Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Luchtmassa meter probleem of ?

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Freelancer
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 okt 2007, 23:41
Locatie: België Antwerpen

Luchtmassa meter probleem of ?

Bericht door Freelancer »

Hoi iedereen,

Ik heb uiteraard eerst via de zoekfunctie geprobeerd de nodige informatie te vinden doch zonder ( voldoende ) resultaat.

Ik sta aan het rode licht te wachten, naast mij staat er een Jeep te janken, ik geef gas ga er als een speer vandoor en dan plotseling vermogen weg !
Ik krijg de motor niet meer boven de 3000 toeren.

Ik haal de stekker van de LMM en hop motor draait weer normaal, gaat vlotjes in toeren doch ben wat vermogen kwijt en bus gaat niet sneller dan 120 à 130 Km/u ( Noodloop zeker )

Ik dus naar een Bosch Center voor een nieuwe LMM ( 72 € ), ik plaats die direct wegens 'ruilonderdeel' en ja hoor probleem van de baan, rijd opnieuw als een speer !

MAAR DAN : ik moet snel invoegen van stilstand ik kom even in de rode zone van de toerenteller en ja lap LMM terug naar de vaantjes, wederom max 3000 toeren plankgas en dada vermogen.

Vandaag opnieuw naar het Bosch center opnieuw 72 € betaald ( LMM gaat met garantieverslag naar Bosch ) plaats de nieuwe en alles weer OK.

Wat is er nu verdorie toch aan de hand : nu probeer ik uiteraard zeker niet meer om volgas weg te scheuren want dan misschien terug LMM stuk, ik heb geen enkele foutcode in de computer ( VAG apparaat in garage ), volgens de Bosch Center monteur kan de LMM niet stuk in de doos zitten en is er wellicht iets anders aan de hand wat de LMM doet opbranden.....(?!)

Iemand tip(s) : ik heb in een topic gezien dat Berrie of René iets schreef over een zeker N75 of zoiets ( geen nokia hoop ik ) wie kan me helpen.

Dank bij voorbaat,
Freelancer - Pascal
Freelancer 1840 ->VW-T4 2.5 TDI 1999, LWB-Verhoogd : Wijsneus gemonteerd, volledig origineel Westfalia interieur geplaatst, angel eyes koplampen, enkel voorbumper in koetswerkkleur, ( nog steeds aan het verbouwen ).
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Luchtmassa meter probleem of ?

Bericht door Multivan Generation »

Heb je aan de LMM geroken?
Rook die verbrand?

Check je vaccuumslangen eens allemaal..is mijn idee..

Je kunt eens langskomen dan maken we rijdend een logje..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Luchtmassa meter probleem of ?

Bericht door Pascal-141 »

Volgens mij is het niet de LMM , maar eerder de turbodrukklep (N75) , dat is die klep naast je vloeistofreservoir waar die vacuumslangetjes naartoe gaan.
Waarschijnlijk gaat op het moment dat je flink gasgeeft de turbodruk te hoog , en gaat hij daarom in noodloop . Vaak is dan die klep de oorzaak.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Luchtmassa meter probleem of ?

Bericht door Multivan Generation »

Dan zou er een fout in het systeem moeten komen te staan.

Iets van turbo pressure positive deviation to high..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Freelancer
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 okt 2007, 23:41
Locatie: België Antwerpen

Re: Luchtmassa meter probleem of ?

Bericht door Freelancer »

Ik druk per ongeluk op de enter toets en gans mijn schrijven is weg.............................

man man

Ik ruik niets verbrand, de LMM was wel degelijk dood, ik heb de test gedaan met een garagist die een blauwe VAG doos heeft met kabels aan ( er stond 555 bij op dacht ik ).
Met de kapotte LMM gaf hij als foutcode ' luchtmassameter gemeten waarde ontoelaatbaar ' ( of zoiets ) garagist zei me dat tijdens het rijden, met de LMM afgekoppeld ging hij in noodloop maar kon ik wel boven de 3000 toeren en trok hij voor geen meter ( platte diesel syndroom ).

Nieuwe LMM erin, geen foutcodes meer en alles OK
Ik kan toch moeilijk even plankgas geven en het risico lopen dat de LMM opnieuw de geest geeft, 3x 72 € lijkt me wat overdreven.

Ofwel wil/kan die garagist me niet verder helpen ( na lange tijd VW - Seat dealer is hij overgestapt naar Ford )

Al de vacuumslangen zijn mijn inziens in orde, nergens een ' knak ' of zoals wij zeggen ' verduurd ' geen andere foutcodes waar te nemen ( volgens garagist ).

