Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Draairichting winterbanden
- Wim T4 935
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
- Locatie: Randstad
Draairichting winterbanden
Hebben winterbanden een verplichte draairichting voor het gebruik? En dan ben ik met name geintresseerd in de Gislaved Nord Fast C.

Groeten van Wim

Re: Draairichting winterbanden
alle banden hebben een draairichting
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
- Donald4Motion
- Berichten: 4426
- Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
- Locatie: Tuuuuus voor de buus
Re: Draairichting winterbanden
staat vast wel op de band ergens.
er zijn wel 4x4 banden die geen verplichte draairichting hebben.
er zijn wel 4x4 banden die geen verplichte draairichting hebben.

Re: Draairichting winterbanden
Lang niet alle banden hebben tot zover ik weet een draairichting. Mijn oude banden, Continentals bijv hadden geen draairichting. Anders staat er wel een pijl op...
T6.1 Multivan 2020 199 pk 4-motion lwb
Transporter T4 Caravelle Business 1998 151 pk camper
Passat VR6 GLX 1995
AUDI TT 3.2 2008
Transporter T4 Caravelle Business 1998 151 pk camper
Passat VR6 GLX 1995
AUDI TT 3.2 2008
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Draairichting winterbanden
Wat maakt het uit of een band looprichting gebonden is of niet? een band met looprichtinggebonden profiel is doorgaanz zeker niet slechter daardoor (integendeel)
Een band met een symmetrisch profiel is vaak draairichtingloos, asymetrische banden hebben een draairichting,
Als een band een draairichting heeft staat dit op de wang van de band vermeld. Bij winterbanden is het vaak zo dat ze draairichting gebonden zijn.
Een band die al (geruime tijd) onder de auto gewerkt heeft kun je beter niet meer van draairichting veranderen omdat er een kans bestaat dat het karkas van de band dit niet goed verwerkt.
Ik neem aan dat je Gislaved Nord FROST C bedoeld?
als ik op google zoek naar deze band dan kom ik een plaatje tegen van een band met grote "noppen" in het profiel, dit soort banden zijn vaak rumoerig en erg gevoelig voor cuppen (en dan worden ze NOG rumoeriger) Lijkt me geen looprichting gebonden profiel.
ik weet niet wat de prijs van deze banden is, maar ik heb sinds een week of 2 a 3 Nokian WR C in de maat 195/70/15 erop, kostte me 90 euro per stuk incl montage (360 euro rondom nieuw rubber) Dit was wel hier in het dorp. Op autobandenmarkt.nl waren deze banden toen net iets meer dan 80 euro, wat ze nu kosten zou je moeten opzoeken. Mijn oude banden hadden profiel dat op dat van die Gislaved's lijkt en die heb ik er afgesmeten wegens de herrie (vóór 4,5mm, achter 6,5mm)
Een band met een symmetrisch profiel is vaak draairichtingloos, asymetrische banden hebben een draairichting,
Als een band een draairichting heeft staat dit op de wang van de band vermeld. Bij winterbanden is het vaak zo dat ze draairichting gebonden zijn.
Een band die al (geruime tijd) onder de auto gewerkt heeft kun je beter niet meer van draairichting veranderen omdat er een kans bestaat dat het karkas van de band dit niet goed verwerkt.
Ik neem aan dat je Gislaved Nord FROST C bedoeld?
als ik op google zoek naar deze band dan kom ik een plaatje tegen van een band met grote "noppen" in het profiel, dit soort banden zijn vaak rumoerig en erg gevoelig voor cuppen (en dan worden ze NOG rumoeriger) Lijkt me geen looprichting gebonden profiel.
ik weet niet wat de prijs van deze banden is, maar ik heb sinds een week of 2 a 3 Nokian WR C in de maat 195/70/15 erop, kostte me 90 euro per stuk incl montage (360 euro rondom nieuw rubber) Dit was wel hier in het dorp. Op autobandenmarkt.nl waren deze banden toen net iets meer dan 80 euro, wat ze nu kosten zou je moeten opzoeken. Mijn oude banden hadden profiel dat op dat van die Gislaved's lijkt en die heb ik er afgesmeten wegens de herrie (vóór 4,5mm, achter 6,5mm)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Draairichting winterbanden
Klopt Matje..............
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Draairichting winterbanden
matje86 schreef:alle banden hebben een draairichting
hoe bedoel je dat....Herman744 schreef:Klopt Matje..............
een draairichting zoals de topicstarter bedoelt? dan moet ik jullie beiden teleurstellen: Klopt echt niet....
draairichting als: als ie draait draait ie een richting op ...ja duhhh



