Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Eberspacher start niet meer
Eberspacher start niet meer
Sinds ruime tijd rookt mijn eberspacher-bijverwarmer stevig zodat andere automobilisten me er attent op maken tijdens t wachten aan een rood licht. In de hoop een betere verbranding te krijgen rij ik enkele weken met een injectorreiniger-toevoeging in de diesel. Dit heeft niet veel geholpen zodat uiteindelijk mijn eberspacher niet meer start.
Hoe kan ik hem demonteren en reinigen? Zit er een luchtfiltertje op dat mischien verstopt is?
Hoe kan ik hem demonteren en reinigen? Zit er een luchtfiltertje op dat mischien verstopt is?
Re: Eberspacher start niet meer
Ik rijd T-vier met veel plezier!! 

Re: Eberspacher start niet meer
Volgens het schema op WIKI-T4 zit er geen filter in de verbrandingsluchtaanzuig.
Het demonteren van de eberspacher blijkt een hele klus.
Hopelijk vind ik de luchtaanzuigbuis zodat ik er een reinigingsprodukt kan inspuiten terwijl de ventilator draait.
Het demonteren van de eberspacher blijkt een hele klus.
Hopelijk vind ik de luchtaanzuigbuis zodat ik er een reinigingsprodukt kan inspuiten terwijl de ventilator draait.
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Eberspacher start niet meer
standverwarmingen hebben net als motoren ook onderhoud nodig, zo eens in de zoveel tijd moeten ze uit elkaar en inwendig gereinigd worden waarbij ook de vlambewaker en dergelijke gechecked en eventueel vervangen moet worden.
roken duidt op slechte verbranding. Ik haal je nu vast uit de droom, reinigingsmiddelen helpen hier niet bij, die zijn bedoeld voor verbrandingsmotoren en de daarbij horende onderdelen.
Enige oplossing is een goede servicebeurt voor je kachel.
De inlaat en uitlaat van de zuheizer zitten voor je linker voorwiel, uitlaat is flexibel rvs slangetje en inlaat een zwart kunststof/karton slangetje
roken duidt op slechte verbranding. Ik haal je nu vast uit de droom, reinigingsmiddelen helpen hier niet bij, die zijn bedoeld voor verbrandingsmotoren en de daarbij horende onderdelen.
Enige oplossing is een goede servicebeurt voor je kachel.
De inlaat en uitlaat van de zuheizer zitten voor je linker voorwiel, uitlaat is flexibel rvs slangetje en inlaat een zwart kunststof/karton slangetje
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Eberspacher start niet meer
renesurf schreef:Sinds ruime tijd rookt mijn eberspacher-bijverwarmer stevig zodat andere automobilisten me er attent op maken tijdens t wachten aan een rood licht. In de hoop een betere verbranding te krijgen rij ik enkele weken met een injectorreiniger-toevoeging in de diesel. Dit heeft niet veel geholpen zodat uiteindelijk mijn eberspacher niet meer start.
Hoe kan ik hem demonteren en reinigen? Zit er een luchtfiltertje op dat mischien verstopt is?
had de zelfde klachten, na een accucheck bleek de accu redelijk aan zijn eind te zijn, verder geen problemen met voorgloeien en starten, maar wel veel witte rook uit de standkachel. nieuwe accu d'r in probleem met standverwarming verholpen.
nu is helaas mijn eberspacher bedieningsklokje naar zijn grootje, iemand een idee of ik werkelijk het defect van deze schakeling kan testen, moet toch ook de standkachel kunnen inschakelen zonder schakelklok ( gewoon met een brug tussen de kabeltjes

- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Eberspacher start niet meer
kijk even op http://www.standkachels.com" onclick="window.open(this.href);return false; daar vind je heel veel info over Eberspächer en Webasto kachels
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Eberspacher start niet meer
Omdat de T4-motor teveel lawaai maakt, hoor ik niet of de Eberspacher start of niet.Ik voel geen enkele luchtstroming. Voor de zekerheid heb ik de zekering (10Amp)in de bestuurdersruimte gecontroleerd en die was goed.
Als test heb ik een stofzuiger aangesloten op het geribte uitlaatbuisje (met losgekoppelde demper) en daarna motorreinigerprodukt in het plastieken inlaatpijpje gespoten. Het produkt moet zich dus tot in de verbrandingskamer hebben verspreid. Nu afwachten........
Als test heb ik een stofzuiger aangesloten op het geribte uitlaatbuisje (met losgekoppelde demper) en daarna motorreinigerprodukt in het plastieken inlaatpijpje gespoten. Het produkt moet zich dus tot in de verbrandingskamer hebben verspreid. Nu afwachten........
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Eberspacher start niet meer
hoop het voor je, maar ben bang dat je daar niets mee bereikt. de hydronic (is onze eberspächer maar dan met diesel en waterpomp in behuizing er bij) van een kennis van me heeft al twee keer gehad dat het ventilator motortje na de zomer bleek aan te lopen en dus viel de kachel telkens in storing....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Eberspacher start niet meer
kun je niet zelf, de dealer kan het ook niet heb ik begrepen, kachel zit niet in het OBDsysteem, moet je voor naar de eberspächerspecialist.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Eberspacher start niet meer
Ik heb de zekering, in de bestuurderscabine, uitgetrokken. Dan de motor gestart en even laten draaien tot de batterijspanning 14,5 V was. Daarna de zekering terug erin maar de Eberspacher start niet (de buitenthermostaat was overbrugd). Dus de lage batterijspanning is niet de oorzaak.
Een 2de test was: Motor stilgelegd, zekering eruit, met losse draad een rechtstreekse +12V op de klem van de zekering. Doch er start niets in de Eberspacher, zelf geen geluid van de ventilator.
Of zit er onder de motorkap nog ergens een verborgen zekering die kan defect zijn?

Een 2de test was: Motor stilgelegd, zekering eruit, met losse draad een rechtstreekse +12V op de klem van de zekering. Doch er start niets in de Eberspacher, zelf geen geluid van de ventilator.
Of zit er onder de motorkap nog ergens een verborgen zekering die kan defect zijn?

Re: Eberspacher start niet meer
Beste 'renesurf',
Ik begrijp dat de Eberspacher nu niets meer doet. Ik en trouwens Stijnh ook hebben dit aan de hand gehad, de oplossing was het vervangen van de gloeibougie waarna alles weer werkte. Het vervangen van de gloeibougie is redelijk te doen zonder allerlei zaken te moeten uitbouwen, zie onze topics op dit forum.
Groetjes,
Arjan

Ik begrijp dat de Eberspacher nu niets meer doet. Ik en trouwens Stijnh ook hebben dit aan de hand gehad, de oplossing was het vervangen van de gloeibougie waarna alles weer werkte. Het vervangen van de gloeibougie is redelijk te doen zonder allerlei zaken te moeten uitbouwen, zie onze topics op dit forum.
Groetjes,
Arjan

nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Eberspacher start niet meer
gaat ie ook niet beginnen met blazen als de gloeibougie kapot is? dacht dat ie altijd begint met blazen (verbrandingsruimte schoonblazen) en pas dan gaat gloeien, en opstarten....kroonhome schreef:Beste 'renesurf',
Ik begrijp dat de Eberspacher nu niets meer doet. Ik en trouwens Stijnh ook hebben dit aan de hand gehad, de oplossing was het vervangen van de gloeibougie waarna alles weer werkte. Het vervangen van de gloeibougie is redelijk te doen zonder allerlei zaken te moeten uitbouwen, zie onze topics op dit forum.
Groetjes,
Arjan
gloeibougie vervagnen onder de auto...redelijk te doen....ALS je die vier schroeven los krijgt waarmee de deksel op de kachel gemonteerd zit ja...... ik heb nu de tweede er in zitten, en ook daar willen die schroeven (zelfs met de kachel in de bankschroef) niet los zonder dat de kopjes doordraaien en allerlei kunst en vliegwerk nodig is om de boel heel genoeg te houden om ook weer in elkaar te kunnen achteraf.........
onder de auto is dit nog ondoenlijker..... twee slangklemmen afknijpen (zijn speciale tangen voor in de handel, maar plaatjes kunststof of metaal aan weerszijden van de slang en griptang erop doet het ook) en van de kachel afhalen, dieselleidinkje losnemen en hoog hangen, stekker los, uit- en inlaat los van de kachel, en je kunt de kachel er onderuit nemen, werkt een stuk makkelijker (en je kunt naar binnen, met deze kou wel ze prettig) en als je de boel toch los hebt, kun je meteen compleet onderhoud uitvoeren...
zou je de kachel willen LATEN onderhouden, stop dan een koperbuis oid in de beide waterslangen om deze te verbinden,en draai de slangklemmen weer vast (of gebruik de VW klemmen als dat vast genoeg zit).....de motor kan dan weer gewoon gebruikt worden (wel even de griptangen weghalen)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Eberspacher start niet meer
Hoi Roger,
De Eberspacher deed in ons geval helemaal niets, niet blazen, geen getik van de brandstofpomp, helemaal niets! Waarschijnlijk omdat de gloeibougie doorgebrand (stroomkring onderbroken) was starte de regeleenheid niets op. Met wat kunst en vliegwerk is het mij gelukt om de waterverwarmer open te schroeven en de gloeibougie te vervangen. Als dat niet lukt dan ben je verplicht de waterverwarmer uit te bouwen zoals je aangeeft, dit kan alleen binnen op de brug of boven een smeerput. Voor regelmatig onderhoud zou je bijvoorbeeld voor en achter de waterverwarmer een kogelkraan in de waterslangen kunnen bouwen.
Groetjes,
Arjan

De Eberspacher deed in ons geval helemaal niets, niet blazen, geen getik van de brandstofpomp, helemaal niets! Waarschijnlijk omdat de gloeibougie doorgebrand (stroomkring onderbroken) was starte de regeleenheid niets op. Met wat kunst en vliegwerk is het mij gelukt om de waterverwarmer open te schroeven en de gloeibougie te vervangen. Als dat niet lukt dan ben je verplicht de waterverwarmer uit te bouwen zoals je aangeeft, dit kan alleen binnen op de brug of boven een smeerput. Voor regelmatig onderhoud zou je bijvoorbeeld voor en achter de waterverwarmer een kogelkraan in de waterslangen kunnen bouwen.
Groetjes,
Arjan

nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
Re: Eberspacher start niet meer
Ik hoor niets, dus zeker geen ventilator die blaast tijdens de testfase. Volgens mij ontbreekt ergens spanning. Daar wil ik zeker van zijn voordat ik de gloeibougie demonteer. Is trouwens van bovenaf demonteerbaar volgens T4-Wiki.
Mijn T4 is gebouwd einde 1998.
http://www.t4-wiki.de/wiki/Zuheizer
Daar vind ik 2 electrische schema's.
Eind 1998: Op de "centralelectrik" zit een zekering S14 van 10Amp. Er zit in een andere kabel nog een zekering S23 van 10Amp.
Vanaf 1999:Op de "centralelectrik" zit een zekering S14 van 10Amp. Er zit in een andere kabel nog een zekering SB4 van 20Amp.
Tot nu toe heb ik slechts 1 zekering gevonden op de onderste zekeringenrij op nummer 4 "extra verwarming voor dieselmotor" 10Amp. Ik veronderstel de S14 ?????
Mijn T4 is gebouwd einde 1998.
http://www.t4-wiki.de/wiki/Zuheizer
Daar vind ik 2 electrische schema's.
Eind 1998: Op de "centralelectrik" zit een zekering S14 van 10Amp. Er zit in een andere kabel nog een zekering S23 van 10Amp.
Vanaf 1999:Op de "centralelectrik" zit een zekering S14 van 10Amp. Er zit in een andere kabel nog een zekering SB4 van 20Amp.
Tot nu toe heb ik slechts 1 zekering gevonden op de onderste zekeringenrij op nummer 4 "extra verwarming voor dieselmotor" 10Amp. Ik veronderstel de S14 ?????