Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
220/230V probleem Westfalia
220/230V probleem Westfalia
Vanmiddag maar eens de 220/230V op mijn Westafalia T4 bj '91 aangesloten omdat-ie toevallig naast het huis stond, en met zoveel kou de 2 boordaccu's wel wat bijgevoerd mochten worden.
Wat blijkt nu: geen stekkersymbool op het display, en de boordspanning bleef 12.4V. op het digitale display, terwijl die meteen op 14.4V. staat als de netspanning aangesloten is.
Binnen staat wel netspanning op de 2 wandkontakten rechts naast het keukentje, maar dus geen connectie men de accu's.
Sinds de zomervakantie heeft-ie niet meer op netspanning aangesloten gestaan; hoefde ook nooit meer omdat ik vlak voor de zomer 2 gloednieuwe superzware accu's gemonteerd had (zwaarder dan de originele gel-accu's, gevonden bij Halfords in precies de goede maat: een aanrader!).
Maar nu: waar zou het probleem zitten? Waarom blijft het stekker-symbool weg? In de zomervakantie werkte alles nog perfect, en sindsdien is er niets aan verbouwd.
Het display zelf is in orde, en binnen heb ik dus ook netspanning, wie heeft een slimme suggestie?
Gerard
Wat blijkt nu: geen stekkersymbool op het display, en de boordspanning bleef 12.4V. op het digitale display, terwijl die meteen op 14.4V. staat als de netspanning aangesloten is.
Binnen staat wel netspanning op de 2 wandkontakten rechts naast het keukentje, maar dus geen connectie men de accu's.
Sinds de zomervakantie heeft-ie niet meer op netspanning aangesloten gestaan; hoefde ook nooit meer omdat ik vlak voor de zomer 2 gloednieuwe superzware accu's gemonteerd had (zwaarder dan de originele gel-accu's, gevonden bij Halfords in precies de goede maat: een aanrader!).
Maar nu: waar zou het probleem zitten? Waarom blijft het stekker-symbool weg? In de zomervakantie werkte alles nog perfect, en sindsdien is er niets aan verbouwd.
Het display zelf is in orde, en binnen heb ik dus ook netspanning, wie heeft een slimme suggestie?
Gerard
Re: 220/230V probleem Westfalia
Jazeker, dat was ik al van plan, maar ik zit nu warm in de keuken, en buiten is het donker en net boven het vriespuntjan2009 schreef:Ik zou zelf wat zekeringen gaan controleren


Re: 220/230V probleem Westfalia
Warmeluchtblazer en zaklamp erbij, en je kan aan de slag.
Even de afdekplaat onder de koelkast eraf en dan kan je controleren of de batterijlader spanning krijgt of z'n werk nog doet. Het is weer even geleden dat ik hem eruit heb gehad, maar ik geloof dat je hem uit kan bouwen en gewoon binnen in een stopcontact kan testen.
Even de afdekplaat onder de koelkast eraf en dan kan je controleren of de batterijlader spanning krijgt of z'n werk nog doet. Het is weer even geleden dat ik hem eruit heb gehad, maar ik geloof dat je hem uit kan bouwen en gewoon binnen in een stopcontact kan testen.
Re: 220/230V probleem Westfalia
Aha, zit-ie daar... Ik ga eerst de zekeringen maar bekijken, da's minder werk
bedankt voor je tip,
Gerard

bedankt voor je tip,
Gerard
Re: 220/230V probleem Westfalia
koekie520 schreef:Warmeluchtblazer en zaklamp erbij, en je kan aan de slag.
Even de afdekplaat onder de koelkast eraf en dan kan je controleren of de batterijlader spanning krijgt of z'n werk nog doet. Het is weer even geleden dat ik hem eruit heb gehad, maar ik geloof dat je hem uit kan bouwen en gewoon binnen in een stopcontact kan testen.
Nee, dat uitbouwen lukt nu net niet, of misschien wel maar niet het binnen testen want je moet ook de console middenboven erbij hebben.
Overigens zijn er maar een paar standaardfoutjes in die dingen.
Hier vind je bijna alles wat er over te vertellen valt: http://www.t4-wiki.de/wiki/Ladeger%C3%A4t
Succes
Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 21 sep 2009, 20:31
Re: 220/230V probleem Westfalia
Gerard , heb zelf ook eens aan de gelijkrichter moeten werken om dat een van de condensatoren doorgebrand (opgeblazen was kon je duidelijk zien ) heb die gewoon uit gesoldeerd en door een modernere versie van de zelde capaciteit vervangen, waarna alles weer werkte ook de display . Om toekomstige oververhitting te voorkomen heb ik er een ventilator (220V) zoals in een computer ingezet die aangaat zodra je "stroom van de wal"trekt. Zorg wel dat je een geruisloos type op de kop tikt, anders lig je er de hele nacht naar te luisteren. Op de aanbevolen site van de vorige forum genoot kun je zien dat er ruimte genoeg is om zo'n ventilator te plaatsen . Zal een fototje meenemen naar de 10 januari meeting.
HG Leo Bink alias Bommelsteijn
HG Leo Bink alias Bommelsteijn
T4 California coach 2.5 TDI 102PK maart 2004
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 21 sep 2009, 20:31
Re: 220/230V probleem Westfalia
Vergat te zeggen dat je de printplaat goed moet reinigen met een harde penceel van glasfiber. te koop bij de electronica zaken. 

T4 California coach 2.5 TDI 102PK maart 2004
Re: 220/230V probleem Westfalia
Met dank voor alle tips; ik hoef me niet te vervelen deze dagen
Morgen ga ik aan de slag, vandaag lekker naar het circus geweest, maar wel mijn Beetle genomen.
Die kwam overigens moeiteloos weg van het glibberige terrein, leve het sperdifferentieel!

Morgen ga ik aan de slag, vandaag lekker naar het circus geweest, maar wel mijn Beetle genomen.
Die kwam overigens moeiteloos weg van het glibberige terrein, leve het sperdifferentieel!
- johan_california
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 04 mei 2009, 10:58
Re: 220/230V probleem Westfalia
En... hoe is het afgelopen? ik heb namelijk precies hetzelfde probleem, zie topic viewtopic.php?f=2&t=33770&p=230114#p230114" onclick="window.open(this.href);return false;
Johan
Johan
T4 forever