Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
distributie riem 1,9 TD en 2.5 TDI 102 PK
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 21 sep 2009, 20:31
distributie riem 1,9 TD en 2.5 TDI 102 PK
Beste Forum leden Ik ben inmiddels ` gepromoveerd` van een California T4 1,9 TD uit 1996 naar een California T4 2.5 TDI 102 PK van maart 2004. Ik heb daar over een vraag. Voor mijn oude trouwe 1.9 Td heb ik alvast een nieuwe ditributie riem gekocht om die tzt. te verwisselen . Dit is niet gebeurd en vraag me af of deze riem ook voor de 2.5 TDI te gbruiken is, of dat ik hem moet proberen om te ruilen (Brezan).Natuurlijk heb ik op de zoekfunctie geprobeerd om dit zelf uit te vinden , behalve de vele adviezen over het wisselen heb ik niet duidelijk kunnen vinden of en wat de verschillen zijn tussen een distributie riem voor een 1.9 TD en die van een 2.5 TDI . Gaarne jullie gewaardeerde mening.
T4 California coach 2.5 TDI 102PK maart 2004
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: distributie riem 1,9 TD en 2.5 TDI 102 PK
ik denk dat het niet past, zou stom toeval zijn als ie gelijk is..... al lijkt ie gelijk, dan zou ik het er niet op gokken....
een gebroken distributieriem KAN een schadepost van zo'n 3000 euro zijn.... een nieuwe originele set (2x riem 3x rol bevestiginsmat. voor de rollen, diamantschijfje en krukasbout, EN waterpomp) origineel VW kost op ebay pakweg 200 euro (bij de dealer bijna het dubbele meen ik)
een 1900 TD heeft volgens mij ook maar één riem en een TDI heeft er twee.
een gebroken distributieriem KAN een schadepost van zo'n 3000 euro zijn.... een nieuwe originele set (2x riem 3x rol bevestiginsmat. voor de rollen, diamantschijfje en krukasbout, EN waterpomp) origineel VW kost op ebay pakweg 200 euro (bij de dealer bijna het dubbele meen ik)
een 1900 TD heeft volgens mij ook maar één riem en een TDI heeft er twee.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- GerJol 716
- Berichten: 2012
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46
Re: distributie riem 1,9 TD en 2.5 TDI 102 PK
Gaat niet passen, een 1.9TD heeft een andere distributie set als een 2.5 TDI.
Gerard
Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan


Re: distributie riem 1,9 TD en 2.5 TDI 102 PK
De riem van een 1.9 TD gaat zeker niet passen op een 2.5 TDI, de riem van een 1.9 heeft 137 tanden en die van een 102 pk TDI heeft 122 tanden.
de 2.5 heeft twee riemen een voor de aandrijving nokkenas krukas waterpomp (122 tands) en een voor de aandrijving voor nokkenas brandstofpomp (81 tands).
de 2.5 heeft twee riemen een voor de aandrijving nokkenas krukas waterpomp (122 tands) en een voor de aandrijving voor nokkenas brandstofpomp (81 tands).

gr. Rene
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 21 sep 2009, 20:31
Re: distributie riem 1,9 TD en 2.5 TDI 102 PK
Heren: Roger ; Rene; Ger Jol 716 [/b][/u]
Dank voor jullie snelle adviezen. Heb inmiddels een nieuwe set gekocht voor de 2,5 TDI 102 PK diesel kostte met korting inderdaad nog net geen € 200.
Heb nu dus een nieuw in doos distributie riem set voor een 1.9 TD over . Zal hem op de weetje wel shop zetten voor de halve prijs.
Mooie T4 dagen toegewenst .
Dank voor jullie snelle adviezen. Heb inmiddels een nieuwe set gekocht voor de 2,5 TDI 102 PK diesel kostte met korting inderdaad nog net geen € 200.
Heb nu dus een nieuw in doos distributie riem set voor een 1.9 TD over . Zal hem op de weetje wel shop zetten voor de halve prijs.
Mooie T4 dagen toegewenst .
T4 California coach 2.5 TDI 102PK maart 2004
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: distributie riem 1,9 TD en 2.5 TDI 102 PK
dat is een set van bij de automaterialenzaak , waarschijnlijk SKF rollen en continental riemen? daar moet je dus nog een krukasbvout, diamantschijf en best ook een waterpomp bij kopen, kost je bij de dealer nog geen 100 euro samen.bommelsteijn schreef: Heb inmiddels een nieuwe set gekocht voor de 2,5 TDI 102 PK diesel kostte met korting inderdaad nog net geen € 200.
originele waterpomp kost pakweg 80 euro, imitatie tegen de 40, maar heb één keer een imitatie geplaatst en die is na 40.000 stukgelopen, 7 kleppen krom, 4 klepstoters naar de knoppen....voor die 40 euro neem ik wel origineel...
omdat de waterpomp door de distributieriem wordt aangedreven is het raadzaam deze mee te vervangen, enerzijds omdat de waterpomp bij stuklopen je riem kan mollen met alle schade van dien, maar anderzijds, als de pomp gaat lekken moet je de hele distributiezooi ook weer losgooien, en als dat vrij snel na het vervangen van de riem gebeurd heb je weer die kostenpost erbij, en voor 80 euro ga ik dat risico maar niet lopen.
De krukasbout is een rekbout, die mag je maar één keer gebruiken, dus moet nieuw. Meen dat deze bij de dealer nog geen 8 euro ex btw is., het diamantschijfje is een dun metalen plaatje dat men ook als belangrijk noemt om te vernieuwen, kost maar paar euro, dus doen.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 21 sep 2009, 20:31
Re: distributie riem 1,9 TD en 2.5 TDI 102 PK
Roger mijn set is idd van de automaterialen zaak (brezan) en bestaat uit 2 riemen (Gates) 3 spanrollen ; 2 tap bouten en een tapeind met een grove en fijne draad. verder twee sluitringen. zal tzt er een water pomp en originele krukas (rek) bout bijkopen. De functie van het diamant schijfje snap ik nog niet maar dat zal wel duidelijk worden op het moment dat ik die spullen bij de VW dealer ga halen. Nogmaals dank voor de uitgebreide instructie.
T4 California coach 2.5 TDI 102PK maart 2004
Re: distributie riem 1,9 TD en 2.5 TDI 102 PK
Diamantschijfje moet je qua functie zien als een kartelring die je onder een boutkop legt om te voorkomen dat de bout losgaat.
Alleen deze is van een laagje voorzien waarin industriële diamant ingebet is.
Deze is uiteraard zo scherp is dat ie goed in het materiaal dringt en zo dus voorkomt dat de rekbout losgaat.
Alleen deze is van een laagje voorzien waarin industriële diamant ingebet is.
Deze is uiteraard zo scherp is dat ie goed in het materiaal dringt en zo dus voorkomt dat de rekbout losgaat.
- Bijlagen
-
- Zahnriemen_Diamantscheibe_Bild.jpg (39.65 KiB) 1626 keer bekeken
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 21 sep 2009, 20:31
Re: distributie riem 1,9 TD en 2.5 TDI 102 PK
Wat een fantastisch medium en wat een ongelooflijke hoeveelheid kennis is er op dit forum. Patrick dank voor uitleg en ilustratie . groeten leo
T4 California coach 2.5 TDI 102PK maart 2004