Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Mening gevraagd over apparaatjes (Dennis 449?)
Mening gevraagd over apparaatjes (Dennis 449?)
In het kader van het plaatsen van een huisaccu heb ik de volgende apparaatjes gevonden, is iemand bekend met deze dingen:
Calira Stromat SV 1
Calira Tremat TS 70
Gaan ze bijvoorbeeld voldoen in een schakeling met een 85Ah startaccu en een 80 Ah huisaccu op onze 90Amp T4-dynamo? Ben benieuwd!
Calira Stromat SV 1
Calira Tremat TS 70
Gaan ze bijvoorbeeld voldoen in een schakeling met een 85Ah startaccu en een 80 Ah huisaccu op onze 90Amp T4-dynamo? Ben benieuwd!

1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Hoi Dirk,
We zijn zelf in bezit van een T4 California met startaccu en huishoudaccu. De huishoudaccu wordt geladen dmv een scheidingsrelais 12V/70A (heeft deze leverancier ook). De Tremat TS70 is handig als je een 12V koelkast aan boord hebt. De stromat SV1 is mij onbekend. De scheidingsrelais is voldoende voor laden van 2e accu. Groetjes Egbert.
We zijn zelf in bezit van een T4 California met startaccu en huishoudaccu. De huishoudaccu wordt geladen dmv een scheidingsrelais 12V/70A (heeft deze leverancier ook). De Tremat TS70 is handig als je een 12V koelkast aan boord hebt. De stromat SV1 is mij onbekend. De scheidingsrelais is voldoende voor laden van 2e accu. Groetjes Egbert.
- Dennis 449
- Berichten: 2034
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 09:55
- Locatie: Westfriesland (vezelf)
Hoi Dirk,
Ik kan er geen mening over geven, daar ik ze nog niet gebruikt heb.
De eenvoudige Stromat uitvoering is niet meer dan een koppelrelais in een calira doosje met een aansluitblokje met klemschroef, ipv schuif stekkers.
Er zit wat vernuftige electronica in die de spanning in de gaten houdt, de beschrijving bevat een fout in deze, daar er gesproken wordt dat de accus bij 13 Volt weer gekoppeld worden, men bedoelt, ontkoppeld!!!!!
Dit relais denkt dus zelf, let op, zoals ik ooit al vertelde, als na het afschakelen van de motor en dynamo geen stroom uit de accu's wordt getrokken, blijven de accu's nog een tijdje gekoppeld, daar de accuspanning van goede accus niet direct naar 12,4-12,7 Volt zakt.
Men noemt dit ook wel een EDR, Electronic Distribution Relais
De Tremat ziet er indrukwekkender uit, maar wordt simpeler aangestuurd, door de D+ van de dynamo het blauwe draadje uit mijn stukje. Dus als de dynamo draait koppelen en als de dynamo niet draait: ontkoppeld.
Als je ook een koelkast aan boord hebt dien je die op de drie sterren aansluiting te zetten, zodat de koelkast alleen spanning krijgt tijdens het laden van de dynamo. Dit om het leegtrekken van de accu op de lange duur tegen te gaan. Nieuwe Electrolux koelkasten hebben ook al zo'n aansluiting er op. Die gaan automatisch over op gas of 220V als dat is aangesloten.
De aansluiting B+ kan aangesloten worden op een calira acculader en heeft de zelfde funktie als de D+ op de Dynamo. Dit stuurt het relais als er een verhoogde laadspanning wordt aangelegd uit de lader.
De grote aansluitingen B+ zijn de 10mm2 aansluitingen naar de accu's
Groeten
Ik kan er geen mening over geven, daar ik ze nog niet gebruikt heb.
De eenvoudige Stromat uitvoering is niet meer dan een koppelrelais in een calira doosje met een aansluitblokje met klemschroef, ipv schuif stekkers.
Er zit wat vernuftige electronica in die de spanning in de gaten houdt, de beschrijving bevat een fout in deze, daar er gesproken wordt dat de accus bij 13 Volt weer gekoppeld worden, men bedoelt, ontkoppeld!!!!!
Dit relais denkt dus zelf, let op, zoals ik ooit al vertelde, als na het afschakelen van de motor en dynamo geen stroom uit de accu's wordt getrokken, blijven de accu's nog een tijdje gekoppeld, daar de accuspanning van goede accus niet direct naar 12,4-12,7 Volt zakt.
Men noemt dit ook wel een EDR, Electronic Distribution Relais
De Tremat ziet er indrukwekkender uit, maar wordt simpeler aangestuurd, door de D+ van de dynamo het blauwe draadje uit mijn stukje. Dus als de dynamo draait koppelen en als de dynamo niet draait: ontkoppeld.
Als je ook een koelkast aan boord hebt dien je die op de drie sterren aansluiting te zetten, zodat de koelkast alleen spanning krijgt tijdens het laden van de dynamo. Dit om het leegtrekken van de accu op de lange duur tegen te gaan. Nieuwe Electrolux koelkasten hebben ook al zo'n aansluiting er op. Die gaan automatisch over op gas of 220V als dat is aangesloten.
De aansluiting B+ kan aangesloten worden op een calira acculader en heeft de zelfde funktie als de D+ op de Dynamo. Dit stuurt het relais als er een verhoogde laadspanning wordt aangelegd uit de lader.
De grote aansluitingen B+ zijn de 10mm2 aansluitingen naar de accu's
Groeten
Groeten
Dennis 449
Team West

sinds september 2003
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
Dennis 449
Team West

Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
Bedankt voor de reacties mensen
@Dennis: dat tekstfoutje lag voor de hand
was me ook opgevallen. En je hebt toch altijd wat zinnigs te zeggen over deze onderwerpen!
Ik neig zelf naar zo'n EDR (al eerder zijn die van Cyrix en Jasicamp genoemd) vanwege de eenvoudige montage tussen de twee + polen van de accu's. Met als voordeel dat de huishoudaccu pas geladen wordt als de startaccu op spanning is. Als nadeel noemt Dennis dus dat het ontkoppelen naijlt op het uizetten van de motor/dynamo. Maar is het niet zo dat als er dan nog lading van start naar 2e accu loopt, de spanning van de startaccu snel zal dalen naar onder 13V terwijl de startaccu in principe gewoon vol blijft (immers, de spanning is dan nog steeds >12,x V)? Zou ik een miskoop doen met zo'n EDR? De Stromat (calira datenblatt) is al veel goedkoper dan de Cyrix. Is het relais zwaar genoeg?.
Ik heb geen koelkast of 220V-lader, dus dan is de Tremat wat over-gespecificeerd en zou een normaal relais al vodoen. De huisaccu moet gaan bedienen: binnenverlichting, standkachel, dakventilator en radio.

@Dennis: dat tekstfoutje lag voor de hand

Ik neig zelf naar zo'n EDR (al eerder zijn die van Cyrix en Jasicamp genoemd) vanwege de eenvoudige montage tussen de twee + polen van de accu's. Met als voordeel dat de huishoudaccu pas geladen wordt als de startaccu op spanning is. Als nadeel noemt Dennis dus dat het ontkoppelen naijlt op het uizetten van de motor/dynamo. Maar is het niet zo dat als er dan nog lading van start naar 2e accu loopt, de spanning van de startaccu snel zal dalen naar onder 13V terwijl de startaccu in principe gewoon vol blijft (immers, de spanning is dan nog steeds >12,x V)? Zou ik een miskoop doen met zo'n EDR? De Stromat (calira datenblatt) is al veel goedkoper dan de Cyrix. Is het relais zwaar genoeg?.
Ik heb geen koelkast of 220V-lader, dus dan is de Tremat wat over-gespecificeerd en zou een normaal relais al vodoen. De huisaccu moet gaan bedienen: binnenverlichting, standkachel, dakventilator en radio.

1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
-
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
- Locatie: groningen
service reminder
Ik heb een transporter 1.9d uit 1999.
Elke keer als ik het contact er op zet dan geeft de dagteller service inspectie.
Nu heeft hij zijn volledige beurt gehad en toch geeft hij dit bericht.
Heb het ook volgens een eerder gemoemde oplossing geprobeerd en inderdaad is hij dan gereset,maar zogauw je opnieuw het contact aan zet komt hij weer met het bericht.Nog een andere oplossing?
Elke keer als ik het contact er op zet dan geeft de dagteller service inspectie.
Nu heeft hij zijn volledige beurt gehad en toch geeft hij dit bericht.
Heb het ook volgens een eerder gemoemde oplossing geprobeerd en inderdaad is hij dan gereset,maar zogauw je opnieuw het contact aan zet komt hij weer met het bericht.Nog een andere oplossing?
- Dennis 449
- Berichten: 2034
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 09:55
- Locatie: Westfriesland (vezelf)
Hallo J.D.
Ik denk dat je een klein foutje hebt gemaakt bij het plaatsen van je bericht.
Je had een nieuw onderwerp moeten aanklikken, jouw vraag staat nu als antwoord bij een vraag over een scheidingsrelais.
Ik zou als ik jou was de vraag opnieuw in het T4 forum plaatsen maar dan dus als nieuw onderwerp. Ik heb er geen antwoord op, ik heb geen service display.
Groeten
Ik denk dat je een klein foutje hebt gemaakt bij het plaatsen van je bericht.
Je had een nieuw onderwerp moeten aanklikken, jouw vraag staat nu als antwoord bij een vraag over een scheidingsrelais.
Ik zou als ik jou was de vraag opnieuw in het T4 forum plaatsen maar dan dus als nieuw onderwerp. Ik heb er geen antwoord op, ik heb geen service display.
Groeten
Groeten
Dennis 449
Team West

sinds september 2003
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
Dennis 449
Team West

Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
-
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
- Locatie: groningen
apparaatje
wat je beter kunt doen is een diodenbrug plaatsen. deze zorgt er voor dat altijd de leegste accu bij gevuld wordt en is niet kostbaart .wordt bij boten veelvuldig gebruikt.
- Dennis 449
- Berichten: 2034
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 09:55
- Locatie: Westfriesland (vezelf)
Hallo J.D.
Helaas is die optie niet zo eenvoudig.......
Ik werk al erg lang in de scheepstechniek en ken de schakeling die je beschrijft. Hiervoor moeten wel wat aanpassingen aan de dynamo worden uitgevoerd!!!! Je zult namelijk het spanningsverlies in de scheidingsdioden moeten compenseren. Dat wil zeggen dat op de aansluitingen van de kabel tussen de dynamo en de scheidingsdiode een hogere spanning staat dan normaal, zodat op de uitgangen van de scheidingsdiode weer keurig 14-14,4 Volt staat. Om de spanning uit de dynamo te verhogen moet je de regelaar voor de gek houden en deze een spanning aanbieden van een van de accu's. Daar regelt deze dan de spanning van zijn instelling op af.
De dynamo's die op de betere scheepsmotoren zijn geplaatst hebben een externe draad, die je kunt aansluiten direct op de uitgang van de dynamo, maar diezelfde draad kan je ook na de scheidingsdiode op een van de accu's aansluiten.
Helaas zijn de Bosch dynamo's in onze bussen voorzien van een interne regelaar met aftasting van de B+ aansluiting op de achterzijde. Er komt dus ten aller tijden een vaste spanning uit van 14 - 14,4 Volt. Als hier nu een scheidingsdiode (diodebrug) op aan wordt gesloten zonder compensatie zal er maar een spanning van 13,3 - 13,7 Volt naar de accu's gaan.
Er wordt dan wel geladen maar het is verre van ideaal !!!!
Natuurlijk is er een oplossing, maar die is nog al tricky................
Daar voor moet je de regelaar demonteren en het stripje waar aan de regelaar de uitgangsspanning aftast dusdanig verbuigen dat er geen kontakt meer gemaakt wordt. Dan soldeer je met een draadje een losse diode van ongeveer 3 Amp aan het lipje van de regelaar en legt deze vervolgens weer aan de uitgang aansluiting. Nu heb je de laadspanning verhoogt met de spanningsval van de gebruikte diode.
Nu het linke aan deze schakeling:
Als het spulletje om welke reden te heet wordt, en de soldering los komt of het draadje geen kontakt meer maakt met de regelaar, gaat de boel op hol!!!!
Spanningen van 30V op je accu en boordnet, computers die de geest geven noem maar op. De schade is niet te overzien.
Voordeel: als het gebeurt in het donker, heb je wel lekker veel licht, maar voor hoelang?
Kom niet met het verhaal van spanningsverliesloze diodebruggen voor in boten, want die hebben twee extra aansluitingen waarbij staat: D+ en 31.
Of wel het is gewoon een door de dynamo aangestuurd relais in een luxe koelprofiel lijkende op een diodebrug met compensatie......
PS de diodebrug regelt niet dat de leegste accu geladen wordt hoor, dat doen de accu's zelf. De accu die het leegste is heeft gewoon de kleinste inwendige weerstand en dus bepaalt het spanningsverschil met de aangelegde laadspanning de laadstroom. Een diode brug spert alleen de eventuele overheveling van de volle naar de lege accu. Ofwel ze zien elkaar niet.
Aldus, reeds, dus, alshetware,
Helaas is die optie niet zo eenvoudig.......
Ik werk al erg lang in de scheepstechniek en ken de schakeling die je beschrijft. Hiervoor moeten wel wat aanpassingen aan de dynamo worden uitgevoerd!!!! Je zult namelijk het spanningsverlies in de scheidingsdioden moeten compenseren. Dat wil zeggen dat op de aansluitingen van de kabel tussen de dynamo en de scheidingsdiode een hogere spanning staat dan normaal, zodat op de uitgangen van de scheidingsdiode weer keurig 14-14,4 Volt staat. Om de spanning uit de dynamo te verhogen moet je de regelaar voor de gek houden en deze een spanning aanbieden van een van de accu's. Daar regelt deze dan de spanning van zijn instelling op af.
De dynamo's die op de betere scheepsmotoren zijn geplaatst hebben een externe draad, die je kunt aansluiten direct op de uitgang van de dynamo, maar diezelfde draad kan je ook na de scheidingsdiode op een van de accu's aansluiten.
Helaas zijn de Bosch dynamo's in onze bussen voorzien van een interne regelaar met aftasting van de B+ aansluiting op de achterzijde. Er komt dus ten aller tijden een vaste spanning uit van 14 - 14,4 Volt. Als hier nu een scheidingsdiode (diodebrug) op aan wordt gesloten zonder compensatie zal er maar een spanning van 13,3 - 13,7 Volt naar de accu's gaan.
Er wordt dan wel geladen maar het is verre van ideaal !!!!
Natuurlijk is er een oplossing, maar die is nog al tricky................
Daar voor moet je de regelaar demonteren en het stripje waar aan de regelaar de uitgangsspanning aftast dusdanig verbuigen dat er geen kontakt meer gemaakt wordt. Dan soldeer je met een draadje een losse diode van ongeveer 3 Amp aan het lipje van de regelaar en legt deze vervolgens weer aan de uitgang aansluiting. Nu heb je de laadspanning verhoogt met de spanningsval van de gebruikte diode.
Nu het linke aan deze schakeling:
Als het spulletje om welke reden te heet wordt, en de soldering los komt of het draadje geen kontakt meer maakt met de regelaar, gaat de boel op hol!!!!
Spanningen van 30V op je accu en boordnet, computers die de geest geven noem maar op. De schade is niet te overzien.
Voordeel: als het gebeurt in het donker, heb je wel lekker veel licht, maar voor hoelang?
Kom niet met het verhaal van spanningsverliesloze diodebruggen voor in boten, want die hebben twee extra aansluitingen waarbij staat: D+ en 31.
Of wel het is gewoon een door de dynamo aangestuurd relais in een luxe koelprofiel lijkende op een diodebrug met compensatie......
PS de diodebrug regelt niet dat de leegste accu geladen wordt hoor, dat doen de accu's zelf. De accu die het leegste is heeft gewoon de kleinste inwendige weerstand en dus bepaalt het spanningsverschil met de aangelegde laadspanning de laadstroom. Een diode brug spert alleen de eventuele overheveling van de volle naar de lege accu. Ofwel ze zien elkaar niet.
Aldus, reeds, dus, alshetware,
Groeten
Dennis 449
Team West

sinds september 2003
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
Dennis 449
Team West

Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
Apparaatjes voor 2e accu, extra vraagje
Hier ben ik nog even niet over uit:
Heeft het zin om een diepontladingsbeveiliging te plaatsen tussen gebruikers en een gelaccu?
Een gelaccu kan je toch dieper ontladen dan een zuuraccu? Betekent dit dat een gelaccu ontladen kan worden tot een lager voltage, of dat het langer duurt voordat een bepaald voltage wordt bereikt?
Als een diepontladingsbeveiliging de verbruikers afsluit als de accuspanning bv. 10,5V is, had een gelaccu dan nog verder ontladen kunnen worden?
Heeft het zin om een diepontladingsbeveiliging te plaatsen tussen gebruikers en een gelaccu?
Een gelaccu kan je toch dieper ontladen dan een zuuraccu? Betekent dit dat een gelaccu ontladen kan worden tot een lager voltage, of dat het langer duurt voordat een bepaald voltage wordt bereikt?
Als een diepontladingsbeveiliging de verbruikers afsluit als de accuspanning bv. 10,5V is, had een gelaccu dan nog verder ontladen kunnen worden?

1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!