Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

motor problemen en blijven geld uitgeven...

vragen over de T5
Plaats reactie
Karel_t5
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 jan 2010, 15:13

motor problemen en blijven geld uitgeven...

Bericht door Karel_t5 »

Beste T5 liefhebbers,

Mijn naam is Karel en rij al 3 jaar tevreden met mijn T5 caravelle 2.5/96KW. (100000Km)
Na 3 jaar meelezen op dit forum is er een tijd aangebroken dat ik zelf een topic open.

Mijn probleem is als volgt begonnen...

half December krijg ik een lichtje (vorm van een motorblokje) in het tellerhuis, hierop werd mijn wagen iets slomer.
De dag erna krijg ik een lichtje van het gloeispiraaltje (aan en uit) en gaat de wagen in noodllop van zodra ik 2100 toeren rij.

Ik ben bij de dealer gegaan en die leest hem uit...blijkbaar is het de druksensor van de turbo.

200€ kosten.

Ik rij er mee en na 50Km net hetzelfde!
Terug naar de dealer.
Daar word de regelaar voor de variabele geometrie van de schoepen vervangen.

225€ kosten.

Na 35 km rijden enkel nog het lampje van het gloeispiraaltje vanaf ik 2100 toeren rij.

Terug naar de dealer.
Die raad mij een onderhoud aan!
Ok, ik stem toe.
Hierop vervangen ze mijn sensor van de intercooler.

kostprijs onderhoud en sensor plaatsen 669€!

Wat blijkt... Mijn wagen blijft in noodloop gaan !

Volgende stap volgens de garage is een nieuwe turbo...

Nu ik weet eerlijk gezegd niet meer wat te denken.

Het rare is dat ik normaal kan optrekken en hard rijden, maar ik kan niet 2100 toeren rijden of hij gaat in noodloop.

Wat zijn jullie bevindingen?

Moet er wel bijvertellen dat de wagen gechipt is naar 440Nm en 170PK ( dit is al van 20000Km)
Gebruikersavatar
appie
Berichten: 386
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:04
Locatie: zwarte haan
Contacteer:

Re: motor problemen en blijven geld uitgeven...

Bericht door appie »

Waarschijnlijk zit het verstelmechanisme van de schoepen in de turbo vast. Sensortje vervangen helpt niet laten schoonmaken wel, en anders wel een nieuwe turbo.
Neemt de bus!
Karel_t5
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 jan 2010, 15:13

Re: motor problemen en blijven geld uitgeven...

Bericht door Karel_t5 »

Bedankt voor jouw reactie,
Hier had ik ook al aangedacht maar hoe kan het dan dat dit enkel bij exact 2100 toeren voorvalt.
dus ik kan normaal optrekken en kan bv een hele tijd 2200 toeren rijden of 3000 toeren zonder problemen...

Karel
edjeraketje
Berichten: 677
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: motor problemen en blijven geld uitgeven...

Bericht door edjeraketje »

Je zou Jos Bruininkx van JB autoservice eens kunnen bellen, die heeft wel knowhow van deze turbo's. Heeft ook nog wel een paar liggen zou je kunnen testen of het idd aan je turbo ligt. Nr is 0521351223
Succes Edje
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Gebruikersavatar
Harry4motion
Berichten: 225
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02

Re: motor problemen en blijven geld uitgeven...

Bericht door Harry4motion »

edjeraketje schreef:Je zou Jos Bruininkx van JB autoservice eens kunnen bellen, die heeft wel knowhow van deze turbo's. Heeft ook nog wel een paar liggen zou je kunnen testen of het idd aan je turbo ligt. Nr is 0521351223
Succes Edje
En nadat het daar opgelost is bel je de dealer of hij even het geld terug wil storten :toppie :nuts
succes ermee
XAVIER
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 jan 2007, 17:21
Locatie: IZEGEM

Re: motor problemen en blijven geld uitgeven...

Bericht door XAVIER »

heb ook regelmatig noodloop, bij mijn california hebben ze 2x de turbo slang, de turbo zelf, en de katalisator vervangen bij iedere ingreep is het weer wat over maar na een tijdje komt het terug, de kat werd 1mnd geleden vervangen en sedert gisteren is het weer van dat , deze avond 3x noodloop, volgende vrijdag moet ie binnen voor 60 000, hopelijk vinden ze dan definitief. gelukkig heb ik een "we care " en moet ik niet voor de kosten opdraaien. california 174pk tip 6. 2008 bij mijn vorige met 130pk en manuele 6 bak nooit dergelijke problemen gehad.
xavier
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Re: motor problemen en blijven geld uitgeven...

