Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
goedkope of dure diesel
goedkope of dure diesel
Voor de specialisten onder ons:
Zijn die dure diesels (shell, Q8, totall etc.) nou echt beter voor de motor of valt dat nu wel mee? Mijn garagist zegt dat de goedkope dieselpompen, dus de kleine ketens die soms wel tot 10 cent per liter goedkoper zijn, geen goeie kwaliteit leveren met schade aan brandstofpomp en motor als gevolg. Volgens mij valt dat wel mee. Met 70.000 km per jaar scheelt het redelijk in de kosten.
Wat is jullie ervaring?
Zijn die dure diesels (shell, Q8, totall etc.) nou echt beter voor de motor of valt dat nu wel mee? Mijn garagist zegt dat de goedkope dieselpompen, dus de kleine ketens die soms wel tot 10 cent per liter goedkoper zijn, geen goeie kwaliteit leveren met schade aan brandstofpomp en motor als gevolg. Volgens mij valt dat wel mee. Met 70.000 km per jaar scheelt het redelijk in de kosten.
Wat is jullie ervaring?
duur?
De zogenaamd dure dieselsoorten zoals Shell V-power zijn voor een belangrijk deel samengesteld uit synthetische grondstoffen. De belangrijkste is GTL (gas to liquid). GTL wordt geraffineerd uit gas. Het resultaat is een zeer schone brandstof. Deze zorgt ervoor dat de motor veel minder snel vervuilt dan met diesel op pure aardoliebasis. Deze bevat veel zwavel als verontreiniging.
Als je waarde hecht aan een langdurig schone motor en tevens iets minder milieuverontreiniging kun je het beste V-power of BP-ultimate etc. tanken. Op de lange termijn verdien je dit toch wel terug door minder slijtage.
Als je waarde hecht aan een langdurig schone motor en tevens iets minder milieuverontreiniging kun je het beste V-power of BP-ultimate etc. tanken. Op de lange termijn verdien je dit toch wel terug door minder slijtage.
Ik heb een tijdje op goedkope diesel gereden. Ik had wat kleine probleempjes met de auto (geen schade aan motor of zo, maar bv. lastige koude start). Ik rij inmiddels op V-power of BP-ultimate en het verschil mag er zijn: veel beter starten, mooier lopen, voelt sterker aan, en nog ietsje zuiniger ook (dat komt de km-prijs weer ten goede). Voor mij is de keuze gemaakt....
Ik rij met een T5 multivan (DC) en rij nu ongeveer een jaar uitsluitend op Shell V-power. Ik ben niet zo technisch als Vaniac, echter ik heb gemerkt dat de motor iets stiller is (174 pk gechipt naar 195 pk) en dat het verbruik iets naar beneden gaat. Mijn mening is dat je ongeveer even dur uit bent of je nu gewone diesel tankt (iets hoger verbruik) of dat je V-power tankt (iets lager verbruik. De winst is dus een schone motor en minder milieuvervuiling
In reactie op Vaniac...is het ook niet zo dat je bij gebruik van een roetfilter veel beter de "dure"diesel kunt gebruiken?Dit om te voorkomen dat het filter snel dichtzit?
De zware heftrucks bij Corus hebben zo'n filter en lopen op speciale en dus zwavelarme diesel....ook om het filter langer schoon te houden.
grtz.Harry
De zware heftrucks bij Corus hebben zo'n filter en lopen op speciale en dus zwavelarme diesel....ook om het filter langer schoon te houden.
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
-
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 15 apr 2007, 09:47
Re: goedkope of dure diesel
[quote="belgacom"]Voor de specialisten onder ons:
Zijn die dure diesels (shell, Q8, totall etc.) nou echt beter voor de motor of valt dat nu wel mee?
Vanaf het begin ( 60.000 km nu gereden) rij ik de Multivan op V-power diesel. Nooit problemen met de standkachel gehad, nooit met de motor, en opvallend weinig ( 1 keer nog maar) voor onderhoud in de garage geweest. Ik kan het uiteraard niet vergelijken met hoe het verlopen zou zijn als ik andere diesel had getankt, maar de doorslag gaf voor mij het hele regelmatige gebruik van de standkachel.
Groet: willem de Tweede.
Zijn die dure diesels (shell, Q8, totall etc.) nou echt beter voor de motor of valt dat nu wel mee?
Vanaf het begin ( 60.000 km nu gereden) rij ik de Multivan op V-power diesel. Nooit problemen met de standkachel gehad, nooit met de motor, en opvallend weinig ( 1 keer nog maar) voor onderhoud in de garage geweest. Ik kan het uiteraard niet vergelijken met hoe het verlopen zou zijn als ik andere diesel had getankt, maar de doorslag gaf voor mij het hele regelmatige gebruik van de standkachel.
Groet: willem de Tweede.
v-power of ultimate
Wat voor de dieselbrandstof geldt, geldt ook voor benzine. Op langere termijn verdienen deze superbrandstoffen zich altijd terug.Joostt5 schreef:Is er ook zo'n groot verschil in de benzine varianten. Wij hebben ook een benzine auto en is het dan ook verstandiger om V-Power ofzo te tanken?
???
Volgens mij hebben alleen Shell en BP deze speciale diesel en benzineurla schreef:welke zijn dan goede diesel soorten alleen schell v power of zijn er nog meer,
zelf wil ik texaco gaan tanken of loont het de moeite om 10 km te rijden voor v power te tanken?
ik rijdt niet echt veel en vooral korte stukken.
in hun leveringsprogramma (respectievelijk V-power en Ultimate).
Op de websites van beide maatschappijen kun je de betreffende tankstations opzoeken.
- Henk Peter 856
- Berichten: 777
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
- Locatie: Nunspeet
Geen meerwaarde Shell V-Power en Total Excellium’
vrijdag, 20 april 2007 - De dieselvarianten van de premium brandstoffen Shell V-Power en Total Excellium zijn niet beter dan gewone dieselbrandstof, concludeert de Duitse Autozeitung. Alleen Aral Ultimate werkt.
Het blad liet een test uitvoeren door het autotechnische onderzoeks- en ingenieursbureau FAKT in Heimertingen. Het resultaat: bij tests met een Mercedes en een Skoda konden de onderzoekers alleen positieve resultaten meten bij Aral Ultimate (Aral wordt in Duitsland als merknaam gebruikt door BP). Aral Ultimate diesel leidde bij de Skoda tot 2,7 pk meer en zorgde volgens de onderzoekers tot een brandstofbesparing van zes procent bij de Mercedes. Bovendien registreerden de ingenieurs een lagere stikstofoxide-uitstoot. Bij Shell V-Power diesel en Total Excellium diesel konden de onderzoekers geen lager verbruik of extra pk’s vaststellen.
vrijdag, 20 april 2007 - De dieselvarianten van de premium brandstoffen Shell V-Power en Total Excellium zijn niet beter dan gewone dieselbrandstof, concludeert de Duitse Autozeitung. Alleen Aral Ultimate werkt.
Het blad liet een test uitvoeren door het autotechnische onderzoeks- en ingenieursbureau FAKT in Heimertingen. Het resultaat: bij tests met een Mercedes en een Skoda konden de onderzoekers alleen positieve resultaten meten bij Aral Ultimate (Aral wordt in Duitsland als merknaam gebruikt door BP). Aral Ultimate diesel leidde bij de Skoda tot 2,7 pk meer en zorgde volgens de onderzoekers tot een brandstofbesparing van zes procent bij de Mercedes. Bovendien registreerden de ingenieurs een lagere stikstofoxide-uitstoot. Bij Shell V-Power diesel en Total Excellium diesel konden de onderzoekers geen lager verbruik of extra pk’s vaststellen.
Naar mijn eigen ervaring stookte mijn T4 TDgrijsItje meer Total Excellium op dan 'budget'-diesel. 2x een tank V-power achter elkaar opgereden en dat gaf hetzelfde verbruik als de normale Gulf-diesel die ik gewoonlijk voor 10 tot 12 cent/l goedkoper tank. Enige resultaat is dus dat ik 20 euro teveel heb uitgegeven. De motor liep overigens op V-power wel mooier.

1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!