Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Help! Mijn T4 start niet!
Re: Help! Mijn T4 start niet!
Hoi,
Ook de zekering bij de accu gecontroleerd?
groet,
Herman744
Ook de zekering bij de accu gecontroleerd?
groet,
Herman744
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Help! Mijn T4 start niet!
Gloeibougies eens gecontroleerd (stuk voor stuk)?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- zuipschuit
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 14 dec 2009, 12:14
Re: Help! Mijn T4 start niet!
Met de gloeikaarsen zal je waarschijnlijk de oorzaak hebben
Had hij voordien soms al wat moeite? Lang demareren voor hij aansloeg? Met de koude zal het natuurlijk nog moeilijker worden.
Had hij voordien soms al wat moeite? Lang demareren voor hij aansloeg? Met de koude zal het natuurlijk nog moeilijker worden.
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Help! Mijn T4 start niet!
niet aanslaan bij starten (aangenomen dat het starttoerental wel normaal is) kan bij een 1900(t)d eigenlijk maar drie oorzaken hebben
brandstof (tekort of timing)
gloeisysteem (niet, te kort of op te weinig cilinders gloeien)
compressie.
Brandstof
nog zomerdiesel erin (diesel die je voor oktober getankt hebt en daarna niet of nauwelijks meer bij getankt?) dan kan je last van parafine vorming hebben waardoor inspuitleidingen dichtzitten.
Ook kan het zijn dat er (te veel) water in je brandstoffilter zit (kun je als het niet bevroren is aftappen) dat nu bevroren is met daar door eventueel problemen in de brandstofvoorziening
verder kunnen er oorzaken in het brandstofsysteem zitten die niet met koude te maken hebben (timing probleem, lucht in de leidingen enz)
Gloeisysteem
als een indirect ingespoten diesel niet gloeit krijg je hem niet aan, hoe kouder het is hoe harder hij het gloeien nodig heeft, bij de huidige temperaturen denk ik dat een cilinder niet gloeien al resulteert in niet goed aanslaan, twee cilinders is denk ik voldoende om niet aan te slaan. Onder de motorkap zit een zekering voor het gloeisysteem, als die stuk is krijgen je gloeikaarsen geen spanning en doen ze dus niets.. Ook kan een gleoikaars (gedeeltelijk)stuk zijn... preventief vervangen als je dan niet vrij recent gedaan hebt kan geen kwaad. ik weet niet of je er goed bij komt in de 1.9 T4 maar zoja, even eruit draaien en op 12 volt zetten (niet te lang) hij hoort aan de punt rood te worden, als je hem rood ziet worden weer van de spanning halen. Vervangen kun je het best allemaal tegelijk doen.
Compressie
Een dieselmotor heeft compressie nodig om te lopen, maar nog harder om te starten, als de compressie te laag is krijg je startproblemen, ook hier worden de startproblemen erger naarmate de temperatuur daalt....
succes ermee
brandstof (tekort of timing)
gloeisysteem (niet, te kort of op te weinig cilinders gloeien)
compressie.
Brandstof
nog zomerdiesel erin (diesel die je voor oktober getankt hebt en daarna niet of nauwelijks meer bij getankt?) dan kan je last van parafine vorming hebben waardoor inspuitleidingen dichtzitten.
Ook kan het zijn dat er (te veel) water in je brandstoffilter zit (kun je als het niet bevroren is aftappen) dat nu bevroren is met daar door eventueel problemen in de brandstofvoorziening
verder kunnen er oorzaken in het brandstofsysteem zitten die niet met koude te maken hebben (timing probleem, lucht in de leidingen enz)
Gloeisysteem
als een indirect ingespoten diesel niet gloeit krijg je hem niet aan, hoe kouder het is hoe harder hij het gloeien nodig heeft, bij de huidige temperaturen denk ik dat een cilinder niet gloeien al resulteert in niet goed aanslaan, twee cilinders is denk ik voldoende om niet aan te slaan. Onder de motorkap zit een zekering voor het gloeisysteem, als die stuk is krijgen je gloeikaarsen geen spanning en doen ze dus niets.. Ook kan een gleoikaars (gedeeltelijk)stuk zijn... preventief vervangen als je dan niet vrij recent gedaan hebt kan geen kwaad. ik weet niet of je er goed bij komt in de 1.9 T4 maar zoja, even eruit draaien en op 12 volt zetten (niet te lang) hij hoort aan de punt rood te worden, als je hem rood ziet worden weer van de spanning halen. Vervangen kun je het best allemaal tegelijk doen.
Compressie
Een dieselmotor heeft compressie nodig om te lopen, maar nog harder om te starten, als de compressie te laag is krijg je startproblemen, ook hier worden de startproblemen erger naarmate de temperatuur daalt....
succes ermee
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- m.c van den berg
- Berichten: 1457
- Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
- Locatie: Beesd
Re: Help! Mijn T4 start niet!
Heb ruim 1 maand terug de gloeibougies vervangen, In steptember in de Eifel(de) met -6 niet willen starten. zelfs na 3x starten onder z'n toeren aanslaan. Na een tip ,een draad op de plus(accu) en dan 1 voor1 de stekkerdoos (afkoppelen brandstofpomp) die dan naar de gloeibougies gaat de draad in steken. Als die een vonkje geeft doet die het. Bij geen vonk ;kapot.
Bij ons waren er 3 kapot van de 5
Alles vervangen ,en nu gewoon starten
Bij ons waren er 3 kapot van de 5

