Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Waar komt dat koelwater vandaan?

vragen over de T4
Plaats reactie
Idworx
Berichten: 84
Lid geworden op: 16 okt 2008, 00:25

Waar komt dat koelwater vandaan?

Bericht door Idworx »

Bij mijn 2.4 AAB druppelt in de buurt van de brandstofpomp bij de slangen, die daar in ruime mate aanwezig zijn, koelvloeistof. Als ik alles droog wrijf en dan stilstaand met draaiende motor op zoek ga naar de lekkage kan ik niets vinden en begint het na verkoop van tijd ook niet te lekken. Als ik dan een stukje ga rijden vind ik weer koelwater op de slangen.
Iemand een suggestie wat het verschil is tussen rijden en stilstaan met betrekking tot de lekkage?
mvgr
Bert
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Waar komt dat koelwater vandaan?

Bericht door Roger B. (11)61 »

Statonair zal de motor niet zo snel druk en temperatuur opbouwen als rijdend

een mogelijkheid KAN zijn dat je radiateur lekt en door de rijwind de koelvloeistof bij die slangen op je motor terecht komt....

koelvloeistoflekkages zoek je het best door het systeem met een pompje op druk te zetten en dan goed zoeken waar het lekt, tevens kun je aan eventuele druk terugval zien OF het lekt.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
vwcad
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 mei 2009, 14:52

Re: Waar komt dat koelwater vandaan?

Bericht door vwcad »

zelfde probleem heb ik ook gehad met een 2.4 aab. Bleek, nadat ik het koelsysteeem onder druk had gezet, dat de radiateur lek was.
hilde45
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 mar 2009, 20:12

Re: Waar komt dat koelwater vandaan?

Bericht door hilde45 »

Dat pompje waar jullie het over hebben om het systeem onder druk te zetten is dat een speciaal pompje, of hebben jullie daar een vernuftig iets op bedacht?
Wij hebben ook nog steeds iets verlies van koelvloeistof, na 1000 km is het gezakt van max naar het midden tussen max en min. Het is niet veel, maar toch!
Zoek me ook helemaal suf en kan geen lekje vinden.
Groeten Hilde
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Waar komt dat koelwater vandaan?

Bericht door Roger B. (11)61 »

speciale setjes in de handel met verschillende dopjes voor op het reservoir en een pompje erop met manometer, setjes zijn volgens mij niet heel goedkoop, dus voor één keertje meten toch een dure grap
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Idworx
Berichten: 84
Lid geworden op: 16 okt 2008, 00:25

Re: Waar komt dat koelwater vandaan?

Bericht door Idworx »

Bedankt voor de reacties!
Ik ga eens rondneuzen binnen mijn kennissenkring naar zo'n pompje om de boel onder druk te zetten.
mvgr
bert
vwcad
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 mei 2009, 14:52

Re: Waar komt dat koelwater vandaan?

Bericht door vwcad »

ik heb een compressor met regelbare druk. Ik heb de 8mm slang vaan het koelvoeistofreservoir losgehaald en daar lucht opgezet (eerst 1 bar) het gedeelte op het reservoir had ik even afgedopt met een 8mm slang en een slangklem en een bout.

Heel goedkope oplossing (als je een compressor hebt)
Idworx
Berichten: 84
Lid geworden op: 16 okt 2008, 00:25

Re: Waar komt dat koelwater vandaan?

Bericht door Idworx »

vwcad schreef:ik heb een compressor met regelbare druk. Ik heb de 8mm slang vaan het koelvoeistofreservoir losgehaald en daar lucht opgezet (eerst 1 bar) het gedeelte op het reservoir had ik even afgedopt met een 8mm slang en een slangklem en een bout.

Heel goedkope oplossing (als je een compressor hebt)
Dit zijn weer van die handige tips, helaas heb ik geen compressor maar ik hou dat wel in mijn achterhoofd als ik aan het rondspitten ben.
mvgr
Bert
hilde45
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 mar 2009, 20:12

Re: Waar komt dat koelwater vandaan?

Bericht door hilde45 »

Misschien werkt dit?
Dop van de sloop, gaatje erin boren, hierin een ventiel en dan een fietspomp met manometer erop. Hoeveel mm/Hg mag/moet je opbouwen?
Of zal dit niet gaan werken?
Groet Hilde
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Waar komt dat koelwater vandaan?

Bericht door Roger B. (11)61 »

in de dop zit een overdrukventiel, als je dat niet blokkeerd door er een ventiel doorheen te boren zul je nooit TE veel druk op het systeem zetten, eerder dat ie te vroeg afblaast.

als ik natuurkunde goed onthouden heb is 760mm HG = 1 bar, maar in de autotechniek reken je met Pa, Bar of als je met engelse boeken werkt met PSI.....

meestal 2 a 3 bar maximaal

grootste probleem van jouw idee is een goede afdichting tussen ventiel en dop
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie