere erin en klaar.
Dan de kop zelf : de klepzittingen zullen vast wel beschadigd zijn , dus dat word herstellen (indien het nog herstelbaar is) of een nieuwe kop . Verder kan de kop ook nog gescheurd zijn , dus ook nog laten testen om zeker te zijn.
De nokkenas heeft ook een klap gekregen , dus die ook best laten nameten op rechtheid en beschadigingen .
Dan het onderblok : de zuigers hebben ook rake klappen gekregen (van de kleppen die erop geknald zijn), dus de zuigers controleren op beschadiging , ook de drijfstangen controleren (en vervangen indien nodig) . Zowieso zou ik de lagerschelpen van de krukas mee vervangen , want na die klap kunnen die ook extra slijtage hebben ,wat meestal niet meteen aan het licht komt .
Terwijl de motor dan toch helemaal openligt , kun je best ook meteen een setje nieuwe zuigerveren monteren , dan heb je terug een goeie afdichting (tussen zuiger en cilinder) .
Tja , best wat werk ... (en kosten) , maar dan heb je wel een (deels) gereviseerde motor .
...ofwel een tweedehandsmotor overwegen ? Dan is het jouw motor eruit , den andere erin en klaar.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- harry t5 191
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
- Locatie: Zeijen
Re: 6 kleppen krom
Heb ook zoiets met m'n t4 gehad.
Ook kleppen krom en stempels van de kleppen in de zuigers.
De dealer heeft onder garantie (auto had 29000 km gelopen)een kompleet nieuw blok erin gezet.
Of dit nodig was? Zij hebben niet het risico van lagerschade willen lopen.
De kosten weet ik niet omdat het allemaal onder garantie is verholpen.
Hoop voor jou dat het allemaal meevalt.

Ook kleppen krom en stempels van de kleppen in de zuigers.

De dealer heeft onder garantie (auto had 29000 km gelopen)een kompleet nieuw blok erin gezet.
Of dit nodig was? Zij hebben niet het risico van lagerschade willen lopen.
De kosten weet ik niet omdat het allemaal onder garantie is verholpen.
Hoop voor jou dat het allemaal meevalt.



groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: 6 kleppen krom
als je het moet laten doen bij de dealer.....2000-3000 euro ben je zo kwijt en dan gaan ze nog niet zo ver als Pascal omschreven heeft
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: 6 kleppen krom
Inderdaad... Niet goedkoop ...Roger B. schreef:als je het moet laten doen bij de dealer.....2000-3000 euro ben je zo kwijt en dan gaan ze nog niet zo ver als Pascal omschreven heeft
Als je een goedkopere oplossing zoekt : ik heb nog een 2,5TDI (102Pk) motor staan , die in heel goede staat is , en perfect start en draait . Die zit momenteel nog ingebouwd in een T4 , dus proefdraaien (en testrijden) is geen enkel probleem .
Contacteer me maar indien je een motor nodig hebt .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: 6 kleppen krom
Hey de auto is weer klaar totale schade 1476 euro dus mag
niet klagen denk ik hij rijd weer supper .
Bedankt voor jullie reackties.
niet klagen denk ik hij rijd weer supper .
Bedankt voor jullie reackties.