Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
koppeling lijkt te slippen
koppeling lijkt te slippen
Goededag techneuten,
Ik heb een T4 uit 2003 met nu 97 dkm op de klok. Alleen privegebruik, dus altijd lege bak.
Nu is me opgevallen dat met name rond de 2000 rpm de koppeling lijkt door te slippen in de 4e en 5e versnelling.
Met en dubbelasser (leeg) erachter werdt dit versterkt, alleen met wegtrekken in de eerste versnellingen 1 t/m 3 geen afwijking, maar met doortrekken in 4 en verder naar 5 schiet de toerenteller door van 2000 naar bijna 2400 / 2500 en blijft daarhangen zolang je flink gas geeft.
De koppelingcilinder achter het koppelingspedaal is kurkdroog, en zo ook de hulpcilinder op de bak.
Remvloeistofreservoirl, dus ik weet eigelijk niet zeker wat de boosdoener kan zijn.
Heeft iemand zoiets eerder meegemaakt, of welke van deze cilinders gaat het eerste defect.
Het lijkt me als de koppeling zelf op is, dat dit in alle versnellingen te merken is.
En rond de 2000 rpm is het grootste koppel leverbaar, dus begint ie daar als eerste te slippen, mocht de hulpcilinder of hoofdcilinder inwendig lekken.
Graag reactie.
groeten G bekkers
Ik heb een T4 uit 2003 met nu 97 dkm op de klok. Alleen privegebruik, dus altijd lege bak.
Nu is me opgevallen dat met name rond de 2000 rpm de koppeling lijkt door te slippen in de 4e en 5e versnelling.
Met en dubbelasser (leeg) erachter werdt dit versterkt, alleen met wegtrekken in de eerste versnellingen 1 t/m 3 geen afwijking, maar met doortrekken in 4 en verder naar 5 schiet de toerenteller door van 2000 naar bijna 2400 / 2500 en blijft daarhangen zolang je flink gas geeft.
De koppelingcilinder achter het koppelingspedaal is kurkdroog, en zo ook de hulpcilinder op de bak.
Remvloeistofreservoirl, dus ik weet eigelijk niet zeker wat de boosdoener kan zijn.
Heeft iemand zoiets eerder meegemaakt, of welke van deze cilinders gaat het eerste defect.
Het lijkt me als de koppeling zelf op is, dat dit in alle versnellingen te merken is.
En rond de 2000 rpm is het grootste koppel leverbaar, dus begint ie daar als eerste te slippen, mocht de hulpcilinder of hoofdcilinder inwendig lekken.
Graag reactie.
groeten G bekkers
Re: koppeling lijkt te slippen
Het lijkt er inderdaad op dat je koppeling is versleten.
Dat het in 4 en 5e versnelling alleen gebeurt kan heel goed kloppen, omdat je motor dan meer weerstand van de versnellingsbak krijgt dan in bv de 2e versnelling.
Je kunt hier misschien nog een tijdje mee doorrijden, maar het word uiteindelijk alleen maar erger, zodat ie straks ook in andere versnellingen doorslipt.
Het lijkt mij alleen, gezien je km stand nogal vroeg voor een versleten koppeling, maar dit kan misschien door het rijgedrag komen?
En ik weet niet wat voor motor je hebt, maar een 88 pk T4 staat bekend om een "slechte" koppeling.
Succes ermee
groetjes Pabo
Dat het in 4 en 5e versnelling alleen gebeurt kan heel goed kloppen, omdat je motor dan meer weerstand van de versnellingsbak krijgt dan in bv de 2e versnelling.
Je kunt hier misschien nog een tijdje mee doorrijden, maar het word uiteindelijk alleen maar erger, zodat ie straks ook in andere versnellingen doorslipt.
Het lijkt mij alleen, gezien je km stand nogal vroeg voor een versleten koppeling, maar dit kan misschien door het rijgedrag komen?
En ik weet niet wat voor motor je hebt, maar een 88 pk T4 staat bekend om een "slechte" koppeling.
