zou toch proberen claim te maken vanwege die waterpomp mag toch niet gebeuren 40000km 1 cm speling. nee heb je ja kun je krijgenRoger B. schreef:achter de nissan almera van pa een aanhangertje... Pascal had een minigraver met haak ipv graafbak daarmee heeft ie de motor in de aanhanger gezet.
Vanochtend langs de wasplaats na eerst flink met duct-tape alle openingen afgetaped te hebben om het ergste vet eraf te spuiten....
Eerst de bus voor de carport weggehaald (trekt wel aardig, zo'n zit-maaier met sleeplint aan de bus![]()
)
oude motor op mijn eigen aanhanger gezet met de kettingtakel aan de balken van de carport (aanhanger aan de grasmaaier gehangen en achteruit onder de motor gereden)
Toen de aanhanger met oude motor aan de kant,
aanhanger met nieuwe motor onder de kettingtaken, motor opgehesen en aanhanger er onderuit...
op die manier valt het zware wel mee....
Inmiddels ook de definitieve oorzaak gevonden van het probleem....een speling van pakweg een centimeterop de as van het waterpomptandwieletje (en zo goed als geen koelvloeistof missen he!!) daardoor is de riem gaan verlopen op de wielen en is ie voor de helft weggesleten.
Toch jammer dat je dan een goede pomp vervangt voor een nieuw exemplaar bij de distributiewissel en dan 40.000 km later met deze shit zit.....![]()
![]()
Maar och...het houd je van de straat.....
Vorige keer bij automaterialenzaak een pomp gehaal, ben erg aan het overwegen ditkeer bij de dealer te gaan.....dacht dat het toen 50 euro scheelde dat de automaterialen zaak goedkoper was dan de dealer, en zie wat het nu kost.............
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
motor gemold
Re: motor gemold
RUBBEREXPRESS
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: motor gemold
Ja met dit soort geintjes denk je wel van k#t dat lijkt gewoon willekeur. het verschil kan dus zitten in het merk waterpomp lijkt me.
Misschien dat je (Roger) kan kijken wat voor merk pomp het is.
Misschien geen overbodig eluxe om gewoon om de 10k km even de kapper eraf te gooien en te inpsecteren.
Ik ga dat in ieder geval doen, alleen ff kijken hoe de kapper eraf moeten.
Succes met je klus.
Heb bij mijn Kever wel eens de hele motor uit elkaar gehaald en gereviseerd, was erg interessant.
Ga je het oude blok nog open maken om te kijken of je daar nog wat van kan bakken en weer in de verkoop zetten?
Misschien dat je (Roger) kan kijken wat voor merk pomp het is.
Misschien geen overbodig eluxe om gewoon om de 10k km even de kapper eraf te gooien en te inpsecteren.
Ik ga dat in ieder geval doen, alleen ff kijken hoe de kapper eraf moeten.
Succes met je klus.
Heb bij mijn Kever wel eens de hele motor uit elkaar gehaald en gereviseerd, was erg interessant.
Ga je het oude blok nog open maken om te kijken of je daar nog wat van kan bakken en weer in de verkoop zetten?
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: motor gemold
Pomp 2 jaar geleden gekocht bij Velba in Arnhem, geen factuur meer van en meer dan een jaar (garantietermijn) geleden, en bovendien vergoeden die waarschijnlijk echt niet de gevolg schade... (en wie zegt dat dit die pomp is en niet een die er al 200.000 in zat.....zeggen zij dan) Nee, maak me geen illusies over de kosten, mag ik zelf dragen.
Ja, is dus verstandig elke beurt die riem te checken....maar als het vlak daarna ZO mis gaat als bij mijn pomp.....weet niet of ie de 10.000 nog haalt dan
ik maak het blok wel open, ook omdat ik bij het vliegwiel iets raard ontdekt heb.... aan de bovenzijde verse sporen op radn vliegwiel EN in koppelingshuis, alsof ie gezwabbert heeft, kan dus zijn dat de klap de krukas gebroken heeft, en dat wil ik dan wel even zien.
Goede onderdelen gaan wel de verkoop in (Turbo, Inspuitpomp, Eventueel de kop als alleen de kleppen krom zijn en verder geen schade enz)
Ja, is dus verstandig elke beurt die riem te checken....maar als het vlak daarna ZO mis gaat als bij mijn pomp.....weet niet of ie de 10.000 nog haalt dan
ik maak het blok wel open, ook omdat ik bij het vliegwiel iets raard ontdekt heb.... aan de bovenzijde verse sporen op radn vliegwiel EN in koppelingshuis, alsof ie gezwabbert heeft, kan dus zijn dat de klap de krukas gebroken heeft, en dat wil ik dan wel even zien.
Goede onderdelen gaan wel de verkoop in (Turbo, Inspuitpomp, Eventueel de kop als alleen de kleppen krom zijn en verder geen schade enz)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: motor gemold
Nadat afgelopen week e.e.a. helemaal anders gelopen is dan gepland ben ik gisteren en vandaag weer verder gegaan met de transplantatie...
Onze goede forumgek
Peter kwam helemaal uit Zeeland naar mij in Duitsland toe, op een dag dat ie eigelijk storingsdienst had (heeft ie moeten ruilen met collega) om me een dagje te helpen
nogmaals hartstikke bedankt Peter.
Een dagje rustig geploetert leverde een aardig resultaat:
-carter verwijderd en schoongemaakt
-krukas keerring vliegwielzijde vervangen
-oliepomppakking en keerring distributiezijde vervangen
-nieuwe waterpomp (van VW dit keer)
-nieuwe nokkenasriem met spanrol
-Koelvloeistofsensoren uit oude motor overgezet (oude had zwarte, nieuwe had blauwe en de zwarte zijn nieuwer en geven minder problemen)
-Inlaatspruitstuk en EGR gedemonteerd en gereinigd
-Nieuw vliegwiel met koppeling en drukgroep geplaatst
-Dynamo, stuurpomp en steun hiervoor overgezet van oude motor op nieuwe.
-Vacuumpomp vervangen door een nieuwe
-roestige inspuitleidingen vervangen door die van de oude motor
-rotte retourleidingen vervangen
Klepdeksel verwijderd (lekte beetje langs pakking die overigens bij VW niet zonder kleppendeksel te koop is)
Vandaag nog een paar uurtjes bezig geweest en de motor is klaar om (als de bak klaar is) weer in de auto gehangen te worden
vandaag nog gedaan:
-brandstofpompriem en span- en geleide rol gemonteerd
-inlaatkanalen in de kop een beetje schoongemaakt
-inlaatspruitstuk gemonteerd
-EGR plaatje gemonteerd
-Kleppendeksel gemonteerd
-Olievulbuis gemonteerd
-klepdeksel afdekking van oude motor overgezet
Verder nog wat demontage aan de oude motor
-Kikkerplaatjes van verstuivers verwijderd, verstuivers tik ik er wel uit als ik de trekker in huis heb
-kabelboom gloeistiften verwijderd
-Krukassensor verwijderd
-Brandstofpomp verwijderd
Moet de turbo er nog af halen met uitlaatspruitstuk en het inlaatspruitstuk eraf, dan kan de kop eraf en kijken wat daar nog van te verkopen is.....
Onze goede forumgek



Een dagje rustig geploetert leverde een aardig resultaat:
-carter verwijderd en schoongemaakt
-krukas keerring vliegwielzijde vervangen
-oliepomppakking en keerring distributiezijde vervangen
-nieuwe waterpomp (van VW dit keer)
-nieuwe nokkenasriem met spanrol
-Koelvloeistofsensoren uit oude motor overgezet (oude had zwarte, nieuwe had blauwe en de zwarte zijn nieuwer en geven minder problemen)
-Inlaatspruitstuk en EGR gedemonteerd en gereinigd
-Nieuw vliegwiel met koppeling en drukgroep geplaatst
-Dynamo, stuurpomp en steun hiervoor overgezet van oude motor op nieuwe.
-Vacuumpomp vervangen door een nieuwe
-roestige inspuitleidingen vervangen door die van de oude motor
-rotte retourleidingen vervangen
Klepdeksel verwijderd (lekte beetje langs pakking die overigens bij VW niet zonder kleppendeksel te koop is)
Vandaag nog een paar uurtjes bezig geweest en de motor is klaar om (als de bak klaar is) weer in de auto gehangen te worden
vandaag nog gedaan:
-brandstofpompriem en span- en geleide rol gemonteerd
-inlaatkanalen in de kop een beetje schoongemaakt
-inlaatspruitstuk gemonteerd
-EGR plaatje gemonteerd
-Kleppendeksel gemonteerd
-Olievulbuis gemonteerd
-klepdeksel afdekking van oude motor overgezet
Verder nog wat demontage aan de oude motor
-Kikkerplaatjes van verstuivers verwijderd, verstuivers tik ik er wel uit als ik de trekker in huis heb


-kabelboom gloeistiften verwijderd
-Krukassensor verwijderd
-Brandstofpomp verwijderd
Moet de turbo er nog af halen met uitlaatspruitstuk en het inlaatspruitstuk eraf, dan kan de kop eraf en kijken wat daar nog van te verkopen is.....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: motor gemold
Lekker bezig geweest zo, wat ik mij afvroeg heb je weer het 1ste type ACV motor of het nieuwere type?
Succes verder, las net ook je verhaal met de MX-5, je hebt je portie nu wel gehad hoop ik.
Succes, ik ben vandaag aan het verlagen geweest, nu de Koni's nog maar afstellen maar daar open ik even een topic voor,
Succes verder, las net ook je verhaal met de MX-5, je hebt je portie nu wel gehad hoop ik.
Succes, ik ben vandaag aan het verlagen geweest, nu de Koni's nog maar afstellen maar daar open ik even een topic voor,
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: motor gemold
de nieuwe motor is een jaartje jonger dan de oude (97 ipv 96) dus bijna exact gelijk.
De nieuwe had pakweg 200.000 gelopen, de oude 370.000.
Heb dus meteen distributie vernieuwd,
inlaat gereingigd, en EGR plaatje geplaatst,
krukaskeeringen en oliepomppakking vervangen om lekkages te voorkomen. De oliepomppakking van de nieuwe motor was blijkbaar al eens vervangen want er zat al een metalen pakking in.
2-massa vliegwiel en koppeling vernieuwd, dat moest toch al bij de oude (ik had meer twee halve massa vliegwielen als één 2-massa-vliegwiel), dus maar meteen de nieuwe set op het nieuwe blok....
Komende dagen het koppelingshuis van oude bak op de nieuwe zetten (daarvan is het huis gescheurd, maar daardoor goeie bak voor 150 euro) en de boel aan elkaar bouten en terug hangen.... Maar ja, is weer werkweek, dus ook weer aan het werken....
De nieuwe had pakweg 200.000 gelopen, de oude 370.000.
Heb dus meteen distributie vernieuwd,
inlaat gereingigd, en EGR plaatje geplaatst,
krukaskeeringen en oliepomppakking vervangen om lekkages te voorkomen. De oliepomppakking van de nieuwe motor was blijkbaar al eens vervangen want er zat al een metalen pakking in.
2-massa vliegwiel en koppeling vernieuwd, dat moest toch al bij de oude (ik had meer twee halve massa vliegwielen als één 2-massa-vliegwiel), dus maar meteen de nieuwe set op het nieuwe blok....
Komende dagen het koppelingshuis van oude bak op de nieuwe zetten (daarvan is het huis gescheurd, maar daardoor goeie bak voor 150 euro) en de boel aan elkaar bouten en terug hangen.... Maar ja, is weer werkweek, dus ook weer aan het werken....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Multivan Generation
- Berichten: 34476
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: motor gemold
Roger B. schreef:Nadat afgelopen week e.e.a. helemaal anders gelopen is dan gepland ben ik gisteren en vandaag weer verder gegaan met de transplantatie...
Verder nog wat demontage aan de oude motor
-Kikkerplaatjes van verstuivers verwijderd, verstuivers tik ik er wel uit als ik de trekker in huis heb![]()
![]()
Maak me de pis niet lauw he

Ik zorg dat je hem volgende weekend zeker hebt..
Misschien volgend weekend dat ik nog een dag kom helpen..
Of vrijdagavond...en zaterdag..
eerst nog even thuis overleggen

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: motor gemold
Hallo Roger,
Je hebt Peter toch wel een extra gevulde koek gegeven, bij de koffie hoop ik?:-)
(Niet te geloven toch, wat sommige weetjewellers voor anderen over hebben?? Hulde Peter!)
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Je hebt Peter toch wel een extra gevulde koek gegeven, bij de koffie hoop ik?:-)
(Niet te geloven toch, wat sommige weetjewellers voor anderen over hebben?? Hulde Peter!)
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SCA hefdak
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SCA hefdak
Re: motor gemold
mooi Peter
spijtig dat ik geen tijd had of we zouden met en ploeg kunnen gaan
hopelijk kan je snel weer rijden Roger.
Peter: heb jij die mail van mij ontvangen ivm vagcom?

spijtig dat ik geen tijd had of we zouden met en ploeg kunnen gaan
hopelijk kan je snel weer rijden Roger.
Peter: heb jij die mail van mij ontvangen ivm vagcom?
Ik rijd T-vier met veel plezier!! 

- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: motor gemold
Tot mijn schande moet ik bekennen dat ik niet aan gebak bij de koffie gedacht heb, sterker nog, behalve toen ie er net was heeft ie geen koffie gedronken....
Wel diverse flessen fris klaargezet bij het werk met de mededeling dat ie moest pakken als ie dorst had
en 'smiddags uitsmijter en kopje boullion gehad en 'savonds pasta met kip-champignon-roomsaus gegeten.
en dan belt ie net dat ie zaterdag weer komt als ik dan nog niet rijdend ben......
Moet niet gekker worden, je zou bijna denken dat ie Weetjeweller van het jaar wil worden

Wel diverse flessen fris klaargezet bij het werk met de mededeling dat ie moest pakken als ie dorst had

en 'smiddags uitsmijter en kopje boullion gehad en 'savonds pasta met kip-champignon-roomsaus gegeten.
en dan belt ie net dat ie zaterdag weer komt als ik dan nog niet rijdend ben......
Moet niet gekker worden, je zou bijna denken dat ie Weetjeweller van het jaar wil worden


Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: motor gemold
Ach, het is geen ernstige aandoening (naastenliefde). Ik denk dat Peter gewoon zoveel mogelijk T4jes op de weg wil houden ;-)
Enne je hebt hem goed verzorgd hoor, anders zou hij niet aanbieden nog een keertje te komen.
Volgende keer nog een kersje op de appelmoes en misschien het toetje niet vergeten!
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Enne je hebt hem goed verzorgd hoor, anders zou hij niet aanbieden nog een keertje te komen.
Volgende keer nog een kersje op de appelmoes en misschien het toetje niet vergeten!
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SCA hefdak
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SCA hefdak
Re: motor gemold










-
- Berichten: 1489
- Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:00
Re: motor gemold
Nee, dat wil hij vast niet worden, maar wel respect voor wat hij doetRoger B. schreef:Moet niet gekker worden, je zou bijna denken dat ie Weetjeweller van het jaar wil worden![]()

- Multivan Generation
- Berichten: 34476
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: motor gemold
hij doet het



...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: motor gemold
Peter is een T4 informatieverzamelaar, er is dus eigen belang bij deze klus
en verder is hij iemand die altijd voor iedereen klaar staat

en verder is hij iemand die altijd voor iedereen klaar staat

VW T4 Multivan 2.5TDI+++