Bericht door Danny »

Jou dealer zorgt niet voor oplossingen maar enkel voor keurige facturen.
Een onderhoud voorstellen als je T5 in noodloop gaat om dan nog eens een sensor te vervangen??? dat hij me 't verband allemaal eens uitlegt??
Op dit ogenblik is men duidelijk op jou kosten aan 't experimenteren en je mag daar niet zo maar klakkeloos mee akkoord gaan, als deze dealer een beetje commercieel is ingesteld dan komt hij tussen in die kosten, zoniet dan verliest hij gegarandeert een klant.

Ik ga niet zeggen dat er geen moeilijke situaties zijn en dat alle problemen op 1 2 3 zijn opgelost maar we zullen nu dit eens proberen en dan morgen dat eens dat kan niet vond... zij speculeren en jij langs de kassa!

sucses ermee !!!!
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: motor problemen en blijven geld uitgeven...

Bericht door pieters »

Hallo allemaal,

Volgens mij word bij 2100 toeren de stand van de schoepen van de turbo versteld.
Hierbij zal de invalshoek van de schoepen met de uitlaatlucht wel kleiner worden gemaakt.
Als dit niet meer werkt zal door allerlei sensoren wel een melding worden gemaakt dat de laaddruk niet meer klopt bij je gewenste laadruk.

Als een sensor dit netjes doet moet je niet de sensor gaan vervangen want die doet gewoon zijn werk.
Samen met wat andere veiligheden word ervoor gezorgd dat door een te hoge laaddruk, schade aan de motor word voorkomen.

Ik zou gewoon eerst de uitlaatpijp losnemen van de turbo, flink wat wd 40, kruipolie ofzo erin spuiten, twee tellen stationair laten draaien, nog wat wd 40 erin en een nacht laten staan.
Als het alleen vervuiling is zal dit de zaak wel oplossen.
Als het slijtage is aan het mechanisme, zal het wel even werken maar zit je na niet al te lange tijd weer met hetzelfde probleem.
Eigenlijk kan ik me dat bij deze km stand nog niet voorstellen.
Dat je uitlaat even heel flink gaat roken na deze ingreep moet je even voor lief nemen.
Het zou toch te zot zijn voor woorden dat je zoveel kosten zou moeten maken, en dat achter af blijkt dat alleen de turbo wat smerig is.

Een diesel moet je af en toe als ie lekker warm is, even flink op zijn flikker trappen.
Zeker als je er vaak korte stukjes mee rijd.
Het risico dat zulke dingen vaker voorkomen vooral bij korte stukjes en niet goed op bedrijftemperatuur komen, wordt door al die filters en katalysatoren alleen maar groter.

Volgens mij kunnen ze bij VW hun eigen techniek al heel lang niet meer volgen.
De techniek van een kever dat waren nog eens tijden.
Staren en gaan dat is al lang niet meer zo.

Veel succes,

Mischien kun je nog even laten weten hoe het is afgelopen.
Karel_t5
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 jan 2010, 15:13

Re: motor problemen en blijven geld uitgeven...

Bericht door Karel_t5 »

Beste mede T5 liefhebbers,

Bedankt voor mee te denken naar mijn motor problemen.

Ik herken me goed in Xavier zijn verhaal, enkel betreft het bij mij een 6-bak.

De dealer heeft mij een coulance voorgesteld op de turbo... na dat ik een printje heb meegenomen van het forum weetjewel.

Voor mij is de kous echter niet af!
Ik heb bij een vriend die met dezelfde wagen rijd als ik de zogezegde defecte sensoren (2 stuks + schoepen regeling) getest en wat blijkt... geen enkele storing.

De kosten voor de nieuwe turbo + plaatsing komen op 660€... dan vraag ik mij af waarom ze dat niet onmiddelijk gedaan hebben? Nu heb ik al meer uitgegeven voor iets dat niet eens defect is.

Ik hou jullie op de hoogte!

mvg,
Karel
Gebruikersavatar
Lammert & Fenn@
Berichten: 398
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:22
Locatie: Buunermond

Re: motor problemen en blijven geld uitgeven...

Bericht door Lammert & Fenn@ »

[quote="Karel_t5"]

De kosten voor de nieuwe turbo + plaatsing komen op 660€...

Ha Karel_t5

Dan ben je voor die nieuw turbo & plaatsen nog relatief weinig kwijt, offerte van div VW-garage`s rond de 1500 euro :nuts Hebben vorige maand net een nieuwe turbo in onze T5 gehad. Ging ook steeds in de noodloop maar rijd nu weer helemaal goed.

Succes ermee
Geniet van de mooie dingen, dat zijn er genoeg. Als je ze maar wilt zien.
Polleke
Berichten: 40
Lid geworden op: 28 mar 2007, 20:18

Re: motor problemen en blijven geld uitgeven...