Succes ermee
groetjes Pabo
- Multivan Generation
- Berichten: 34478
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: koppeling lijkt te slippen
@ Bekkers,
dit lijkt me haast een verhaal van een 88 pk TDi rijder..
dit lijkt me haast een verhaal van een 88 pk TDi rijder..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: koppeling lijkt te slippen
Hallo PAbo,
bedankt voor je reactie,
Het is inderdaad een 88pk uitvoering. Bijna alle kilometers zijn "rond om het huis" kilometers, en geen snelweg kilometers.
Dan zou het dus kunnen dat de koppeling op is.
Lijkt me wel vroeg, maar ik ga nog even niet de koppeling eruit trekken.
Maar hoe meer hij gaat slippen, weet je zeker dat deze ingreep eraan komt.
g bekkers
bedankt voor je reactie,
Het is inderdaad een 88pk uitvoering. Bijna alle kilometers zijn "rond om het huis" kilometers, en geen snelweg kilometers.
Dan zou het dus kunnen dat de koppeling op is.
Lijkt me wel vroeg, maar ik ga nog even niet de koppeling eruit trekken.
Maar hoe meer hij gaat slippen, weet je zeker dat deze ingreep eraan komt.
g bekkers
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: koppeling lijkt te slippen
de 88pk staat bekend om zijn zwakke koppeling in en bepaalde serie voertuigen, jouw 97000km is heel normaal voor deze koppeling en als het goed is komt er bij vervangen een ander type in.
slippen is slecht voor je vliegwiel dus vervangen kan extra kosten voorkomen, wie weet zit er zelfs nog een stukje coulance op
slippen is slecht voor je vliegwiel dus vervangen kan extra kosten voorkomen, wie weet zit er zelfs nog een stukje coulance op
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Multivan Generation
- Berichten: 34478
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: koppeling lijkt te slippen
De beste remedie is om een koppeling van een 102 pk er in te zetten.
Dat past, en dan ben je er vanaf.
Dus koppelingsplaat en drukgroep van een 102 pk.
En het vaste druklager van een 88 pk ook meteen mee vervangen.
Ik had het ook en er zit nu een Sachs koppeling in (Heavy Duty uitvoering).
En nooit meer een probleem gehad..
Er zijn ook gemodificeerde van Volkswagen zelf,
maar die voelen nog steeds "iel" aan..
Dat past, en dan ben je er vanaf.
Dus koppelingsplaat en drukgroep van een 102 pk.
En het vaste druklager van een 88 pk ook meteen mee vervangen.
Ik had het ook en er zit nu een Sachs koppeling in (Heavy Duty uitvoering).
En nooit meer een probleem gehad..
Er zijn ook gemodificeerde van Volkswagen zelf,
maar die voelen nog steeds "iel" aan..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: koppeling lijkt te slippen
hallo,
Wat kost een setje ter vervanging van een 102 pk uitvoering.
En heb je hier heel speciaal gereedschap voor nodig?
Mochten jullie goede adresjes hebben voor onderdelen en prijzen hoor ik het uiteraard graag.
Is imitatie een goede optie, of moet er perse origineel in, deze is tenslotte ook niet erg perfect geweest.
Ik hoor hegraag
Wat kost een setje ter vervanging van een 102 pk uitvoering.
En heb je hier heel speciaal gereedschap voor nodig?
Mochten jullie goede adresjes hebben voor onderdelen en prijzen hoor ik het uiteraard graag.
Is imitatie een goede optie, of moet er perse origineel in, deze is tenslotte ook niet erg perfect geweest.
Ik hoor hegraag
- Multivan Generation
- Berichten: 34478
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: koppeling lijkt te slippen
origineel is LUK.
Maar LUK of Sachs van een 102 pk past hoor..
Maar LUK of Sachs van een 102 pk past hoor..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: koppeling lijkt te slippen
@ g bekkers , dat valt mee 97000 km . Mijn koppeling was na 6.000 km al versleten ( gelijk na het chippen ) en de volgende met 35000 km . En nu heb ik een gemodificeerde erin of die van een 102 pk ( dat durf ik niet te zeggen , garantie ) en daar draait de bus al weer 160000 km mee . Ook een ex 88 pk'er van juni 2003.
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.