Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
koud kouder koudst
- Jeroen T5 204
- Berichten: 3457
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
- Locatie: Vroomshoop (VCDS)
- Contacteer:
Re: koud kouder koudst
Je moet de [img] haakjes nog even goed zetten
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 09:28
- Locatie: Zaandam
Re: T4 Calafornia 2002
voorverwarming, d.w.z., als de temperatuur onder een bepaalde waarde is gedaald, dan wordt na het starten het kacheltje gestart. ?
Ik snap de werking er niet van .
Is deze niet via een schakelaartje aan te zetten?
Nu slaat ie te laat aan tijdens het rijden en er komt dan enorm veel condens? onder de motorkap en zijkant vandaan.
Is er een manier om het aanslaan te regelen of te controleren? Waar ?
Het zou leuk zijn om er wat meer van te weten hoe het werkt ?
[color=#FF0000]gelukkig nieuwjaar 4 ever[/color]
Ik snap de werking er niet van .
Is deze niet via een schakelaartje aan te zetten?
Nu slaat ie te laat aan tijdens het rijden en er komt dan enorm veel condens? onder de motorkap en zijkant vandaan.
Is er een manier om het aanslaan te regelen of te controleren? Waar ?
Het zou leuk zijn om er wat meer van te weten hoe het werkt ?
[color=#FF0000]gelukkig nieuwjaar 4 ever[/color]
Re: koud kouder koudst

[ i m g ] http://img03.imagefra.me/img/img03/3/12 ... 7513bc.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; [ / i m g ]
voorbeeld
als het typen niet lukt klik dan op icoon hier in bericht img en plaats http://img03.imagefra.me/img/img03/3/12 ... 7513bc.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; er tussen in door te kopyeren en plakken
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Re: koud kouder koudst
Dit probleem staat niet op zich en wordt veroorzaakt door het heel hoge rendement van de moderne diesels. Zeker bij overdwars geplaatste motoren vangt het blok zoveel rijwind dat ze niet goed op temperatuur komen behalve bij de T4 die lamellen achter de radiator heeft om dit tegen te gaan. Helaas heeft de T5 dit niet. Een motor voorverwarming die zonodig ook bijspringt is eigenlijk bij dit soort auto's een must. Niet voor niets is deze standaard bij auto's voor de Skandinavische markt. Isolatie van de vloer en schutbord geeft beslist verbetering. Dit kan eenvoudig en goedkoop met nopjesfolie of radiatorfolie onder - en tapijt over de vloermat. Probeer de binnenstromende lucht zo warm mogelijk te maken door de hoeveelheid te reduceren, wat ook een andere collega al adviseerde. Ook de hoeveelheid uitstromende lucht kan gereduceerd worden door een van de uitstroom openingen aan de achterzijde dicht te maken. Tenslotte kan je ook een deel van de radiator afdekken waardoor de rijwind minder vat heeft op het motorblok. LET OP. Deze afdekking moet symetrisch ten opzichte van de ventilatoren staan. Als je deze bijvoorbeeld van onder afdekt en van boven niet dan kunnen binnen de kortste keren de lagers er aan gaan of een vin afbreken ten gevolge van ongelijke belasting. Je moet hiermee echt experimenteren.
Succes.
Succes.
Re: koud kouder koudst
Nou de 2.5 dCi in de Renault Trafic is anders binnen 10 km gewoon helemaal op bedrijfstemp met de -10 vorst. Dus het is gewoon een VW probleem. Ook de T4 TDI warmt zo onwijs langzaam op.
mvg Rick
mvg Rick
-
- Berichten: 394
- Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39
Re: koud kouder koudst
Hey weetjewellers,
Ik ben indertijd begonnen met deze topic en nu zoveel later kom ik tot volgende conclusie:
Een T5 die NIET is uitgerust met de bijverwarmer (omdat men zoals bij mij niets heeft verteld bij de aankoop en ik in m'n T4 deze wel standaard erin had), is als het op verwarming aankomt een echte KLOTEBUS !
Ik heb er daarom een Webasto luchtverwarming ingebouwd (kort na ik dit topic heb gestart) en deze houdt nu mijn voeten warm. (althans de mijne, omdat de luchtuitstroom onder mijn zetel zit)
Benieuwd of hier nog reacties op komen ?
John.
Ik ben indertijd begonnen met deze topic en nu zoveel later kom ik tot volgende conclusie:
Een T5 die NIET is uitgerust met de bijverwarmer (omdat men zoals bij mij niets heeft verteld bij de aankoop en ik in m'n T4 deze wel standaard erin had), is als het op verwarming aankomt een echte KLOTEBUS !
Ik heb er daarom een Webasto luchtverwarming ingebouwd (kort na ik dit topic heb gestart) en deze houdt nu mijn voeten warm. (althans de mijne, omdat de luchtuitstroom onder mijn zetel zit)
Benieuwd of hier nog reacties op komen ?
John.
-
- Berichten: 394
- Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39
Re: koud kouder koudst
Weet iemand of er op de nieuwe T5 (en een kwart) standaard een bijverwarmer zit ?
graag reactie,
John.
graag reactie,
John.
Re: koud kouder koudst
klopt als een zwerende vinger...Een T5 die NIET is uitgerust met de bijverwarmer (omdat men zoals bij mij niets heeft verteld bij de aankoop en ik in m'n T4 deze wel standaard erin had), is als het op verwarming aankomt een echte KLOTEBUS


- Harry4motion
- Berichten: 225
- Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02
Re: koud kouder koudst
Dan heb ik denk bijverwarming
Heb binnen 10 km alles wel warm

Heb binnen 10 km alles wel warm

-
- Berichten: 394
- Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39
Re: koud kouder koudst
Ja man ,,,, 10 kilometer ?
Dat is dan ook al een hééééééél eind rijen weetjewel ?
Ik vergelijk even :
Als personenwagen heb ik een mercedes C-classe. Die staat in de garage waar het momenteel vriest. temperatuur op mijn mini-maxi meter is vannacht -3 geweest.
C-clas, starten, achteruit rijen , uitstappen, garagepoort dicht, instappen en de straat uit (1 kilometer centrum zonder stoplichten). Warme lucht ! (tijd 2 tot 3 minuten) DAT IS PAS EEN VERWARMING.
Nu ben ik een 3-tal weken met een Ford transit weggeweest. Verwarming geeft al na 2 a 3 kilometer. Is dus een pak beter dan onze vrij dure transporter in vergelijking met de Ford.
Probeer maar met je VW bus , doe me een lol en méét de temperatuur die uit de blaasmond komt na 1 km. temperatuur = buitenlucht.
Ik blijf erbij : geweldige bus , kloteverwarming.
Puntenscore in de zomer : 8 op 10
Puntenscore in de winter 6 op 10
groetjes,
John.
Dat is dan ook al een hééééééél eind rijen weetjewel ?
Ik vergelijk even :
Als personenwagen heb ik een mercedes C-classe. Die staat in de garage waar het momenteel vriest. temperatuur op mijn mini-maxi meter is vannacht -3 geweest.
C-clas, starten, achteruit rijen , uitstappen, garagepoort dicht, instappen en de straat uit (1 kilometer centrum zonder stoplichten). Warme lucht ! (tijd 2 tot 3 minuten) DAT IS PAS EEN VERWARMING.
Nu ben ik een 3-tal weken met een Ford transit weggeweest. Verwarming geeft al na 2 a 3 kilometer. Is dus een pak beter dan onze vrij dure transporter in vergelijking met de Ford.
Probeer maar met je VW bus , doe me een lol en méét de temperatuur die uit de blaasmond komt na 1 km. temperatuur = buitenlucht.
Ik blijf erbij : geweldige bus , kloteverwarming.
Puntenscore in de zomer : 8 op 10
Puntenscore in de winter 6 op 10
groetjes,
John.
Re: koud kouder koudst
Als je die voorverwarmer er op hebt is er geen vuiltje aan de lucht, de mijne is in een zucht en een scheet warm. :nouwatkostdat Deze "optie" was iets van de 275 euro als je hem nieuw bestelde.johnny van de voorde schreef:Ja man ,,,, 10 kilometer ?
Dat is dan ook al een hééééééél eind rijen weetjewel ?
Ik vergelijk even :
Als personenwagen heb ik een mercedes C-classe. Die staat in de garage waar het momenteel vriest. temperatuur op mijn mini-maxi meter is vannacht -3 geweest.
C-clas, starten, achteruit rijen , uitstappen, garagepoort dicht, instappen en de straat uit (1 kilometer centrum zonder stoplichten). Warme lucht ! (tijd 2 tot 3 minuten) DAT IS PAS EEN VERWARMING.
Nu ben ik een 3-tal weken met een Ford transit weggeweest. Verwarming geeft al na 2 a 3 kilometer. Is dus een pak beter dan onze vrij dure transporter in vergelijking met de Ford.
Probeer maar met je VW bus , doe me een lol en méét de temperatuur die uit de blaasmond komt na 1 km. temperatuur = buitenlucht.
Ik blijf erbij : geweldige bus , kloteverwarming.
Puntenscore in de zomer : 8 op 10
Puntenscore in de winter 6 op 10
groetjes,
John.