Bericht door Polleke »

Misschien is het probleem al verholpen. Maar ik wil je toch mijn reactie delen.
Mijn dealer (en die is duidelijk en goed) legde uit, dat de variabele turbo op den duur vervuilt. Chiptuning verspoedigt dit proces. Op het moment dat je het hoogste koppel vraagt van de motor (dit ligt tussen de 1700 en 2500 toeren p/min.) moet het mechanische gedeelte van de turbo zich i.v.m. toenemende turbodruk bijstellen. Als die vuil is gaat dit verstellen te traag, waardoor de turbodruk op loopt. Hierdoor wordt de max. piekbelasting eerder bereikt, waardoor het motormanagement de noodloop in zet. Bij mijn auto is de turbo 2 x vervangen en 1 x gereinigd in 230.000 km.
Niet onbelangrijk is de staat van het uitlaat-spruitstuk. Ik weet niet of je een gechipte 130 pk rijdt en van welk bouwjaar, maar het pruitstuk mag geen lekken of een lekkende pakking vertonen. Daar lijdt de turbo onder.
De spruitstukken van de series 2003-2004 hebben soms last van krom trekken door temp. wisseling.
Bij mijn T5 is het spruitstuk ook vervangen. Kosten nihil, zelfs ruim na de garantieperiode.
Ik hoop dat je storing goed is/wordt verholpen en dat de kosten uiteindelijk mee vallen.
Groetjes Polleke T5 nr. 35
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: motor problemen en blijven geld uitgeven...

Bericht door pieters »

Hallo Polleke,

Ik begrijp best van die dealer dat ie dat allemaal zo uilegt als hij doet.
Maar ik ben het er totaal niet mee eens.

Ik rijd zelf een gechipte 174 pk en nu ongeveer 140000km op de klok.
Nog steeds geen turbo problemen hoor.
Maar van al die filters en katalysatoren was ik vanaf het begin al helemaal geen voorstander.
Of het geheel moet zo uitgelegd zijn dat een turbo er tegen kan.
Een turbo moet snel en makkelijk op gang kunnen komen zonder te veel weerstand
Ik heb geen enkele vorm van uitlaat gas filtering en ook mijn egr is buiten werking.
Veel van het fijn stof dat een auto produceerd komt voor rekening van de banden en remmen.
Een goed afgestelde motor met een schoon luchtfilter en goede verstuivers roet helemaal niet veel als hij kan draaien op zn maximale koppel.
Het ergste vind ik nog dat het er sterk op lijkt dat de dealers maar wat aan rommelen.
Ze mogen van allerlei dingen vervangen en testen om tot het probleem te komen.
Maar als ze het hebben gevonden zou ik het aardig vinden als ze alleen dat onderdeel zouden vervangen en af laten rekenen door de klant.

Succes allemaal.
Karel_t5
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 jan 2010, 15:13

Re: motor problemen en blijven geld uitgeven...

Bericht door Karel_t5 »

Beste forumleden,


Na enkele hoogoplopende onderhandelingen heb ik er kunnen voor zorgen dat de vervangen onderdelen (die dus niet defect waren) afgetrokken worden van de factuur voor de nieuwe (lees revisie) turbo.
Dus, 660€ - 57€ - 63€ -76€ = 464€ voor de turbo te vervangen plus montage.

spijtig genoeg worden de werkuren niet terug betaald.

Ik heb contact gehad met Ronald ivm. zijn ombouw bij JB en ben heel sterk aan het overwegen om net hetzelfde te doen, ook al vermoed ik dat er nog een nieuwe set "pistons" (zuigers?) zal moeten geplaatst worden door de hogere hitte in de verbranding ( kan ook mis zijn uiteraard).

maandag neem ik contact op met JB en zal jullie op de hoogte houden.

Karel
edjeraketje
Berichten: 677
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: motor problemen en blijven geld uitgeven...

Bericht door edjeraketje »

Het vervangen van je zuigers is niet noodzakelijk bij deze turbo upgrade.De uitlaatgastemperatuur word echter lager met deze turbo. Wil je nog een paar stapjes hoger dan kun je hier overgaan nadenken. Tis alleen niet zomaar even andere zuigers monteren met een lagere compressie. Zijn er namelijk niet, ben ik al achter gekomen. Heb wel een adres gevonden waar ik de zuigers kan bestellen, duurt alleen 6 tot 8 weken. Ze worden dan in de VS speciaal gemaakt. Staat voorlopig nog even in de koelkast tot ik er tijd voor heb.
Er ligt volgens mijn weten nog een nwe Fin turbo (stage 1) op de plank bij Jos. Die van mij heeft Ronald erop :knipoog

Groeten Edje
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Plaats reactie