Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

brandlucht

vragen over de T5
Plaats reactie
timmer
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:18

brandlucht

Bericht door timmer »

Hallo beste WW 'ers,

Sinds kort (nieuwe T5/130 pk 3 mnd.oud) ruik ik een branderig luchtje, het lijkt wel of er rubber verbrand is onder de motorkap en in het interieur.

Dit gaat samen met een stotterige en hikkende motor zo rond de 2000 toeren, het begint spontaan tijdens het rijden en verdwijnt ook na enige tijd weer.
Dit is nu ongeveer 5 keer voorgekomen, het klinkt erg raar en dat is het ook
ik heb hier geen verklaring voor.

Ik ga uiteraard naar de dealer om te laten onderzoeken wat dit is, mogelijk heeft iemand een soortgelijke ervaring of heeft iemand een suggestie wat het kan zijn, ik hoor het graag.

Alvast bedankt, mvg Jeffrey
stefan meulenberg
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 jan 2007, 17:46
Locatie: Stein

dat klinkt bekend

Bericht door stefan meulenberg »

Mijn personeel rijdt ook een n130 pk van januarie een silver edition alleen ruikt geen brandlucht .Maar heeft wel al de warmtewisselaar stuk olie in de koelvloeistof komt morgen terug gemaakt.
Maar die stottert ook regelmatig als hij hem dan uitzet en weer start is t weg raar he ze zouden er naar kijken vandaag en morgen laat je iets weten wat ze vinden .
jan vb
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 feb 2007, 21:17
Locatie: schilde

Bericht door jan vb »

eindelijk iemand die hetzelfde probleem heeft als ik heb de zelfde symptomenje moet ook eens op de boordcomputer letten.
normaal geeft hij bijstationair toerental in vrij een verbruik van 0.8 l per uur aan.
wanneer die symptomen voorvallen stotteren enz. is het verbruik bij mij 1.4l per uur trouwens als je wacht gaat het na een kleine 5 min vanzelf over .
niemand bij de dealer weet wat het is.
aan de computer hanngen levert ook niets op
ik begon al te denken dat mijn auto uniek was
het is trouwens een 174 automaat
174 auto dc
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

regeneratieproces

Bericht door vaniac »

Als je T5 een roetfilter af fabriek heeft, is het mogelijk dat de beschreven verschijnselen het gevolg zijn van het regenereren van het roetfilter.
Hierbij wordt tijdelijk extra brandstof ingespoten waardoor de temperatuur in het roetfilter stijgt en daardoor schoonbrandt. Dit gaat vaak gepaard met een schokkende motor en een brandlucht. Deze verschijnselen treden vaker op naarmate je meer korte afstanden rijdt. Bij veel autoweggebruik blijft het roetfilter langer schoon.
jan vb
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 feb 2007, 21:17
Locatie: schilde

Bericht door jan vb »

kan zijn maar ik heb het ook al eens gehad na een rit van 130km autostrade tegen 160 dan denk ik dat het roetfilter zeker niet vervuild kan zijn
gaat er bij het regeneren trouwens dat gele symbooltje in je dashboard niet branden?
174 auto dc
urla
Berichten: 54
Lid geworden op: 22 feb 2007, 19:16

Bericht door urla »

hallo wjw

hebben alle t5ven van nu standaard een roetfilter??
wie weet dit?
binnenkort 174 automaat met veel korte stukken.
jan vb
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 feb 2007, 21:17
Locatie: schilde

Bericht door jan vb »

in belgie kan je hem nog enkel met roetfilter op de weg brengen
174 auto dc
BusFischer
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 mar 2007, 00:05

Bericht door BusFischer »

In Belgie hebbben alle nieuwe T5 bussen met 2,5l TDI motoren standaard een roetfilter.
De overheid betaald je er 200€ subsidie op terug :jumpklap
Gebruikersavatar
maartent5
Berichten: 262
Lid geworden op: 17 mar 2007, 16:16

Bericht door maartent5 »

ff offtopic, maar ik vraag me af hoe dit eigenlijk wordt terugbetaald... Wordt dat bij de aankoop van de auto al afgetrokken, of is het een kwestie dat je minder belasting moet betalen ofzo? Toen ik informeerde bij de aankoop van m'n T5 konden ze er in de garage niet op antwoorden...
BusFischer
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 mar 2007, 00:05

Bericht door BusFischer »

maartent5 schreef:ff offtopic, maar ik vraag me af hoe dit eigenlijk wordt terugbetaald... Wordt dat bij de aankoop van de auto al afgetrokken, of is het een kwestie dat je minder belasting moet betalen ofzo? Toen ik informeerde bij de aankoop van m'n T5 konden ze er in de garage niet op antwoorden...
Men heeft me gemeld dat je een kopie van de aankoopfactuur en specifiering van het attest van roetfilter moet voorleggen bij de inschrijving van het voertuig, heb het zelf nog niet gedaan daar mijn T5 pas tegen half-eind mei binnenkomt bij de dealer.
Ik laat het zeker weten wanneer het achter de rug is.
Plaats reactie