Slaat nergens op dat het een optie is, maar het is het meer dan waard.
Hij lust de diesel wel trouwens maar dat is het meer dan waard.
WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure
- Jeroen T5 204
- Berichten: 3457
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
- Locatie: Vroomshoop (VCDS)
- Contacteer:
Re: koud kouder koudst
Als je nu geen bijverwarmer hebt, dan ben je heel wat kilometers en tijd verder voor hij eindelijk op temperatuur is.
Al die tijd dus ook geen warme lucht in je bus. Ben blij dat ik het erbij heb genomen. Voor de duidelijkheid dit is de Thermo Top C van Webasto.
In de facelift van de T5 zijn ze van Eberspächer. Staat hier ergens op het forum te lezen.
Al die tijd dus ook geen warme lucht in je bus. Ben blij dat ik het erbij heb genomen. Voor de duidelijkheid dit is de Thermo Top C van Webasto.
In de facelift van de T5 zijn ze van Eberspächer. Staat hier ergens op het forum te lezen.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
- Lammert & Fenn@
- Berichten: 398
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:22
- Locatie: Buunermond
Re: koud kouder koudst
Rijd nu 2 maand in onze T5 (2005) en qua temp kan het het lange NIET winnen van de vorige Transporter een T4 (1998). Het duurt VEEL langer dat de motor op temperatuur komt en dan helemaal maar niet te spreken over de binnen temp. Brrrr :alarm eronder, misschien dat hij dan warm te krijgen is. Valt ons erg tegen, zijn wij nog blij dat hij altijd onder dak staat, wat als hij nu buiten moest staan
Vriezing kold

Geniet van de mooie dingen, dat zijn er genoeg. Als je ze maar wilt zien.
-
- Berichten: 394
- Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39
Re: koud kouder koudst
Probleem is dat de verkopers het probleem niet kennen en van al dat bijverwarmer gedoe niet veel weten. Hadden ze mij gezegd dat het een optie was, had ik deze er zéker bijgenomen. (bus is een leasing, voor de prijs van de optie kost de leaseprijs 5 euro per maand extra = peanuts).
Maar ik zit ermee , net zoals vele anderen, gewoon omdat we niet zijn ingelicht.
Voor de scandinavische landen zit de bijverwarmer standaard gemonteerd. Dit zegt genoeg.
john
Maar ik zit ermee , net zoals vele anderen, gewoon omdat we niet zijn ingelicht.
Voor de scandinavische landen zit de bijverwarmer standaard gemonteerd. Dit zegt genoeg.
john
Re: koud kouder koudst
Ik neem aan dat je bij het samenstellen van je bus de brochure met meeruitvoeringen (opties) toch gelezen hebt ?!johnny van de voorde schreef: Hadden ze mij gezegd dat het een optie was, had ik deze er zéker bijgenomen.
Het is dus wel heel makkelijk om te zeggen dat een verkoper in gebreke is gebleven terwijl je zelf ook eea hebt kunnen lezen, toch ?