Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Voorstellen/vraag distributieriem
Voorstellen/vraag distributieriem
Mijn vriendin en ik hebben recentelijk een t4 gekocht ( '96, 2.4 ) om er een leuk campertje van te maken. We zijn allebei fervente natuurfotografen en willen met de bus naar diverse natuurgebieden gaan. Nu heb ik een vraag m.b.t. het vervangen van de distributieriem. Aangezien de historie niet geheel bekend is, is het voor mij onduidelijk wanneer deze is vervangen. Onder de motorkap staat 121.000 km ( nu 172.000 gelopen maar dit is niet met zekerheid te zeggen ). Hoe kan ik "checken/zien" of deze er nog goed uitziet/ functioneert ? Stel iedere mening op prijs !! gr. Ben
-
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
- Locatie: Utrecht
Re: Voorstellen/vraag distributieriem
BIj een AAB 2.4 uiterlijk elke 120k km of eens per 5 a 6 jaar.benvan schreef:Mijn vriendin en ik hebben recentelijk een t4 gekocht ( '96, 2.4 ) om er een leuk campertje van te maken. We zijn allebei fervente natuurfotografen en willen met de bus naar diverse natuurgebieden gaan. Nu heb ik een vraag m.b.t. het vervangen van de distributieriem. Aangezien de historie niet geheel bekend is, is het voor mij onduidelijk wanneer deze is vervangen. Onder de motorkap staat 121.000 km ( nu 172.000 gelopen maar dit is niet met zekerheid te zeggen ). Hoe kan ik "checken/zien" of deze er nog goed uitziet/ functioneert ? Stel iedere mening op prijs !! gr. Ben
En bij vervanging gelijk spanrol ed, controleren, staat verder genoeg over op het forum
Suc6
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Re: Voorstellen/vraag distributieriem
[quoteBIj een AAB 2.4 uiterlijk elke 120k km of eens per 5 a 6 jaar.
En bij vervanging gelijk spanrol ed, controleren, staat verder genoeg over op het forum
Suc6
JB][/quote]
Bedankt voor je reactie maar ik ben denk ik niet duidelijk geweest. Ik heb werkelijk geen idee of de huidige km-stand de reeële staand is dus kan ik er ook niet vanuit gaan dat de disrtibutieriem slechts +/- 50.000 heeft meegedraaid. Hoe kan ik checken of de DR nog goed is ( is de eigenlijke vraag ) !!! Kanmen dit zien ??
gr.Ben
En bij vervanging gelijk spanrol ed, controleren, staat verder genoeg over op het forum
Suc6
JB][/quote]
Bedankt voor je reactie maar ik ben denk ik niet duidelijk geweest. Ik heb werkelijk geen idee of de huidige km-stand de reeële staand is dus kan ik er ook niet vanuit gaan dat de disrtibutieriem slechts +/- 50.000 heeft meegedraaid. Hoe kan ik checken of de DR nog goed is ( is de eigenlijke vraag ) !!! Kanmen dit zien ??
gr.Ben
Re: Voorstellen/vraag distributieriem
Ben , dat is moeilijk te zien maar als de bus altijd in onderhoud is geweest bij een garage , kan je dit zien op de NAP pas ( die is er voor elke auto ) Deze pas kan je opvragen via de garage ( kost wel geld ).benvan schreef:
Bedankt voor je reactie maar ik ben denk ik niet duidelijk geweest. Ik heb werkelijk geen idee of de huidige km-stand de reeële staand is dus kan ik er ook niet vanuit gaan dat de disrtibutieriem slechts +/- 50.000 heeft meegedraaid. Hoe kan ik checken of de DR nog goed is ( is de eigenlijke vraag ) !!! Kanmen dit zien ??
gr.Ben
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
Re: Voorstellen/vraag distributieriem
Hoi Ben,
ik ben met mijn bus T4 recent naar een transporter specialist geweest met dezelfde vraag.
Hij maakt de beschermkap van de DR los en bekeek het oppervlak van de DR.
Als daar geen haarscheurtjes in te zien zijn is de DR nog goed.
Garantie geeft dit natuurlijk niet maar het is een indicatie.
Veel wijsheid en plezier met je T4.
Rob
ik ben met mijn bus T4 recent naar een transporter specialist geweest met dezelfde vraag.
Hij maakt de beschermkap van de DR los en bekeek het oppervlak van de DR.
Als daar geen haarscheurtjes in te zien zijn is de DR nog goed.
Garantie geeft dit natuurlijk niet maar het is een indicatie.
Veel wijsheid en plezier met je T4.
Rob
Re: Voorstellen/vraag distributieriem
@ Koos: bedankt voor je suggestie maar het is in dit geval geen optie aangezien het onduidelijk is waar de auto is onderhouden.
@Rob: ook jij bedankt voor de tip, zal ik zeker laten doen. Ik zou er niet écht vrolijk van worden indien de DR het ineens begeeft.
Terzijde: uit mijn vraag ( en er zullen er nog wel meer volgen ) moge blijken dat ik niet erg veel verstand heb van auto's en de T4 in het bijzonder. Ceracht van mij dan ook niet al teveel constructieve, technische bijdragen in dit forum. Dit nog even in het kader van "voorstellen"........En daar kan ook mijn site wel bij zodat een indruk kan worden gekregen wat de bedoeling is van de bus,lekker op stap en gaan en fotograferen.
http://www.vanakennatuurfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
gr.Ben
@Rob: ook jij bedankt voor de tip, zal ik zeker laten doen. Ik zou er niet écht vrolijk van worden indien de DR het ineens begeeft.
Terzijde: uit mijn vraag ( en er zullen er nog wel meer volgen ) moge blijken dat ik niet erg veel verstand heb van auto's en de T4 in het bijzonder. Ceracht van mij dan ook niet al teveel constructieve, technische bijdragen in dit forum. Dit nog even in het kader van "voorstellen"........En daar kan ook mijn site wel bij zodat een indruk kan worden gekregen wat de bedoeling is van de bus,lekker op stap en gaan en fotograferen.
http://www.vanakennatuurfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
gr.Ben
Re: Voorstellen/vraag distributieriem
je link is nie goe, of je provider ligt op een oor 

Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Voorstellen/vraag distributieriem
sorry, maar een garage die durft te zeggen dat een riem goed is zonder deze daarvoor te demonteren (en dan kun je net zo goed meteen nieuw zetten) speelt met haar klanttevredenheid..
hoezo?, nou simpel, als de riem gemonteerd is kun je de plek waar de scheurvorming ontstaat niet of nauwelijks zien, dat is namelijk in de hiel van de tand. de buitenzijde van de riem (de gladde kant, die je wel redelijk goed ziet in gemonteerde toestand) scheurt niet, and als ie scheurt moet de riem er HEEL snel af..... Als je in gemonteerde toestand de riem bekijkt kun je eigenlijk alleen zeggen dat ie er NU af moet, of dat je niet kunt zeggen of ie goed is, maar durven beweren dat een riem goed is zonder deze te demonteren voor inspectie vind ik spelen met de motor van je klanten...
Als je de bus nog lang wil rijden met deze motor.....geen risico nemen, alle onderdelen van de distributie (laten) vervangen. Ik ken de 2,4 niet goed, dus durf zo niet te zeggen wat er allemaal bij hoort. Span- en geleide rollen en de riem(en?) zeer zeker, maar als de 2,4 net als de TDI zijn waterpomp op de distributieriem heeft zitten zou ik die zeer zeker mee vervangen en met die pomp geen risico lopen en origineel monteren (slechte ervaring met imitatiepomp) Span- en geleide rollen en riem van de automaterialen zaak zijn vaak van SKF en gates die zijn prima.
laat een distributie vervangen bij een niet-merkdealer je dan een 500-600 euro kosten misschien, je kunt er dan wel weer jaaaren of 120.000km tegenaan als je het niet doet en de boel loopt stuk sta je stil, en kans op forse schade aan je motor.......
(mijn riem knapte (2,5TDI) en dat veroorzaakte 8 kapotte kleppen, klepgeleiders,en hydraulische klepstoters EN een getordeerde krukas.. kortom, nieuwe motor nodig.....daar pech mee gehad en na 40.000km toch besloten mijn eigen motor op te knappen...... totaal schadeplaatje gaat hierdoor uitkomen op ene 3500-4000 euro (!)
nap hoef je niet op te vragen bij de garage die de bus onderhouden heeft, dat is een landelijk systeem waar garagisten de kmstand van auto's invoeren bij onderhoud en APK, helaas is daar weinig tot geen plicht bij (bij APK wel, maar ook daar gaat het vaak mis) zodat je toch vaak geen goed beeld krijgt. en in die NAP staat ook niet wat er aan onderhoud gedaan is
hoezo?, nou simpel, als de riem gemonteerd is kun je de plek waar de scheurvorming ontstaat niet of nauwelijks zien, dat is namelijk in de hiel van de tand. de buitenzijde van de riem (de gladde kant, die je wel redelijk goed ziet in gemonteerde toestand) scheurt niet, and als ie scheurt moet de riem er HEEL snel af..... Als je in gemonteerde toestand de riem bekijkt kun je eigenlijk alleen zeggen dat ie er NU af moet, of dat je niet kunt zeggen of ie goed is, maar durven beweren dat een riem goed is zonder deze te demonteren voor inspectie vind ik spelen met de motor van je klanten...
Als je de bus nog lang wil rijden met deze motor.....geen risico nemen, alle onderdelen van de distributie (laten) vervangen. Ik ken de 2,4 niet goed, dus durf zo niet te zeggen wat er allemaal bij hoort. Span- en geleide rollen en de riem(en?) zeer zeker, maar als de 2,4 net als de TDI zijn waterpomp op de distributieriem heeft zitten zou ik die zeer zeker mee vervangen en met die pomp geen risico lopen en origineel monteren (slechte ervaring met imitatiepomp) Span- en geleide rollen en riem van de automaterialen zaak zijn vaak van SKF en gates die zijn prima.
laat een distributie vervangen bij een niet-merkdealer je dan een 500-600 euro kosten misschien, je kunt er dan wel weer jaaaren of 120.000km tegenaan als je het niet doet en de boel loopt stuk sta je stil, en kans op forse schade aan je motor.......
(mijn riem knapte (2,5TDI) en dat veroorzaakte 8 kapotte kleppen, klepgeleiders,en hydraulische klepstoters EN een getordeerde krukas.. kortom, nieuwe motor nodig.....daar pech mee gehad en na 40.000km toch besloten mijn eigen motor op te knappen...... totaal schadeplaatje gaat hierdoor uitkomen op ene 3500-4000 euro (!)
nap hoef je niet op te vragen bij de garage die de bus onderhouden heeft, dat is een landelijk systeem waar garagisten de kmstand van auto's invoeren bij onderhoud en APK, helaas is daar weinig tot geen plicht bij (bij APK wel, maar ook daar gaat het vaak mis) zodat je toch vaak geen goed beeld krijgt. en in die NAP staat ook niet wat er aan onderhoud gedaan is
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Voorstellen/vraag distributieriem
@Roger; bedankt voor je "bezorgdheid".....ik heb inmiddels geïnformeerd en de totale kosten ( materiaal, DB, spanrol, waterpomp ) komen rond de 200 euri exl . BTW. Daar ga ik inderdaad geen risico voor lopen.
@Matje: de provider ligt idd (blijkbaar ) op zijn gat, Probeer het later nog eens !!
gr.Ben
@Matje: de provider ligt idd (blijkbaar ) op zijn gat, Probeer het later nog eens !!
gr.Ben
Re: Voorstellen/vraag distributieriem
ben de kosten van materiaal zijn het niet, de kosten van arbeidsloon echter des te meer aangezien het nog al wat tijd kost om het te verwisselen
heb het vorig jaar laten doen en was rond de 600 euro kwijt
en ik weet niks van natuur in vlissingen
heb het vorig jaar laten doen en was rond de 600 euro kwijt
en ik weet niks van natuur in vlissingen
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Re: Voorstellen/vraag distributieriem
Leuke foto !! Deze Gevangentoren ligt achter mijn huis, kijk er recht op !!!!! Dit ff terzijde maar wel een leuk terras.
gr.Ben
gr.Ben
Re: Voorstellen/vraag distributieriem
Hallo T4ers,
Na mijn aankoop van mijn T4 heb ik gelijk de riemen en de rest laten vervangen.Onderhoud boek was gestempeld en al. Maar dat zal best wel zo zijn.Ik wilde zekerheid. Je kan tegenwoordig voor 25 euro zo je tellerstand terug laten zetten en zo de ANP omzeilen of de stempels in je boek.
Radjin
Na mijn aankoop van mijn T4 heb ik gelijk de riemen en de rest laten vervangen.Onderhoud boek was gestempeld en al. Maar dat zal best wel zo zijn.Ik wilde zekerheid. Je kan tegenwoordig voor 25 euro zo je tellerstand terug laten zetten en zo de ANP omzeilen of de stempels in je boek.
Radjin
Re: Voorstellen/vraag distributieriem
Als je tekst nog goed kunt lezen mag je er van uitgaan dat de riem er nog niet zo lang omzit.
Dit is echter geen garantie.Bij twijfel gewoon 2 nieuwe monteren,spanrol en waterpomp niet vergeten.
Controleer het rubber van de krukaspoelie ook even op haarscheuren,bij twijfel mee vervangen.
Paulus
Dit is echter geen garantie.Bij twijfel gewoon 2 nieuwe monteren,spanrol en waterpomp niet vergeten.
Controleer het rubber van de krukaspoelie ook even op haarscheuren,bij twijfel mee vervangen.
Paulus
VW T5 1.9TDI Lwb
Re: Voorstellen/vraag distributieriem
Jouw tip lijkt me waardevol Paulus. Indien de tekst nog is te lezen waag ik het erop ( er komt trouwens een monteur kijken, zoals wel duidelijk is heb ik er zelf geen verstand van !). Zo niet dan vervang ( lees , laat....) ik het ( vervangen ) ....geen zin om dat risico te lopen.
Diegene die hebben gereageerd bedankt voor de tips .........gr.Ben
Diegene die hebben gereageerd bedankt voor de tips .........gr.Ben
Re: Voorstellen/vraag distributieriem
Vergeet die 120,000 km maar heel snel...de mijne brak bij 90.000....Blijf aan de veilige kant!
Heb de mijne pas weer laten vervangen.(twee maanden geleden)Betaalde incl alles,dus ook de waterpomp en brandstofpompsnaar €325,=
Spanrol zit er niet op,bij de 2.4D span je de riem met de waterpomp.
grtz.Harry
Heb de mijne pas weer laten vervangen.(twee maanden geleden)Betaalde incl alles,dus ook de waterpomp en brandstofpompsnaar €325,=
Spanrol zit er niet op,bij de 2.4D span je de riem met de waterpomp.
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.