drairichting als: doordat de lagen in de band door de aandrijvende kracht in een bepaalde richting gedrukt worden tov elkaar is het het verstandigst dat je een band ie al in een bepaalde draairichting gemonteerd geweest is ook in die draairichting blijft gebruiken... ja, dan is dat in ijn ogen wel zo, al veranderen de inzichten op dit vlak nogal eens... in 1993 1e klas MTS een studie dag van Michelin gehad en die lui vonden toen in elk geval dat je de draairichting van een band gedruende de levensduur niet moest wisselen.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 24 apr 2009, 20:20
- Locatie: gulpen
- Contacteer:
Re: Draairichting winterbanden
hoi heren,
een band kan een verplichte draai richting hebben dit heeft te maken met het lossende vermogen van modder en sneeuw.
draai je die band om dan blijft hij helemaal vol zitten en heb je geen grip meer.
groeten uit gulpen
een band kan een verplichte draai richting hebben dit heeft te maken met het lossende vermogen van modder en sneeuw.
draai je die band om dan blijft hij helemaal vol zitten en heb je geen grip meer.
groeten uit gulpen

- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Draairichting winterbanden
niet alleen lossend vermogen......
een band met looprichting gebonden profiel heeft ook VEEL minder grip als je hem verkeerdom monteerd, niet alleen met volgelopen profiel.
een band met looprichting gebonden profiel heeft ook VEEL minder grip als je hem verkeerdom monteerd, niet alleen met volgelopen profiel.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Draairichting winterbanden
als je voor uit rijdt draait ie voor uit als je achter uit rijdt draait ie achteruit 
ps de vraag was over winterbanden en daar staat een draairichting op!

ps de vraag was over winterbanden en daar staat een draairichting op!
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Re: Draairichting winterbanden
op nokian wrc van staat geen draairichting
wel een buitenkant
wel een buitenkant
Ik rijd T-vier met veel plezier!! 

- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Draairichting winterbanden
precies, dus de linker banden draaien andersom dan de rechter banden (gezien vanuit het profiel-ontwerp)
maar zo zijn er wel meer winterbanden die geen draairichting gebonden profiel hebben volgens mij. (meen dat mijn oude dunlops dat ook niet hadden)
maar zo zijn er wel meer winterbanden die geen draairichting gebonden profiel hebben volgens mij. (meen dat mijn oude dunlops dat ook niet hadden)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Draairichting winterbanden
dit was vroeger en bij oa vrachtwagens nog steeds op de aangedreven wielen zo. maar met de huidige personenwagen banden soms zelfs beter om rond de 10000km de boel te draaien eventueel zonder draairichting zelfs kruislings wisslen zodat je het cuppen tegen kan gaan. bevorderd alleen maar de levens duur van een bandRoger B. schreef:matje86 schreef:alle banden hebben een draairichtinghoe bedoel je dat....Herman744 schreef:Klopt Matje..............
een draairichting zoals de topicstarter bedoelt? dan moet ik jullie beiden teleurstellen: Klopt echt niet....
draairichting als: als ie draait draait ie een richting op ...ja duhhh![]()
![]()
![]()
drairichting als: doordat de lagen in de band door de aandrijvende kracht in een bepaalde richting gedrukt worden tov elkaar is het het verstandigst dat je een band ie al in een bepaalde draairichting gemonteerd geweest is ook in die draairichting blijft gebruiken... ja, dan is dat in ijn ogen wel zo, al veranderen de inzichten op dit vlak nogal eens... in 1993 1e klas MTS een studie dag van Michelin gehad en die lui vonden toen in elk geval dat je de draairichting van een band gedruende de levensduur niet moest wisselen.
RUBBEREXPRESS
- Henk Peter 856
- Berichten: 777
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
- Locatie: Nunspeet
Re: Draairichting winterbanden
Op mijn Nokian winterbanden staat wel een vierkantje waar je met zo'n witte stift een vakje kunt inkleuren waar de band zich bevindt.
Bij een volgende bandenwisseling kan je de band die rechtsvoor zat gewoon weer rechtsvoor
plaatsen.
Er wordt geen draairichting aangegeven.
Bij een volgende bandenwisseling kan je de band die rechtsvoor zat gewoon weer rechtsvoor
plaatsen.
Er wordt geen draairichting aangegeven.
Re: Draairichting winterbanden
en waarom is DAT dan?
zo dat ze de volgende keer de goede draairichting hebbe
zo dat ze de volgende keer de goede draairichting hebbe

Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,