Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Waar komt dat koelwater vandaan?
Waar komt dat koelwater vandaan?
Bij mijn 2.4 AAB druppelt in de buurt van de brandstofpomp bij de slangen, die daar in ruime mate aanwezig zijn, koelvloeistof. Als ik alles droog wrijf en dan stilstaand met draaiende motor op zoek ga naar de lekkage kan ik niets vinden en begint het na verkoop van tijd ook niet te lekken. Als ik dan een stukje ga rijden vind ik weer koelwater op de slangen.
Iemand een suggestie wat het verschil is tussen rijden en stilstaan met betrekking tot de lekkage?
mvgr
Bert
Iemand een suggestie wat het verschil is tussen rijden en stilstaan met betrekking tot de lekkage?
mvgr
Bert
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Waar komt dat koelwater vandaan?
Statonair zal de motor niet zo snel druk en temperatuur opbouwen als rijdend
een mogelijkheid KAN zijn dat je radiateur lekt en door de rijwind de koelvloeistof bij die slangen op je motor terecht komt....
koelvloeistoflekkages zoek je het best door het systeem met een pompje op druk te zetten en dan goed zoeken waar het lekt, tevens kun je aan eventuele druk terugval zien OF het lekt.
een mogelijkheid KAN zijn dat je radiateur lekt en door de rijwind de koelvloeistof bij die slangen op je motor terecht komt....
koelvloeistoflekkages zoek je het best door het systeem met een pompje op druk te zetten en dan goed zoeken waar het lekt, tevens kun je aan eventuele druk terugval zien OF het lekt.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Waar komt dat koelwater vandaan?
zelfde probleem heb ik ook gehad met een 2.4 aab. Bleek, nadat ik het koelsysteeem onder druk had gezet, dat de radiateur lek was.
Re: Waar komt dat koelwater vandaan?
Dat pompje waar jullie het over hebben om het systeem onder druk te zetten is dat een speciaal pompje, of hebben jullie daar een vernuftig iets op bedacht?
Wij hebben ook nog steeds iets verlies van koelvloeistof, na 1000 km is het gezakt van max naar het midden tussen max en min. Het is niet veel, maar toch!
Zoek me ook helemaal suf en kan geen lekje vinden.
Groeten Hilde
Wij hebben ook nog steeds iets verlies van koelvloeistof, na 1000 km is het gezakt van max naar het midden tussen max en min. Het is niet veel, maar toch!
Zoek me ook helemaal suf en kan geen lekje vinden.
Groeten Hilde
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Waar komt dat koelwater vandaan?
speciale setjes in de handel met verschillende dopjes voor op het reservoir en een pompje erop met manometer, setjes zijn volgens mij niet heel goedkoop, dus voor één keertje meten toch een dure grap
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Waar komt dat koelwater vandaan?
Bedankt voor de reacties!
Ik ga eens rondneuzen binnen mijn kennissenkring naar zo'n pompje om de boel onder druk te zetten.
mvgr
bert
Ik ga eens rondneuzen binnen mijn kennissenkring naar zo'n pompje om de boel onder druk te zetten.
mvgr
bert
Re: Waar komt dat koelwater vandaan?
ik heb een compressor met regelbare druk. Ik heb de 8mm slang vaan het koelvoeistofreservoir losgehaald en daar lucht opgezet (eerst 1 bar) het gedeelte op het reservoir had ik even afgedopt met een 8mm slang en een slangklem en een bout.
Heel goedkope oplossing (als je een compressor hebt)
Heel goedkope oplossing (als je een compressor hebt)
Re: Waar komt dat koelwater vandaan?
Dit zijn weer van die handige tips, helaas heb ik geen compressor maar ik hou dat wel in mijn achterhoofd als ik aan het rondspitten ben.vwcad schreef:ik heb een compressor met regelbare druk. Ik heb de 8mm slang vaan het koelvoeistofreservoir losgehaald en daar lucht opgezet (eerst 1 bar) het gedeelte op het reservoir had ik even afgedopt met een 8mm slang en een slangklem en een bout.
Heel goedkope oplossing (als je een compressor hebt)
mvgr
Bert
Re: Waar komt dat koelwater vandaan?
Misschien werkt dit?
Dop van de sloop, gaatje erin boren, hierin een ventiel en dan een fietspomp met manometer erop. Hoeveel mm/Hg mag/moet je opbouwen?
Of zal dit niet gaan werken?
Groet Hilde
Dop van de sloop, gaatje erin boren, hierin een ventiel en dan een fietspomp met manometer erop. Hoeveel mm/Hg mag/moet je opbouwen?
Of zal dit niet gaan werken?
Groet Hilde
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Waar komt dat koelwater vandaan?
in de dop zit een overdrukventiel, als je dat niet blokkeerd door er een ventiel doorheen te boren zul je nooit TE veel druk op het systeem zetten, eerder dat ie te vroeg afblaast.
als ik natuurkunde goed onthouden heb is 760mm HG = 1 bar, maar in de autotechniek reken je met Pa, Bar of als je met engelse boeken werkt met PSI.....
meestal 2 a 3 bar maximaal
grootste probleem van jouw idee is een goede afdichting tussen ventiel en dop
als ik natuurkunde goed onthouden heb is 760mm HG = 1 bar, maar in de autotechniek reken je met Pa, Bar of als je met engelse boeken werkt met PSI.....
meestal 2 a 3 bar maximaal
grootste probleem van jouw idee is een goede afdichting tussen ventiel en dop
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon