Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
inhouden T4 1.9TD
inhouden T4 1.9TD
hallo
ik rij nu al een jaartje gerust rond met m'n T4. Nu laatste 2 weken heb ik het gevoel (en m'n vriendin beaamt als zij rijdt) dat het optrekken langer duurt.
Wat is het probleem:
ik moet in iedere versnelling veel verder in toeren gaan om te kunnen opschakelen. Anders valt de motor in een dip. bv. Vroeger schakelde ik in z'n 3de aan een 30km/h, trok hem er mooi door. Nu moet ik in z'n 2de zeker tot 40 gaan om enigszins z'n 3de er hem mooi door te laten trekken...
idem op autostrade. Van het moment dat ik moet inhouden tegen ik weer aan de 120-130 zit.
iemand enig idee???
ik rij nu al een jaartje gerust rond met m'n T4. Nu laatste 2 weken heb ik het gevoel (en m'n vriendin beaamt als zij rijdt) dat het optrekken langer duurt.
Wat is het probleem:
ik moet in iedere versnelling veel verder in toeren gaan om te kunnen opschakelen. Anders valt de motor in een dip. bv. Vroeger schakelde ik in z'n 3de aan een 30km/h, trok hem er mooi door. Nu moet ik in z'n 2de zeker tot 40 gaan om enigszins z'n 3de er hem mooi door te laten trekken...
idem op autostrade. Van het moment dat ik moet inhouden tegen ik weer aan de 120-130 zit.
iemand enig idee???
- F. de Boer
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 07 okt 2007, 21:18
- Locatie: Akkrum
Re: inhouden T4 1.9TD
Luchtfilter , dieselfilter verstopt?
T4 2.5TDI 102pk lange uitvoering 1999 dubb.cab. 1e eigenaar :)
- GerJol 716
- Berichten: 2012
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46
Re: inhouden T4 1.9TD
Als de EGR (nog) niet afgeblind is, kan het zijn dat het inlaattraject onderhand erg vervuild/dichtgeslibt is.
Mogelijk kan je hier eens naar kijken, en mocht het nodig zijn de boel schoonmaken.
Dan alsnog de EGR dichtmaken.
De turbo kan misschien niet genoeg smering krijgen, een defect hebben en dus niet 100% werken.
Verder kan het inderdaad ook met het brandstoffilter en/of luchtfilter te maken hebben.
Als je de originele katalysator er nog onder hebt zitten, kan deze verstopt zitten, hierdoor kunnen de uitlaatgassen niet snel genoeg door de uitlaat naar buiten.
Nou genoeg mogelijkheden lijkt me.
Gerard
Mogelijk kan je hier eens naar kijken, en mocht het nodig zijn de boel schoonmaken.
Dan alsnog de EGR dichtmaken.
De turbo kan misschien niet genoeg smering krijgen, een defect hebben en dus niet 100% werken.
Verder kan het inderdaad ook met het brandstoffilter en/of luchtfilter te maken hebben.
Als je de originele katalysator er nog onder hebt zitten, kan deze verstopt zitten, hierdoor kunnen de uitlaatgassen niet snel genoeg door de uitlaat naar buiten.
Nou genoeg mogelijkheden lijkt me.

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan


- F. de Boer
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 07 okt 2007, 21:18
- Locatie: Akkrum
Re: inhouden T4 1.9TD
Je kunt de luchtinlaat schoonmaken met Teclow Enginecleaner.
Doe ikzelf bijna elk jaar werkt perfect en hoor je de turbo ook weer mooi fluiten.

Doe ikzelf bijna elk jaar werkt perfect en hoor je de turbo ook weer mooi fluiten.


