Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Inbouw van nieuwe motor 128kw BPC ipv een AXE
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 19 nov 2008, 09:12
Inbouw van nieuwe motor 128kw BPC ipv een AXE
Beste Heren,
Heeft iemand ervaring met het inbouwen van deze motor. BPC(2008) is het vernieuwde type van de AXE maar ik zie nogal wat verschillen. Kan ik een BPC inbouwen in mijn Multivan van 2004 ? (na 350.000 km kreeg ik teveel problemen met mijn oude motor die me trouw overal bracht)
groetjes,
Serge
Heeft iemand ervaring met het inbouwen van deze motor. BPC(2008) is het vernieuwde type van de AXE maar ik zie nogal wat verschillen. Kan ik een BPC inbouwen in mijn Multivan van 2004 ? (na 350.000 km kreeg ik teveel problemen met mijn oude motor die me trouw overal bracht)
groetjes,
Serge
Re: Inbouw van nieuwe motor 128kw BPC ipv een AXE
Ik denk dat het wel kan, alleen is het de vraag wat er allemaal gewijzigd moet worden: kabelbomen, motormanagement, diverse leidingen en slangen, uitlaatsysteem, motorophanging etc.
Gezien de kosten van de ombouw is het misschien verstandiger om weer een AXE te monteren.
Gezien de kosten van de ombouw is het misschien verstandiger om weer een AXE te monteren.
Re: Inbouw van nieuwe motor 128kw BPC ipv een AXE
Dit is wel mogelijk maar dan zul je de motorkabelboom en motorregelapp. ook moeten gaan vervangen.
Dus advies is zet er weer een AXE motor in.
De volgende dingen zijn ook anders.
Turbo
Roetfilter
Inlaatspruitstuk
Egr klep
Gloeibougies
Uitlaatspruitstuk
EGR Koeler
Diverse koelwaterslangen
Aansluiting tandwiel voor aandrijving dynamo
Achterste motorsteun
Steun beugels roetfilter
Vulpijp voor olie
Stuk uitlaat na de roetfilter
Klepdeksel
En kan nog zijn dat ik het 1 en ander vergeten ben.
Maar wat zijn de problemen met je huidige motor??
Dus advies is zet er weer een AXE motor in.
De volgende dingen zijn ook anders.
Turbo
Roetfilter
Inlaatspruitstuk
Egr klep
Gloeibougies
Uitlaatspruitstuk
EGR Koeler
Diverse koelwaterslangen
Aansluiting tandwiel voor aandrijving dynamo
Achterste motorsteun
Steun beugels roetfilter
Vulpijp voor olie
Stuk uitlaat na de roetfilter
Klepdeksel
En kan nog zijn dat ik het 1 en ander vergeten ben.
Maar wat zijn de problemen met je huidige motor??
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 19 nov 2008, 09:12
Re: Inbouw van nieuwe motor 128kw BPC ipv een AXE
hij heeft 350000 km gelopen en de koppakking is vervangen 2 weken terug en nu zijn er problemen met de oliedruk
-
- Berichten: 677
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
- Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum
Re: Inbouw van nieuwe motor 128kw BPC ipv een AXE
Ze hebben bij Gebroeders Jonker in Huissen nog een geheel nieuwe motor staan met alles erop. Kost € 5000 ex btw en met inruil oude motor. Wat je ook kunt doen wanneer je kop nog goed is, is een nw onderblok bestellen voor € 2665 ex.
Heb eventueel ook nog een gebruikt onderblok liggen met 115K! Hier zat een gescheurde zuiger in en deze is vervangen bij JB autoserice.
Wat ook nog een optie is: gebruik het onderblok van de Bpc/ Bnz en de turbo die erbij zit, de kop van een AXD/AXE je kunt nu je eigen computer blijven gebruiken.
Je zult wel enige aanpassingen moeten maken maar je hebt dan een beter onderblok dan de AXE/AXD!
Groeten Edje
Ps veel sleutelplezier
Heb eventueel ook nog een gebruikt onderblok liggen met 115K! Hier zat een gescheurde zuiger in en deze is vervangen bij JB autoserice.
Wat ook nog een optie is: gebruik het onderblok van de Bpc/ Bnz en de turbo die erbij zit, de kop van een AXD/AXE je kunt nu je eigen computer blijven gebruiken.
Je zult wel enige aanpassingen moeten maken maar je hebt dan een beter onderblok dan de AXE/AXD!
Groeten Edje
Ps veel sleutelplezier

Laatst gewijzigd door edjeraketje op 13 jul 2010, 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Man Tge 3.180 4x4 automaat
- Multivan Generation
- Berichten: 34476
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Inbouw van nieuwe motor 128kw BPC ipv een AXE
@ Serge:
kijk eens hier:
http://www.nnp.be/index.php?page=shop.p ... t&Itemid=4
Misschien interessant?
kijk eens hier:
http://www.nnp.be/index.php?page=shop.p ... t&Itemid=4
Misschien interessant?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 19 nov 2008, 09:12
Re: Inbouw van nieuwe motor 128kw BPC ipv een AXE
Hey,
Bedankt allemaal voor de tips, ik heb de motor gekocht nav je link multivan generation.
Hebben jullie misschien verder nog tips, moet ik bv ook de intercooler vervangen zoals ik ook wel mensen hoor zeggen .......
Bedankt allemaal voor de tips, ik heb de motor gekocht nav je link multivan generation.
Hebben jullie misschien verder nog tips, moet ik bv ook de intercooler vervangen zoals ik ook wel mensen hoor zeggen .......
- Multivan Generation
- Berichten: 34476
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Inbouw van nieuwe motor 128kw BPC ipv een AXE
Interkoeler kun je toch gewoon doorspoelen?
Of is die ook kapot?
Groeten Peter
Of is die ook kapot?
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Inbouw van nieuwe motor 128kw BPC ipv een AXE
Aanbouwdelen zit al veel verschil in. Volgens mij heb je AXE met en zonder egr koeler etc. Belangrijkste verschil is ook onderblok. Turbo wordt anders gemonteerd aan motor. Ik neem aan dat je een stripmotor aanschaft en deze opbouwt met de AXE aanbouwdelen?
-
- Berichten: 677
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
- Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum
Re: Inbouw van nieuwe motor 128kw BPC ipv een AXE
De motor die hij gekocht heeft is een complete AXE met alles erop en eraan.Marcel H. schreef:Aanbouwdelen zit al veel verschil in. Volgens mij heb je AXE met en zonder egr koeler etc. Belangrijkste verschil is ook onderblok. Turbo wordt anders gemonteerd aan motor. Ik neem aan dat je een stripmotor aanschaft en deze opbouwt met de AXE aanbouwdelen?
Kop onderblok turbo dynamo etc
Groeten Edje
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Man Tge 3.180 4x4 automaat
-
- Berichten: 677
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
- Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum
Re: Inbouw van nieuwe motor 128kw BPC ipv een AXE
Ik zou de intercooler wel vervangen inclusief alle slangen. Deze willen wel eens gaan lekken op de aansluitingen. Meet ook even hoe hoog je intercooler is, er waren in 2004 2 uitvoeringen gemonteerd nml de 17 en de 21cm hoge.versies. Ik hoef je niet te vertellen welke meer lucht kan koelenSerge Bakker schreef:Hey,
Bedankt allemaal voor de tips, ik heb de motor gekocht nav je link multivan generation.
Hebben jullie misschien verder nog tips, moet ik bv ook de intercooler vervangen zoals ik ook wel mensen hoor zeggen .......

Ik heb er ook nog wel 1 liggen, onlangs aangeschaft maar vervangen voor een XXL van Forge.
Suc6 Edje
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Man Tge 3.180 4x4 automaat
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 19 nov 2008, 09:12
Re: Inbouw van nieuwe motor 128kw BPC ipv een AXE
hey Edje,
Maakt het veel verschil ? ik bedoel de intercooler die je nu hebt ?
Maakt het veel verschil ? ik bedoel de intercooler die je nu hebt ?
-
- Berichten: 677
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
- Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum
Re: Inbouw van nieuwe motor 128kw BPC ipv een AXE
Hallo Serge,
Vooral met warm weer houd deze de lucht koeler dan de standaard versie. Volgens Forge scheelt het een 10pk. Denk dat je het wel voelt wanneer je een 102 pk rijd (met alle respect)
en je krijgt er een 10 pk=10% bij. Ik merkte wel een klein verschil, zal komende week nog bij JD op de vermogensbank miscchien dat ik dan iets zinnigs kan melden.
Gr Edje
Vooral met warm weer houd deze de lucht koeler dan de standaard versie. Volgens Forge scheelt het een 10pk. Denk dat je het wel voelt wanneer je een 102 pk rijd (met alle respect)
en je krijgt er een 10 pk=10% bij. Ik merkte wel een klein verschil, zal komende week nog bij JD op de vermogensbank miscchien dat ik dan iets zinnigs kan melden.
Gr Edje
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Re: Inbouw van nieuwe motor 128kw BPC ipv een AXE
forge intercooler zie:
http://www.forgemotorsport.com/content. ... =FMINTVWT5" onclick="window.open(this.href);return false;
Las op een duitse web dat de motorprestaties gelijk zijn als de oude axe en dat er een hem heeft laten inbouwen en dat de aanpassingen hem ca. 4500 euro heeft gekost.
http://www.forgemotorsport.com/content. ... =FMINTVWT5" onclick="window.open(this.href);return false;
Las op een duitse web dat de motorprestaties gelijk zijn als de oude axe en dat er een hem heeft laten inbouwen en dat de aanpassingen hem ca. 4500 euro heeft gekost.
Re: Inbouw van nieuwe motor 128kw BPC ipv een AXE
Een vraagje Edje. heb jij een bij verwarmer want in de winter is de diesel pas na 10 km op 90 graden ( zonder bijverwarming )
Dan zal het in de winter nog langer duren voordat hij op temp. is
Dan zal het in de winter nog langer duren voordat hij op temp. is