Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
knok knok...
Re: knok knok...
Trilling in het stuur of de hele auto bij +/- 100 km/uur duid meestal op een onzuivere band of kromme velg.
-Je kunt dus een vlakke kant aan je band hebben (heb je een keer een noodstop gemaakt?)
-Of je hebt een (beginnende) breuk in het canvas van je band.
In beide gevallen kun je laten balanceren maar probleem komt snel terug of blijft zelfs aanwezig.
Maar met balanceren kun je wel zien wat er aan de hand is. Met je band iig!
En heb je nu al een keer een andere aandrijfas er in zitten? Want volgens mij stapelen de problemen zich nu op.
-Je kunt dus een vlakke kant aan je band hebben (heb je een keer een noodstop gemaakt?)
-Of je hebt een (beginnende) breuk in het canvas van je band.
In beide gevallen kun je laten balanceren maar probleem komt snel terug of blijft zelfs aanwezig.
Maar met balanceren kun je wel zien wat er aan de hand is. Met je band iig!
En heb je nu al een keer een andere aandrijfas er in zitten? Want volgens mij stapelen de problemen zich nu op.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: knok knok...
Dat is ook een mogelijkheid , maar hetgene wat ik vermeldde is ook een mogelijkheid.Harry62 schreef:Trilling in het stuur of de hele auto bij +/- 100 km/uur duid meestal op een onzuivere band of kromme velg.
-Je kunt dus een vlakke kant aan je band hebben (heb je een keer een noodstop gemaakt?)
-Of je hebt een (beginnende) breuk in het canvas van je band.
In beide gevallen kun je laten balanceren maar probleem komt snel terug of blijft zelfs aanwezig.
Maar met balanceren kun je wel zien wat er aan de hand is. Met je band iig!
Ik had namelijk zelf ook die trillingen tussen pakweg 70 en 95km/u , wat vrij stevig voelbaar was.
Ik heb toen de beide homokineten vervangen (die aan wielzijde) , wat al een hele verbetering gaf . De trillingen waren sterk verminderd . Heb toen ook eerst de wielen laten balanceren , maar dat bleek niet nodig (dat was in orde) en toen heb ik zitten testrijden met een andere set velgen , maar dat gaf geen verschil , ook de achterste wielen met de voorste wielen omgewisseld , maar de resterende trillingen bleven hetzelfde .
Bij navraag bleek dan dat de onderste steun dus ook een mogelijke oorzaak kan zijn.
Ik heb die versnellingsbak steun ondertussen al klaarliggen , maar hij was er nog niet onder geraakt ...
Eind deze week geef ik mijn T4 een groot onderhoud , en had al ingepland dat ik dan meteen ook die versnellingsbaksteun mee ga vervangen.
Ben benieuwd of ik dan van die laatste trilling ook zal vanaf zijn ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: knok knok...
Ik heb vandaag de pendelsteun (versnellingsbak steun onderaan) vervangen , en bij bij zijn de trillingen die ik voordien had nu volledig verdwenen .
Hij rijd terug trillingvrij nu

Hij rijd terug trillingvrij nu

My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: knok knok...
Ik heb (nog bij de originele motor) die steun (omdat ie gescheurd was) ook vervangen, 200km naar maastricht trillingsvrij in de CC gereden tussen 1200 en 2500 toeren (waar ie eerst fors trilde) auto daar paar uur geparkeerd, rij terug.....en wat denk je Trillingen terug en ook niet meer weg gegaan.Pascal-141 schreef:Ik heb vandaag de pendelsteun (versnellingsbak steun onderaan) vervangen , en bij bij zijn de trillingen die ik voordien had nu volledig verdwenen .![]()
Hij rijd terug trillingvrij nu
Inmiddels andere motor, andere v-bak, ander vliegwiel en koppeling en in een veel beperkter toerengebied zit die trilling nog steeds erin.
Ik ga nu alle motorsteunen vernieuwen, als dat niet helpt wil ik proberen met een ander motormanagement te rijden om te kijken of het daaruit komt.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: knok knok...
Inmiddels een foto gekregen van Theo (sandman) hoe de versnellingsbak steun er uit ziet..
Ik moet daar eens naar kijken kan een mogelijkheid zijn..
Enig idee hoe ik deze moet controleren?
Een vlakke kant aan de band ... hmm nee ik heb niet hard geremd..
Blijft ook nog mijn vraag, als ik die motorbeschermingsbak er toch onder vanaf moet halen, hoe ik de motorsteunen kan controleren..
Wel heb ik begrepen als de trilling en het knok knok geluid weg zijn ik niet in Maastricht moet parkeren
Hierna komt de trilling weer terug

Sorry Roger.. ik moest het ff kwijt...
Ik moet daar eens naar kijken kan een mogelijkheid zijn..
Enig idee hoe ik deze moet controleren?
Een vlakke kant aan de band ... hmm nee ik heb niet hard geremd..
Blijft ook nog mijn vraag, als ik die motorbeschermingsbak er toch onder vanaf moet halen, hoe ik de motorsteunen kan controleren..
Wel heb ik begrepen als de trilling en het knok knok geluid weg zijn ik niet in Maastricht moet parkeren

Hierna komt de trilling weer terug


Sorry Roger.. ik moest het ff kwijt...

Laatst gewijzigd door Tinus op 25 okt 2009, 08:54, 1 keer totaal gewijzigd.
T4 California Event 2.5TDI 2002
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: knok knok...
Ervaringen uit het verleden geven geen garanties voor de toekomst
kan maar zo dat die trillingen ook terug komen na parkeren in of nabij andere steden of dorpen


kan maar zo dat die trillingen ook terug komen na parkeren in of nabij andere steden of dorpen










Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: knok knok...
Euh.. ik weet dat ik het al eerder gevraagd heb maar...
Weet iemand hoe ik zonder demontage:
- de binnenste (bovenste) homokineten kontroleren kan of ze nog goed zijn...
- de pendelsteun (versnellingsbak steun onderaan) kan controleren of deze nog goed zijn
Of kan dit alleen maar als ze er af zijn?
Weet iemand hoe ik zonder demontage:
- de binnenste (bovenste) homokineten kontroleren kan of ze nog goed zijn...
- de pendelsteun (versnellingsbak steun onderaan) kan controleren of deze nog goed zijn
Of kan dit alleen maar als ze er af zijn?

T4 California Event 2.5TDI 2002
Re: knok knok...
Tinus laat even iemand in jeTinus schreef:Euh.. ik weet dat ik het al eerder gevraagd heb maar...
Weet iemand hoe ik zonder demontage:
- de binnenste (bovenste) homokineten kontroleren kan of ze nog goed zijn...
- de pendelsteun (versnellingsbak steun onderaan) kan controleren of deze nog goed zijn
Of kan dit alleen maar als ze er af zijn?

Volgens mij kom je zo niet verder.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: knok knok...
onderste steun kun je met een lampje aan de subframe-zijde kijken of er scheuren in de rubber zitten (moet je wel van onderen erbij kunnen (brug is dan wel makkelijk)
kijk meteen even of alle bouten nog vast zitten.
de rubber in het versnellingsbakhuis waar de pendelsteun vast zit is moeilijker te controlleren
Overigens zit die steun maar met 2 bouten vast en blijft je motor wel ongeveer hangen waar ie hangt als je die steun demonteerd...
kijk meteen even of alle bouten nog vast zitten.
de rubber in het versnellingsbakhuis waar de pendelsteun vast zit is moeilijker te controlleren
Overigens zit die steun maar met 2 bouten vast en blijft je motor wel ongeveer hangen waar ie hangt als je die steun demonteerd...
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- daan de buschaufeur
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 21 dec 2007, 20:38
- Locatie: geersdijk
Re: knok knok...
hallo allemaal
ik ben er terdege van bewust dat ik die stok oude weer om hoog haal
maar ik heb het zelfde """" knok knok knok"""" probleem.
is tinus nog achter de oorzaak gekomen?????
zelf verdenk ik de linkse uitgaande as van de versnellingsbak, maar
om op de gok de versnellingsbak te vervangen is ook nogal wat
ik ben er terdege van bewust dat ik die stok oude weer om hoog haal
maar ik heb het zelfde """" knok knok knok"""" probleem.
is tinus nog achter de oorzaak gekomen?????
zelf verdenk ik de linkse uitgaande as van de versnellingsbak, maar
om op de gok de versnellingsbak te vervangen is ook nogal wat

goedkoop is niet altijd goed
Re: knok knok...
Ik had in de vakantie ook een hamer ergens zitten, en trillingen in het stuur, toen ik hiermee bij de garage kwam en het verhaal vertelde werd voorgesteld om de aandrijfassen van de versnellingsbak los te halen en te kijken of daar nog vet inzat, losgehaald, en wat denk je, het stoof binnenin gewoon.
Vol gestopt met vet, ook de homokineten volgespoten, ongeveer 1,5 koker en het verhaal was gelijk al een heel stuk minder, na een heel eind gereden te hebben was het over.
Het schijnt dat de homokineet onder het rijden heen en weer schuift, en dit veroorzaakt het kloppen.
Het was trouwens met de T4 westfalia van 92
Vol gestopt met vet, ook de homokineten volgespoten, ongeveer 1,5 koker en het verhaal was gelijk al een heel stuk minder, na een heel eind gereden te hebben was het over.
Het schijnt dat de homokineet onder het rijden heen en weer schuift, en dit veroorzaakt het kloppen.
Het was trouwens met de T4 westfalia van 92
De groewten uut Sommersdiek
- daan de buschaufeur
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 21 dec 2007, 20:38
- Locatie: geersdijk
Re: knok knok...
opengehad en voldoende vet zat erin
geen slijpsel in het vet en geen radiale speling.
sowiso bedankt voor het meedenken
geen slijpsel in het vet en geen radiale speling.
sowiso bedankt voor het meedenken

goedkoop is niet altijd goed
Re: knok knok...
Het meedenken doen we allen gratis, maar hopelijk niet voor niets, daaar enig resultaat wel gewenst is.
Aan je avatar te zien ben je al aardig op de verkeerde weg, ik hoop dat je de oplossing snel vind.
Aan je avatar te zien ben je al aardig op de verkeerde weg, ik hoop dat je de oplossing snel vind.
De groewten uut Sommersdiek
Re: knok knok...
daan de buschaufeur schreef:hallo allemaal
ik ben er terdege van bewust dat ik die stok oude weer om hoog haal
maar ik heb het zelfde """" knok knok knok"""" probleem.
is tinus nog achter de oorzaak gekomen?????
zelf verdenk ik de linkse uitgaande as van de versnellingsbak, maar
om op de gok de versnellingsbak te vervangen is ook nogal wat
Jah.. het was bij mijn de homokineet aan de berstuurderskant..
Dit klinkt echt door de hele voorkant heen zodat je geen idee hebt waar het vandaan komt..
Zo op het eerste gezicht (gemonteerd) konden we er niet veel van merken...
Maar eenmaal los gemaakt wisten we het..
Kan natuurlijk bij jou ook de fusee kogels zijn...
T4 California Event 2.5TDI 2002