T4 2.5TDI 102pk lange uitvoering 1999 dubb.cab. 1e eigenaar :)
Re: inhouden T4 1.9TD
luchtfilter net es open en dicht gedaan...die is nog in orde (lijkt me ook logisch zit er nog maar van maart in voor ik naar Madrid reed)
EGR, geen idee waar ik die vind...
Mazoutfilter zit er nu een 20-25000km in...ging ik laten doen bij de volgende onderhoudsbeurt
filter zou nog wel de 1e kunnen zijn, maar hier kan ik dus niet zelf aan...en niet direct iemand in m'n familie met de benodigde infrastructuur
EGR, geen idee waar ik die vind...
Mazoutfilter zit er nu een 20-25000km in...ging ik laten doen bij de volgende onderhoudsbeurt
filter zou nog wel de 1e kunnen zijn, maar hier kan ik dus niet zelf aan...en niet direct iemand in m'n familie met de benodigde infrastructuur
- F. de Boer
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 07 okt 2007, 21:18
- Locatie: Akkrum
Re: inhouden T4 1.9TD
GerJol 716 schreef:Als de EGR (nog) niet afgeblind is, kan het zijn dat het inlaattraject onderhand erg vervuild/dichtgeslibt is.
Mogelijk kan je hier eens naar kijken, en mocht het nodig zijn de boel schoonmaken.
Dan alsnog de EGR dichtmaken.
De turbo kan misschien niet genoeg smering krijgen, een defect hebben en dus niet 100% werken.
Verder kan het inderdaad ook met het brandstoffilter en/of luchtfilter te maken hebben.
Als je de originele katalysator er nog onder hebt zitten, kan deze verstopt zitten, hierdoor kunnen de uitlaatgassen niet snel genoeg door de uitlaat naar buiten.
Nou genoeg mogelijkheden lijkt me.![]()
Gerard
Volgens mij zit het ook in de egr-klep en inlaattraject, deze eerst maar schoonmaken.
T4 2.5TDI 102pk lange uitvoering 1999 dubb.cab. 1e eigenaar :)
Re: inhouden T4 1.9TD
Sinds kort heb ik ook een 1.9 td van 96, ( 160.000 km ) ik moet eigenlijk ook altijd goed in toeren gaan om vlot te kunnen schakelen. De inlaat kuisen, is dit dan gewoon de buizen van de luchtfilter naar het kleppendeksel?
De luchtfilter en mazoutfilter zijn pas vernieuwd ( ik merkte toen al een grote verbetering op ) De turbo hoor ik wel goed fluiten.
Ik had nog een vraagje ivm de EGR: wat is dit eigenlijk?
De luchtfilter en mazoutfilter zijn pas vernieuwd ( ik merkte toen al een grote verbetering op ) De turbo hoor ik wel goed fluiten.
Ik had nog een vraagje ivm de EGR: wat is dit eigenlijk?
- GerJol 716
- Berichten: 2012
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46
Re: inhouden T4 1.9TD
Als julie deze tips en trucs eens doorlezen, ben je weer heel wat wijzer.
Dit is allemaal te vinden onder Tips en Trucs op de homepage van
------>>>EGR en EGR plaatje
Foto van een deel van de EGR bij een 1.9TD

Succes,
Gerard
Dit is allemaal te vinden onder Tips en Trucs op de homepage van

------>>>EGR en EGR plaatje
Foto van een deel van de EGR bij een 1.9TD

Succes,
Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan


- F. de Boer
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 07 okt 2007, 21:18
- Locatie: Akkrum
Re: inhouden T4 1.9TD
Gerard was die van jou zo vies?GerJol 716 schreef:Als julie deze tips en trucs eens doorlezen, ben je weer heel wat wijzer.
Dit is allemaal te vinden onder Tips en Trucs op de homepage van![]()
------>>>EGR en EGR plaatje
Foto van de EGR bij een 1.9TD
Succes,
Gerard

T4 2.5TDI 102pk lange uitvoering 1999 dubb.cab. 1e eigenaar :)
- GerJol 716
- Berichten: 2012
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46
Re: inhouden T4 1.9TD
Nee daar kom je wel achter als je de tips en trucs doorleest
Gerard

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan


- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: inhouden T4 1.9TD
ik verdenk ook het brandstoffilter als eerste.
Misschien wat bacteriegroei er in, waardoor het wat dichtslibt.
2de optie zou inderdaad het EGR-kanaal kunnen zijn.
Misschien wat bacteriegroei er in, waardoor het wat dichtslibt.
2de optie zou inderdaad het EGR-kanaal kunnen zijn.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: inhouden T4 1.9TD
Als de Kat kapot is dan trekt die ook niet
en rookt die veel
maar dat wordt vrij snel steeds erger tot die niet eens meer stationair loopt
(dan hoor je ook die steen troep rammelen in de kat)
ik denk eigenlijk ook in eerste instantie aan de brandstoffilter
zeker als die slecht trekt als je veel brandstof vraagd
(optrekken, of hogere snelheden) en anders gewoon reageerd.
en rookt die veel
maar dat wordt vrij snel steeds erger tot die niet eens meer stationair loopt
(dan hoor je ook die steen troep rammelen in de kat)
ik denk eigenlijk ook in eerste instantie aan de brandstoffilter
zeker als die slecht trekt als je veel brandstof vraagd
(optrekken, of hogere snelheden) en anders gewoon reageerd.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Re: inhouden T4 1.9TD
frank884 schreef:Als de Kat kapot is dan trekt die ook niet
en rookt die veel
maar dat wordt vrij snel steeds erger tot die niet eens meer stationair loopt
(dan hoor je ook die steen troep rammelen in de kat)
ik denk eigenlijk ook in eerste instantie aan de brandstoffilter
zeker als die slecht trekt als je veel brandstof vraagd
(optrekken, of hogere snelheden) en anders gewoon reageerd.
roken doet hij niet.
brandstoffilter begin ik idd ook aan te denken...want rara, vandaag zeg ik na m'n werk es passeren langs de VW-garage....en wat doet m'n T4, perfect rijden...maar voor hoe lang dus? morgen eens zien om zo'n filter te vinden
EGR ga ik morgen eens open doen...dankzij de foto's wetek waar ze zit...Maatjes opmeten en dan een plaatje in RVS maken.Multivan Generation schreef:ik verdenk ook het brandstoffilter als eerste.
Misschien wat bacteriegroei er in, waardoor het wat dichtslibt.
2de optie zou inderdaad het EGR-kanaal kunnen zijn.
turbo testen zal wel garage zijn :D daar kan ik jammergenoeg zelf niet aan...
Re: inhouden T4 1.9TD
EGR open gehaald :D en ondanks dat er geen plaatje tussen zit nog redelijk proper :D dus daar ligt het niet aan
filter of turbo dus...
filter of turbo dus...
Re: inhouden T4 1.9TD
stangetje van de wastegate nog wel vast? bij mij een keer borg clippie er af geschoten. slang van turbo lek? verdenk zelf niet echt de turbo want als die nie me doet rookt je bus veel erger. Roetkat verstopt kan wel of je keramische element ligt er los in en verspert de doorstroom. filter zou mogelijk zijn.
Veel lucht in je leiding? vaak hoor je dat ook wel vanwege het niet mooi rondlopen van de motor.
gaskabel niet uitgerekt? toevallig? noem zo maar wat dingen op. 1.9td is niet de snelste maar moet toch wel redelijk willen trekken hoor.
tenminste die van mij doet dat wel.
Kijp eens in je slang van de turbo en geef dan eens gas moet je wel drukopbouw voelen.
sucses met zoeken.
Veel lucht in je leiding? vaak hoor je dat ook wel vanwege het niet mooi rondlopen van de motor.
gaskabel niet uitgerekt? toevallig? noem zo maar wat dingen op. 1.9td is niet de snelste maar moet toch wel redelijk willen trekken hoor.
tenminste die van mij doet dat wel.
Kijp eens in je slang van de turbo en geef dan eens gas moet je wel drukopbouw voelen.
sucses met zoeken.
RUBBEREXPRESS