Alles vervangen ,en nu gewoon starten

Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
foto nr 602
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Help! Mijn T4 start niet!
De gloeikaarsen vervangen bij een 1.9d is helemaal niet moeilijk , je kan er vrij makkelijk bij .R.Breebaart schreef:Mensen!
Ik weet wat het probleem is. Momenteel staat mijn Caravelle buiten met een draaiende motor.
Dit heb ik bereikt door het motorblok te verwarmen met een warme lucht blower.
Toen het motorblok genoeg opgewarmt was sloeg de motor gewoon aan bij het omdraaien van DE sleutel.
Zijn jullie het ermee eens dat de gloeikaarsen dan versleten zijn?
Ik wil de reparatie zelf uitvoeren, ik weet hoe ik bij de gloeikaarsen kom maar wat zijn problemen waar ik tegenaan kan lopen?
Moet ik mijn dieselsysteem daarna niet ontluchten? Hoe werkt dat?
Dank!
Gr. Remco.
Gewoon alle 4 vervangen , want anders ben je volgende week of volgende maand terug bezig.
Gewoon de radiator naar voor klappen , de strip op de gloeikaarsen weghalen (let op dat je de kleine moertjes niet verliest) en dan de gloeikaarsen vervangen . Een verlengdop op de ratel maakt het makkelijker werken , maar is geen vereiste .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Help! Mijn T4 start niet!
gloeisysteem is wel een zeer waarschijnlijke oorzaak, maar je compressie kan ook nog slecht zijn waardoor je net wel start als ie wat warm is en net niet als ie koud is 9net als bij je gloeiers) Brandstofsysteem kun je uitsluiten denk ik.
Gloeistiften kosten geen vermogen en zijn relatief eenvoudig te vervangen. Meet voor je gaat vervangen wel even of je wel spanning op je gloeistiften krijgt tijdens het voorgloeien, zoniet dan doet ie het met nieuwe stiften ook niet
bij de 1900 gaat het gloeisysteem al gloeien als de bestuurdersdeur geopend wordt, wellicht dat je schakelaar bij de deur slecht is en dat ie dat niet doet, dan gloeit ie ook niet goed voor...
Gloeistiften kosten geen vermogen en zijn relatief eenvoudig te vervangen. Meet voor je gaat vervangen wel even of je wel spanning op je gloeistiften krijgt tijdens het voorgloeien, zoniet dan doet ie het met nieuwe stiften ook niet

