Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Electrisch raam bestuurderskant weigert zijn diensten!!
- Roger B. (11)61
Re: Electrisch raam bestuurderskant weigert zijn diensten!!
Vacuumpomp kun je proberen te kopen bij Nearly new parts in België, dacht http://www.nnp.com" onclick="window.open(this.href);return false; is de website van die jongens.
zijn onderdelen van nieuwe auto's van het VAG concern die om een of andere reden niet verkocht mogen worden, de pomp is dus gemonteerd, heeft hooguit een paar kilometer gelopen en verder dus bijna nieuw. Peter betaalde er laatst 107 euro voor zo'n pomp (en dat is dan dus origineel VW (Pierburg). koop je er een nieuwe voetpakking bij en klaar ben je voor 115 euro ofzo...
er onder schroeven is niet zo veel werk, (twee weken terug nog voor Peter gedaan) kan ik ook voor je doen als je het niet zelf kan. voor heel wat minder dan 220+garagetarief ben je dan klaar....
Overigens is het niet zo dat het totaal gevaarloos is om door te blijven rijden met een tik in je vacuumpomp, op t4-wiki.de staat onder vakuumpump een afbeelding wat die tik op den duur KAN doen met je nokkenas.
JE vroeg ook nog wat een vacuumpomp doet....
De vacuumpomp zorgt voor het vacuum dat hoofdzakelijk voor je rembekrachtiger gebruikt wordt, maar ook de climacontrolle (kleppen in je kachelhuis) en bij sommige motoren de turbobesturing en je EGR worden er mee bestuurd.
Bij een diesel heb je geen gasklep en (dus) geen vacuum in het inlaattraject daarom heeft een diesel meestal een aparte pomp die dit vacuum opwekt.
Bij de T4 wordt deze pomp bediend middels een nok op de nokkenas en een stift tussen pomp en deze nok.
Als de plunjerpen van de pomp gaat lekken langs de afdichting komt er olie in het vacuum gedeelte, hierdoor veert de pompplunjer niet snel genoeg terug als de nok wegdraait van de tussenstift en daardoor komt er speling op die stift (zit niet meer opgeklemd tussen de pomp en de nok) deze speling hoor je als tikken. Als dit tikken tegen de pomp is dan is dat niet zo erg, maar als ie tegen de nok tikt dan gaat dit slijtage aan je nok veroorzaken en gaat je nokkenas naar de mallemoer
zijn onderdelen van nieuwe auto's van het VAG concern die om een of andere reden niet verkocht mogen worden, de pomp is dus gemonteerd, heeft hooguit een paar kilometer gelopen en verder dus bijna nieuw. Peter betaalde er laatst 107 euro voor zo'n pomp (en dat is dan dus origineel VW (Pierburg). koop je er een nieuwe voetpakking bij en klaar ben je voor 115 euro ofzo...
er onder schroeven is niet zo veel werk, (twee weken terug nog voor Peter gedaan) kan ik ook voor je doen als je het niet zelf kan. voor heel wat minder dan 220+garagetarief ben je dan klaar....
Overigens is het niet zo dat het totaal gevaarloos is om door te blijven rijden met een tik in je vacuumpomp, op t4-wiki.de staat onder vakuumpump een afbeelding wat die tik op den duur KAN doen met je nokkenas.
JE vroeg ook nog wat een vacuumpomp doet....
De vacuumpomp zorgt voor het vacuum dat hoofdzakelijk voor je rembekrachtiger gebruikt wordt, maar ook de climacontrolle (kleppen in je kachelhuis) en bij sommige motoren de turbobesturing en je EGR worden er mee bestuurd.
Bij een diesel heb je geen gasklep en (dus) geen vacuum in het inlaattraject daarom heeft een diesel meestal een aparte pomp die dit vacuum opwekt.
Bij de T4 wordt deze pomp bediend middels een nok op de nokkenas en een stift tussen pomp en deze nok.
Als de plunjerpen van de pomp gaat lekken langs de afdichting komt er olie in het vacuum gedeelte, hierdoor veert de pompplunjer niet snel genoeg terug als de nok wegdraait van de tussenstift en daardoor komt er speling op die stift (zit niet meer opgeklemd tussen de pomp en de nok) deze speling hoor je als tikken. Als dit tikken tegen de pomp is dan is dat niet zo erg, maar als ie tegen de nok tikt dan gaat dit slijtage aan je nok veroorzaken en gaat je nokkenas naar de mallemoer
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- m.c van den berg
Hallo Roger
het tikken van de vacumpomp, kan je het verschil horen van tikken:Tegen de nokkenas en de vacumpomp?
zoja: kan je dat omschrijven
alvast bedankt, geewoon nieuwschierig
het tikken van de vacumpomp, kan je het verschil horen van tikken:Tegen de nokkenas en de vacumpomp?
zoja: kan je dat omschrijven
alvast bedankt, geewoon nieuwschierig

Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
foto nr 602
- Roger B. (11)61
nee denk niet dat je dat hoort, denk ook niet dat het alleen tegen de pomp of alleen tegen de nok is, die stift kan vrij bewegen tussen nok en pomp als de pomp de stift niet tegen de nok gedrukt houdt. De stift hangt scheef naar beneden richting de pomp, dus vermoed dat ie de neiging heeft om de speling bij de nok te creëren, maar in de praktijk stuiterd het ding waarschijnlijk een beetje heen en weer tussen pomp en nok
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Charles 1065
Het was dus niet een vacuumpomp maar een spanrol die gigantisch en zichtbaar van slag is dus morgen nieuwe riem en spanrollen erop
Wat moet dat moet.........

Wat moet dat moet.........

- Roger B. (11)61
spanrol van? multiriem of distributie (multiriem kost rol, spanner en riem pakweg 100-125 euro ex montage, de spullen voor de distributie gaan meestla richting 300)
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Charles 1065
Volgens mij multi riem het als je ervoor staat
aan de rechterkant.......

Dan heb je mazzel. valt de schade weer mee. Kun je alsnog voor een andere oldtimer uitkijken. Maar ondertussen doet nog steeds je raam het niet. Daar had ik anders wel even naar gekeken vanmiddag, maar ja het liep net effe anders.
Ik zag trouwens gisteren dat je je bus weer bovenaan hebt gezet op Marktplaats. Je wilt hem eigenlijk niet kwijt, maar ondertussen.............
Ja, ik kan het nu vragen, ik ben voorzien. Alhoewel ik had die van jou graag overgenomen hoor, maar mijn beschikbare budget was niet voldoende.
Wat is nu de bedoeling. verkopen of niet ?? Voor je werk zit je al in een mooie T5. Dan wil je privé toch ook blijven genieten.
Ik zag trouwens gisteren dat je je bus weer bovenaan hebt gezet op Marktplaats. Je wilt hem eigenlijk niet kwijt, maar ondertussen.............
Ja, ik kan het nu vragen, ik ben voorzien. Alhoewel ik had die van jou graag overgenomen hoor, maar mijn beschikbare budget was niet voldoende.
Wat is nu de bedoeling. verkopen of niet ?? Voor je werk zit je al in een mooie T5. Dan wil je privé toch ook blijven genieten.
Groeten, Johan uit Doetinchem Fotogalerij nr. 191 (Zwarte T4 2.5 TDI 102 pk ACV van 1998 :-)
WIl je die andere 15 auto's ook zien die ik gehad heb, (nog even geduld, site wordt opnieuw opgebouwd)
WIl je die andere 15 auto's ook zien die ik gehad heb, (nog even geduld, site wordt opnieuw opgebouwd)
- Roger B. (11)61
als je er voor staat, als in je staat voor de auto kijkt naar de motor, en dan de riem die rechts zit?Charles 1065 schreef:Volgens mij multi riem het als je ervoor staataan de rechterkant.......
dan is het de brandstofpomp-riem (een van de twee distributieriemen) als die kapot loopt valt je motor stil, maar gaat er niets stuk, dat scheelt....
Hoe lang zat deze riem er al op, en zijn de rollen toen ook allemaal vervangen? wellicht is een nauwkeurige inspectie van de andere distributieriem en rollen niet onverstandig, als die knapt heb je WEL schade aan de motor.
de multiriem is de riem die je dynamo en stuurpomp aandrijft, die zit open en bloot zichtbaar aan de bijrijderskant buiten op de motor. De distributieriemen zitten onder een kapje verstopt
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Charles 1065
Inderdaad Roger, had net nog even telefonisch contact met de garage, die rechterriem is vervangen bij 95000 kilometer maar hoogst waarschijnlijk niet de rollen, het schijnt zelden voor te komen dat deze kapot gaan. De linker riem is volgens het boekje vervangen op 110000 kilometer maar gaat morgen ook gecontroleerd worden, want de rechter miste 16 nokken (zo heten die dingen toch?) Dus zekerheid voor alles. En nu hij toch daar staat effe nieuwe APK erop en het raam links voor weer gangbaar maken! Dus morgen weer lekker gerust rijden! 

- Roger B. (11)61
vreemde gang van zake dat die riemen niet gelijktijdig vervangen worden, en ook het niet vervagen van die twee span/geleiderollen van de pompriem vind ik niet echt vertrouwen-wekkend.....
besparen op een distributiewissel is vragen om moeilijkheden (al dan niet met gevolgschade)

besparen op een distributiewissel is vragen om moeilijkheden (al dan niet met gevolgschade)

Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Charles 1065
Is gebeurd bij de vorige eigenaar en dit ga je niet geloven bij de dealert!! In de regio Gouda, dus niet bij de DAGO daar komt de T5 van mijn werk vandaan, alles perfect daar maar bijna iedereeen loopt in een pak, dat heb ik in die ruim 40 jaar dat ik op aarde ben nog maar 1x gedragen en ben nog nooit getrouwd!!Roger B. (11)61 schreef:vreemde gang van zake dat die riemen niet gelijktijdig vervangen worden, en ook het niet vervagen van die twee span/geleiderollen van de pompriem vind ik niet echt vertrouwen-wekkend.....
besparen op een distributiewissel is vragen om moeilijkheden (al dan niet met gevolgschade)![]()
![]()

Die pakken daar betaal jij aan mee zodra je een poot over de drempel zet.
Klantvriendleijkheid daar moeten ze nog aan werken. Maar wie weet wordt het ooit beter.
Maar jij mag ook weer in de buidel tasten begrijp ik uit je tikwerk.
Zonde man. koop je een perfecte bus met weinig kilometers en loop je nog tegen problemen aan.
Hoeveel maanden voor je APK afloopt mag je weer een nieuwe APK op je auto zetten Wie weet dat ??
Klantvriendleijkheid daar moeten ze nog aan werken. Maar wie weet wordt het ooit beter.
Maar jij mag ook weer in de buidel tasten begrijp ik uit je tikwerk.
Zonde man. koop je een perfecte bus met weinig kilometers en loop je nog tegen problemen aan.
Hoeveel maanden voor je APK afloopt mag je weer een nieuwe APK op je auto zetten Wie weet dat ??
Groeten, Johan uit Doetinchem Fotogalerij nr. 191 (Zwarte T4 2.5 TDI 102 pk ACV van 1998 :-)
- Charles 1065
Je mag 3 maanden van te voren apk keuren dus mijn keuring loopt tot 6 juni morgen wordt hij gekeurd en die blijft dan lopen tot 6 juni 2011, 

- Roger B. (11)61
mij stond 2 maanden bij...
valt in Duiven toch wel mee bij Dago, met die pakken? achter de receptie en aan het magazijn dragen die jongens veelal een trui of hemd met dago/vw logo en een nette (spijker)broek. Die pakken dat is directie en verkoop (dat de monteurs niet in het nette pak lopen mag duidelijk zijn)
Dat een dealer fors kosten moet maken voor zijn "representatieviteit" (duur pand en dure aankleding etc) is vaak een verplichting vanuit de importeur...doe je het niet, ben je je dealerschap kwijt. Daarnaast kost een dealerschap ook een boel geld (voor ondersteuning, drukwerk, en je betaald mee aan het bedrijf van de importeur) Dus dat je bij een Dealer meer geld betaald is duidelijk.
Enige wat me daar nog aan stoort is dat je gewoon een beperktere garantie op je auto hebt als je deze NIET bij de dealer laat onderhouden.
Ben zelf redelijk tevreden over Dago (onze T5 kwam bij Dago Duiven vandaan) uiteindelijk is alles vanuit hun initiatief perfect opgelost (moest wel de aftersalesmanager doen, want de verkoper had er geen behoefte aan de klant tevreden te houden) maar da's een lang verhaal... Maar als er iets mis ging (en dat gebeurt echt overal waar mensen werken) werd dat netjes verholpen als ik mijn bevinding meldde. ben altijd netjes en prima geholpen. Kom er nu nog steeds voor (sommige) onderdelen van de T4, en ze kennen me bij naam en hoef nooit vooraf te betalen voor te bestellen onderdelen en dergelijke... Als ik bel dat ik iets nodig heb weten ze aan de telefoon wie je bent en wordt het onderdeel voor je besteld....
Of de andere vestigingen van Dago net zo met hun klanten om gaan weet ik niet.
valt in Duiven toch wel mee bij Dago, met die pakken? achter de receptie en aan het magazijn dragen die jongens veelal een trui of hemd met dago/vw logo en een nette (spijker)broek. Die pakken dat is directie en verkoop (dat de monteurs niet in het nette pak lopen mag duidelijk zijn)
Dat een dealer fors kosten moet maken voor zijn "representatieviteit" (duur pand en dure aankleding etc) is vaak een verplichting vanuit de importeur...doe je het niet, ben je je dealerschap kwijt. Daarnaast kost een dealerschap ook een boel geld (voor ondersteuning, drukwerk, en je betaald mee aan het bedrijf van de importeur) Dus dat je bij een Dealer meer geld betaald is duidelijk.
Enige wat me daar nog aan stoort is dat je gewoon een beperktere garantie op je auto hebt als je deze NIET bij de dealer laat onderhouden.
Ben zelf redelijk tevreden over Dago (onze T5 kwam bij Dago Duiven vandaan) uiteindelijk is alles vanuit hun initiatief perfect opgelost (moest wel de aftersalesmanager doen, want de verkoper had er geen behoefte aan de klant tevreden te houden) maar da's een lang verhaal... Maar als er iets mis ging (en dat gebeurt echt overal waar mensen werken) werd dat netjes verholpen als ik mijn bevinding meldde. ben altijd netjes en prima geholpen. Kom er nu nog steeds voor (sommige) onderdelen van de T4, en ze kennen me bij naam en hoef nooit vooraf te betalen voor te bestellen onderdelen en dergelijke... Als ik bel dat ik iets nodig heb weten ze aan de telefoon wie je bent en wordt het onderdeel voor je besteld....
Of de andere vestigingen van Dago net zo met hun klanten om gaan weet ik niet.
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Roger, Duiven ben ik één keer geweest toen ik daar vlak in de buurt een probleempje had met de temperatuur. en daar ging het heel netjes, en had men alle tijd. Doetinchem vond ik gewoon minder klantvriendelijk. Maar laten we het daar niet over hebben, dat hoort niet en ik maak mij er nu zelf ook schuldig aan
.
Charles, ik hoop dat je bus vandaag helemaal gerepareerd wordt en Mulder niet meer gekke dingen tegenkomt.
Ik heb de eerste onkosten nu ook.
Lamp aan de bestuurderkant doet 't niet meer kwam ik net achter. Straks maar effe langs de Halfords.
H4 genoeg liggen maar die moet er niet in toch ??

Charles, ik hoop dat je bus vandaag helemaal gerepareerd wordt en Mulder niet meer gekke dingen tegenkomt.
Ik heb de eerste onkosten nu ook.

H4 genoeg liggen maar die moet er niet in toch ??