Ik heb nog ergens een OBD USB kabel - Laptop en VAGCOM geïnstalleerd doch na verhuis heb ik die nergens meer gezien, zit waarschijnlijk nog ergens in een doos ik heb die niet meer nodig gehad.

Beter afspraak maken dan Peter ?
Log maken en kijken of er zelf iets aan te verhelpen is ( zonder de nieuwe LMM opnieuw op te blazen )

Ik heb nu de indruk dat ik na een aantal KM gereden te hebben wat ' Power ' verlies, kan natuurlijk ook tussen mijn twee oren zitten.
Freelancer -Pascal.
Freelancer 1840 ->VW-T4 2.5 TDI 1999, LWB-Verhoogd : Wijsneus gemonteerd, volledig origineel Westfalia interieur geplaatst, angel eyes koplampen, enkel voorbumper in koetswerkkleur, ( nog steeds aan het verbouwen ).
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Luchtmassa meter probleem of ?

Bericht door Egbert&Manon »

Controleer nog even of je wastegate nog met 2 boutjes vastzit.
Toen ik de T4 kocht had deze ook nagenoeg dezelfde klachten.
Als de motor afgekoeld was ging ie als een raket, maar die raket was snel uitgebrand.
Terwijl bij rustige rijstijl er geen problemen waren.
Een loszittende wastegate was de oorzaak, die bij hevig kantelen van het blok klem ging zitten en pas bij volledig afkoelen in normale positie terugkwam.
Was je LMM wel daadwerkelijk defect?


Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Luchtmassa meter probleem of ?

Bericht door Roger B. (11)61 »

hij zegt toch dat de diagnosekast aangaf dat de LMM ongeoorloofde waarden afgeeft.... dus kapo.... en dat komt volgens mij niet van een loszittende wastegate....

heb je een k&N luchtfilter toevallig? en dat recent verschoont en opnieuw ingeolied?

misschien te enthousiast met de olie geweest waardoor er luchtfilterolie op de LMM komt? daar schijnen ze ook niet tegen te kunnen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Luchtmassa meter probleem of ?

Bericht door repelsteeltje »

Roger B. (11)61 schreef:hij zegt toch dat de diagnosekast aangaf dat de LMM ongeoorloofde waarden afgeeft.... dus kapo.... en dat komt volgens mij niet van een loszittende wastegate....

heb je een k&N luchtfilter toevallig? en dat recent verschoont en opnieuw ingeolied?

misschien te enthousiast met de olie geweest waardoor er luchtfilterolie op de LMM komt? daar schijnen ze ook niet tegen te kunnen

misschien raakt de bedrading klem bij het kantelen van de motor en maakt inwendig sluiting. Draadboom dus nalopen.
Gebruikersavatar
Freelancer
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 okt 2007, 23:41
Locatie: België Antwerpen

Re: Luchtmassa meter probleem of ?

Bericht door Freelancer »

Hoi Egbert & Manon,
Bedankt voor het meedenken, wastegate zit inderdaad nog stevig vast en heeft volgens mijn bescheiden mening weinig invloed voor het stuk gaan van de LMM.

Hoi Roger,

Ik heb een gewone originele papieren luchtfilter die na onderhoud nog in zeer goede staat is. ( 2maand oud )

Hoi Repelsteeltje,
Draadboom is in perfecte staat nergens kan die ergens tussen geraken en de motor kantelt niet zo ver dat er bedrading zou klem geraken, van de LMM naar twee contacten op de motor en verder door een bredere tule niets op aan te merken, ook bedankt voor het meedenken.

Aan iedereen,

Ik ben net even een 20 tal Km autosnelweg gaan rijden, afwisselend gas geven, met de CC aan gaat hij mooi in toeren als ik de knop indruk voel ik de bus goed optrekken.
Alles blijkt weer als vanouds te werken, ik durf echt niet ' zwaar ' meer op te trekken en hou ik het toerental ruim onder de 3200 Rpm.
Ik probeer echter aan de stoplichten kalmaan te doen want ik ben er eerlijk gezegd niet gerust in.

Freelancer - Pascal.
Freelancer 1840 ->VW-T4 2.5 TDI 1999, LWB-Verhoogd : Wijsneus gemonteerd, volledig origineel Westfalia interieur geplaatst, angel eyes koplampen, enkel voorbumper in koetswerkkleur, ( nog steeds aan het verbouwen ).
Plaats reactie