bij de 1900 gaat het gloeisysteem al gloeien als de bestuurdersdeur geopend wordt, wellicht dat je schakelaar bij de deur slecht is en dat ie dat niet doet, dan gloeit ie ook niet goed voor...
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Ron---63---
- Berichten: 3819
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
- Locatie: IJmond
Re: Help! Mijn T4 start niet!
Waarom hebben ze die optie er bij de nieuwere modellen eruit gehaald Roger ??Roger B. schreef:gloeisysteem is wel een zeer waarschijnlijke oorzaak, maar je compressie kan ook nog slecht zijn waardoor je net wel start als ie wat warm is en net niet als ie koud is 9net als bij je gloeiers) Brandstofsysteem kun je uitsluiten denk ik.
Gloeistiften kosten geen vermogen en zijn relatief eenvoudig te vervangen. Meet voor je gaat vervangen wel even of je wel spanning op je gloeistiften krijgt tijdens het voorgloeien, zoniet dan doet ie het met nieuwe stiften ook niet![]()
bij de 1900 gaat het gloeisysteem al gloeien als de bestuurdersdeur geopend wordt, wellicht dat je schakelaar bij de deur slecht is en dat ie dat niet doet, dan gloeit ie ook niet goed voor...
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV
Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA
Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA
Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Help! Mijn T4 start niet!
De 1.9TD heeft een lange gloeitijd nodig , vandaar dat ze dat op de deurschakelaar zetten , om zo te tijd dat je zit te wachten met je hand aan je contactsleutel wat te beperken.Ron---63--- schreef:Waarom hebben ze die optie er bij de nieuwere modellen eruit gehaald Roger ??
Bij de 'nieuwere' , de TDI's dus , is voorgloeien eigenlijk niet nodig door de directe inspuiting , alleen als het echt goed vriest kan het wel eens nodig zijn. Dus daar hoeft het niet op het deurcontact te zitten , het duurt zowieso maar heel even .

My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Help! Mijn T4 start niet!
kon het niet veel beter beschrijven PascalPascal-141 schreef:De 1.9TD heeft een lange gloeitijd nodig , vandaar dat ze dat op de deurschakelaar zetten , om zo te tijd dat je zit te wachten met je hand aan je contactsleutel wat te beperken.Ron---63--- schreef:Waarom hebben ze die optie er bij de nieuwere modellen eruit gehaald Roger ??
Bij de 'nieuwere' , de TDI's dus , is voorgloeien eigenlijk niet nodig door de directe inspuiting , alleen als het echt goed vriest kan het wel eens nodig zijn. Dus daar hoeft het niet op het deurcontact te zitten , het duurt zowieso maar heel even .

@Ron
Naar ik begrepen heb heeft de indirect ingespoten 1900 in de T4 dit altijd gehad, dus niet later zonder voorgloeien op het portierschakelaartje geleverd. De 1900 in de T5 is een direct ingespoten diesel en daar is gloeien bijna overbodig, zie TDI T4 verhaal van pascal
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Duveltje-77
- Berichten: 444
- Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
- Locatie: Oostwold
Re: Help! Mijn T4 start niet!
joa helemaal perfect tot in de detail 

Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
- Ron---63---
- Berichten: 3819
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
- Locatie: IJmond
Re: Help! Mijn T4 start niet!
helemaal duidelijk heren
thanks 


Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV
Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA
Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA
Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Re: Help! Mijn T4 start niet!
Hallo,
Ik denk dat je de retourslangetjes bedoelt. Die moeten weer terug aangesloten worden. Een teveel aan aangevoerde brandstof wordt via deze slangetjes teruggevoerd naar de tank. Deze slang is per meter te koop bij de automaterialenzaak.
Succes verder,
Herman744
Ik denk dat je de retourslangetjes bedoelt. Die moeten weer terug aangesloten worden. Een teveel aan aangevoerde brandstof wordt via deze slangetjes teruggevoerd naar de tank. Deze slang is per meter te koop bij de automaterialenzaak.
Succes verder,
Herman744
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Help! Mijn T4 start niet!
Ik zou die ene gloeibougie toch ook vervangen.R.Breebaart schreef: Hoe essentieel zijn deze slangetjes?
Kan ik zo meteen mijn dieselbuisjes gewoon weer aansluiten en dan starten?
Hij is er weer bijna klaar voor:).
die slangetjes zijn heel essentieel, anders trek je een behoorlijk spoor van weglekkende diesel en verbruikt je bussie ineens heeel erg veel........
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Duveltje-77
- Berichten: 444
- Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
- Locatie: Oostwold
Re: Help! Mijn T4 start niet!
als ze toch al gaar zijn vernieuwen is dan toch wel gewenst
zijn de kosten niet hoor en neem die ene gloeipit ook mee dan maar effe prutsen
mvg ronald
zijn de kosten niet hoor en neem die ene gloeipit ook mee dan maar effe prutsen
mvg ronald
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound