Nu probeer ik met de handleiding van Gerrit Speek software matig de EGR tot 85% dicht te zetten, maar kan niet inloggen.
Ik heb een nieuwe (juli/aug. '09) T5 2,5TDI 130pk Automaat met af fabriek roetfilter (motorcode BNZ)
Onderstaande "printcreen"gemaakt die het probleem laat zien.

1 ding wat mij opvalt is, dat waar normaal "Login - 11" staat komt "Coding II - 11" te staan. Komt dat op hetzelfde neer of.....
Of is de code 12233 verandert, en zo ja welke code moet ik dan invoeren.
Ik krijg dus een "Login invalid". Ik heb op verschillende fora (dus ook hier) gezocht en hier niets over gevonden.
Wie kan mij suggesties/oplossing geven.
Gerrit Speek schreef:EGR m.b.v. VAG-COM dichtzetten
Let op::
* het blok moet warm worden gereden en laat de motor in z'n vrij stationair lopen met alle belangrijke stroomvretende items (zoals airconditioning en achterruitverwarming) uitgeschakeld. Begin dan met VAG-COM.
* let op: de EGR wordt uitgeschakeld na ca. 2 minuten stationair. Uitlezen/veranderen daarvan moet dus binnen die tijd gebeuren.
Procedure::
1. Ga naar [Select]
2. dan naar [01 - Engine]
3. dan naar [Login - 11]
4. Enter 12233
5. dan [Do It!]
6. dan [Adaptation - 10]
7. ga naar kanaal 003
8. schrijf de waarde op die er nu staat, dan kun je nog terug
9. trap het gaspedaal heel even diep in om je ervan te verzekeren dat de EGR klep open blijft staan voor de komende paar minuten, terwijl jij de volgende stappen uitvoert:
1. constateer dat het scherm een "default adaptation value" van 32768 aangeeft en ook ongeveer 250 +/- 20 mg/stroke "air intake volume".
2. als dat in orde is vul dan 33768 in als nieuwe "adaptation value", en klik op [Test].
3. constateer dat de weergegeven "air intake volume" verandert, meestal wordt 't ca. 370 mg/stroke, maar er wordt ook wel eens een waarde van circa 325 mg/stroke gemeld. De OEM specificatie-limiet is 370 mg/stroke, dus als je binnen de specificaties voor emissie control van de VW-handleiding wilt blijven, dan moet je een getal invoeren wat een beetje kleiner is dan 33768. Als wettelijke limieten van de NOx (stikstofoxide) emissie je nu "even iets minder interesseert" laat 'm dan op 33768 staan (de NOx emissie kan namelijk met deze nieuwe setting met bijna 40% toenemen). Bij een afgedopte EGR komt de "air intake volume" zo rond de 470 te staan.
4. als dat er allemaal goed uitziet en je hebt een setting waar je tevreden mee bent (met een "intake air volume" van 370 mg/stroke of een heel klein beetje minder), klik dan op [Save].
5. de hier weergegeven waardes hoeven bij jou niet precies hetzelfde te zijn, maar als je de waarde 33768 invoert dan zal de ECU het automatisch aanpassen. Bij mij was het 33638 wat een "intake air volume" van ca.345 mg/stroke opleverde. Het belangrijkste is dat je op zoek bent naar een "air intake volume" van ca. 370mg/stroke.
6. heb je op [Save] geklikt?
Let op::
* er zijn meldingen dat het blok daarna iets rauwer loopt, voornamelijk als ie nog koud is (bij de ARL van auteur dezes was daar niks van te horen).
* als de 'air intake volume' meer wordt dan 370 mg/stroke, dan mag je nu officiëel alleen nog maar met je auto in je tuin rijden :) De auto voldoet namelijk nu niet meer aan z'n typegoedkeuring, dus mag je er niet mee op de openbare weg rijden. Daarom zet Ross-Tech zijn website: hoewel de MAF (Mass Air Flow) tijdens stationair nog steeds binnen de specificaties is (370 mg/h) mag je deze modificatie niet op de openbare weg gebruikken :-) Nomaals, deze EGR setting is alleen voor off-road !!!.